Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Nja, det kan du nog inte avfärda så kategoriskt utan detta är nog något som kan skilja mellan grupper beroende på t.ex. ålder, vilken del av stan man kommer ifrån osv. Själv stöter jag ofta på folk som använder benämningen City om detta område. T.ex. många yngre trafikanter säger ofta att de ska till City när man frågar var de ska innan man stämplar deras remsa/biljett.JohanB skrev:Och ännu fler som träffas säger att "vi ses vid T-Centralen". Det är i alla fall ett namn. "City" är inte det.
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Precis, och det är ju dessa yngre människor som i framtiden kommer att nyttja den nya citybanan. City är dessutom ett bra namn ur turistsynvinkel, till skillnad mot T-centralen...Coppas skrev:Nja, det kan du nog inte avfärda så kategoriskt utan detta är nog något som kan skilja mellan grupper beroende på t.ex. ålder, vilken del av stan man kommer ifrån osv. Själv stöter jag ofta på folk som använder benämningen City om detta område. T.ex. många yngre trafikanter säger ofta att de ska till City när man frågar var de ska innan man stämplar deras remsa/biljett.JohanB skrev:Och ännu fler som träffas säger att "vi ses vid T-Centralen". Det är i alla fall ett namn. "City" är inte det.
Att samla både T-centralen och den nya pendeltågsstationen under ett och samma namn tror jag är bra. Är namnet sedan är ett nytt namn och dessutom kort och internationellt så är det ännu bättre. Att döpa stationen till Klara är ju löjligt, hur många unga personen kallar området runt nedre Norrmalm för Klara i dag? Inte många tror jag. Nej, ett nytt och modernt namn som är tidslöst och som samtidigt är tursistvänligt, det är bra tror jag.
Det börjar bli en del förslag. Jag tänkte roa mig med att lägga upp en omröstning, men tänkte sammanställa alternativen först. Jag har uppfattat dessa som hetast hittills:
* City
* Klara
* Sergels torg
* Stockholm C
* T-Centralen
Bubblare:
* Stockholms undre
* P-Centralen
* J-Centralen
* Norrmalm
* Sergel City
* Klara City
(Jag har inte tagit med "roliga" förslag eller olika varianter av samma förslag, t.ex. Klara/Stockholm Klara, Stockholm U/Stockholms undre, Centralen/Stockholm C o.s.v.)
* City
* Klara
* Sergels torg
* Stockholm C
* T-Centralen
Bubblare:
* Stockholms undre
* P-Centralen
* J-Centralen
* Norrmalm
* Sergel City
* Klara City
(Jag har inte tagit med "roliga" förslag eller olika varianter av samma förslag, t.ex. Klara/Stockholm Klara, Stockholm U/Stockholms undre, Centralen/Stockholm C o.s.v.)
Jag tror att om stationen skulle få namnet Klara så skulle snart folk börja kalla området runt stationen för Klara, och det vore ju att återgå till gammla tiders benämning! Vet inte exakta gränserna mot Jacob och Adolf Fredrik, men tror att Klara åtminstonne sträcker sig upp till Kungsgatan i norr! (Klara är i grunden en kyrklig indelning.)M224 skrev:Att döpa stationen till Klara är ju löjligt, hur många unga personen kallar området runt nedre Norrmalm för Klara i dag? Inte många tror jag. Nej, ett nytt och modernt namn som är tidslöst och som samtidigt är tursistvänligt, det är bra tror jag.
Att en T-banestation som fått namn efter en specifik plats i sin tur skapar ett populärnamn åt hela området, är ju ganska vanligt. Exempel som jag kan komma på nu är Thorildsplan, Fridhemsplan och Telefonplan. I viss mån även Östermalmstorg.
(Andra stationer har redan från början namn efter ett större område, så där uppträder inte fenomenet, t.ex. Kista, Gärdet och Fruängen.)
Gamla Stan har en egen historia i sammanhanget, men den får vi ta någon annan gång!
Åter till ämnet:
Namnet Klara på blivande Stor-T-centralen skulle återge området dess gamla namn. Det är ett pluss för det namnförslaget! Lutar ändå mot City som mitt alternativ, men jag har ingen stark åsikt. Inte ännu i alla fall!
Nordisk Familjeboks karta visar att den nordliga gränsen var Tunnelgatan(/Olof Palmes gata) och den västliga Malmskillnadsgatan och Malmtorgsgatan. I söder och öster var vattnet avgränsare, med undantag för ett par kvarter väster om Centralen som hörde till Kungsholmens församling. (Kartan där de blå linjerna visar församlingsgränserna.)LÅ1 skrev:Jag tror att om stationen skulle få namnet Klara så skulle snart folk börja kalla området runt stationen för Klara, och det vore ju att återgå till gammla tiders benämning! Vet inte exakta gränserna mot Jacob och Adolf Fredrik, men tror att Klara åtminstonne sträcker sig upp till Kungsgatan i norr! (Klara är i grunden en kyrklig indelning.)
Församlingen Klara blev till slut så fattig på folk att den slogs ihop med Domkyrkoförsamlingen 1989.
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Antar att församlingsgränserna är de blå linjerna i kartbilden. I så fall är det väl Klara församlings östra gräns som går i Malmskillnadsgatan? Den västra verkar gå i Klara Sjö om jag ser rätt.NerdBoy skrev:Nordisk Familjeboks karta visar att den nordliga gränsen var Tunnelgatan(/Olof Palmes gata) och den västliga Malmskillnadsgatan och Malmtorgsgatan. I söder och öster var vattnet avgränsare, med undantag för ett par kvarter väster om Centralen som hörde till Kungsholmens församling. (Kartan där de blå linjerna visar församlingsgränserna.)LÅ1 skrev:Jag tror att om stationen skulle få namnet Klara så skulle snart folk börja kalla området runt stationen för Klara, och det vore ju att återgå till gammla tiders benämning! Vet inte exakta gränserna mot Jacob och Adolf Fredrik, men tror att Klara åtminstonne sträcker sig upp till Kungsgatan i norr! (Klara är i grunden en kyrklig indelning.)
Församlingen Klara blev till slut så fattig på folk att den slogs ihop med Domkyrkoförsamlingen 1989.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Sorry, jag kastade om öster och väster.Ulrik Berggren skrev:Antar att församlingsgränserna är de blå linjerna i kartbilden. I så fall är det väl Klara församlings östra gräns som går i Malmskillnadsgatan? Den västra verkar gå i Klara Sjö om jag ser rätt.NerdBoy skrev:Nordisk Familjeboks karta visar att den nordliga gränsen var Tunnelgatan(/Olof Palmes gata) och den västliga Malmskillnadsgatan och Malmtorgsgatan. I söder och öster var vattnet avgränsare, med undantag för ett par kvarter väster om Centralen som hörde till Kungsholmens församling. (Kartan där de blå linjerna visar församlingsgränserna.)LÅ1 skrev:Jag tror att om stationen skulle få namnet Klara så skulle snart folk börja kalla området runt stationen för Klara, och det vore ju att återgå till gammla tiders benämning! Vet inte exakta gränserna mot Jacob och Adolf Fredrik, men tror att Klara åtminstonne sträcker sig upp till Kungsgatan i norr! (Klara är i grunden en kyrklig indelning.)

Klara verkar ju vara ett perfekt namn, geografiskt sett, speciellt om en uppgång på Kungsgatan blir av. Men jag tycker fortfarande att bytespunkter bör ha samma namn. Och Stockholm C för fjärr-/regionaltåg kommer knappast byta namn. Då borde tunnelbane- och pendeltågsstationen ha samma namn eller ett namn som anspelar på detsamma (T-Centralen).
PS. Minsann - är det inte ett kallbadhus man ser vid Strömsborg på kartan?
PS. Minsann - är det inte ett kallbadhus man ser vid Strömsborg på kartan?

Snarare var det så att i slutet av 70-talet eller början av 80-talet slutade företag betala kyrkoskatt. Det innebar dödsstöten för Klara och Jakob som fick slå sig ihop med Storkyrkoförsamlingen till Domkyrkoförsamlingen. Detta hände då 1989. (Jag förutsätter att ditt årtal stämmer.)NerdBoy skrev: Församlingen Klara blev till slut så fattig på folk att den slogs ihop med Domkyrkoförsamlingen 1989.
Professionell tyckare
Betalade alltså även företag kyrkoskatt?Kantorn skrev:Snarare var det så att i slutet av 70-talet eller början av 80-talet slutade företag betala kyrkoskatt. Det innebar dödsstöten för Klara och Jakob som fick slå sig ihop med Storkyrkoförsamlingen till Domkyrkoförsamlingen. Detta hände då 1989. (Jag förutsätter att ditt årtal stämmer.)NerdBoy skrev: Församlingen Klara blev till slut så fattig på folk att den slogs ihop med Domkyrkoförsamlingen 1989.

Det var verkligen en nyhet för mig. Jag säger inte emot, vill faktiskt veta mera om detta. Fanns det ingen möjlighet att slippa undan för t.ex. en judisk företagare? Måste ju ha betytt att alla centrala kyrkoförsamlingar eller församlingar i företagstäta områden (Marieberg, Telefonplan etc) borde haft en rejält solid ekonomi.
Hittade tyvärr inget som kunde bekräfta detta på nätet. Jag har ingen aning, men jag tror att förr gjordes därvidlag ingen skillnad på juridisk och fysisk person.rote skrev:Betalade alltså även företag kyrkoskatt?Kantorn skrev:Snarare var det så att i slutet av 70-talet eller början av 80-talet slutade företag betala kyrkoskatt. Det innebar dödsstöten för Klara och Jakob som fick slå sig ihop med Storkyrkoförsamlingen till Domkyrkoförsamlingen. Detta hände då 1989. (Jag förutsätter att ditt årtal stämmer.)NerdBoy skrev: Församlingen Klara blev till slut så fattig på folk att den slogs ihop med Domkyrkoförsamlingen 1989.![]()
Det var verkligen en nyhet för mig. Jag säger inte emot, vill faktiskt veta mera om detta. Fanns det ingen möjlighet att slippa undan för t.ex. en judisk företagare? Måste ju ha betytt att alla centrala kyrkoförsamlingar eller församlingar i företagstäta områden (Marieberg, Telefonplan etc) borde haft en rejält solid ekonomi.
Professionell tyckare
Ja, Klara m.fl. city-församlingar var ganska välbeställda på den tiden! Man hade också viss verksamhet på en del stora företag.Kantorn skrev:Hittade tyvärr inget som kunde bekräfta detta på nätet. Jag har ingen aning, men jag tror att förr gjordes därvidlag ingen skillnad på juridisk och fysisk person.rote skrev:Betalade alltså även företag kyrkoskatt?Kantorn skrev: Snarare var det så att i slutet av 70-talet eller början av 80-talet slutade företag betala kyrkoskatt. Det innebar dödsstöten för Klara och Jakob som fick slå sig ihop med Storkyrkoförsamlingen till Domkyrkoförsamlingen. Detta hände då 1989. (Jag förutsätter att ditt årtal stämmer.)![]()
Tror att utlandsboende statliga tjänstemän hörde till Storkyrkoförsamlingen, Sankt Nikolai? Ungefär som vissa militärer har hört till olika icketerritoriella församlingar, t.ex. Kungl. Amiralitetsförsamlingen i Karlskrona. (Fanns väl något liknande här i Stockholm?)
Till ämnet:
Hade det inte varit för att T-centralen är så förknippad med Centralstationen så vore Klara ett mycket passande namn!
Men Klara är ju ffs ett namn som inte använts sen 70-talet! Att använda det som stationsnamn skulle vara rent ut sagt löjligt. Att döpa stationen till "City" är snäppet bättre men inte tillräckligt då begreppet inte är helt definierat: vad är egentligen City?
Ett problem med stationen är att den (speciellt tillsammans med T-centralen) kommer bli så stor att det blir svårt att döpa den efter gator eller torg som de flesta andra tunnelbanestationer i innerstan. Pendeltågstationer brukar ju ha namn efter stadsdelar men "Klara är ju som sagt ett dött namn. Det bästa vore enligt mig att döpa stationen till T-centralen, Centralen eller Stockholms Central.
Ett problem med stationen är att den (speciellt tillsammans med T-centralen) kommer bli så stor att det blir svårt att döpa den efter gator eller torg som de flesta andra tunnelbanestationer i innerstan. Pendeltågstationer brukar ju ha namn efter stadsdelar men "Klara är ju som sagt ett dött namn. Det bästa vore enligt mig att döpa stationen till T-centralen, Centralen eller Stockholms Central.
Fördelen med att Klara är ett dött namn, som du så riktigt påpekar (bortsett från Klara kyrka, som lever och frodas - men det hör inte hit) är att det nu inte används till något annat, och således inte kan förväxlas med något annat. Eftersom Citybanan enbart kommer att användas till pendeltåg så får man ju hoppas att långväga turister vet att Centralen - eller Stockholm Central - är huvudstationen i Stockholm. Folk som pendlar lär sig snabbt att t.ex. Klara City är stationen mitt i centrum. Och - vidare - de "ovana" som kommit med tåg till Centralen och ska vidare till Märsta eller nåt, de följer skyltar "Mot pendeltågen" liksom det står skyltar "Mot tunnelbanan". För om jag minns rätt så står det ingenstans i Centralen någon skylt "Mot T-Centralen", utan just "mot tunnelbanan".poktirity skrev:Men Klara är ju ffs ett namn som inte använts sen 70-talet! Att använda det som stationsnamn skulle vara rent ut sagt löjligt. Att döpa stationen till "City" är snäppet bättre men inte tillräckligt då begreppet inte är helt definierat: vad är egentligen City?
Min röst ligger på Klara City.
Professionell tyckare
-
Kan bara hålla med.poktirity skrev:Men Klara är ju ffs ett namn som inte använts sen 70-talet! Att använda det som stationsnamn skulle vara rent ut sagt löjligt. Att döpa stationen till "City" är snäppet bättre men inte tillräckligt då begreppet inte är helt definierat: vad är egentligen City?
Begreppet "City" är vidsträckt enligt somliga journalister på DN:
Läs artikeln.
Observera att artikeln inte har något samband med denna diskussion, jag ville bara poängtera hur "lost" vissa är på Stockholms geografi...
(Kan tala om attt Sandbacksgatan ligger öster om Katarina Kyrka på Söder!)
Så att döpa stationen till City är det sämsta av två världar.
Stockholm C är det rätta namnet, oavsett om stationen nu kommer ligga 40 meter under jord eller 2000 meter upp i luften...
Nu har jag skapat en omröstning i frågan:
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=21603
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=21603
Stockholms stad har en definition på vilket område som utgår City! Men samtidigt är det ett begrepp som rimligen kan komma att användas på ett något annat område någon gång i framtiden, även om jag inte tror det sker någon stor förändring på de närmaste 30, 40 åren.
Klara är väl inte helt dött som namn! En byggnad i området heter Klara zenit! (Gamla Pg-huset.) Södra Klara hör man ibland som benämning på området mellan Sheraton och Klara kyrka, men kanske även om andra kvarter i trakten.
Klara är väl inte helt dött som namn! En byggnad i området heter Klara zenit! (Gamla Pg-huset.) Södra Klara hör man ibland som benämning på området mellan Sheraton och Klara kyrka, men kanske även om andra kvarter i trakten.
Re: Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
Jag bumpar en gammal tråd med en nyhet. Miljöpartiet och Vänsterpartiet, uppbackade av Kulturförvaltningen och Stadsmuseet (enl notis i DN), anser i en motion att T-Centralen och Citybanans station bör heta Klara eller Stockholm Klara:
http://mp.se/templates/Mct_78.aspx?avdn ... ber=176003
Själv tycker jag att T-Centralen är ett bra namn, för både tunnelbanestationen och pendeltågsstationen.
http://mp.se/templates/Mct_78.aspx?avdn ... ber=176003
Själv tycker jag att T-Centralen är ett bra namn, för både tunnelbanestationen och pendeltågsstationen.
Re: Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
Men det är väl redan klart att stationen ska heta City?
Klara tycker jag inte säger så mycket idag. För femtio år sedan hade jag sagt något annat.
Klara tycker jag inte säger så mycket idag. För femtio år sedan hade jag sagt något annat.