Att ge bilister skyldighet att lämna företräde åt cyklister (vilket kommer att tolas som att cyklister har företräde före bilar) vid övergångsställen är idioti! Cyklister närmar sig övergångsstället alldeles för snabbt för att det skall få önskad effekt! Resultatet blir ännu fler skadade/dödade cyklister och olyckliga bilförare!Reimersholme71 skrev:Ursäkta ett litet sidospår i debatten:
Redan innan 1 maj 2000 hade fordonsförare väjningsplikt gentemot gående på obevakade övergångsställen (och, eftersom regeln hänvisade till övergångsställesregeln, även gentemot cyklister på obevakade cykelöverfarter). Det var i alla fall så trafikskoleböckerna och alla mina trafiklärare tolkade saken. Enda skillnaden är att det inte stod ordagrant "väjningsplikt" utan "om det behövs för att lämna gående tillfälle att passera, skall föraren stanna". Eftersom "väjningsplikt" fordrar av föraren som har väjningsplikt att man "genom att i god tid sätta ned hastigheten eller stanna tydligt visar, att han avser att fullgöra denna plikt" är den tolkningen rimlig.
Med andra ord var regeländringen 1 maj 2000 närmast kosmetisk; en påminnelse om att vi borde komma ihåg vad vi lärt oss i bilskolan.
MEN... samtidigt togs hänvisningen till övergångsställesregeln bort för obevakade cykelöverfarter och ersattes med en kopia av regeln för bevakade cykelöverfarter - vilket förstås är helkorkat, eftersom fordonsförarens skyldigheter mot cyklister på obevakad överfart enligt trafikförordningen numera varierar beroende på om man just svängt eller inte! Så kan man ju inte ha det! Det betyder ju exempelvis att olika beteenden föreskrivs för två bilister som passerar en och samma cykelöverfart vid en korsning i olika riktningar. Dessutom är fordonsförarnas skyldigheter vid korsande av en cykelöverfart så svaga att det rent praktiskt har avskaffat själva syftet med cykelöverfarten.
En kompromiss vore i så fall att cyklisten tvingas stanna före passag av väg/gata och övertyga sig om att bilarna lämnar dem företräde. Detta ger då bilföraren möjlighet att hinna observera cyklisten och dess avsikt att passera.