Sida 4 av 15

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: tisdag 03 november 2009 10:45
av lagerbrax
Hur och villka linje nr det blir är inte klart ,därimot kommer linjen från Hageby att gå Drottninggatan och linjen från Klockaretorpet gå via Öster.
Åter kommer så snart det är helt klart med linjenr och resten av linje sträckningarna.
MVH Lagerbrax TL

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: tisdag 03 november 2009 14:03
av leifd
lagerbrax skrev:Hur och villka linje nr det blir är inte klart ,därimot kommer linjen från Hageby att gå Drottninggatan och linjen från Klockaretorpet gå via Öster.
Åter kommer så snart det är helt klart med linjenr och resten av linje sträckningarna.
MVH Lagerbrax TL

Stilla fråga då.....
Varför skulle det vara så självklart ??
Man kan väl tänka sig följande cenario då (när linjen är klar ända till Navestad)......
En linje går Navestad (Kvarnberget) - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull.
En linje går Hageby (Trumpetargatan) - Söder Tull - Östra Promenaden - Norr Tull - Fridvalla.
En linje går Klockaretorpet - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull - Vidablick.
Gör man så är det ju mycke lättare att födela turerna efter behov och sträcka på bättre sätt.

Men den som lever får se.... men man sla nog inte ta för givet att det bara blir en linje på denna nya sträckning, dvs läsa fast sig enkelspårigt tänkande.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: tisdag 03 november 2009 14:07
av bark
leifd skrev:
lagerbrax skrev:Hur och villka linje nr det blir är inte klart ,därimot kommer linjen från Hageby att gå Drottninggatan och linjen från Klockaretorpet gå via Öster.
Åter kommer så snart det är helt klart med linjenr och resten av linje sträckningarna.
MVH Lagerbrax TL

Stilla fråga då.....
Varför skulle det vara så självklart ??
Man kan väl tänka sig följande cenario då (när linjen är klar ända till Navestad)......
En linje går Navestad (Kvarnberget) - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull.
En linje går Hageby (Trumpetargatan) - Söder Tull - Östra Promenaden - Norr Tull - Fridvalla.
En linje går Klockaretorpet - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull - Vidablick.
Gör man så är det ju mycke lättare att födela turerna efter behov och sträcka på bättre sätt.

Men den som lever får se.... men man sla nog inte ta för givet att det bara blir en linje på denna nya sträckning, dvs läsa fast sig enkelspårigt tänkande.
En tanke som just slog mig kunde ju var att köra Kvarnberget - Söder Tull - Klockaretorpet med hög turtäthet och Vidablick - Söder Tull - Fridvalla med lägre.

Hm, fast då missar man ju Resecentrum helt med den första turen. Och det blir väldigt konstigt för de som reser från Hagaskolan - Norr Tull. Nja, ingen bra idé.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: tisdag 03 november 2009 19:18
av lagerbrax
leifd skrev:
lagerbrax skrev:Hur och villka linje nr det blir är inte klart ,därimot kommer linjen från Hageby att gå Drottninggatan och linjen från Klockaretorpet gå via Öster.
Åter kommer så snart det är helt klart med linjenr och resten av linje sträckningarna.
MVH Lagerbrax TL

Stilla fråga då.....
Varför skulle det vara så självklart ??
Man kan väl tänka sig följande cenario då (när linjen är klar ända till Navestad)......
En linje går Navestad (Kvarnberget) - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull.
En linje går Hageby (Trumpetargatan) - Söder Tull - Östra Promenaden - Norr Tull - Fridvalla.
En linje går Klockaretorpet - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull - Vidablick.
Gör man så är det ju mycke lättare att födela turerna efter behov och sträcka på bättre sätt.

Men den som lever får se.... men man sla nog inte ta för givet att det bara blir en linje på denna nya sträckning, dvs läsa fast sig enkelspårigt tänkande.

Du vet att jag har ungefär samma tankar villka jag framfört tidigare. Men det är inget som planerarna vill förstå. I Norrköping så förlänger
man en linje som måste byta färd väg så att resan till stationen inte tar för lång tid.Dessa herrar kan inte tänka längre en till två spv linjer.
HAAA MVH Lagerbrax TL

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: tisdag 03 november 2009 19:27
av bark
Ugnefär hur lång tid kan det tänkas ta Kvarnberget - Drottningatan - Fridvalla?

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: tisdag 03 november 2009 23:25
av leifd
lagerbrax skrev:
leifd skrev:
lagerbrax skrev:Hur och villka linje nr det blir är inte klart ,därimot kommer linjen från Hageby att gå Drottninggatan och linjen från Klockaretorpet gå via Öster.
Åter kommer så snart det är helt klart med linjenr och resten av linje sträckningarna.
MVH Lagerbrax TL

Stilla fråga då.....
Varför skulle det vara så självklart ??
Man kan väl tänka sig följande cenario då (när linjen är klar ända till Navestad)......
En linje går Navestad (Kvarnberget) - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull.
En linje går Hageby (Trumpetargatan) - Söder Tull - Östra Promenaden - Norr Tull - Fridvalla.
En linje går Klockaretorpet - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull - Vidablick.
Gör man så är det ju mycke lättare att födela turerna efter behov och sträcka på bättre sätt.

Men den som lever får se.... men man sla nog inte ta för givet att det bara blir en linje på denna nya sträckning, dvs läsa fast sig enkelspårigt tänkande.

Du vet att jag har ungefär samma tankar villka jag framfört tidigare. Men det är inget som planerarna vill förstå. I Norrköping så förlänger
man en linje som måste byta färd väg så att resan till stationen inte tar för lång tid.Dessa herrar kan inte tänka längre en till två spv linjer.
HAAA MVH Lagerbrax TL
Vem är då frivillig att lägga ett medborgarförslag om det i fullmäktige t.ex. eller snacka med pressen. Kanske kan man börja med en insändare.
Någon frivillig som är bra ppå sånt ???

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: onsdag 04 november 2009 13:21
av 20581000184197
leifd skrev:
lagerbrax skrev:Hur och villka linje nr det blir är inte klart ,därimot kommer linjen från Hageby att gå Drottninggatan och linjen från Klockaretorpet gå via Öster.
Åter kommer så snart det är helt klart med linjenr och resten av linje sträckningarna.
MVH Lagerbrax TL

Stilla fråga då.....
Varför skulle det vara så självklart ??
Man kan väl tänka sig följande cenario då (när linjen är klar ända till Navestad)......
En linje går Navestad (Kvarnberget) - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull.
En linje går Hageby (Trumpetargatan) - Söder Tull - Östra Promenaden - Norr Tull - Fridvalla.
En linje går Klockaretorpet - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull - Vidablick.
Gör man så är det ju mycke lättare att födela turerna efter behov och sträcka på bättre sätt.

Men den som lever får se.... men man sla nog inte ta för givet att det bara blir en linje på denna nya sträckning, dvs läsa fast sig enkelspårigt tänkande.
Leifs system verkar inte så dumt, men skulle inte andra linjen där kunna gå från Klingsberg i stället för Hageby? En utökning av antalet linjer kräver väl emellertid att antalet spårvagnar utökas? Är det tänkbart?

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: onsdag 04 november 2009 16:12
av Leif Steen
Hur går det med bygget ? Nyfiken då jag inte sett några nya bilder sedan sent augusti.

När det gäller nya ideér om trafikeringslösningar så gills inte andra åsikter än de som kommer från proffs (som redan låst sina ideér och tankar). Det vet ni väl efter alla dessa år? Möjligen fungerar metoden att genom press få lösningen att framstå som mindre väl genomtänkt, å andra sidan finns då risken för total låsning av prestige skäl. Lycka till !

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: onsdag 04 november 2009 17:55
av 20581000184197
Leif Steen skrev:Hur går det med bygget ? Nyfiken då jag inte sett några nya bilder sedan sent augusti.
Det går väl framåt. Här är två bilder från i morse som i alla fall visar lite hur arbetet kan se ut:

Lite svetsning:
Bild

För första gången fick jag se ett fordon rulla på spåret!
Bild

/Anders

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: onsdag 04 november 2009 19:22
av bark
Leif Steen skrev:Hur går det med bygget ? Nyfiken då jag inte sett några nya bilder sedan sent augusti.
Hurdå? Mina senaste bilder var från förste november. Dock tagna utanför arbetstid.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: torsdag 05 november 2009 16:55
av leifd
Leif Steen skrev:När det gäller nya ideér om trafikeringslösningar så gills inte andra åsikter än de som kommer från proffs (som redan låst sina ideér och tankar). Det vet ni väl efter alla dessa år? Möjligen fungerar metoden att genom press få lösningen att framstå som mindre väl genomtänkt, å andra sidan finns då risken för total låsning av prestige skäl. Lycka till !
Nja, de där tror jag inte ett dugg på.... Det handlar ju gubevars inte om SL-trafik här, så det lär nog kunna lösa sig, bara man sår lämpliga frön på rätt ställe.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: torsdag 05 november 2009 17:11
av leifd
20581000184197 skrev:
leifd skrev:Stilla fråga då.....
Varför skulle det vara så självklart ??
Man kan väl tänka sig följande cenario då (när linjen är klar ända till Navestad)......
En linje går Navestad (Kvarnberget) - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull.
En linje går Hageby (Trumpetargatan) - Söder Tull - Östra Promenaden - Norr Tull - Fridvalla.
En linje går Klockaretorpet - Söder Tull - Drottninggatan - Norr Tull - Vidablick.
Gör man så är det ju mycke lättare att födela turerna efter behov och sträcka på bättre sätt.

Men den som lever får se.... men man sla nog inte ta för givet att det bara blir en linje på denna nya sträckning, dvs läsa fast sig enkelspårigt tänkande.
Leifs system verkar inte så dumt, men skulle inte andra linjen där kunna gå från Klingsberg i stället för Hageby? En utökning av antalet linjer kräver väl emellertid att antalet spårvagnar utökas? Är det tänkbart?
Nej, den andra linjen ska gå från Hageby i så fall, inte från Klingsberg, för det är från Hageby och Ljura det kommer att finnas behov av högre kapacitet. Klingsbergsslingan kan man använda för mindre mängd trafik, korta perioder eller enstaka turer. Ska man använda Klingsberg för ordinarie trafik så måste en del räls bytas, vilket måst göras om man inte byggt till Ljura istället. Klingsberg har så litet resebehov att det räcker med trafik via stadsdelsbussar eller ev en fast linje körd med bussar i mindre storlek.
Möjligen kan väl en viss utökning av vagnparken behövas, men allt beror ju på vilken turtäthet de enskilda linjerna får och vilket gemensam kapacitet detta skapar på den gemensamma sträckan Trumpetaregatan - Söder Tull, vilken är den sträcka som har störst kapacitetsbehov.
10st M06 är ju beställda för leverans från hösten 2010, inget säger ju att man absolut måste skrota/avveckla M97 som teoretiskt är övertaliga/utslitna. Dessa kan naturligtvis behåållas och ges temporär upprustning för att kunna användas under någon tid ytterligare, medan fler nya vagnar anskaffas om behovet nu uppstår.
Om det är tänkbart ?? Ja vist är det det, det handlar ju bara om politisk vilja och den verkar ju finnas f.n. Ekonomin löser sig ju oftast bara just politisk vilja finns. Dessutom har det ju redan talats om ytterligare utbyggnadsprojekt på flera håll i staden.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: fredag 20 november 2009 2:51
av 20581000184197
Äntligen har spårläggningen nått upp till Hageby centrum! (vy norrut)
Bild
Vy söderut:
Bild

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: fredag 20 november 2009 10:21
av leifd
20581000184197 skrev:Äntligen har spårläggningen nått upp till Hageby centrum! (vy norrut)
Bild
Vy söderut:
Bild
Kan väl nämna att spåren fanns på plats redan 200-11-06, då jag själv tog bilder där. På dina bilder ser de ju ut som man håller på att skarva ihop de olika bitarna, eftersom trafik kräver att de finns gluggar i arbetsplatsen, så får det ju ske i olika omgångar.

Hur är din FZ7 att hantera rent praktiskt förresten ?? Måste se mej om efter nytt då min LZ10 tycks ha lämnat in för gått nu. /Leif

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: fredag 20 november 2009 21:37
av bark
Tackar för fina bilder. Då slipper jag åka dit i morgon!

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: måndag 30 november 2009 10:06
av bark
I lördags tog jag tretton ut till Trumpetaregatan och promenerade med kameran in till Ljura.

Bild
Nu går det spår oavbrutet från vändslingan till korsningen med Svarvaregatan.

Bild
Spår ligger också längs Hageby Centrum-utbyggnaden. Här verkar spåren gjutits fast i bitumen, troligen för bullerdämpning.

Bild
Grävandet för banvallen har kommit till Bäckgatan.

Bild
Man kommer tydligen också att lägga en övergångsväxel norr om bron över Söderleden. Det verkar som man vill kunna byta spår ungefär en gång per kilometer. Smart.

När jag kom hem visade det sig att jag tappat hälften av bilderna, men de gick att rädda. Därav den konstiga ordningen på de ytterligare 56 bilderna som finns på min hemsida.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: måndag 30 november 2009 21:52
av leifd
Tog en tur till Hageby i det sköna vintervädret....

Bild
Här ska denna utbyggnadsetapp sluta, 2009-11-30. Foto Leif D.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Vändslingan Trumpetergatan 2009-11-30. Foto Leif D.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Sträckan Trumpetere - Pressaregatan 2009-11-30. Foto Leif D.

Bild
Bild
Bild
Bild
Sträckan Pressaregatan - Formaregatan 2009-11-30. Foto Leif D.

Bild
Bild
Bild
Bild
Sträckan Formaregatan - Hageby centrum 2009-11-30. Foto Leif D.

Bild
Bild
Bild
Hageby centrum 2009-11-30. Foto Leif D.

Bild
Bild
Sträckan Hageby centrum - Vårdcentralen 2009-11-30. Foto Leif D.

Bild
Bild
Bild
Sträckan Vårdcentralen - Söderleden 2009-11-30. Foto Leif D.

Efter detta for jag vidare till Eneby för att ta mer bilder där......
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 09#p230309

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: fredag 25 december 2009 22:46
av bark
Då har jag åter varit i Norrköpings södra förstäder.

Det har snöat, så det var inte helt lätt att se vad som skett. Det jag kunde urskilja var att det lagts spår över korsningen med Lidaleden, att det kommit upp ett par busskurer vid Hageby Centrum och att det schaktats en bit närmare Grundläggaregatan.

Bild

En sak jag funderade över var luftledningar. De borde väl sättas upp på en gång för hela sträckan?

Några ytterligare bilder på min hemsida.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: lördag 23 januari 2010 23:33
av bark
Så tog jag åter "tretton" ut till Hageby Center för att dokumentera utbyggnaden.

Bild

Det verkar inte hänt så mycket vad gäller själva spåren eller schaktarbetet sedan jag var där sist i julas. Enda synbara ändringen var att man byggt hållplatserna vid centrumet. Om jag såg rätt kommer det att ligga markvärme i hållplatserna.

Fler bilder på min hemsida, som vanligt.

Bonus: Bistrovagnen stod på stickspåret vid Söder Tull!

Bild

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: söndag 24 januari 2010 11:00
av Johan A
Wow när blir det klart ?