Sida 4 av 5
2013: Flygplatsbussar av olika typer
Postat: onsdag 29 maj 2013 8:58
av Olle
Varför duger inte de vanliga Cobus på Arlanda? Är det gas eller batterier man har på taket på bussarna?
:Dlle.
Re: Flygplatsbussar av olika typer
Postat: onsdag 29 maj 2013 9:04
av Olle
På flygplatsen Schwechat i Wien har man i alla fall de gamla hederliga Cobus. Dessutom har man numera direkttåg (CAT) till Wien Mitte, på 16 minuter. 12€ men 11€ om man har boardingkort på Austrian. Men damen som sålde biljetterna hade inte sett en QR-kod på mobiltelefonen så det blev lite tjafsande innan vi fick biljetterna. Och inte gick det i några 190 km/t inte, men man kommer fram på halva tiden mot vanliga pendeltågen. Tveksamt om det är värt pengarna.
:Dlle.
Flygplatsbussar av samma typ !
Postat: lördag 02 november 2013 13:16
av Olle
Re:
Postat: lördag 02 november 2013 13:20
av Olle
Olle skrev:Även i länder där man kanske inte tänkt sej att man skulle springa på moderna flygplatsbussar visar det sej att bussarna är nog så moderna och ändamålsenliga, som här i Lusaka där regnet öste ned så kraftigt att vår BA-pilot kunde landa först på tredje försöket med jumbon vi åkte med. Då var det praktiskt med lågt golv och stora dörrar på bussen, så att vi slapp stå där i regnet när vi gick av planet.

(funkar inte med Ö i sökvägen ser jag)

lle.
Re: Flygplatsbussar av olika typer
Postat: lördag 02 november 2013 22:14
av M_M
När jag ser regnbilden och också tänker på att dessa bussar är extra breda och det finns riktigt gott om plats så undrar jag varför bussarna inte har fast monterade regnsskyddstak som sticker ut utanför dörrarna?
Sidospår: Finns de där flyttbara trapporna i utförande med regnskyddande tak?
Re: Flygplatsbussar av olika typer
Postat: söndag 03 november 2013 20:03
av Piirka
Några kärror på Aeroporto Internacional da Madeira för ett par veckor sen.
Den bakersta inväntar på tillstånd för take off mot Manchester eller Leeds. Bussen på bilden körde några passagerare till våran kärra mot Helsingfors, medan vi i resten av kön fick gå en sträcka på hela 50 meter fram till den övertäckta trappan (av typ till höger på bilden). Madeirensisk kutym tycktes vara att man använde en täckt trappa vid den främre entrén och en vanligt icke täckt trappa vid den bakre entrén.
En flygplatsbuss av den gamla typen
Postat: torsdag 28 november 2013 22:17
av Olle
En bild på en flygplatsbuss så som jag tycker de ska se ut. Breda och med dörrar på båda sidorna.

Olle.
Re: Flygplatsbussar av olika typer
Postat: fredag 29 november 2013 1:11
av M_M
Apropå en tråd på Postvagnen om usla väderskydd vid hållplatser...
Eftersom dessa bussar endast kör just på flygplatser så vore det väl rätt bra om de hade väderskydd fast monterat utskjutande på sidorna? De kan ju ha nån slags "spröt" ned i hörnen så att föraren vet "hur stor" bussen är...
Re: Flygplatsbussar av olika typer
Postat: måndag 16 december 2013 22:48
av Piirka
En av Arlandas flygplatsbussar har landat i Joensuu, enligt
finska YLE. Veckoslutsturerna från Joensuu till grannkommunen Kontiolax körs av bussbolaget Ilomantsin Auto. Bolaget köpte i somras bussen av en mellanhand i Rovaniemi. Dörrparet på "fel" sida är ur funktion, så att chauffören inte av misstag skulle öppna det.
Re: Flygplatsbussar av olika typer
Postat: måndag 16 december 2013 23:11
av Olle
Piirka skrev:En av Arlandas flygplatsbussar har landat i Joensuu, enligt
finska YLE. Veckoslutsturerna från Joensuu till grannkommunen Kontiolax körs av bussbolaget Ilomantsin Auto. Bolaget köpte i somras bussen av en mellanhand i Rovaniemi. Dörrparet på "fel" sida är ur funktion, så att chauffören inte av misstag skulle öppna det.
När jag började resa till Finland för att besöka svärföräldrarna i Kylmälänkylä (på den tiden hässjade vi hö på somrarna) så var jag ofta inne i Uleåborg, och där var jag en gång på 70-talet till bussgaraget för innerstadbussarna och pratade med en som jobbade där. Han sa att de bara köpte Scania, inte Volvo, eftersom Scania bättre tålde de finska förhållandena. Apropå bussen på bilden i YLEs inslag.
Moi,
:Dlle.
Re: Flygplatsbussar av olika typer
Postat: tisdag 17 december 2013 21:17
av Piirka
Olle skrev:Uleåborg, och där var jag en gång på 70-talet till bussgaraget för innerstadbussarna och pratade med en som jobbade där. Han sa att de bara köpte Scania, inte Volvo, eftersom Scania bättre tålde de finska förhållandena.
Mja, jag har för mej att de olika firmora var märkestrogna. Om jag inte minns fel, så skaffade t ex trafikverket i Helsingfors under en lång tid bussar med Volvochassin; Scania fick ett fotfäste först på 1990-talet. Trafikverket i Tammerfors köpte tidigare sgs alltid bussar med Ajokki-kaross (gissa var Ajokki hade sin fabrik

).
Apropå flygplatsbussen i Joensuu. Nästa år, den 1 juli *) startar anbudstrafiken både på stadsbuss- och på landsbygdslinjerna med nya entreprenörer. Då torde flygplatsbussen försvinna från Joensuu, antar jag.
*) såsom på många andra orter i Finland.
Flygplatsbussar på Malpensa
Postat: lördag 28 december 2013 21:07
av Olle
Kan man verkligen ha användning av 12 bussar på en enda flygplats? Jag undrar om det inte är nån som blivit plötsligt stad vid kassa i det sammanhanget?
:Dlle.
Flygplatsbussar på Linate
Postat: söndag 29 december 2013 23:31
av Olle
Linate är den mindre av de två större flygplatserna vid Milano, och den äldre av de två.
:Dlle
Re: Flygplatsbussar på Malpensa
Postat: söndag 05 januari 2014 8:03
av M_M
Olle skrev:Kan man verkligen ha användning av 12 bussar på en enda flygplats? Jag undrar om det inte är nån som blivit plötsligt stad vid kassa i det sammanhanget?
Givetvis beror det på hur många fligher man har i rusningen, men en faktor som nog är lättare att glömma bort är väl att det är väl rätt stor skillnad på antal passagerare på olika flygplanstyper.
Flygplatsbussar av olika typer
Postat: onsdag 05 februari 2014 23:14
av Olle
En del flygplatser har antingen många landgångar så att de inte behöver flygplatsbussar och andra flygplatser låter folk gå lite som de vill från planen på plattan. Där behövs bara några modifierade vanliga bussar att ta till om det kniper.
:Dlle.
Re: Flygplatsbussar på Malpensa
Postat: torsdag 06 februari 2014 8:37
av Kantorn
M_M skrev:Olle skrev:Kan man verkligen ha användning av 12 bussar på en enda flygplats? Jag undrar om det inte är nån som blivit plötsligt stad vid kassa i det sammanhanget?
Givetvis beror det på hur många fligher man har i rusningen, men en faktor som nog är lättare att glömma bort är väl att det är väl rätt stor skillnad på antal passagerare på olika flygplanstyper.
När de tömmer charterplan från Stockholm till Gran Canaria behövs det mer än en buss i alla fall. Jag tror det var tre bussar som tog hand om oss den gången vi åkte det hållet.
Re: Flygplatsbussar på Malpensa
Postat: onsdag 09 april 2014 22:44
av Piirka
Kantorn skrev:Gran Canaria
Det vart åtminstone 3+1 bussar som fraktade oss till terminalen, då vi för för drygt en vecka sen landade på denna, för oss fel ö.
samt "bussen" för killen i rullstol:
Hemresan bjöd även på en överraskning, då vi fick åka buss till terminalen på Helsingfors-Vanda. Tyvärr var det såpass sent på kvällen att dagsljuset inte räckte till för fotandet av Ajokki-ledbussen med högt golv, vilken jag åkte med. Hittade en bild på
busstypen.
Flygplatsbussar i Pjongjang
Postat: tisdag 11 november 2014 18:59
av Olle
AA flygplatsbuss i Miami, Florida
Postat: söndag 08 februari 2015 14:19
av Olle
Kanarieöarna
Postat: söndag 08 februari 2015 14:24
av Olle