Re: Stockholm: SL tvekar om snabbspårväg till Slussen?
Postat: måndag 16 juni 2008 10:03
30 miljarder är en helt orimlig siffra så visst blir det en ihopkoppling av Tvärbanan och Saltsjöbanan.
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
När det byggs vägar, är 30 miljarder ingenting. Bara när det ska satsats på miljövänlig transport, då blir det helt plötsligt dyrt.duga skrev:30 miljarder är en helt orimlig siffra så visst blir det en ihopkoppling av Tvärbanan och Saltsjöbanan.
Till att börja med är jag emot Förbifart Sthlm.bruse skrev:När det byggs vägar, är 30 miljarder ingenting. Bara när det ska satsats på miljövänlig transport, då blir det helt plötsligt dyrt.duga skrev:30 miljarder är en helt orimlig siffra så visst blir det en ihopkoppling av Tvärbanan och Saltsjöbanan.
En stor del av en förlängning av Tunnelbana 3 mot Nacka kommer, oavsett mellanstationernas placering, att passera en lång sträcka under Saltsjön vilket gör tunnelbygget komplicerat. Jag försöker inte alls argumentera mot en sådan förlängning som är IMO är den mest nödvändiga förlängningen i hela tunnelbanan, utan att påpeka att DN:s uppgifter inte är helt tagna ur luften.kildor skrev:Det finns ingen chans att man kommer lyckas få fram 30 miljarder till ett projekt som enbart förbättrar lokala transporter. Men jag kan ju ställa mig tvekande till uppskattningen 30 miljarder. Det är DN:s egen uppskattning och bygger på Citybanans kostnader plus en uppräkning, och jag vet inte om det är så relevant. Citybanan byggs på ett helt annat djup och kräver större tunnlar än tunnelbana. Dessutom ingår i Citybanan komplicerade arbeten med två stationer (varav en fyrspårig) belägna på stort djup under tunnelbanestationer, med tillkommande anslutningar och gångtunnlar. En tunnelbaneförlängning till Lugnet/Nacka borde under alla förutsättningar bli vänsentligt enklare. Men givetvis fortfarande ett mycket dyrt projekt.
Som jämförelse kan nämnas att tunnelbaneförlängningen från nånstans mittemellan Bagarmossen och Kärrtorp till Skarpnäck med två stationer kostade ungefär halv miljard för ca 20 år sedan. Sedan dess har inte bara byggkostnaderna skärpts utan alla möjliga krav skärpts. I valet mellan att inte bygga därför att det blir för dyrt att bygga station på Djurgården och station under Sofia, tycker jag helt klart att det är bättre att hoppa över de här två stationerna (och självklart Slussen) om man i så fall kan få det byggt inom rimlig tid.kildor skrev:Det finns ingen chans att man kommer lyckas få fram 30 miljarder till ett projekt som enbart förbättrar lokala transporter. Men jag kan ju ställa mig tvekande till uppskattningen 30 miljarder. Det är DN:s egen uppskattning och bygger på Citybanans kostnader plus en uppräkning, och jag vet inte om det är så relevant. Citybanan byggs på ett helt annat djup och kräver större tunnlar än tunnelbana. Dessutom ingår i Citybanan komplicerade arbeten med två stationer (varav en fyrspårig) belägna på stort djup under tunnelbanestationer, med tillkommande anslutningar och gångtunnlar. En tunnelbaneförlängning till Lugnet/Nacka borde under alla förutsättningar bli vänsentligt enklare. Men givetvis fortfarande ett mycket dyrt projekt.
Om det blir komplicerat eller ej beror på om man ska dra tunneln genom lera eller urberg. Urberget i Stockholm är betydligt mindre komplicerat att bygga tunnlar i än t ex Hallandsåsen där man har ständigt vattenläckage i poröst berg. Och så vitt jag vet tänker man spränga genom berg för den här tunnelbaneförlängningen, så vad som är komplicerat förstår jag inte. Det är klart att man ska täcka in tunneln med betong, men vad som är komplicerat med det inser jag inte riktigt heller. Hoppar man över stationer på Djurgården och på Sofia blir det ännu mindre komplicerat. Mest komplicerat är nog att övertyga om att det är betydligt mindre komplicerat än andra genomförda tunnelbanebyggen i Stockholm, som t ex tunnlarna mellan Gamla Stan och T-Centralen eller T-Centralen-Östermalmstorg eller Hornstull-Liljeholmen. Och ännu svårare tunnelprojekt som jämförelse är förresten Götatunneln i Göteborg eller Citytunneln i Malmö.Richard Jacobsson skrev:En stor del av en förlängning av Tunnelbana 3 mot Nacka kommer, oavsett mellanstationernas placering, att passera en lång sträcka under Saltsjön vilket gör tunnelbygget komplicerat.
Hej. Jag har bara följt en liten del av all debatt i forumet, eftersom jag i regel brukar hoppa över meningslös retorik. Men vad jag nu sett så är det många olika debattörer som på olika sätt fört debatten framåt i den här tråden genom att skriva konstruktiva inlägg här och därmed bibehålla tråden på den höga nivå den förtjänar. Det är trevligt att se så många intressanta inlägg. Då är det meningsfullt att läsa i forumet.daniel_s skrev:Hej, jag tänkte bara titta in i diskussionen som hastigast och fråga om det finns några planer på att nämna Nackabefolkningens, och då i synnerhet Saltsjöbadens, behov och önskemål i debatten? Än så länge verkar det mest handla om stockholmarnas möjligheter att åka till Saltsjöbaden snarare än tvärtom, åtminstone i det här forumet...
DN skrev:(Miljö-)Partiet misstänker att det går att bygga ett omfattande spårbilssystem i sydostregionen för färre miljarder än det kostar att spränga tunnelbana från Kungsträdgården till centrala Nacka.
Vad bra Kantorn att du skrev det inlägget. Då slapp jag göra det...Kantorn skrev:DN skrev:(Miljö-)Partiet misstänker att det går att bygga ett omfattande spårbilssystem i sydostregionen för färre miljarder än det kostar att spränga tunnelbana från Kungsträdgården till centrala Nacka.
Det är klart att det går att bygga ett omfattande spårbilssystem för "färre miljarder".
Men:
Är det ett system som kommer att räcka?
Är det ett system som smidigt tar sig fram, utan att skapa trafikproblem?
Lindrar det pressen på Slussen som trafikapparat, både enskilt och kollektivt?
Har påven snygg svärmor?
Jag skulle kunna besvara alla dessa frågor med ett och samma svar. Utan speciella kunskaper om "spårbilar".
Vilken planet kommer just denna miljöpartist ifrån som kläckt det förslaget?
(förlåt raljerandet, men det var ju lite patetsikt...)
Det låter trevligt för de 6-7.000 som åker Saltsjöbanan till Stockholm. De 20.000 som åker buss får fortsätta byta vid Slussen?Erik Sandblom skrev:Om man förlänger Saltsjöbanan över Gamla stan och in till Centralen så blir det inte så många som ska byta vid Slussen, och inte så många som ska åka tunnelbana mellan Slussen och Centralen.
jag säger bara en sak: TUNNELBANA!NerdBoy skrev:Det låter trevligt för de 6-7.000 som åker Saltsjöbanan till Stockholm. De 20.000 som åker buss får fortsätta byta vid Slussen?Erik Sandblom skrev:Om man förlänger Saltsjöbanan över Gamla stan och in till Centralen så blir det inte så många som ska byta vid Slussen, och inte så många som ska åka tunnelbana mellan Slussen och Centralen.
TKO skrev:jag säger bara en sak: TUNNELBANA!NerdBoy skrev:Det låter trevligt för de 6-7.000 som åker Saltsjöbanan till Stockholm. De 20.000 som åker buss får fortsätta byta vid Slussen?Erik Sandblom skrev:Om man förlänger Saltsjöbanan över Gamla stan och in till Centralen så blir det inte så många som ska byta vid Slussen, och inte så många som ska åka tunnelbana mellan Slussen och Centralen.
/TKO
Även om det kostar ett par miljarder att ha kvar Saltsjöbanan till Slussen?Erik Sandblom skrev:Spårväg nu och tunnelbana när man får pengar?
Tunnelbana nu!Erik Sandblom skrev:Spårväg nu och tunnelbana när man får pengar?
Om man räknar upp kostnaden med 300 %, får man alltså 1,5 km tub med 2 stationer för 2 miljarder. Stationstätheten lär vara lägre på sträckan, så jag antar att det går att räkna med 2/1,5 = 1,33 miljarder per kilometer till grund.Som jämförelse kan nämnas att tunnelbaneförlängningen från nånstans mittemellan Bagarmossen och Kärrtorp till Skarpnäck med två stationer kostade ungefär halv miljard för ca 20 år sedan. Sedan dess har inte bara byggkostnaderna skärpts utan alla möjliga krav skärpts. I valet mellan att inte bygga därför att det blir för dyrt att bygga station på Djurgården och station under Sofia, tycker jag helt klart att det är bättre att hoppa över de här två stationerna (och självklart Slussen) om man i så fall kan få det byggt inom rimlig tid.
Studien som det syftades på ovan är gjord av Tyréns på uppdrag av SL 2006.De kostnadsuppskattningar som fi nns för en förlängning
av en tunnelbana från Nacka till Gustavsberg är
gjorda i ett mycket tidigt utredningsskede och alltså
behäftade med stor osäkerhet. Baserat på en teknisk
studie av sträckan Kungsträdgården till Dansvikscenter
och av SL framtagna generella kostnader per
spårmeter resten av sträckningen samt med en antagen
kostnad på 380 mkr per station kan följande uppskattningar
göras:
• Tunnelbana till Nacka centrum, inte via Slussen, ca 7-7,5 mdr (tunnel hela vägen)
• Tunnelbana till Orminge, ca 10,5-11 mdr (tunnel hela vägen, bro över Skurusundet)
• Tunnelbana till Gustavsberg, ca 15,5-16 mdr