Nergrävd T-bana vid Söderström
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Re: Nergrävd T-bana vid Söderström
Missförstå mig rätt - jag är inte för förslaget, iaf inte med den utformningen och speciellt inte med motorvägen genom Gamla stan kvar.
Men det skulle gå att göra en kapacitetsökning vid Slussen, även med en sammanslagning med Gamla stan. Problemet är utformningen av stationen.
Just nu är det trångt på Slussen och få dörrar som används.
I München har man dubbla tre plattformar för två spår i S-Bahntunneln. Mittplattformen är till för påstigande och bytande och yttreplattformarna för avstigande (eller va det tvärtom?). Fördelen är att man inte måste vänta på avstigande för att borda tåget och att man inte "krockar" med folk som springer till tåget.
Detta skulle man kunna ha på Slussen/Gamla stan.
Dock skulle det innebära hela 5 plattformar så det förslaget skulle bli otroligt dyrt...
______________________
avstigande grön söderut
______________________
=====================>
______________________
påstigande söderut
______________________
=====================>
______________________
avstigande röd
______________________
<=====================
______________________
påstigande norrut
______________________
<=====================
______________________
avstigande grön norrut
______________________
En sak som skulle leda till att området runt dörrarna befrias är med psykologiska medel få folka att inte använda "lastningszonen" som "transportzon" från av/påstigningsplatsen till in/utgången så att man inte hindrar av/påstigande.
Man skulle kunna använda små höjdskilnader som psykologiska avskiljare, tex ett litet steg/ramp neråt från lastningszonen till transportzonen till utgången, samt att göra lastningszonen rätt så smal, framför allt på avstigningssidan.
På påstigningssidan skulle man behöva ta ett steg/ramp uppåt för att nå lastningszonen.
Givetvis skulle rulltrappor ansluta till transportzonerna.
Lastningszonen skulle också kunna göras tråkigare med fulare golvbeläggning än i transportzonen, golvbeläggningen skulle också kunna vara obekvämare för att få transportzonen att framstå som det bästa alternativet.
/or
Men det skulle gå att göra en kapacitetsökning vid Slussen, även med en sammanslagning med Gamla stan. Problemet är utformningen av stationen.
Just nu är det trångt på Slussen och få dörrar som används.
I München har man dubbla tre plattformar för två spår i S-Bahntunneln. Mittplattformen är till för påstigande och bytande och yttreplattformarna för avstigande (eller va det tvärtom?). Fördelen är att man inte måste vänta på avstigande för att borda tåget och att man inte "krockar" med folk som springer till tåget.
Detta skulle man kunna ha på Slussen/Gamla stan.
Dock skulle det innebära hela 5 plattformar så det förslaget skulle bli otroligt dyrt...
______________________
avstigande grön söderut
______________________
=====================>
______________________
påstigande söderut
______________________
=====================>
______________________
avstigande röd
______________________
<=====================
______________________
påstigande norrut
______________________
<=====================
______________________
avstigande grön norrut
______________________
En sak som skulle leda till att området runt dörrarna befrias är med psykologiska medel få folka att inte använda "lastningszonen" som "transportzon" från av/påstigningsplatsen till in/utgången så att man inte hindrar av/påstigande.
Man skulle kunna använda små höjdskilnader som psykologiska avskiljare, tex ett litet steg/ramp neråt från lastningszonen till transportzonen till utgången, samt att göra lastningszonen rätt så smal, framför allt på avstigningssidan.
På påstigningssidan skulle man behöva ta ett steg/ramp uppåt för att nå lastningszonen.
Givetvis skulle rulltrappor ansluta till transportzonerna.
Lastningszonen skulle också kunna göras tråkigare med fulare golvbeläggning än i transportzonen, golvbeläggningen skulle också kunna vara obekvämare för att få transportzonen att framstå som det bästa alternativet.
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: söndag 09 november 2008 14:21
- Ort: Stockholm
Re: Nergrävd T-bana vid Söderström
Undrar om det skulle gå och få människor och använda på- och avstigningsplattformarna på rätt sätt? Med tanke på att de flesta resenärer tror att det bara finns dörrar längst fram respektive längst bak i tåget tror jag det skulle bli väldigt svårt att få människor att ta till sig dylika nymodigheterstockholm79 skrev:Missförstå mig rätt - jag är inte för förslaget, iaf inte med den utformningen och speciellt inte med motorvägen genom Gamla stan kvar.
mer text
/or

Att ha steg är uteslutet med tanke på framkomligheten för rörelsehindrade och personer i allmänhet som har svårt och gå och även ramper försvårar framkomligheten och ska enligt mitt tycke undvikas om de inte behövs av naturliga skäl.
Verkar vara ett väldigt konstigt sätt att avfärda ett förslag på. Alla ska vi (förhoppningsvis) bli gamla. Även om förslaget är dåligt tycker jag då få ha lite bättre argument än det ovan.gardebring skrev:Galningar. Hela bunten. Gaaah.
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner
!
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner

-
- Inlägg: 496
- Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20
Re: Nergrävd T-bana vid Söderström
Forveksler du ikke galningar med gamlingar?
Siger
Svend Christensen
(der ikke er svensk
)
Siger
Svend Christensen
(der ikke er svensk

-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: söndag 09 november 2008 14:21
- Ort: Stockholm
Re: Nergrävd T-bana vid Söderström
Jag skyller på den tidiga timmen samtidigt som jag förnekar all kännedomSvend Christensen skrev:Forveksler du ikke galningar med gamlingar?
Siger
Svend Christensen
(der ikke er svensk)

Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner
!
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner

Re: Nergrävd T-bana vid Söderström
Plättlätt! Dörrarna mot avstigningsplattformarna öppnas 3–5 sekunder innan påstigningsdörrarna öppnas...Tranquility skrev:Undrar om det skulle gå och få människor och använda på- och avstigningsplattformarna på rätt sätt? Med tanke på att de flesta resenärer tror att det bara finns dörrar längst fram respektive längst bak i tåget tror jag det skulle bli väldigt svårt att få människor att ta till sig dylika nymodigheter.
Re: Nergrävd T-bana vid Söderström
Att dra tunnelbanan under Söderström skulle kräva en trafikavstängning i minst 14 månader, enligt artikeln (se länken). Verkar som om förslaget slutligen är på väg att förpassas till papperskorgen...
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/ar ... 684047.svd
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/ar ... 684047.svd
Re: Nergrävd T-bana vid Söderström
Att SL skulle komma fram till att det är orealistiskt och nästan omöjligt att gräva ner T-banan var väl väntat!
Undra om de gjorde en kostnadskalkyl också? Men när de kom fram till en avstängningstid på 14 månader så kanske de ansåg att det räckte med att presentera det resultatet och fråga om det verkligen var meningsfullt att beräkna kostnaden!
Under dessa 14 månader, som rimligtvis skulle innefatta två somrar, skulle det se ut som om Gamla stan fått en ny rörlig ringmur, av bussar!
Även om man naturligtvis skulle köra så mycket ersättningstrafik som möjligt på Centralbron! Och Västerbron!
Undra om de gjorde en kostnadskalkyl också? Men när de kom fram till en avstängningstid på 14 månader så kanske de ansåg att det räckte med att presentera det resultatet och fråga om det verkligen var meningsfullt att beräkna kostnaden!
Under dessa 14 månader, som rimligtvis skulle innefatta två somrar, skulle det se ut som om Gamla stan fått en ny rörlig ringmur, av bussar!

Även om man naturligtvis skulle köra så mycket ersättningstrafik som möjligt på Centralbron! Och Västerbron!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: söndag 09 november 2008 14:21
- Ort: Stockholm
Re: Nergrävd T-bana vid Söderström
Ta bort fram- och bakrutorna i bussarna och montera stegar så skulle folk kunna gå den aktuella biten "inomhus"LÅ1 skrev: Under dessa 14 månader, som rimligtvis skulle innefatta två somrar, skulle det se ut som om Gamla stan fått en ny rörlig ringmur, av bussar!![]()
Även om man naturligtvis skulle köra så mycket ersättningstrafik som möjligt på Centralbron! Och Västerbron!

Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner
!
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner

Re: Nergrävd T-bana vid Söderström
Men tänk vilket bra svepskäl det vore att bygga spårväg genom centrum, för att klara ersättningstrafiken. Om man ändå räknar med utbyggnad av innerstadspårvägen framöver så kan man väl ställa upp hela innerstadens framtida likriktarstationer längs en sånhär sträcka och då orkar matningen med multade tåg som består av spårvagnar som sen räcker att trafikera hela innestaden. Inte dumt va?LÅ1 skrev:Att SL skulle komma fram till att det är orealistiskt och nästan omöjligt att gräva ner T-banan var väl väntat!
Undra om de gjorde en kostnadskalkyl också? Men när de kom fram till en avstängningstid på 14 månader så kanske de ansåg att det räckte med att presentera det resultatet och fråga om det verkligen var meningsfullt att beräkna kostnaden!
Under dessa 14 månader, som rimligtvis skulle innefatta två somrar, skulle det se ut som om Gamla stan fått en ny rörlig ringmur, av bussar!![]()
Även om man naturligtvis skulle köra så mycket ersättningstrafik som möjligt på Centralbron! Och Västerbron!









- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Re: Nergrävd T-bana vid Söderström
Japp! Så gör man t.ex. i Atlanta vid den stora centrala stationen Five Points. Där är det två linjer som korsar varandra, en övre och en nedre, och på varje nivå har man en mittplattform som används för påstigning och sidoplattformar som används för avstigning. Man öppnar (eller, rättare sagt, systemet öppnar) dörrarna mot sidoplattformen några sekunder innan dörrarna mot mittplattformen öppnas.august skrev:Plättlätt! Dörrarna mot avstigningsplattformarna öppnas 3–5 sekunder innan påstigningsdörrarna öppnas...Tranquility skrev:Undrar om det skulle gå och få människor och använda på- och avstigningsplattformarna på rätt sätt? Med tanke på att de flesta resenärer tror att det bara finns dörrar längst fram respektive längst bak i tåget tror jag det skulle bli väldigt svårt att få människor att ta till sig dylika nymodigheter.
There's nothing in the world like Action Park!
Re: Nergrävd T-bana vid Söderström
Man behöver inte stänga av trafiken alls.
man kan ju bygga tunnlarna INNAN man river broarna. ta t.ex Citybanan i närheten. och plötsligt ska alla de tre broarna ner. sedan stänger man av trafiken mellan mariatorget/skanstull-centralen en månad för att "Öpnna ingångarna till de nya tunlarna. sedan är det bara att riva bort de gamla sträckorna.
(får massvis av idéer över ritningar på de olika sträckningarna.)
sedan tycker jag vi inte kör sånt annat än att ett förarlös system, likt danmark och citybanan öppnar dörrarna.
och omöjligt att gräva ner T-banan? SL har ju lyckats med G:A stan- Centralen och tänker göra så med citybanan. så varför inte södertörn också?
man kan ju bygga tunnlarna INNAN man river broarna. ta t.ex Citybanan i närheten. och plötsligt ska alla de tre broarna ner. sedan stänger man av trafiken mellan mariatorget/skanstull-centralen en månad för att "Öpnna ingångarna till de nya tunlarna. sedan är det bara att riva bort de gamla sträckorna.
(får massvis av idéer över ritningar på de olika sträckningarna.)
sedan tycker jag vi inte kör sånt annat än att ett förarlös system, likt danmark och citybanan öppnar dörrarna.
och omöjligt att gräva ner T-banan? SL har ju lyckats med G:A stan- Centralen och tänker göra så med citybanan. så varför inte södertörn också?
Re: Nergrävd T-bana vid Söderström
Södertörn? Du menar Södermalm tror jag.charmander skrev:och omöjligt att gräva ner T-banan? SL har ju lyckats med G:A stan- Centralen och tänker göra så med citybanan. så varför inte södertörn också?
Att gräva ner tunnelbanan för att den är ful är att kasta pengar i sjön.
Hellre gräva ner biltrafiken för att den är ful, bullrig, avgasig och billigare att gräva ner, då biltrafik inte har begränsning på 0,5 promilles lutning eller vad det är.
Professionell tyckare
Re: Nergrävd T-bana vid Söderström
JO, det var södermalm, eller bron mellan slussen och G:A stan. jag var lite trött där. och då kan sånt hända.
och om man får bort hela kardemumman så blir det hela mycket vackert när man tänker på utsikten.

och om man får bort hela kardemumman så blir det hela mycket vackert när man tänker på utsikten.
Re: Nergrävd T-bana vid Söderström
Ja, men hur många miljoner (eller miljarder) är det värt?charmander skrev:och om man får bort hela kardemumman så blir det hela mycket vackert när man tänker på utsikten.
Re: Nergrävd T-bana vid Söderström
okej, jag är ju inte ekonomiskt, men jag tänker på 2100-stilen någonting sådant.
så säg 3Milj. sammalagt för allt utom citybanan enl. mig. men det kan ju inte stämma?
så säg 3Milj. sammalagt för allt utom citybanan enl. mig. men det kan ju inte stämma?
Re: Nergrävd T-bana vid Söderström
Om du ursäktar så förstår jag ingenting av det du skriver nu. Vad menar du?charmander skrev:okej, jag är ju inte ekonomiskt, men jag tänker på 2100-stilen någonting sådant.
så säg 3Milj. sammalagt för allt utom citybanan enl. mig. men det kan ju inte stämma?
Re: Nergrävd T-bana vid Söderström
Ett bra mått på hur mycket vi är beredda att betala för att det ska bli vackert är merkostnaden för att bygga Citybanan i tunnel jämfört med att bygga fler spår i ytläge... rätt mycker med andra ord!NerdBoy skrev:Ja, men hur många miljoner (eller miljarder) är det värt?charmander skrev:och om man får bort hela kardemumman så blir det hela mycket vackert när man tänker på utsikten.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Nergrävd T-bana vid Söderström
Det förstår inte jag heller, men ska det bli vackert måste man gräva ned båda broarna, och det kommer att kosta runt 20 miljarder(läste det nånstans).NerdBoy skrev:Om du ursäktar så förstår jag ingenting av det du skriver nu. Vad menar du?charmander skrev:okej, jag är ju inte ekonomiskt, men jag tänker på 2100-stilen någonting sådant.
så säg 3Milj. sammalagt för allt utom citybanan enl. mig. men det kan ju inte stämma?
För de pengarna kan man få:
a)Tunnelbana till Orminge+spårväg city+stombusslinje 4 som spårväg
b)alternativt höghastighetsjärnväg till Linköping.
Det är nog inte svårt att se vilket alternativ som är mer prisvärt...
Centralbron kan man gräva ner om man vill, det kostade runt 6 miljarder om jag minns rätt. Men tunnelbanebron, den ser ju ganska fin och storstadsmässig ut, den kan man låta vara kvar.
Re: Nergrävd T-bana vid Söderström
Jaså, jag visste inte det var så dyrt. men jag kanske bara syftade på när man "köper" produkterna.
men jag tycker man ska gräva ner allt så blir det något lugnare.
stockholms stad snackade någonting om att även göra en tunnel för väg 222 och SB/TvB, då får man tyst på eländet.
men jag tycker man ska gräva ner allt så blir det något lugnare.
stockholms stad snackade någonting om att även göra en tunnel för väg 222 och SB/TvB, då får man tyst på eländet.
-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
Re: Nergrävd T-bana vid Söderström
Problemet med just Söderström är ju att botten inte är berggrund så då får man antingen lägga tunneln i vattnet, genom dåligt berg (under vatten) eller gå än djupare till fast berg. Då måste man väl i princip ta och börja tunnlarna för gröna linjen vid Skanstull...
Bantekniker