Malmköping överlever!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

TonyM skrev:
Janne P skrev:En attack med "Antikrundan", vad vore bättre ärligt talat!

Jan
Hallå där... Antikrundan är Göteborgarnas namn på Ringlinien, men visst - varsågod att kopiera folkhumorn ;-)

//Tony
Nja, Antikrundan kallas även vissa NärTrafiken-linjer i Stockholmsområdet. (900-linjerna)
Björn Stråhle
Kontakt:

Inlägg av Björn Stråhle »

Framtid för Sveriges Lokaltrafikmuseum i Malmköping!?

Hej!

Har gjort ett försök att sammanställa de synpunkter som framkommit i denna tråd samt tråden ”Överlever Malmköping?”. Jag har valt att ta med de flesta konstruktiva föreslagen (något förkortade) t o m 07-02-18. Jag har således valt att inte ta med de negativa synpunkter som framförts, om de inte passar in i något sammanhang. Tanken har varit att se detta som en ”brainstorming” övning. Dvs massa idéer ska fram. Den ena idén ska leda till nästa idé. Utvärderingen får komma i nästa skede.

Som uppkast, låt mig först kvotera två inlägg. Svend Christensen skrev: ”Det første man må gøre, er at forlade den opgivende ånd, som desværre præger mange. Dernæst må man se på hvar der kan gøres for at bringe flere besøgende til Museeispårvägen.” Signaturen 218 skrev: ”Att vi genom en konstruktiv debatt ingenting annat vill än skapa visioner och perspektiv för att få anläggningen att överleva!” Dessa två inlägg andas tillförsikt.

Vidare är utgångspunkten för denna övning vad som finns skrivet i våra stadgar. Där står i §2 Ändamål: ”(Svenska) Spårvägssällskapet skall samla intresserade av lokaltrafik och främja studiet av lokaltrafik, dess historia och utveckling. Sällskapet skall vidare ha till ändamål att äga och driva Svenska Lokaltrafikmuseet.”
Detta innebär följaktligen att vi har ett förvaltningsansvar. Med ”vi” menas alla medlemmar i SSS. Du likaväl som jag! Då blir frågeställningen: Hur kan vi hantera vi vårt ansvar? Tre övergripande svar kan definieras:
1. Vi kan utveckla vår produkt Sveriges Lokaltrafikmuseum
2. Vi kan rulla vidare i befintliga spår och se framtiden an (enligt Mr. G: Vi förlänger plågan)
3. Vi kan kasta yxan i sjön och avveckla Malmköping.

Här har jag behandlat huvudsakligen punkt 1. Hur kan vi utveckla produkten Sveriges Lokaltrafikmuseum m a p de givna förutsättningar som finns, vare sig vi gillar dem eller inte. Några förutsättningar är givna:
· Sveriges Lokaltrafikmuseum ÄR BELÄGET i Malmköping
· SSS ÄGER Sveriges Lokaltrafikmuseum
· Hosjö är museets ANSIKTE utåt
· Malmköping är en SLUMRANDE ort
· Malmköping ligger OFF-SIDE
· Serviceutbudet i Malmköping är synnerligen BEGRÄNSAT.

När jag tolkat de olika inläggen har jag placerat dem under rubrikerna:
1. Utveckla produkten
2. Utveckla utbudet
3. Samverka med andra
4. Entusiasmera – motivera
5. ”Positionering” - marknadsföring
6. Flytta/avveckla anläggningen
7. Hot (endast några exempel)
8. Slutsatser (till dags dato – jag förutser fler idéer!)

Direkta kvoteringar av forummodell förekommer inte. För att spara lite arbete har jag gått via ett Worddokument, som bifogas som PDF. Några av er kanske tycker jag tolkat vissa inlägg fel och ryckt meningar ur sitt sammanhang. Det är privilegiet, när man har tolkningsföreträde. Men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig. Min avsikt är i alla fall att försöka förstå och möjligen utveckla de synpunkter som framförts.

Rubrikerna 1-7 finns utvecklade i den bilagda PDF-filen. (Den tar för stor plats i löpande text.)
Här är filen: http://www.strahle.ws/upload/070219.Sam ... bilaga.pdf

8. Slutsatser (till dags dato – jag förutser fler idéer!)
1. Marknadsföring av museet är livsviktig. Vi måste definiera fler uspar (Unique Selling Points), som gör att besökare kommer och att de är nöjda då de åker ifrån Malmköping.
2. Vi måste positionera museet OCH medverka till att positionera Malmköping.
3. Vi måste samverka med andra verksamheter och därigenom skapa attraktiva kringarrangemang och ”paket”. Ex vis skriva på SL-sidan i Metro att SL-kortet gäller till Gnesta och därifrån kan man nå Sveriges Lokaltrafikmuseum, som har spårvagnar i drift!
En samverkan med Flens kommun lyfts fram i vårt förslag beträffande gymnasium. Samverkan omfattar många aspekter, vilka presenterats i det material jag tidigare lagt in i denna tråd.
4. Ett nationellt museum på neutral plats är lämpligt eftersom möjligen ”främmande” vagnar kommer att hanteras styvmoderligt i en stad med stark lokal identitet.
5. Sveriges Lokaltrafikmuseum är en nationell angelägenhet. Vi bör ha samma status som Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle.
6. Vi behöver finna nya finansieringsformer.
7. Sist, men inte minst, fler än 80% av våra besökare kommer spontant. Vill vi öka antalet, måste vi fånga våra kunder i Hosjö. Detta är ett ovillkorligt faktum, som behöver bearbetas omedelbart!

Hälsningar/Björn

Lite avkoppling från allvaret: http://www.strahle.ws/
Senast redigerad av Björn Stråhle den onsdag 21 februari 2007 10:48, redigerad totalt 1 gånger.
testola

Sturvulen idé!

Inlägg av testola »

Då slänger jag in en storvulen idé:

Södermanlands ekomuseum för transporter

Min idé innebär ett samarbete mellan
  • - Östra Södermanlands järnväg - ett museum med historien bakom Sveriges smalaste persontåg (samt kanske någon utvecklad form av normalspåriga tåg till Taxinge...!)
    - Museispårvägen i Malmköping - Sveriges lokaltrafikmuseum
    - Kalklinbanan - Världens längsta fungerande linbana
    - Stiftelsen Militärfordons Museum Malmköping
    - Eskilstuna, Katrineholm, Flen, Strägnäs kommuner
    - Landstinget, Länsstyrelsen
Några kommentarer:
Kalklinbanan står bara och väntar på hur den skall utvecklas som museum. Det finns en grundplåt till finansiering för linbanan från företaget som tidigare ägt den.

Kanske finns det andra, mindre transporttekniska sevärdheter inom ovan nämnda kommuner. Jag kom inte på något bättre exempel än Skottvång. Det är väl dock mer en gruvhistoriskt sevärdhet, än en transportteknisk - även om det finns lite järnvägsrester i museiform där uppe.

Ekomuseum, vad är det? Jo, det finns ett ekomuseum om bergshanteringen för den som vill jämföra: Ekomuseum Bergslagen, http://www.ekomuseum.se

Kanske går det att få loss centrala pengar till ett sådant projekt, om ovan nämnda aktörer samarbetar? EU-finansiering? Jag tror att kalklinbanan försökt attrahera den gamla regeringen och väckt ett visst intresse, dock utan total framgång. Kanske ovanstående projekt går lättare...! Staten gillar stora, samordnade lösningar - tror jag.

mvh
Magnus Cedergren

ps. Hur kommer det sig att vare sig Museispårvagnar eller militärfordon finns omnämnda på http://www.malmkoping.se? Är inte det inte märkligt...? Är det svårt att bli profet i sin egen köping? ds.
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Pokerspel har ju fått en renässans under det nya seklet. Och jag vill hänvisa till ett gott gammalt visdomsord i Poker. "Man skall inte slänga goda pengar efter dåliga". Vilket skall tolkas som att varje ny insats måste göras utifrån de förutsättningar som gäller när man satsar. Inte de förutsättningar som rådde förra gången man satsade.

Det faktum att man redan har lagt in en massa pengar i potten gör det inte förnuftigt att stoppa in ännu mer pengar om man under resans gång blir övertygad om att man inte kommer att vinna potten.

Varje nytt beslut måste fattas utifrån de förutsättningar som gäller i beslutsögonblicket. Givetvis är historien en av de förutsättningar man måste ta med i beräkningen men den får inte överväga.

Eftersom det nu trots allt är en debatt kring lokaliseringen av Lokaltrafikmuséet anser jag trots allt att det vore en god idé att en gång för alla ordentligt gå igenom de eventuella alternativ som finns.

Lägg fram de olika alternativen med en ordentlig analys. Vad innebär egentligen en flyttning i arbetsinsats, ekonomi etc. Vilka konsekvenser skulle en flyttning innebära på kort- och på lång sikt etc.

Med stor sannolikhet skulle en sådan analys att visa att det bästa är att utveckla befintlig anläggning i Malmköping. Även om man kunde önskat att den låg någon annan stans.

Meningen är dock inte att analysen skall dra några egna slutsater. Den skall enbart belysa de olika alternativen från alla sidor.

En sådan analys innebär inte nödvändigtvis enorma mängder med arbete. Inom föreningens led finns säkert en eller annan med erfarenhet som utredare och som är road av sådant arbete. Med en liten stödgrupp som bollplank kan man nog komma fram till något som alla accepterar.

Skälet till att jag föreslår att man gör detta "onödiga" extraarbete är att man därigenom skapar enighet kring det alternativ som föreningen arbetar efter. Antingen läggs debatten om alternativ lokalisering "död" för lång tid framöver - eller så får man ett underlag för att en re-lokalisering faktiskt är önskvärd.

Även den som anser att Malmköping är absolut bäst borde välkomna ett sådant här arbete därför att denne person rimligen väntar sig att få stöd för den åsikten.
PerE

Re: Sturvulen idé!

Inlägg av PerE »

testola skrev:Då slänger jag in en storvulen idé:

Södermanlands ekomuseum för transporter

Min idé innebär ett samarbete mellan
  • - Östra Södermanlands järnväg - ett museum med historien bakom Sveriges smalaste persontåg (samt kanske någon utvecklad form av normalspåriga tåg till Taxinge...!)
    - Museispårvägen i Malmköping - Sveriges lokaltrafikmuseum
    - Kalklinbanan - Världens längsta fungerande linbana
    - Stiftelsen Militärfordons Museum Malmköping
    - Eskilstuna, Katrineholm, Flen, Strägnäs kommuner
    - Landstinget, Länsstyrelsen
[.
Intressant ide, jag är själv aktiv på ÖSlJ och har haft liknande funderingar.
Det finns ju dessutom Scanias museum i Södertälje och i Eskilstuna finns både Faktorimuseet och Munktellsmuseet. Det är också ett pansarmuseum på gång i Strängnäs. Jag tror definitivt att någon form av gemensamt erbjudande och gemensam marknadsföring skulle kunna locka besökare.
En början kan ju vara ett ökat samarbete mellan SSS och ÖSlJ för att sedan få med fler aktörer.

När det gäller ÖSlJ trafik till Taxinge så är normalspårstrafiken ett provisorium i väntan på att linjen byggs om till smalspår. ÖSlJ vårdar minnet av 600-banorna och ingenting annat.
testola

Kalklinbanan

Inlägg av testola »

Jag vill alltså gärna slå ett litet extra slag för Kalklinbanans roll för en framtida gemensam marknadsföring. Dess framtid - tror jag - är i stöpsleven, och är säkert möjligt att påverka med goda förslag. (Brasklapp: En ren gissning trots allt, jag har ingenting med Kalklinbanan att göra, vill jag poängtera!)
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Claes Thure Moberg skrev:Skälet till att jag föreslår att man gör detta "onödiga" extraarbete är att man därigenom skapar enighet kring det alternativ som föreningen arbetar efter. Antingen läggs debatten om alternativ lokalisering "död" för lång tid framöver - eller så får man ett underlag för att en re-lokalisering faktiskt är önskvärd.
Dette er en svært god ide :idea:. Forslaget innebærer at det etter denne analysen finnes fakta på bordet som man kan ta en avgjørelse etter. På det viset kan man kanskje bli enige og avslutte debatten om museets beliggenhet for en stund.
Björn Stråhle
Kontakt:

Inlägg av Björn Stråhle »

Nu har denna debatt antagit proportioner som kan leda någonstans. Testola och Per E påpekar betydelsen av samarbete.

Claes Thure Moberg pekar på behovet av en analys. Tidigare har Lars Stegenius också framfört behovet av en SWOT-analys. Att en analys måste till, anser nog de flesta. Nu gäller det att finna tid och rum för detta. Samt vilka som ska deltaga. Ett stormöte, ex vis i samband med årsmötet i Göteborg, är knappast en framkomlig väg. Dessutom skulle vi då sannolikt behöva en extra dag. Däremot är det viktigt med representation från hela landet, samt naturligtvis från de aktiva i Malmköping.

Varför finns vi inte med på Malmköpings websida, frågar Testola. Där finns i o f s en bild utan text. Men vi måste själva se till att finnas med i sådana här sammanhang. Likaså på Sörmlandswebben. Där finns har vi en bild under "turism", men ingen text. Det finns mycket att göra för oss när det gäller marknadsföring. Men som jag skrev tidigare: Det gäller positionering. Av både spårvägen och orten Malmköping!

Hälsningar/Björn
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Malmköpings webbsida? Nån sån officiell har jag ej hittat. Däremot finns nåt privat projekt, som inte uppdaterats på över 4 år... Sånt tar jag inte seriöst. Vem som helst kan regga ett domännamn för en ort...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Kul att det har blivit en bra debatt - och, nej, jag tänker inte återkomma, jag har sagt mitt.

Hittade dock ett nlägg på ett helt annat forum som jag fann tänkvärt:

http://members.[spam]/veterantag ... 66873.html

//Lars S
Skriv svar