Sida 4 av 19

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: onsdag 18 mars 2009 0:29
av TimK
linlars skrev:Och det var ju det jag skrev. 2 plan med en perrong på varje = 2 perronger. :)
Och jag har uppenbarligen världens sämsta läsförmåga. :oops: Jag missade ordet "var" förstås. :P

Mvh Tim

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: onsdag 18 mars 2009 1:16
av Persson
Anders Norén skrev:
Ferdinand skrev: Blackeberg: Enda stationen som är både ytstation och bergstation.
Ropsten har nämnts, men Kymlinge är väl om inte yt- och bergstation så åtminstone yt- och underjordsstation? (Kolla gärna Eniros utsiktsbilder över Stockholm.)

Anders
Nej, tunneldelen av Kymlinge är ingen bergtunnel utan bara en överdäckad bergsskärning. Så den är väl egentligen mest en ytstation. Närmare Kista går banan dock i "riktig" underjordisk tunnel.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: onsdag 18 mars 2009 10:34
av Anders Norén
Persson skrev:
Anders Norén skrev:
Ferdinand skrev: Blackeberg: Enda stationen som är både ytstation och bergstation.
Ropsten har nämnts, men Kymlinge är väl om inte yt- och bergstation så åtminstone yt- och underjordsstation? (Kolla gärna Eniros utsiktsbilder över Stockholm.)

Anders
Nej, tunneldelen av Kymlinge är ingen bergtunnel utan bara en överdäckad bergsskärning. Så den är väl egentligen mest en ytstation. Närmare Kista går banan dock i "riktig" underjordisk tunnel.
Men Blackeberg är väl också en överdäckad bergsskärning?

Anders

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: onsdag 18 mars 2009 11:15
av Kantorn
linlars skrev: Frågan återstår dock: hur stort får avståndet (och eventuella hinder som bergväggar) vara i samma plan för att det ska räknas som EN perrong? Fast det är klart, något svar finns nog inte på frågan.
Avståndsgränser är luriga. Min åsikt är att för att underlätta miaximalt ska antingen gränser vara satta till noll (vilket hade varit en fördel till exempel i rattonykterhet/fylleribrott) eller till oändligheten - vilket är applicerbart i detta fall. Dvs så fort två plattformsdelar tillhör samma station och inte är avdelade med spår eller dylikt, utan man kommer från den ena plattformen till den andra i ett och samma plan (dvs utan att passera ramper, trappor, hissar el dyl) så bör det räknas som en perrong. Enligt min åsikt. (Men den ska ju inte vara allenarådande...) På nåt underligt sätt innebär detta resonemanget att Alvik har en perrong, vilket jag själv finner märkligt. Men min logik är ju lite luddig ibland...

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: onsdag 18 mars 2009 12:50
av Jörgen_G
För att inte tala om Slussen där det i södra ändarna är en trappa tvärs perrongen mellan platformen för spåren på T-röd och T-grön, som ligger i olika plan. I norra ändarna är plattformen i ett och samma plan för de båda spåren.

/Jörgen G

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: onsdag 18 mars 2009 19:22
av Silverpilen
Station med flest utgångar (ej biljetthallar) - T-centralen? :D

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: onsdag 18 mars 2009 20:27
av Traesk
Kantorn skrev:Hur är det med "Enda station med byte till spårvagn, (spärrlöst) i plan"=Alvik?
Parentesen är för att det är inte nödvändigt - tror jag - att nämna.
Alternativt blir det två kategorier:
Enda station med byte till spårvagn i plan = Alvik
Enda station med spärrlöst byte till spårvagn = Alvik
Bytet till Lidingöbanan i Ropsten måste väl ändå anses spärrlöst? Nu står (stod?) det visserligen "spärrlinje", men kan det verkligen anses vara en spärr?

På tal om det... finns det numera någon öppen spärrlinje i tunnelbanan? Skulle det kunna vara en extrem av något slag? :P

Förresten, är Västra skogen den enda station som endast betjänar en linjefärg som är i flera plan?

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: onsdag 18 mars 2009 21:16
av AGR
Traesk skrev:
Kantorn skrev:Hur är det med "Enda station med byte till spårvagn, (spärrlöst) i plan"=Alvik?
Parentesen är för att det är inte nödvändigt - tror jag - att nämna.
Alternativt blir det två kategorier:
Enda station med byte till spårvagn i plan = Alvik
Enda station med spärrlöst byte till spårvagn = Alvik
Bytet till Lidingöbanan i Ropsten måste väl ändå anses spärrlöst? Nu står (stod?) det visserligen "spärrlinje", men kan det verkligen anses vara en spärr?

På tal om det... finns det numera någon öppen spärrlinje i tunnelbanan? Skulle det kunna vara en extrem av något slag? :P

Förresten, är Västra skogen den enda station som endast betjänar en linjefärg som är i flera plan?
Vad menar du med flera plan i Västra skogen?

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: onsdag 18 mars 2009 21:20
av Traesk
17AGR skrev:Vad menar du med flera plan i Västra skogen?
Jag hade fått för mig att den stationen var byggd i två plan, men det kanske inte är sant?

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: onsdag 18 mars 2009 21:35
av Persson
Traesk skrev:
17AGR skrev:Vad menar du med flera plan i Västra skogen?
Jag hade fått för mig att den stationen var byggd i två plan, men det kanske inte är sant?
Alla tre plattformsspåren i Västra skogen ligger på samma plan, dvs samma utformning som Hallonbergen och Rinkeby. Däremot korsar väl Akallalinjens norrspår Hjulstalinjens söderspår i olika plan (norr om stationen alltså)?

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: onsdag 18 mars 2009 21:42
av djth
Traesk skrev:På tal om det... finns det numera någon öppen spärrlinje i tunnelbanan? Skulle det kunna vara en extrem av något slag? :P
Svar ja: Gubbängen norra. Om det är den enda kvarvarande är jag emellertid inte säker på.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: onsdag 18 mars 2009 21:44
av Traesk
Persson skrev:
Traesk skrev:
17AGR skrev:Vad menar du med flera plan i Västra skogen?
Jag hade fått för mig att den stationen var byggd i två plan, men det kanske inte är sant?
Alla tre plattformsspåren i Västra skogen ligger på samma plan, dvs samma utformning som Hallonbergen och Rinkeby. Däremot korsar väl Akallalinjens norrspår Hjulstalinjens söderspår i olika plan (norr om stationen alltså)?
Aha, tack! Då tar jag tillbaka det jag sa om flera plan i Västra skogen... ;)

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: onsdag 18 mars 2009 21:54
av Kantorn
Traesk skrev:
Kantorn skrev:Hur är det med "Enda station med byte till spårvagn, (spärrlöst) i plan"=Alvik?
Parentesen är för att det är inte nödvändigt - tror jag - att nämna.
Alternativt blir det två kategorier:
Enda station med byte till spårvagn i plan = Alvik
Enda station med spärrlöst byte till spårvagn = Alvik
Bytet till Lidingöbanan i Ropsten måste väl ändå anses spärrlöst? Nu står (stod?) det visserligen "spärrlinje", men kan det verkligen anses vara en spärr?

På tal om det... finns det numera någon öppen spärrlinje i tunnelbanan? Skulle det kunna vara en extrem av något slag? :P

Förresten, är Västra skogen den enda station som endast betjänar en linjefärg som är i flera plan?
Jag medger - där hade jag fel. Men i plan är väl endast Alvik?

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: onsdag 18 mars 2009 21:58
av Traesk
Kantorn skrev:
Traesk skrev:
Kantorn skrev:Hur är det med "Enda station med byte till spårvagn, (spärrlöst) i plan"=Alvik?
Parentesen är för att det är inte nödvändigt - tror jag - att nämna.
Alternativt blir det två kategorier:
Enda station med byte till spårvagn i plan = Alvik
Enda station med spärrlöst byte till spårvagn = Alvik
Bytet till Lidingöbanan i Ropsten måste väl ändå anses spärrlöst? Nu står (stod?) det visserligen "spärrlinje", men kan det verkligen anses vara en spärr?

På tal om det... finns det numera någon öppen spärrlinje i tunnelbanan? Skulle det kunna vara en extrem av något slag? :P

Förresten, är Västra skogen den enda station som endast betjänar en linjefärg som är i flera plan?
Jag medger - där hade jag fel. Men i plan är väl endast Alvik?
Det bör väl stämma! :) Jag har visserligen ingen aning om hur det ser ut i Globen.

Jag funderade på en sak... finns det någonstans i tunnelbanan där man kan "smita förbi" en station? Dvs, passera en station utan att passera en plattform via t.ex. ett extra spår.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: onsdag 18 mars 2009 22:31
av Persson
Traesk skrev:Jag funderade på en sak... finns det någonstans i tunnelbanan där man kan "smita förbi" en station? Dvs, passera en station utan att passera en plattform via t.ex. ett extra spår.
När du skriver "man", menar du ett tåg då? Ja, Gullmarsplan har väl ett femte spår mitt i som saknar plattformsanslutning. Vet dock inte om det är genomgående...

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: onsdag 18 mars 2009 22:38
av Sparkfot
Persson skrev:
Traesk skrev:Jag funderade på en sak... finns det någonstans i tunnelbanan där man kan "smita förbi" en station? Dvs, passera en station utan att passera en plattform via t.ex. ett extra spår.
När du skriver "man", menar du ett tåg då? Ja, Gullmarsplan har väl ett femte spår mitt i som saknar plattformsanslutning. Vet dock inte om det är genomgående...
Spåret går från bryggan norr om Gullmarsplan och genom Gullmarsplan, upp på Pollack och sen slutar den strax norr om Globen station på en egen liten banvall.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: onsdag 18 mars 2009 23:16
av LÅ1
Kantorn skrev:
Traesk skrev:
Kantorn skrev:Hur är det med "Enda station med byte till spårvagn, (spärrlöst) i plan"=Alvik?
Parentesen är för att det är inte nödvändigt - tror jag - att nämna.
Alternativt blir det två kategorier:
Enda station med byte till spårvagn i plan = Alvik
Enda station med spärrlöst byte till spårvagn = Alvik
Bytet till Lidingöbanan i Ropsten måste väl ändå anses spärrlöst? Nu står (stod?) det visserligen "spärrlinje", men kan det verkligen anses vara en spärr?

På tal om det... finns det numera någon öppen spärrlinje i tunnelbanan? Skulle det kunna vara en extrem av något slag? :P

Förresten, är Västra skogen den enda station som endast betjänar en linjefärg som är i flera plan?
Jag medger - där hade jag fel. Men i plan är väl endast Alvik?
:) Vilken tur jag formulerade det så här då:
Enda stationen med direkt övergång till spårvagn i samma plan och utan spärrpassage: Alvik
(Formuleringen kopierade jag från det jag skrivit om bussar vid Liljeholmen!)

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: onsdag 18 mars 2009 23:25
av daniel_s

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: onsdag 18 mars 2009 23:28
av Traesk
Persson skrev:
Traesk skrev:Jag funderade på en sak... finns det någonstans i tunnelbanan där man kan "smita förbi" en station? Dvs, passera en station utan att passera en plattform via t.ex. ett extra spår.
När du skriver "man", menar du ett tåg då? Ja, Gullmarsplan har väl ett femte spår mitt i som saknar plattformsanslutning. Vet dock inte om det är genomgående...
Ber om ursäkt för att jag var otydlig. Menar förstås ett tåg!

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: onsdag 18 mars 2009 23:30
av Traesk
Sparkfot skrev:
Persson skrev:
Traesk skrev:Jag funderade på en sak... finns det någonstans i tunnelbanan där man kan "smita förbi" en station? Dvs, passera en station utan att passera en plattform via t.ex. ett extra spår.
När du skriver "man", menar du ett tåg då? Ja, Gullmarsplan har väl ett femte spår mitt i som saknar plattformsanslutning. Vet dock inte om det är genomgående...
Spåret går från bryggan norr om Gullmarsplan och genom Gullmarsplan, upp på Pollack och sen slutar den strax norr om Globen station på en egen liten banvall.
Skulle man då kunna trafikera Globen till Skanstull utan att passera en plattform vid Gullmarsplan och alltså tränga sig före ett väntande tåg i Gullmarsplan? Vet dock inte riktigt varför man skulle vilja göra något sådant, men ändå! Om detta är det enda station man kan förbipassera på detta sätt borde det vara nån form av extrem. ;)