Framtid för Sveriges Lokaltrafikmuseum i Malmköping!?
Hej!
Har gjort ett försök att sammanställa de synpunkter som framkommit i denna tråd samt tråden â€Överlever Malmköping?â€. Jag har valt att ta med de flesta konstruktiva föreslagen (något förkortade) t o m 07-02-18. Jag har således valt att inte ta med de negativa synpunkter som framförts, om de inte passar in i något sammanhang. Tanken har varit att se detta som en â€brainstorming†övning. Dvs massa idéer ska fram. Den ena idén ska leda till nästa idé. Utvärderingen får komma i nästa skede.
Som uppkast, låt mig först kvotera två inlägg. Svend Christensen skrev: â€Det første man må gøre, er at forlade den opgivende ånd, som desværre præger mange. Dernæst må man se på hvar der kan gøres for at bringe flere besøgende til Museeispårvägen.†Signaturen 218 skrev: â€Att vi genom en konstruktiv debatt ingenting annat vill än skapa visioner och perspektiv för att få anläggningen att överleva!†Dessa två inlägg andas tillförsikt.
Vidare är utgångspunkten för denna övning vad som finns skrivet i våra stadgar. Där står i §2 Ändamål: â€(Svenska) Spårvägssällskapet skall samla intresserade av lokaltrafik och främja studiet av lokaltrafik, dess historia och utveckling. Sällskapet skall vidare ha till ändamål att äga och driva Svenska Lokaltrafikmuseet.â€
Detta innebär följaktligen att vi har ett förvaltningsansvar. Med â€vi†menas alla medlemmar i SSS. Du likaväl som jag! Då blir frågeställningen: Hur kan vi hantera vi vårt ansvar? Tre övergripande svar kan definieras:
1. Vi kan utveckla vår produkt Sveriges Lokaltrafikmuseum
2. Vi kan rulla vidare i befintliga spår och se framtiden an (enligt Mr. G: Vi förlänger plågan)
3. Vi kan kasta yxan i sjön och avveckla Malmköping.
Här har jag behandlat huvudsakligen punkt 1. Hur kan vi utveckla produkten Sveriges Lokaltrafikmuseum m a p de givna förutsättningar som finns, vare sig vi gillar dem eller inte. Några förutsättningar är givna:
· Sveriges Lokaltrafikmuseum ÄR BELÄGET i Malmköping
· SSS ÄGER Sveriges Lokaltrafikmuseum
· Hosjö är museets ANSIKTE utåt
· Malmköping är en SLUMRANDE ort
· Malmköping ligger OFF-SIDE
· Serviceutbudet i Malmköping är synnerligen BEGRÄNSAT.
När jag tolkat de olika inläggen har jag placerat dem under rubrikerna:
1. Utveckla produkten
2. Utveckla utbudet
3. Samverka med andra
4. Entusiasmera – motivera
5. â€Positionering†- marknadsföring
6. Flytta/avveckla anläggningen
7. Hot (endast några exempel)
8. Slutsatser (till dags dato – jag förutser fler idéer!)
Direkta kvoteringar av forummodell förekommer inte. För att spara lite arbete har jag gått via ett Worddokument, som bifogas som PDF. Några av er kanske tycker jag tolkat vissa inlägg fel och ryckt meningar ur sitt sammanhang. Det är privilegiet, när man har tolkningsföreträde. Men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig. Min avsikt är i alla fall att försöka förstå och möjligen utveckla de synpunkter som framförts.
Rubrikerna 1-7 finns utvecklade i den bilagda PDF-filen. (Den tar för stor plats i löpande text.)
Här är filen:
http://www.strahle.ws/upload/070219.Sam ... bilaga.pdf
8. Slutsatser (till dags dato – jag förutser fler idéer!)
1. Marknadsföring av museet är livsviktig. Vi måste definiera fler uspar (Unique Selling Points), som gör att besökare kommer och att de är nöjda då de åker ifrån Malmköping.
2. Vi måste positionera museet OCH medverka till att positionera Malmköping.
3. Vi måste samverka med andra verksamheter och därigenom skapa attraktiva kringarrangemang och â€paketâ€. Ex vis skriva på SL-sidan i Metro att SL-kortet gäller till Gnesta och därifrån kan man nå Sveriges Lokaltrafikmuseum, som har spårvagnar i drift!
En samverkan med Flens kommun lyfts fram i vårt förslag beträffande gymnasium. Samverkan omfattar många aspekter, vilka presenterats i det material jag tidigare lagt in i denna tråd.
4. Ett nationellt museum på neutral plats är lämpligt eftersom möjligen â€främmande†vagnar kommer att hanteras styvmoderligt i en stad med stark lokal identitet.
5. Sveriges Lokaltrafikmuseum är en nationell angelägenhet. Vi bör ha samma status som Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle.
6. Vi behöver finna nya finansieringsformer.
7. Sist, men inte minst, fler än 80% av våra besökare kommer spontant. Vill vi öka antalet, måste vi fånga våra kunder i Hosjö. Detta är ett ovillkorligt faktum, som behöver bearbetas omedelbart!
Hälsningar/Björn
Lite avkoppling från allvaret:
http://www.strahle.ws/