Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare) Allmänna forumregler
Reimersholme71 skrev:
Och de eventuella problem som är associerade med flyktingmottagandet är inte flyktingarnas fel utan vårt fel.
Nej främlingsfientlighet kan man inte beskylla dig för. Men svensk fientlighet tycker jag är ett mer passande ord. Hur fasen kan du säga att det är svenskarnas fel?
Sverige har öppnat sina dörrar och visat stort prov på generositet. Och då har du mage och säga att det är svenskars fel att allt är som det är.
Skillnaden på dig och en "vanlig främlingsfientlig" är att han är fientlig mot andra kulturer osv, medans du är fientlig mot svenskar.
Det står i din signatur att du är miljöpartist. Du vet verkligen hur man skall tjäna ihop röster du
Reimersholme71 skrev:
Och de eventuella problem som är associerade med flyktingmottagandet är inte flyktingarnas fel utan vårt fel.
Nej främlingsfientlighet kan man inte beskylla dig för. Men svensk fientlighet tycker jag är ett mer passande ord. Hur fasen kan du säga att det är svenskarnas fel?
Sverige har öppnat sina dörrar och visat stort prov på generositet. Och då har du mage och säga att det är svenskars fel att allt är som det är.
Skillnaden på dig och en "vanlig främlingsfientlig" är att han är fientlig mot andra kulturer osv, medans du är fientlig mot svenskar.
En flykting är en person som flyr från krig och elände. De kanske inte har några pengar, och allt de äger finns i resväskan. En sån person har små möjligheter att lyckas utan omfattande hjälp med bostad, språk och arbete. Om något av dessa fallerar, är det överhängande risk att man får just dom problem man ofta associerar med invandrare.
Så det ligger faktiskt något i det han säger.
Jag förstår vad du menar med att Sverige visar stor generositet. Men vad är alternativet? Många kan helt enkelt inte stanna kvar på ställen som Darfur och Bagdad. I och med att de lämnar allt bakom sig, så finns inget egentligt alternativ till att de får hjälp till ett nytt liv i ett nytt land. Sett ur den synvinkeln tycker jag Sverige agerar lika mycket rationellt och effektivt som generöst.
Kan man verkligen kalla det "generöst" att erbjuda bostad och utbildning till en person som har förlorat allt?
Reimersholme71 skrev:
Om vi har problem med vårt flyktingmottagande är det väl för höge farao inte någon annans fel än vårt eget? Om Tre Kronor förlorar mot Vitryssland för att de är styva i korken och tror att det skall bli en lätt match kan man väl inte skylla på vitryssarna? Om du blir påkörd på ett övergångsställe, är det då ditt eget fel som ställde dig i vägen för en bilist?
Det första man måste göra för att hitta lösningen på ett problem är att se var felet ligger. Eftersom asylrätten inte är problemet, utan vårt sätt att tillförsäkra människor som kommer till vårt land denna rättighet, så är det vi i som redan bor i Sverige som kan fixa problemet. Våra myndigheter och våra politiker kan göra mycket för att göra saken bättre. Och om vi inte gör vad vi kan för att fixa problemet så, ja, då är det vårt fel att det inte fixas. Så enkelt är det.
Det du gör är att du klumpar ihop "invandrare" och flyktingar och beskyller dem för allt som är fel i samhället. Det om något är väl "svenskfientligt"? Skulle vi i Sverige vara så korkade på att sköta ett land att det kollapsar när det kommer hit folk som inte bott här förut? Att det inte kollapsar av alla nyfödda som kommer till varje år är väl då ett mysterium!
Du som har läst på i statistiken vet väl för övrigt att utomeuropeiskt födda svenskar är överrepresenterade som arbetslösa. Det är alltså inte "invandrarna" som kommer hit och "tar våra jobb", de kommer hit och tar vår arbetslöshet.
Reimersholme71 skrev:
Du som har läst på i statistiken vet väl för övrigt att utomeuropeiskt födda svenskar är överrepresenterade som arbetslösa. Det är alltså inte "invandrarna" som kommer hit och "tar våra jobb", de kommer hit och tar vår arbetslöshet.
Det har jag heller aldrig hävdat. Jag är mycket väl medveten om att den ganska så höga arbetslösheten i Sverige mest består av invandrare. Dessvärre för det ju med sig stora utgifter för staten. Och det hade det gjort oavsett om det varit svenskar eller invandrare. Men staten agerar slappt i deras tillväga gångs sätt i att få invandrare i arbete.
Man ställer inga krav.
Erik Sandblom skrev:Om samhället består av 15% skummisar och fängelsebefolkningen består av 27% skummisar, så är det ju klart skummisarna är mer brottsliga än andra.
Varför kallar du invandrarna "skummisar"?
För att det råder begreppsförvirring, och jag vill inte ge invandrarfientligheten ett rationellt sken.
En invandrare kan ju vara från Danmark eller Schweiz. Och jag tror inte det är dessa som avses när folk vill "begränsa invandringen".
Ibland handlar det om folk födda utomlands (jag räcker upp en hand) eller folk som tidigare bodde i vissa länder men inte andra länder; ibland handlar det om de som kommer från dessa länder men som däremot inte har en viss hudfärg; eller om folk som i övrigt uppfyller de villkor man tänker på, men som inte kan räknas till den kategorin på grund av att de kom till Sverige som unga, och uppfostrades på ett visst sätt.
Såna här grupperingar blir alltid så himla tungrodda. Tänk så fräscht om invandrarfientliga talade ur skägget och helt enkelt förspråkade xenofobiska regler. Då skulle alla veta vad det handlar om. Istället för allt babbelibobbel som egentligen inte betyder någonting.
Peter-Kbh skrev:Men staten agerar slappt i deras tillväga gångs sätt i att få invandrare i arbete. Man ställer inga krav.
Hur menar du nu? Det är väl samma krav på flyktingar (vilket jag tror du menar) som alla andra? Om man inte har jobb eller a-kassa får man gå på socialbidrag. Rätt enkelt, eller?
Dessutom har det ju ofta visats att såna som heter Achmed helt enkelt inte får jobb i samma utsträckning som andra. Och att läkare med utländsk bakgrund får köra taxi.
Erik Sandblom skrev:Och att läkare med utländsk bakgrund får köra taxi.
Just läkare som kör taxi är det nog ont om, med det var ju ett reportage på P1, har jag för mig, om en gata på Södermalm där var och varannan pizzeriaägare var akademiker med utländsk utbildning och utländskt klingande namn. Jag själv har bara hälften av den problematiken, men har likförbannat inte haft något permanent jobb på ett långt tag. Det är ett hårt samhälle vi byggde oss under tiden jag var utrikes. Vore trevligt att kunna vända på den utvecklingen, eller hur?
Erik Sandblom skrev:Och att läkare med utländsk bakgrund får köra taxi.
Just läkare som kör taxi är det nog ont om, ...
Ja, en (kristen) irakier i bekantskapskretsen har irakisk läkarutbildning. I Sverige lyckades han få sjuksköterskeexamen. Gissa om han är populär som vikarie! Verkar som han inte ens fått en fast sjukskötersketjänst!
mats skrev:En lösning sverige kanske skulle kunna ta till är att fortsätta ta emot invandrare men införa speciallagar som gör att de i princip knappt har rätt till socialbidrag. Då blir det attraktivt för dem som nya EU-medborgare att sprida ut sig över hela europa.
Hur ska de sprida sig, om dom inte har råd med tågbiljetten?
Jag tror inte på specialregler om socialbidrag. Socialbidrag är till för den som behöver det. Det pratades tidigare om alkisar i Brunnsparken. Att inskränka socalbidraget är ett utmärkt sätt att öka antalet alkisar i Brunnsparken.