Re: Roslagsbanan - Molnby-Arlanda färdig 2014?
Postat: måndag 19 april 2010 17:23
Jag tror han menar T-Centralen, som bytte namn från Centralen 1958, på oklara grunder.
HS

HS
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Jag provade www.centralen.se - men jag tror jag kom fel...daniel_s skrev:Centralen i vilken stad?M_M skrev:En interssant fråga är dock vad man har för körtider Bålsta-Centralen respektive skulle få om man körde Bålsta-Arlanda-Centralen?
Vilket skämthumör gossarna verkar vara påKantorn skrev:Jag provade http://www.centralen.se - men jag tror jag kom fel...daniel_s skrev:Centralen i vilken stad?M_M skrev:En interssant fråga är dock vad man har för körtider Bålsta-Centralen respektive skulle få om man körde Bålsta-Arlanda-Centralen?
Resa med SL pendeltåg BÅL-CST tar 38 minuterspårlasse skrev:Resan Bålsta-Stockholms Central tar ca 25 minuter idag.
Eller så bygger man en ny stump järnväg så kan man åka Västerås-Enköping-Uppsala-Arlanda.spårlasse skrev:Nåväl till frågan. Resan Bålsta-Stockholms Central tar ca 25 minuter idag. Via Arlanda, skulle den ta ca 35 minuter. Nu är ju banan från Bålsta in till Stockholm inte den bästa och det skulle säkerligen gå att få ner till ca 20 minuter - kan ju bli verklighet efter utbyggnaden av dubbelspår till Kallhäll. Så någon sådan vinst i att dra en bana mellan Västerås och Stockholm via Arlanda finns inte. Spårkapaciteten skulle nog inte heller räcka till. Därför vore det väl en ganska dålig idé att bygga en sådan bana. Att bygga något annat än en snabbspårväg skulle vara alldeles för dyrbart. Gärna dock med en förbindelselänk till järnvägen vid Bålsta och Arlanda. Bara med spårväg skulle det nog antagligen gå på som lägst ca 4 miljarder, så det är väl kanske inte heller den mest betydelsefulla infrastruktursatsning som bör genomföras.
Man kan förstås alltid diskutera vilka tider man skall nyttja, nu avsåg jag den effektiva tiden utan stopp. Sedan att man kör med gamla IC-tåg mestadels är ju snarare val av fordon. Men exempelvis avgång 23.07, från Stockholms central, tåg 776A, ankommer Bålsta 23.34, varav stoppet i sundbyberg beräknas ta ca 1,5 minuter - alltså ganska exakt 25 minuter. tåg från Stockholms central 6.07, nr 708 ankommer Bålsta 6.33, med upphållet då beräknat i Sundbyberg till 1 minut, innebär exakt 25 minuter. Det var alltså banans kapcitet som jag ville framhäva, inte att man för att hålla avstånd till tåglägen framför och (bakom) och kör med IC-tåg, inte klarar den tiden.TonyM skrev:Resa med SL pendeltåg BÅL-CST tar 38 minuterspårlasse skrev:Resan Bålsta-Stockholms Central tar ca 25 minuter idag.
Resa med SJ Intercity BÅL-CST tar 32 minuter.
Vilka tåg går fortare, det hade varit trevligt för mig när jag är i stockholm att veta eftersom jag då understundom intar sk ryggläge i Bålsta.
/T
Så här tror jag:twr skrev:Får man återuppliva en gammal tråd så här?
Årtalet 2014 kan vi ju bortse ifrån, men hur ser det annars ut med Arlanda-förlängningen? Tror ni att den blir av? Trafiknämndens senaste beslut om Roslagsbanan nämnde det iallafall som en möjlighet.
Du glömde den provisoriska järnvägen på en krigsbro över golfbanan!TKO skrev:Så här tror jag:twr skrev:Får man återuppliva en gammal tråd så här?
Årtalet 2014 kan vi ju bortse ifrån, men hur ser det annars ut med Arlanda-förlängningen? Tror ni att den blir av? Trafiknämndens senaste beslut om Roslagsbanan nämnde det iallafall som en möjlighet.
- Först skall den samhällsekonomiska nyttan utredas, den visar sej då vara obefintlig - eller i varje fall väldigt liten. Tjänstemannaförlaget blir alltså att avstå från denna investering.
- Trafiklandstingrådet Wennerholm meddelar dagen innan Trafiknämndens möte via sin blogg att SL beslutat att bygga ut Roslagsbanan till Arlanda. Sedan gör han sej oanträffbar.
- Beslutet visar sej vara några miljoner till en ny utredning, där även alternativet "BRT" skall studeras.
- Till slut fattar Trafiknämnden ett genomförandebeslut, som går ut på att samma typ av OPS-lösning som Odell kuppade igenom när det gällde Arlandabanan skall användas. För att undvika alltför mycket kritik införs dock en regel att inga bolag från Cajmanöarna får lämna anbud...
- Tyvärr visar sej det privata näringslivets intresse att investera pengar vara väldigt lite, SL får helt enkelt inga anbud.
- Dags för ett nytt GENOMFÖRANDEBESLUT, nu skall SL bygga i egen regi (med hjälp av sina ramavtalsentreprenörer) och fort ska det gå. För att slå många flugor i en smäll försöker SL även förmå CAF att omvandla ordern på de oanvändbara spårvagnarna till nya motorvagnar för Roslagsbanan. "Det är inte så stor skillnad" säger von Schantz!
Ja sen vet jag inte vad som händer, men den som lever får se!
/TKO
Med speciella signalgivare/vakter längs järnvägen som ser till att pausa golfandet medan tåg passerar...twr skrev:Du glömde den provisoriska järnvägen på en krigsbro över golfbanan!TKO skrev:/TKO
Kod: Markera allt
if ( a-tain.bailout.cost < rb.extend.cost * (1/rb.extend.disadvantage))
{
a-tain.bailout.execute();
}
else if(commutertrain.extend.cost < rb.extend.cost * (1/rb.extend.disadvantage))
{
communtertrain.extend.execute();
}
else
{
rb.extend.execute();
}
Precis så är det! Möjligen kan man vara mer exakt och definera upptagningsområdet till "nordostkommunerna", det är knappast Sollentuna och Väsby som får nytta av en eventuell förlängd Roslagsbana. Ja den som vill vara ännu mer konkret kan namnge vilka kommuner det handlar om, men det törs inte jag...Anders Hanquist skrev:Nu är väl ändå inte huvudtanken att en eventuellt utbyggnad av Roslagsbanan ska vara ett realistiskt alternativ för resor hela vägen från Stockholms city till Arlanda. (Lika lite som stombusslinje 4 är tänkt för resor hela vägen från från Gullmarsplan till Radiohuset.) Då kan det finnas bättre resvägar. För resande från Arlanda med mål i norrortskommunerna eller möjligen delar av Östermalm skulle det kunna vara till nytta.
Vallentuna, Täby och Danderyd?TKO skrev:Precis så är det! Möjligen kan man vara mer exakt och definera upptagningsområdet till "nordostkommunerna", det är knappast Sollentuna och Väsby som får nytta av en eventuell förlängd Roslagsbana. Ja den som vill vara ännu mer konkret kan namnge vilka kommuner det handlar om, men det törs inte jag...Anders Hanquist skrev:Nu är väl ändå inte huvudtanken att en eventuellt utbyggnad av Roslagsbanan ska vara ett realistiskt alternativ för resor hela vägen från Stockholms city till Arlanda. (Lika lite som stombusslinje 4 är tänkt för resor hela vägen från från Gullmarsplan till Radiohuset.) Då kan det finnas bättre resvägar. För resande från Arlanda med mål i norrortskommunerna eller möjligen delar av Östermalm skulle det kunna vara till nytta.
/TKO
Att försöka få folk att förstå att Roslagsbanan till stor del är till för kortare lokalt resande (precis som busslinjerna 1-4) är ofta som att tala till en tegelvägg. Jämför debatten med RB-återuppbyggnad till Rimbo, då alla skeptiker genast låser sig till att alla resenärer utan undantag alltid skulle resa endast mellan ändhållplatserna Rimbo och Stockholm Ö. Därför hänvisar dessa skeptiker till busslinje 639 som inte alls går via Kårsta, Vallentuna och Täby Centrum.Anders Hanquist skrev:Nu är väl ändå inte huvudtanken att en eventuellt utbyggnad av Roslagsbanan ska vara ett realistiskt alternativ för resor hela vägen från Stockholms city till Arlanda. (Lika lite som stombusslinje 4 är tänkt för resor hela vägen från från Gullmarsplan till Radiohuset.) Då kan det finnas bättre resvägar. För resande från Arlanda med mål i norrortskommunerna eller möjligen delar av Östermalm skulle det kunna vara till nytta.
Möjligen också Österskär, med byte i Roslags Näsby. Men då måste bra byten till. Annars kommer det nog en direktbuss Åkersberga - Arlanda.twr skrev:Vallentuna, Täby och Danderyd?TKO skrev:Precis så är det! Möjligen kan man vara mer exakt och definera upptagningsområdet till "nordostkommunerna", det är knappast Sollentuna och Väsby som får nytta av en eventuell förlängd Roslagsbana. Ja den som vill vara ännu mer konkret kan namnge vilka kommuner det handlar om, men det törs inte jag...Anders Hanquist skrev:Nu är väl ändå inte huvudtanken att en eventuellt utbyggnad av Roslagsbanan ska vara ett realistiskt alternativ för resor hela vägen från Stockholms city till Arlanda. (Lika lite som stombusslinje 4 är tänkt för resor hela vägen från från Gullmarsplan till Radiohuset.) Då kan det finnas bättre resvägar. För resande från Arlanda med mål i norrortskommunerna eller möjligen delar av Östermalm skulle det kunna vara till nytta.
/TKO
På vilket sätt är A35-vagnarna oanvändbara, Thomas?TKO skrev:Så här tror jag:twr skrev:Får man återuppliva en gammal tråd så här?
Årtalet 2014 kan vi ju bortse ifrån, men hur ser det annars ut med Arlanda-förlängningen? Tror ni att den blir av? Trafiknämndens senaste beslut om Roslagsbanan nämnde det iallafall som en möjlighet.
- Först skall den samhällsekonomiska nyttan utredas, den visar sej då vara obefintlig - eller i varje fall väldigt liten. Tjänstemannaförlaget blir alltså att avstå från denna investering.
- Trafiklandstingrådet Wennerholm meddelar dagen innan Trafiknämndens möte via sin blogg att SL beslutat att bygga ut Roslagsbanan till Arlanda. Sedan gör han sej oanträffbar.
- Beslutet visar sej vara några miljoner till en ny utredning, där även alternativet "BRT" skall studeras.
- Till slut fattar Trafiknämnden ett genomförandebeslut, som går ut på att samma typ av OPS-lösning som Odell kuppade igenom när det gällde Arlandabanan skall användas. För att undvika alltför mycket kritik införs dock en regel att inga bolag från Cajmanöarna får lämna anbud...
- Tyvärr visar sej det privata näringslivets intresse att investera pengar vara väldigt lite, SL får helt enkelt inga anbud.
- Dags för ett nytt GENOMFÖRANDEBESLUT, nu skall SL bygga i egen regi (med hjälp av sina ramavtalsentreprenörer) och fort ska det gå. För att slå många flugor i en smäll försöker SL även förmå CAF att omvandla ordern på de oanvändbara spårvagnarna till nya motorvagnar för Roslagsbanan. "Det är inte så stor skillnad" säger von Schantz!
Ja sen vet jag inte vad som händer, men den som lever får se!
/TKO
Om man fortsätter att begränsa antalet företag och hålla boendeantalet nere på 5000 i Rimbo, som Norrtälje kommun gör idag, så behövs ingen järnväg i framtiden. Man kan även (i ytterligare 8-9 år till) låta dagens urgamla bussar utan AC och bälten rulla på 639 medan 676 har nya fina bussar med all utrustning. Men om man väljer att utveckla hela den till ytan stora kommunen och inte bara Norrtälje innerstad, så skulle både järnväg, nya bostäder samt inflyttning av företag gagna Rimbo.Anders Hanquist skrev:På vilket sätt är det bättre? Om de cirka 175 000 boende inom RB:s influensområde (Danderyds, Täby, Vallentuna och Österåkers kommuner, samt kanske även några kring Östra station) får snabbare och smidigare förbindelser med Arlanda (förutom flygplatsen även en av landets största arbetsplatsområden och med station för fjärrtåg) borde det vara samhällsekonomiskt bättre satsade pengar än att bygga till Rimbo (cirka 5000 inv). Nu har man väl inte hunnit räkna så mycket på det här projektet än. Men det verkar faktiskt intressant.