SEKO-representant: "SL skapar trafikkaos"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
RVR

Re: Replik från Ingemar Ziegler VD SL idag i City

Inlägg av RVR »

Jan_Bäckström skrev:Från dagens City: (Hoppas att det är ok att lägga in hela repliken från City?)
Ingemar Ziegler VD SL
REPLIK. Håkan
Stokke på Seko anför i ett debattinlägg (City 15/2) att SL skapar
kaos med trafikeringsplanerna för Saltsjöbanan och Tvärbanan
vid Slussen. Stokke har dock missuppfattat trafikplaneringen.
Bakgrunden är att Saltsjöbanan ska upprustas och sammanlänkas
med Tvärbanan som förlängs in till Slussen.

Bägge banorna planeras att gå in till Slussen i 10-minuterstrafik vardera.
Att Tvärbanan på andra sträckor kommer att få tätare trafik är inget som påverkar
trafiken till Slussen. Och att de två linjerna sammanstrålar på ett
gemensamt spår är inte konstigare än att exempelvis tunnelbanelinjerna
från Norsborg och Fruängen delar spår genom innerstaden.
Ingemar Ziegler
Vd, SL
SL Planerar alltså inte tätare trafik än 10 min trafik på Tvärbanan in till Slussen..... Intressant.....
Dessutom verkar han tro att man kan köra tågen på samma sätt som i Tunnelbanan
med dess signalsystem..... Inget nämns heller ang platskapaciteten....

/ Janne
Den dagen då 5-minuterstrafik blir aktuellt på Tvärbanan kan vissa tåg (ny linje) ges en ändhållplats någonstans längs Saltsjöbanan åt Nackahållet.
TS

Inlägg av TS »

Ursäkta en okunnig, men här borde väl Oslo kunna tjänstgöra som exempel: Vid Rikshospitalet finns väl ingen vändslinga, dit går två linjer (17 och 18 ) med vardera tiomunterstrafik. Hur ser den stationen ut?

Angående en till linje längs TvB men med ändhållplats åt Nackahållet kunde kanske Forum Nacka- Alvik vara något att titta närmre på.
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
TKO

Re: Replik från Ingemar Ziegler VD SL idag i City

Inlägg av TKO »

Richard Jacobsson skrev:
Jan_Bäckström skrev:Från dagens City: (Hoppas att det är ok att lägga in hela repliken från City?)
Ingemar Ziegler VD SL
REPLIK. Håkan
Stokke på Seko anför i ett debattinlägg (City 15/2) att SL skapar
kaos med trafikeringsplanerna för Saltsjöbanan och Tvärbanan
vid Slussen. Stokke har dock missuppfattat trafikplaneringen.
Bakgrunden är att Saltsjöbanan ska upprustas och sammanlänkas
med Tvärbanan som förlängs in till Slussen.

Bägge banorna planeras att gå in till Slussen i 10-minuterstrafik vardera.
Att Tvärbanan på andra sträckor kommer att få tätare trafik är inget som påverkar
trafiken till Slussen. Och att de två linjerna sammanstrålar på ett
gemensamt spår är inte konstigare än att exempelvis tunnelbanelinjerna
från Norsborg och Fruängen delar spår genom innerstaden.
Ingemar Ziegler
Vd, SL
SL Planerar alltså inte tätare trafik än 10 min trafik på Tvärbanan in till Slussen..... Intressant.....
Dessutom verkar han tro att man kan köra tågen på samma sätt som i Tunnelbanan
med dess signalsystem..... Inget nämns heller ang platskapaciteten....

/ Janne
Den dagen då 5-minuterstrafik blir aktuellt på Tvärbanan kan vissa tåg (ny linje) ges en ändhållplats någonstans längs Saltsjöbanan åt Nackahållet.
Jag antar att det stora trafikunderlaget för Tvärbanan på denna sträcka kommer att utgöras av boende i Hammarby Sjöstad samt de som arbetar i denna stadsdel, och då gissar jag att målpunkten för de allra flesta är Slussen. Om det sedan räcker med 10-minuterstrafik vet jag inte, men det verkar inte särskilt troligt.
En linje mot Nackahållet ger naturligtvis bättre resmöjligheter, men avlastar bara till mycket liten del trafiken mot Slussen. Så att bygga en lösning som endast tillåter 10-minuterstrafik känns lite korttänkt...
(Jag utgår nu från vad Ziegler skriver, jag har ingen egen uppfattning om vändkapaciteten vid Slussen!)
/TKO
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Jag förutsätter att det ska vara dubbelspår på den gemensamma sträckan Henriksdalsberget/Sjöstaden-Slussen.

Då lär det väl knappast vara något problem att köra ett tåg var femte minut, men redan nu planeras ju TvB trafik tätare än var 10 minut?
Var ska dessa tåg "emellan" vända? Är det dessa som tänks gå till Nacka Forum?

Det ska alltså bli 7,5 min trafik Alvik-Sjöstaden och sedan 10 min Sjöstaden-Slussen och de tåg som ramlar utanför kommer att gå till Nacka?

Borde det inte istället vara tätare trafik Sjöstaden-Slussen eftersom man utan större svårigheter kan tänka sig att resandeströmmen till stan kommer att gå den vägen och inte via Gullmarsplan?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TS skrev:Ursäkta en okunnig, men här borde väl Oslo kunna tjänstgöra som exempel: Vid Rikshospitalet finns väl ingen vändslinga, dit går två linjer (17 och 18 ) med vardera tiomunterstrafik. Hur ser den stationen ut?
En plattform, fyra oförreglade växlar, omkring 35 meter långa tåg, siktkörning.

Vid Slussen talar vi om 60-90 meter långa tåg som skall vända vid en järnvägsstation i tunnel med fullständig huvudsignalreglering, ATC och signalsträckor om flera hundra meters längd som begränsar kapaciteten för såväl avgående som ankommande tåg.

Ni kommer väl ihåg att inte jämföra den blivande Saltsjöspårvägen med "vanliga" spårvägar, för det är inte en sådan man tänker bygga, utan en järnväg med tåg som består av spårvagnar.
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:Ni kommer väl ihåg att inte jämföra den blivande Saltsjöspårvägen med "vanliga" spårvägar, för det är inte en sådan man tänker bygga, utan en järnväg med tåg som består av spårvagnar.
Aha - Du menar en Snabbspårväg aka Tvärbana av kännt SL-snitt?!?!
/TKO
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:
TS skrev:Ursäkta en okunnig, men här borde väl Oslo kunna tjänstgöra som exempel: Vid Rikshospitalet finns väl ingen vändslinga, dit går två linjer (17 och 18 ) med vardera tiomunterstrafik. Hur ser den stationen ut?

Vid Slussen talar vi om 60-90 meter långa tåg som skall vända vid en järnvägsstation i tunnel med fullständig huvudsignalreglering, ATC och signalsträckor om flera hundra meters längd som begränsar kapaciteten för såväl avgående som ankommande tåg.

Ni kommer väl ihåg att inte jämföra den blivande Saltsjöspårvägen med "vanliga" spårvägar, för det är inte en sådan man tänker bygga, utan en järnväg med tåg som består av spårvagnar.
Varför gå över Kölen efter exempel. Hur klarar man att vända ett åttavagnståg var tredje minut vid Kunsgträdgården?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:
daniel_s skrev:

Varför gå över Kölen efter exempel. Hur klarar man att vända ett åttavagnståg var tredje minut vid Kunsgträdgården?
Svar: "Nästan"! Om du tittar noga i tidtabellen för linje 10 och 11 så ser du att det är en extraminut insmugen lite här och var, vilket antyder en insikt om att treminuterstrafiken inte riktigt fungerar.

Minsta oregelmässighet leder till att förseningarna sprider sig i systemet. I slutet av rusningen är det ofta L-signal från någonstans vid T-centralen och sena avgångar pga inväntade infartståg (som måste prioriteras för att inte orsaka stora luckor i trafiken). Om ett tåg inte kommer iväg är det kört!

En viss skillnad finns också i form av T-banans kontinuerliga signalsystem. Ett tåg som börjar krypa mot en stoppsignal kan direkt upphöra med det när HS-beskedet växlar, utan att först rulla fram till någon mer eller mindre lyckosamt placerad repeterbalis (i och för sig kan man hoppas att det förekommande ATC-systemet får balisslingor, men det är långt ifrån säkert!). Dessutom går det snabbare att få iväg tågen från stationen i T-banan då de inte behöver vänta på att någon speciellt lång signalsträcka blir fri.

Det skulle krävas en skog av huvudsignaler och många balisslingor för att få samma kapacitet på Tvärjärnvägen som på T-banan! Dessutom skulle det krävas en precision vid projekteringen som jag tyvärr inte riktigt vågar räkna med.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Vid Slussen var det väl frågan om tre tåg på tio minuter, så det är en extra minut var tionde minut jämfört med var tredje minut. Det borde ju kunna fungera förutsatt att man väljer rätt signalsystem.

"Små skramliga spårvagnar" har ju en annan fördel också. De kan vända i slingor med ganska liten radie och därmed slipper man alla problem med korsande tågvägar. Finns det plats för en slinga vid Slussen?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Finns det plats för en slinga vid Slussen?
Är påven katolik?

Din fråga är alldeles för intelligent för att passa in i detta tokprojekt. Ledsen om jag inte är till någon hjälp, men när allting går åt skogen känns det på något sätt meningslöst att försöka fastställa hur mycket...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:Finns det plats för en slinga vid Slussen?
Hela slussenområdet, i stort sett, skall byggas om. Vet inte ens om slutgiltig placering av slutstationen för dessa tåg är bestämd? En framkastad idé var att den skulle ligga inne i berget. Så vill man få plats med vändslinga så går det säkert att ordna. Även i närheten av dagens terminal.

Men det har väl också funnits tankar att fortsätta i underjorden t.ex. till Södra station. Men det blir förmodligen lång fram i tiden och inte från början!
Jan_Bäckström
Kontakt:

Ett lämpligt dokument om det aktuella området i Slussen

Inlägg av Jan_Bäckström »

Här kan ni läsa lite mer om den innersta delen av sträckningen av Saltsjöbanan/Tvärbananan till Slussen:

I pdf filen finns även lite illustrationer om hur saker och ting ska få plats och hur det ska anslutas med t-banan.... filen är daterad 2005-05-02 och verkar gällande fortfarande....

http://planer.sbk.stockholm.se/SBKPlanT ... taSource=2

/ Janne SB
Johan A

Inlägg av Johan A »

SL måste väl kunna planera sånt här vem är stokke som tror han kan allt . Verkar vara påhittad namn ?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Johan A skrev:SL måste väl kunna planera sånt här vem är stokke som tror han kan allt . Verkar vara påhittad namn ?
Jag vet precis vem Stokke är, och hans namn är inte påhittat. Det är människor som jobbar nära verkligheten, likt Stokke, som SL borde lyssna mer på för att få tillräcklig insikt i sin egen verklighet.
SL har de senaste decennierna utmärkt sig genom att försöka uppfinna hjulet på nytt med mer eller oftast mindre lyckat resultat.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Karsten skrev:
Johan A skrev:SL måste väl kunna planera sånt här vem är stokke som tror han kan allt . Verkar vara påhittad namn ?
Jag vet precis vem Stokke är, och hans namn är inte påhittat. Det är människor som jobbar nära verkligheten, likt Stokke, som SL borde lyssna mer på för att få tillräcklig insikt i sin egen verklighet.
SL har de senaste decennierna utmärkt sig genom att försöka uppfinna hjulet på nytt med mer eller oftast mindre lyckat resultat.
Ja, någon tvekan om namnet, lär de ju inte vara, däremot att personen vet så mycket om mer om spårtrafik och sådant, än det han matats med från SL-internt håll, det betvivlar jag starkt, speciellt med tanke på vad han skriver och hur han räknar i sina förslag.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

leifd skrev:Ja, någon tvekan om namnet, lär de ju inte vara, däremot att personen vet så mycket om mer om spårtrafik och sådant, än det han matats med från SL-internt håll, det betvivlar jag starkt, speciellt med tanke på vad han skriver och hur han räknar i sina förslag.
Harkel, nu är du lite ute och cyklar...

För det första har Stokke i praktiken jobbat på Saltsjöbanan längre än SL har det, och han vet möjligen mer om Saltsjöbanans trafik än någon på SL någonsin har gjort eller kommer att göra. (Dessutom matar inte SL sina anställda med någon information av det slag du syftar på, och även om de gjorde det så är inte Stokke den typen som låter sig "matas" med information - det kan säkert både en och annan forumit intyga.)

Vidare är det ju Saltsjöbanan som är ämnet här, så vad man i övrigt vet om "spårtrafik och sådant" är tämligen irrelevant. Så länge du inte kan visa på en spårvagn där mer än en person kan sitta på varje plats, så gäller Stokkes beräkningar. Om de inte duger så har jag, på annan plats i detta forum, gjort beräkningar där de blivande saltsjöspårvagnarnas sittplatsantal överskattas, men som ändå inte ger något tillfredsställande svar på frågan om hur trafikanterna egentligen skall få plats.

Jag ber att återigen få påminna om, att grundproblemet är att Saltsjöbanan sedan länge, i många avgörande situationer, tycks ha betraktats som något slags söndagsnöje som det inte är så noga med att egentligen göra rätt med. Den som i det läget kritiserar det lilla fåtal, som faktiskt råkar veta något användbart om banan, gör enligt min åsikt ett dumt misstag, genom att göra sig till en del av det problemet.

(Vad skulle du egentligen tycka om jag tog fram en linjekarta över din stad, ett par gamla fotografier och en tidtabell och sedan satte mig och planerade trafiken på linjenätet enligt min egen övertygelse om hur många som åker och när?)
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Tidningen "Mitt i Nacka" damp just ner i brevlådan. Där står att läsa att SLs styrelse stoppat Danviks-slösen främst pga för höga kostnader. Jag vet inte om det går att hitta artikeln på näten (jag har inte försökt).
Ett litet steg i rätt riktning för oss som bor öster om Sjöstaden. Vem vet, vi kanske slipper åka 3-vagnars A32-tåg i växelkurvor med sth 25 km/h i framtiden.. :)
TS

Inlägg av TS »

http://www.mitti.se/sv/Lokaltidningen/Nacka/

Är det dagens? På hemsidan ligger tisdagens (19/2) och fredagens (22/2) uppe. I dem hittade jag inget, men jag har inte riktigt fattat hur man zoomar in ännu, och är det sådär liten stil kan man ju inte läsa nåt.
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

TS skrev:http://www.mitti.se/sv/Lokaltidningen/Nacka/

Är det dagens? På hemsidan ligger tisdagens (19/2) och fredagens (22/2) uppe. I dem hittade jag inget, men jag har inte riktigt fattat hur man zoomar in ännu, och är det sådär liten stil kan man ju inte läsa nåt.
Logiskt nog är det faktiskt morgondagens tidning som det står i. Tisdagstidningen delas ut redan på måndagen, logiskt va? :wink:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TS skrev:jag har inte riktigt fattat hur man zoomar in ännu, och är det sådär liten stil kan man ju inte läsa nåt.
Det är bara att klicka på bilden, så zoomas den in, i alla fall i min webläsare!
Skriv svar