Sida 4 av 5

Re: Roslagsbanan - Molnby-Arlanda färdig 2014?

Postat: måndag 19 april 2010 17:23
av Henrik Schütz
Jag tror han menar T-Centralen, som bytte namn från Centralen 1958, på oklara grunder. :)

HS

Re: Roslagsbanan - Molnby-Arlanda färdig 2014?

Postat: måndag 19 april 2010 18:43
av Kantorn
daniel_s skrev:
M_M skrev:En interssant fråga är dock vad man har för körtider Bålsta-Centralen respektive skulle få om man körde Bålsta-Arlanda-Centralen?
Centralen i vilken stad?
Jag provade www.centralen.se - men jag tror jag kom fel...

Re: Roslagsbanan - Molnby-Arlanda färdig 2014?

Postat: tisdag 20 april 2010 9:26
av spårlasse
Kantorn skrev:
daniel_s skrev:
M_M skrev:En interssant fråga är dock vad man har för körtider Bålsta-Centralen respektive skulle få om man körde Bålsta-Arlanda-Centralen?
Centralen i vilken stad?
Jag provade http://www.centralen.se - men jag tror jag kom fel...
Vilket skämthumör gossarna verkar vara på :cheesygrin: Nåväl till frågan. Resan Bålsta-Stockholms Central tar ca 25 minuter idag. Via Arlanda, skulle den ta ca 35 minuter. Nu är ju banan från Bålsta in till Stockholm inte den bästa och det skulle säkerligen gå att få ner till ca 20 minuter - kan ju bli verklighet efter utbyggnaden av dubbelspår till Kallhäll. Så någon sådan vinst i att dra en bana mellan Västerås och Stockholm via Arlanda finns inte. Spårkapaciteten skulle nog inte heller räcka till. Därför vore det väl en ganska dålig idé att bygga en sådan bana. Att bygga något annat än en snabbspårväg skulle vara alldeles för dyrbart. Gärna dock med en förbindelselänk till järnvägen vid Bålsta och Arlanda. Bara med spårväg skulle det nog antagligen gå på som lägst ca 4 miljarder, så det är väl kanske inte heller den mest betydelsefulla infrastruktursatsning som bör genomföras.

Re: Roslagsbanan - Molnby-Arlanda färdig 2014?

Postat: tisdag 20 april 2010 13:42
av 2763
spårlasse skrev:Resan Bålsta-Stockholms Central tar ca 25 minuter idag.
Resa med SL pendeltåg BÅL-CST tar 38 minuter
Resa med SJ Intercity BÅL-CST tar 32 minuter.

Vilka tåg går fortare, det hade varit trevligt för mig när jag är i stockholm att veta eftersom jag då understundom intar sk ryggläge i Bålsta.

/T

Re: Roslagsbanan - Molnby-Arlanda färdig 2014?

Postat: tisdag 20 april 2010 19:07
av duga
spårlasse skrev:Nåväl till frågan. Resan Bålsta-Stockholms Central tar ca 25 minuter idag. Via Arlanda, skulle den ta ca 35 minuter. Nu är ju banan från Bålsta in till Stockholm inte den bästa och det skulle säkerligen gå att få ner till ca 20 minuter - kan ju bli verklighet efter utbyggnaden av dubbelspår till Kallhäll. Så någon sådan vinst i att dra en bana mellan Västerås och Stockholm via Arlanda finns inte. Spårkapaciteten skulle nog inte heller räcka till. Därför vore det väl en ganska dålig idé att bygga en sådan bana. Att bygga något annat än en snabbspårväg skulle vara alldeles för dyrbart. Gärna dock med en förbindelselänk till järnvägen vid Bålsta och Arlanda. Bara med spårväg skulle det nog antagligen gå på som lägst ca 4 miljarder, så det är väl kanske inte heller den mest betydelsefulla infrastruktursatsning som bör genomföras.
Eller så bygger man en ny stump järnväg så kan man åka Västerås-Enköping-Uppsala-Arlanda.

Re: Roslagsbanan - Molnby-Arlanda färdig 2014?

Postat: tisdag 20 april 2010 21:16
av spårlasse
TonyM skrev:
spårlasse skrev:Resan Bålsta-Stockholms Central tar ca 25 minuter idag.
Resa med SL pendeltåg BÅL-CST tar 38 minuter
Resa med SJ Intercity BÅL-CST tar 32 minuter.

Vilka tåg går fortare, det hade varit trevligt för mig när jag är i stockholm att veta eftersom jag då understundom intar sk ryggläge i Bålsta.

/T
Man kan förstås alltid diskutera vilka tider man skall nyttja, nu avsåg jag den effektiva tiden utan stopp. Sedan att man kör med gamla IC-tåg mestadels är ju snarare val av fordon. Men exempelvis avgång 23.07, från Stockholms central, tåg 776A, ankommer Bålsta 23.34, varav stoppet i sundbyberg beräknas ta ca 1,5 minuter - alltså ganska exakt 25 minuter. tåg från Stockholms central 6.07, nr 708 ankommer Bålsta 6.33, med upphållet då beräknat i Sundbyberg till 1 minut, innebär exakt 25 minuter. Det var alltså banans kapcitet som jag ville framhäva, inte att man för att hålla avstånd till tåglägen framför och (bakom) och kör med IC-tåg, inte klarar den tiden.

Re: Roslagsbanan - Molnby-Arlanda färdig 2014?

Postat: måndag 26 november 2012 19:56
av twr
Får man återuppliva en gammal tråd så här?

Årtalet 2014 kan vi ju bortse ifrån, men hur ser det annars ut med Arlanda-förlängningen? Tror ni att den blir av? Trafiknämndens senaste beslut om Roslagsbanan nämnde det iallafall som en möjlighet.

Re: Roslagsbanan - Molnby-Arlanda färdig 2014?

Postat: måndag 26 november 2012 20:23
av TKO
twr skrev:Får man återuppliva en gammal tråd så här?

Årtalet 2014 kan vi ju bortse ifrån, men hur ser det annars ut med Arlanda-förlängningen? Tror ni att den blir av? Trafiknämndens senaste beslut om Roslagsbanan nämnde det iallafall som en möjlighet.
Så här tror jag:

- Först skall den samhällsekonomiska nyttan utredas, den visar sej då vara obefintlig - eller i varje fall väldigt liten. Tjänstemannaförlaget blir alltså att avstå från denna investering.

- Trafiklandstingrådet Wennerholm meddelar dagen innan Trafiknämndens möte via sin blogg att SL beslutat att bygga ut Roslagsbanan till Arlanda. Sedan gör han sej oanträffbar.

- Beslutet visar sej vara några miljoner till en ny utredning, där även alternativet "BRT" skall studeras.

- Till slut fattar Trafiknämnden ett genomförandebeslut, som går ut på att samma typ av OPS-lösning som Odell kuppade igenom när det gällde Arlandabanan skall användas. För att undvika alltför mycket kritik införs dock en regel att inga bolag från Cajmanöarna får lämna anbud...

- Tyvärr visar sej det privata näringslivets intresse att investera pengar vara väldigt lite, SL får helt enkelt inga anbud.

- Dags för ett nytt GENOMFÖRANDEBESLUT, nu skall SL bygga i egen regi (med hjälp av sina ramavtalsentreprenörer) och fort ska det gå. För att slå många flugor i en smäll försöker SL även förmå CAF att omvandla ordern på de oanvändbara spårvagnarna till nya motorvagnar för Roslagsbanan. "Det är inte så stor skillnad" säger von Schantz!

Ja sen vet jag inte vad som händer, men den som lever får se!

/TKO

Re: Roslagsbanan - Molnby-Arlanda färdig 2014?

Postat: måndag 26 november 2012 20:45
av Hechtwagen
Desvärre ett sannnolikt scenario!

Re: Roslagsbanan - Molnby-Arlanda färdig 2014?

Postat: måndag 26 november 2012 21:06
av twr
TKO skrev:
twr skrev:Får man återuppliva en gammal tråd så här?

Årtalet 2014 kan vi ju bortse ifrån, men hur ser det annars ut med Arlanda-förlängningen? Tror ni att den blir av? Trafiknämndens senaste beslut om Roslagsbanan nämnde det iallafall som en möjlighet.
Så här tror jag:

- Först skall den samhällsekonomiska nyttan utredas, den visar sej då vara obefintlig - eller i varje fall väldigt liten. Tjänstemannaförlaget blir alltså att avstå från denna investering.

- Trafiklandstingrådet Wennerholm meddelar dagen innan Trafiknämndens möte via sin blogg att SL beslutat att bygga ut Roslagsbanan till Arlanda. Sedan gör han sej oanträffbar.

- Beslutet visar sej vara några miljoner till en ny utredning, där även alternativet "BRT" skall studeras.

- Till slut fattar Trafiknämnden ett genomförandebeslut, som går ut på att samma typ av OPS-lösning som Odell kuppade igenom när det gällde Arlandabanan skall användas. För att undvika alltför mycket kritik införs dock en regel att inga bolag från Cajmanöarna får lämna anbud...

- Tyvärr visar sej det privata näringslivets intresse att investera pengar vara väldigt lite, SL får helt enkelt inga anbud.

- Dags för ett nytt GENOMFÖRANDEBESLUT, nu skall SL bygga i egen regi (med hjälp av sina ramavtalsentreprenörer) och fort ska det gå. För att slå många flugor i en smäll försöker SL även förmå CAF att omvandla ordern på de oanvändbara spårvagnarna till nya motorvagnar för Roslagsbanan. "Det är inte så stor skillnad" säger von Schantz!

Ja sen vet jag inte vad som händer, men den som lever får se!

/TKO
Du glömde den provisoriska järnvägen på en krigsbro över golfbanan!

Re: Roslagsbanan - Molnby-Arlanda färdig 2014?

Postat: måndag 26 november 2012 22:56
av M_M
twr skrev:
TKO skrev:/TKO
Du glömde den provisoriska järnvägen på en krigsbro över golfbanan!
Med speciella signalgivare/vakter längs järnvägen som ser till att pausa golfandet medan tåg passerar... :mrgreen: :mrgreen:


Seriöst så tror jag att man kommer att komma fram till att det kan vara en bra idé i framtiden och man kommer också komma fram till men aldrig dokumentera att ju mer man utreder och ordnar spårreservat och allt som går att göra på skrivbordenivå destå bättre förhandlingsposition har SL (och UL, givetvis) på stationsavgiften för pendeltågen på Arlanda C!

Det säger väl sig nästan självt att OM SL faktiskt skulle bygga en Roslagsbanegren till Arlanda (och ha en policy att alltid prioritera tåg TILL Arlanda oavsett hur det påverkar andra tåg och oavsett vilka tåg som var i tid respektive sena från början) så skulle rätt många resenärer flyttas över till Roslagsbanan, om det är vanlig SL-taxa på den sträckan.

Re: Roslagsbanan - Molnby-Arlanda färdig 2014?

Postat: tisdag 27 november 2012 3:06
av Odd
Tyvärr är Arlandabanan byggt med en konstruktion som gör det mycket dyrt att lösa ut bolaget som driver tågtrafiken på den banan. Så frågan om Roslagsbanan till Arlanda blir ett bra alternativ handlar om följande:

Kod: Markera allt

if ( a-tain.bailout.cost < rb.extend.cost * (1/rb.extend.disadvantage))
{
     a-tain.bailout.execute();
}
else if(commutertrain.extend.cost < rb.extend.cost * (1/rb.extend.disadvantage))
{
    communtertrain.extend.execute();
}
else
{
    rb.extend.execute();
}

Med Roslagsbanan skulle en resa mellan Odenplan och Arlanda ta ca 45 minuter. Om pendeltågen kan byggas till Arlanda utan krav på särskild avgift så skulle det ta ca 35 minuter från Odenplan. Den i dagsläget kanske sämsta, men samtidigt den mest realistiska, skulle vara att bygga 8 km nytt dubbelspår mellan Rosersberg och Arlanda. Allt detta pga att man ville spara några kronor för femton år sedan...

Re: Roslagsbanan - Molnby-Arlanda färdig 2014?

Postat: tisdag 27 november 2012 8:19
av Anders Hanquist
Nu är väl ändå inte huvudtanken att en eventuellt utbyggnad av Roslagsbanan ska vara ett realistiskt alternativ för resor hela vägen från Stockholms city till Arlanda. (Lika lite som stombusslinje 4 är tänkt för resor hela vägen från från Gullmarsplan till Radiohuset.) Då kan det finnas bättre resvägar. För resande från Arlanda med mål i norrortskommunerna eller möjligen delar av Östermalm skulle det kunna vara till nytta.

Re: Roslagsbanan - Molnby-Arlanda färdig 2014?

Postat: tisdag 27 november 2012 10:04
av TKO
Anders Hanquist skrev:Nu är väl ändå inte huvudtanken att en eventuellt utbyggnad av Roslagsbanan ska vara ett realistiskt alternativ för resor hela vägen från Stockholms city till Arlanda. (Lika lite som stombusslinje 4 är tänkt för resor hela vägen från från Gullmarsplan till Radiohuset.) Då kan det finnas bättre resvägar. För resande från Arlanda med mål i norrortskommunerna eller möjligen delar av Östermalm skulle det kunna vara till nytta.
Precis så är det! Möjligen kan man vara mer exakt och definera upptagningsområdet till "nordostkommunerna", det är knappast Sollentuna och Väsby som får nytta av en eventuell förlängd Roslagsbana. Ja den som vill vara ännu mer konkret kan namnge vilka kommuner det handlar om, men det törs inte jag...

/TKO

Re: Roslagsbanan - Molnby-Arlanda färdig 2014?

Postat: tisdag 27 november 2012 10:07
av twr
TKO skrev:
Anders Hanquist skrev:Nu är väl ändå inte huvudtanken att en eventuellt utbyggnad av Roslagsbanan ska vara ett realistiskt alternativ för resor hela vägen från Stockholms city till Arlanda. (Lika lite som stombusslinje 4 är tänkt för resor hela vägen från från Gullmarsplan till Radiohuset.) Då kan det finnas bättre resvägar. För resande från Arlanda med mål i norrortskommunerna eller möjligen delar av Östermalm skulle det kunna vara till nytta.
Precis så är det! Möjligen kan man vara mer exakt och definera upptagningsområdet till "nordostkommunerna", det är knappast Sollentuna och Väsby som får nytta av en eventuell förlängd Roslagsbana. Ja den som vill vara ännu mer konkret kan namnge vilka kommuner det handlar om, men det törs inte jag...

/TKO
Vallentuna, Täby och Danderyd?

Re: Roslagsbanan - Molnby-Arlanda färdig 2014?

Postat: tisdag 27 november 2012 10:14
av Verspieder
Anders Hanquist skrev:Nu är väl ändå inte huvudtanken att en eventuellt utbyggnad av Roslagsbanan ska vara ett realistiskt alternativ för resor hela vägen från Stockholms city till Arlanda. (Lika lite som stombusslinje 4 är tänkt för resor hela vägen från från Gullmarsplan till Radiohuset.) Då kan det finnas bättre resvägar. För resande från Arlanda med mål i norrortskommunerna eller möjligen delar av Östermalm skulle det kunna vara till nytta.
Att försöka få folk att förstå att Roslagsbanan till stor del är till för kortare lokalt resande (precis som busslinjerna 1-4) är ofta som att tala till en tegelvägg. Jämför debatten med RB-återuppbyggnad till Rimbo, då alla skeptiker genast låser sig till att alla resenärer utan undantag alltid skulle resa endast mellan ändhållplatserna Rimbo och Stockholm Ö. Därför hänvisar dessa skeptiker till busslinje 639 som inte alls går via Kårsta, Vallentuna och Täby Centrum.

Det kanske är samma fenomen som de senaste två åren drabbat SL (eller Nobinas) planerare som har tagit bort alla naturliga anslutningar från buss 648, till 647/677 mot Norrtälje och 677 mot Uppsala. Detta då de verkar tro att alla som kommer ner från Rånäs alltid skall byta till 639 mot Stockholm och ingen annanstans.

Centraliserat innerstads-Stockholmstänk?

Re: Roslagsbanan - Molnby-Arlanda färdig 2014?

Postat: tisdag 27 november 2012 10:15
av Thomas Åkerblad
Tror inte att TKO känner sig bekväm i Reinfeldt-land? :mrgreen:

Re: Roslagsbanan - Molnby-Arlanda färdig 2014?

Postat: tisdag 27 november 2012 10:31
av Kantorn
twr skrev:
TKO skrev:
Anders Hanquist skrev:Nu är väl ändå inte huvudtanken att en eventuellt utbyggnad av Roslagsbanan ska vara ett realistiskt alternativ för resor hela vägen från Stockholms city till Arlanda. (Lika lite som stombusslinje 4 är tänkt för resor hela vägen från från Gullmarsplan till Radiohuset.) Då kan det finnas bättre resvägar. För resande från Arlanda med mål i norrortskommunerna eller möjligen delar av Östermalm skulle det kunna vara till nytta.
Precis så är det! Möjligen kan man vara mer exakt och definera upptagningsområdet till "nordostkommunerna", det är knappast Sollentuna och Väsby som får nytta av en eventuell förlängd Roslagsbana. Ja den som vill vara ännu mer konkret kan namnge vilka kommuner det handlar om, men det törs inte jag...

/TKO
Vallentuna, Täby och Danderyd?
Möjligen också Österskär, med byte i Roslags Näsby. Men då måste bra byten till. Annars kommer det nog en direktbuss Åkersberga - Arlanda.

Re: Roslagsbanan - Molnby-Arlanda färdig 2014?

Postat: tisdag 27 november 2012 10:38
av MWE
TKO skrev:
twr skrev:Får man återuppliva en gammal tråd så här?

Årtalet 2014 kan vi ju bortse ifrån, men hur ser det annars ut med Arlanda-förlängningen? Tror ni att den blir av? Trafiknämndens senaste beslut om Roslagsbanan nämnde det iallafall som en möjlighet.
Så här tror jag:

- Först skall den samhällsekonomiska nyttan utredas, den visar sej då vara obefintlig - eller i varje fall väldigt liten. Tjänstemannaförlaget blir alltså att avstå från denna investering.

- Trafiklandstingrådet Wennerholm meddelar dagen innan Trafiknämndens möte via sin blogg att SL beslutat att bygga ut Roslagsbanan till Arlanda. Sedan gör han sej oanträffbar.

- Beslutet visar sej vara några miljoner till en ny utredning, där även alternativet "BRT" skall studeras.

- Till slut fattar Trafiknämnden ett genomförandebeslut, som går ut på att samma typ av OPS-lösning som Odell kuppade igenom när det gällde Arlandabanan skall användas. För att undvika alltför mycket kritik införs dock en regel att inga bolag från Cajmanöarna får lämna anbud...

- Tyvärr visar sej det privata näringslivets intresse att investera pengar vara väldigt lite, SL får helt enkelt inga anbud.

- Dags för ett nytt GENOMFÖRANDEBESLUT, nu skall SL bygga i egen regi (med hjälp av sina ramavtalsentreprenörer) och fort ska det gå. För att slå många flugor i en smäll försöker SL även förmå CAF att omvandla ordern på de oanvändbara spårvagnarna till nya motorvagnar för Roslagsbanan. "Det är inte så stor skillnad" säger von Schantz!

Ja sen vet jag inte vad som händer, men den som lever får se!

/TKO
På vilket sätt är A35-vagnarna oanvändbara, Thomas?

Re: Roslagsbanan - Molnby-Arlanda färdig 2014?

Postat: tisdag 27 november 2012 10:39
av Verspieder
Anders Hanquist skrev:På vilket sätt är det bättre? Om de cirka 175 000 boende inom RB:s influensområde (Danderyds, Täby, Vallentuna och Österåkers kommuner, samt kanske även några kring Östra station) får snabbare och smidigare förbindelser med Arlanda (förutom flygplatsen även en av landets största arbetsplatsområden och med station för fjärrtåg) borde det vara samhällsekonomiskt bättre satsade pengar än att bygga till Rimbo (cirka 5000 inv). Nu har man väl inte hunnit räkna så mycket på det här projektet än. Men det verkar faktiskt intressant.
Om man fortsätter att begränsa antalet företag och hålla boendeantalet nere på 5000 i Rimbo, som Norrtälje kommun gör idag, så behövs ingen järnväg i framtiden. Man kan även (i ytterligare 8-9 år till) låta dagens urgamla bussar utan AC och bälten rulla på 639 medan 676 har nya fina bussar med all utrustning. Men om man väljer att utveckla hela den till ytan stora kommunen och inte bara Norrtälje innerstad, så skulle både järnväg, nya bostäder samt inflyttning av företag gagna Rimbo.
Det finns faktiskt rätt gott om företag som velat etablera sig i Rimbo, med fullt tillräcklig närhet till Arlanda, men som fått nej av Norrtälje kommun. De skulle vara tvungna att etablera sig i Görla industriområde strax utanför Norrtälje stad, vilket gjorde att flera av företagen helt valde bort Norrtälje kommun och några valde då Rosersberg istället.

Nu är t.ex det största projektet i kommunen hur man ska kunna förtäta Norrtälje innerstad ytterligare. Man diskuterar t.ex för fullt att däcka över busstationen för att kunna bygga bostäder rakt ovanför den...