Överlever Malmköping?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
218

Malmköping

Inlägg av 218 »

Jag blir inte riktigt klok på ditt budskap Svend. Debattörerna i denna spalt har konstaterat att Malmköping är i kris och inte kan överleva på sikt. Jag tycker att deras bedömning är riktig. Detta bemöter du genom att komma med påståendet att inte heller de lokala kan överleva på sikt. Om inte heller de kan det innebär väl inte det att det är ett argument för Malmköping som vi ju gemensamt redan konstaterat inte heller kan det! Eller är ditt budskap att vi ska lägga oss ner att dö för det går i alla fall inte? Jag förordar i det jag säger en samsyn i aktiviteterna som i själva verket kan vara en väg framåt!

Vi pratar om anläggningar och marknader med publiktillströmning som just av detta skäl och genom mångfald i utbud verkligen kan bära upp en sådan här attraktion. Det är ju just det som Mariefred är och som Malmköping saknar! Stockholm och Göteborg behöver vi ju inte ens nämna! Det stör mig ganska lite om man måste montera en skenbroms på en museivagn, jag kan t.o.m tycka att det kan vara vettigt av säkerhetsskäl, i jämförelse med att en skrothandlare sätter en skärbrännare i museivagnen!

Det värsta man kan göra mot de medlemmar som tjänat Malmköping troget i alla år är väl att göra ingenting. Det är det yttersta sveket. Det är ju just precis för Malmköpings fortlevnad som vi diskuterar denna fråga, och det är ju just precis av samma skäl som vi försöker hitta mer kommersiellt fungerande inriktningar för framtiden. Ditt populistiska sätt att försöka hindra denna debatt genom att ange något slags svek i den är väl i själva verket det största sveket mot de aktiva medlemmarna, att Malmköping går under och deras livsverk spolieras i en skrothög! Det är ju den väg debattörerna i denna tråd gemensamt konstaterat och det är just det vi gemensamt genom idémakeriet här försöker att förhindra!

Mvh
Hans Råberg
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Efter att ha läst allt som skrivits i denna tråden låter det som att Malmköping är dömt att gå ett tråkigt öde tillmötes. Väldigt synd, men kanske är det, precis som många skriver, bäst att flytta verksamheten till ny plats. Flens kommun verkar ju inte ha särskilt stort intresse i det heller.

Vad är det då som har diskuterats söks i en ny plats?

1. En plats med fler attraktioner, för att nå synergieffekter.
2. En plats som inte ligger mitt ute i ingenstans, för att nå fler besökare.
3. En plats där kommunen visar intresse i verksamheten.

Dessa är alla punkter som diskuterats på ett eller annat sätt.

Det låter för mig som Mariefred skulle vara en bra plats. Det finns flera andra attraktioner, så som t.ex. ÖSlJ och Gripsholms fästning. Det är ett väldigt populärt utflyktsmål under sommarhalvåret, både för svenska och utländska turister. Kommunikationerna är hyffsat bra. Båt/tåg från Stockholm, nära E20. Och vad jag har förstått har Strängnäs kommun lite vett och ser potentialen i Mariefred.

Om man bortser från kostnaderna, så låter ju Mariefred som en ideal plats för verksamheten.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

MartinW skrev:Efter att ha läst allt som skrivits i denna tråden låter det som att Malmköping är dömt att gå ett tråkigt öde tillmötes. Väldigt synd, men kanske är det, precis som många skriver, bäst att flytta verksamheten till ny plats. Flens kommun verkar ju inte ha särskilt stort intresse i det heller.

Vad är det då som har diskuterats söks i en ny plats?

1. En plats med fler attraktioner, för att nå synergieffekter.
2. En plats som inte ligger mitt ute i ingenstans, för att nå fler besökare.
3. En plats där kommunen visar intresse i verksamheten.

Dessa är alla punkter som diskuterats på ett eller annat sätt.

Det låter för mig som Mariefred skulle vara en bra plats. Det finns flera andra attraktioner, så som t.ex. ÖSlJ och Gripsholms fästning. Det är ett väldigt populärt utflyktsmål under sommarhalvåret, både för svenska och utländska turister. Kommunikationerna är hyffsat bra. Båt/tåg från Stockholm, nära E20. Och vad jag har förstått har Strängnäs kommun lite vett och ser potentialen i Mariefred.

Om man bortser från kostnaderna, så låter ju Mariefred som en ideal plats för verksamheten.
Om man kan bortse från det mesta, såsom huruvida man får tillstånd och resurser att gräva ner gatuspår var som helst och tillgång till yta att ha vagnhall på o.s.v. så är väl någon av de största städerna det optimala stället att lägga malmköping?

Jag som tyvärr aldrig varit i Malmköping undrar om det över huvud taget skulle vara möjligt att fördela delar av samlingen sakta men säkert mot de andra museispårvagnverksamheterna som finns här i landet, för att alla fina vagnar ska få leva och frodas i många år till?
Hur många vagnar i Malmköping är typiska stockholms- göteborgs- och malmövagnar till att börja med? Hur mycket större vagnhallar skulle behövas i stockholm, göteborg och malmö för att husera dessa vagnar? Obs att i stockholm känns det inte alls självklart att ha en sådan anläggning just invid djurgårdslinjen. Om det går att få ett bra samarbete med SL så känns det nog till och med roligare att ha en musieverksanhet ansluten till tvärbanan/nockebybanan, man får ju en betydligt längre linje att köra på (om än att man måste ha tvåriktningsvagnar). Om man skulle husera i alviktrakten på något vis så skulle man dessutom eventuellt kunna husera museitunnelbanetåget eftersom det finns spåranslutning mellan spårvägen och tunnelbanenätet i alvik.

I princip skulle en verksamhet även kunna ligga i närheten av älvsjö. Banverket vill ju inte längre ha att göra med spåranslutningen älvsjö-liljeholmen, i princip skulle en museiförening kunna tigga spåret av banverket och få en liten slant i inkomst (eller goodwill) de gånger det går olika transporter på det spåret, och i övrigt använda det för att köra mellan sin vagnhall/anläggning och tvärbanan.

En annan teoretiskt tänkbar placering är i ropsten/värtan, även om lidingöbanan kanske känns som den sämst lämpade banan att förlägga museiverksamhet på.

(de här resonemangen bygger på att det är hyffsat fullt i vagnhallen på djurgården och man inte kan bygga ut den särskilt lätt, och att man såklart inte vill att vagnarna ska stå utomhus).

Hur pass centrerade är invånarna i de större städerna kring att bara pyssla med vagnar från sin egen stad? Kommer till exempel helsingborgvagnar att behandlas styvmoderligt om de skulle rulla i stockholm, malmö, göteborg eller liknande?

När man tittar på de olika museispårtrafikverksamheterna som finns här i landet så kan man konstatera att det verkar vara avgörande vilket intresse som finns på "kringfunktionerna". Att ringlinien verkar ha ett gott samarbete med GS är rätt uppenbart (bilderna där man använder gamla långedragvagn 208 för att bogsera den första nya siriovagnen är ett rätt bra bevis på det). Att spårvägen i malmö inte verkar vara så jätteintressant för malmö kommun kan man väl också räkna ut med tanke på att det bara blivit en halv ring. Å andra sidan kan det också bero på bristande mängd intresserade aktiva entusiaster.
De indikationer man får genom t.ex. det här forumet är att stockholms kommun är väldigt positiva till djurgårdslinjen medan SL kanske har en lite svalare syn men ändå har ett rätt bra samarbete.

Jag skulle tro att det finns en "break-even"-gräns, när en anläggning/samling/ett system är tillräckligt komplett och tillräckligt attraktiv (ringlinien, djurgårdslinjen) , så strömmar det till fler intresserade per "mängd anläggning" än när anläggningen inte har möjlighet att uppfylla en trafikuppgift (malmö t.ex.). Det här är bara en gissning. Tror ni att jag gissar rätt?
nb

Inlägg av nb »

mats skrev: ...
Sånt där som markpriser verkar ha gått dig helt förbi...?
218

Malmköping

Inlägg av 218 »

I princip skulle en verksamhet även kunna ligga i närheten av älvsjö. Banverket vill ju inte längre ha att göra med spåranslutningen älvsjö-liljeholmen, i princip skulle en museiförening kunna tigga spåret av banverket och få en liten slant i inkomst (eller goodwill) de gånger det går olika transporter på det spåret, och i övrigt använda det för att köra mellan sin vagnhall/anläggning och tvärbanan.

Men bäste Mats ditt engagemang är bra men du kan ju inte bara stapla fantasier på varandra. Vad hjälper det? Som exempel ovanstående som du säger vad har du för belägg för det? Varför skulle vi på Banverket vilja bli av med den här förbindelsen? Tror du det är därför vi har sökt medel till att kunna underhålla den? Vi hoppas på utvidgade transporter på banan bl.a med anledning av asfaltverket som anläggs där nu. Du får gärna komma och hälsa på mig på Banverket när du vill, känn dig hjärtligt välkommen, men tro inte att du kommer att kunna promenera därifrån med någon järnväg! Jag hoppas dessutom på sikt att förnuftet segrar och att paradduolinjen Alvik-Liljeholmen-Älvsjö-Flemingsberg, som egentligen är ganska självklar, kan tas i drift. Det är därför vi på BV har sparat bl.a ktl-stolparna sedan banan var elektrifierad

;-))
Mvh
Hans Råberg
Marknadsansvarig på Banverket för bl.a banan Äs-Lm
Coollife

Fundering

Inlägg av Coollife »

Spännande tankar.
Jag fortsätter inte i denna tråd utan startar en ny som enbart handlar om Västerviks idén.
Häng med!
Jag drömmer och arbetar för, att spårvagnar åter skall trafikera Stockholms gator!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

MartinW skrev:Efter att ha läst allt som skrivits i denna tråden låter det som att Malmköping är dömt att gå ett tråkigt öde tillmötes. Väldigt synd, men kanske är det, precis som många skriver, bäst att flytta verksamheten till ny plats. Flens kommun verkar ju inte ha särskilt stort intresse i det heller.
Malmköpings öde ligger i de aktivas händer. Det finns ett antal personer som inte vill se någon framtid och för dem finns heller ingen framtid. Vill man så kan man. Danska spårvägsmuseet ligger på en inte Malmköping olik lokalitet. Här har man dock valt att se möjligheterna och därför frodas museet.

Malmköping har en framtid, en ljus sådan - om man vill se den!

Varför inte satsa på specialarrangemang ihop med SÅS där ångtåg från cst till flen, buss flen-mkp och exempelvis "Jazz vid östersjön" ingår. Allt handlar om marknadsföring!

Att flytta spårvägsmuseet närmare Stockholm är ingen bra ide. Museet är ett riksmuseum och skall representera HELA riket.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

TonyM skrev:
Malmköpings öde ligger i de aktivas händer. Det finns ett antal personer som inte vill se någon framtid och för dem finns heller ingen framtid. Vill man så kan man. Danska spårvägsmuseet ligger på en inte Malmköping olik lokalitet. Här har man dock valt att se möjligheterna och därför frodas museet.

Varför inte satsa på specialarrangemang ihop med SÅS där ångtåg från cst till flen, buss flen-mkp och exempelvis "Jazz vid östersjön" ingår. Allt handlar om marknadsföring!

Att flytta spårvägsmuseet närmare Stockholm är ingen bra ide. Museet är ett riksmuseum och skall representera HELA riket.

//Tony
Kombinationsarrangemang ihop med övriga föreningar i Mälardalen, och riktig marknadsföring, och bort med låsningarna mellan föreningarna.

Varje förening satsar på de just dem är bäst på.

Vem tar initiativ till ett försök med början nu i maj?
Jag ställer upp med museibussar i Omnibussföreningens regi om det finns intresse för ett samarbete, inga problem.

//Lars
Björn Stråhle
Kontakt:

Inlägg av Björn Stråhle »

Att flytta spårvägsmuseet närmare Stockholm är ingen bra ide. Museet är ett riksmuseum och skall representera HELA riket. Tony M
Nuvarande utgångspunkt är att Sveriges Spårvägsmuseum ska vara beläget i Malmköping. Detta ställer krav på oss medlemmar. Men det ställer också krav på Flens kommun. Av den anledningen träffar representanter för MUMA och undertecknad Flens kommunledning fredag 9/2. Vår agenda innehåller flera av de konstruktiva synpunkter som framförts i denna tråd. Vi har utrymme för fler idéer med positivt innehåll.

Även om jag inte avser deltaga i denna debatt just nu (återkommer efter 9/2), ber jag fundera över rådande verklighet. Att tro att vi ska kunna flytta till en storstad eller dess omgivning med hela våra samlingar, är orealistiskt. Mark- och lokalpriser gör det till en omöjlighet (möjligen med något undantag). Skall vi flytta bör det sannolikt bli till någon ort, som drabbats av nedläggningar mm. Där står ofta industrilokaler utan framtid till förfogande. Jämför med Olle S Nevenius tråd här: http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=18332. På närmare håll OKBv ett bra exempel. Men vi kan inte vara ensamma på orten. En stor turistdragare måste finnas med i bilden. Då kan vi få både en transportuppgift och ett acceptabelt kassaflöde.

Hälsningar/Björn
Nuv ordf i SSS och verksam inom fastighetssektorn
Svend Christensen

Overlever Malmköping

Inlägg av Svend Christensen »

Hans Råberg skrev:
Jag blir inte riktigt klok på ditt budskap Svend. Debattörerna i denna spalt har konstaterat att Malmköping är i kris och inte kan överleva på sikt. Jag tycker att deras bedömning är riktig. Detta bemöter du genom att komma med påståendet att inte heller de lokala kan överleva på sikt. Om inte heller de kan det innebär väl inte det att det är ett argument för Malmköping som vi ju gemensamt redan konstaterat inte heller kan det! Eller är ditt budskap att vi ska lägga oss ner att dö för det går i alla fall inte? Jag förordar i det jag säger en samsyn i aktiviteterna som i själva verket kan vara en väg framåt!
Bedste Hans Råberg, jeg tror du må have misopfattet noget. Har du læst mine tidligere indlæg i tråden? I øvrigt mener jeg absolut ikke, at der er enighed blandt debatørerne i denne tråd. Malmköping kan bestemt overleve både på kort og langt sigt. Det første man må gøre, er at forlade den opgivende ånd, som desværre præger mange. Dernæst må man se på hvar der kan gøres for at bringe flere besøgende til Museeispårvägen.

Jeg har, efter at have arbejdet i Malmköping 6 dage i august 2006 skrevet til Åke Strid og givet udtryk for forskellige synspunkter. Han svarede mig i et yderst venligt brev, hvor han gav udtryk for optimisme på vegne af Malmköping. Åke nævnte imidlertid, at ca. 80 % af alle besøgende på Museeispårvägen er personer, der tilfældigvis kom forbi Malmköping. Der vil sige, at det kun er en minoritet, der kører målrettet efter et besøg hos MUMA. Det kunne tyde på, at markedsføringen bør forbedres. For Skjoldenæsholms vedkommende er det bare 13 % der ikke hjemme fra ved, at det er Sporvejsmuseet, som de kører for at besøge.

Jeg bemærkede, at mange gæster kom til MUMA og spurgte i boden, om de kunne købe en billet. De fik oplyst, at billetter bare kunne købes i sporvognen, men at der var måske en halv time til vognen afgik. Så gik gæsterne rundt og tog nogle billeder, så på vognene i hallen og i mellemtiden var vognen kørt, da der var en halv eller måske en hel time til næste vogn, fandt gæsterne, at det ikke var værd at vente på, og forsvandt. Disse gæster blev jo ikke registreret som besøgende - de fik aldrig en billet. Jeg forstod på Åke, at man fremover også ville sælge billetter i boden, således at disse gæster også blev opfanget.

Hvor mange biler, der kører ind på parkeringen i Hosjö, når der ikke er en sporvogn, ved jeg ikke, men de store intervaller mellem afgangene kan sikkert få en del til at køre bort igen. Der er jo ikke så meget andet man kan foretage sig i Hosjö for at fordrive ventetiden.

Hyppigere afgange kræver naturligvis også flere medarbejdere. Hvor der er liv kommer der givetvis mere liv til. Der må således gøres noget for at få flere medarbejdere til Malmköping. Spårmannsro byder på fremragende forhold for medarbejderne i forhold til de forholdsvis ringe lokaler, som vi har her på Skjoldenæsholm, hvor jeg netop skriver disse ord. I dag er der 19 medarbejdere på Skjoldenæsholm. Der er ikke fordi her sker noget særligt. Det er ikke specielt mange i forhold til hvad der somme tider kan være hér midt om vinteren.

Tony Martinsson skrev

Det er præcis her, der skal satses! Men medarbejderne må blive flere. Er det for vanskeligt at blive til noget, (Konduktør, fører etc.)? Hvad kan man gøre? Hvorfor er præcis I - bedste medlemmer i dette forum - ikke aktiv i Malmköping?

Nej Hans Råberg, der er absolut ikke enighed blandt forums debatører, at Malmköping nødvendigvis går mod en lukning.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Nu har jag suttit och skrivit ett lååångt inägg till den här tråden. När jag var klar och skickade det var jag inte längre inloggad.

Jo, jag vet, det är inte första gången. Jag vet att man inte kan skriva långa inlägg i det här forumet, man ska skriva det in någon texthanterare och sedan kopiera in innehållet. Ett diskussionsforum måste kunna hantera även lååånga inlägg! Det verkar vara någon sorts censurfuktion - skriv kort eller håll käften. Ett bra sätt att snörpa diskussioner.

Lik förb--t har jag fått nog nu. Jag tänker inte längre delta i de ytterligt få intressanta diskussioner som emellanåt - tyvärr alltför sällan - hålls på detta forum.

Nug tänker jag göra precis som SSS medlem Number One och MUMAs Styrelseordförande, jag tänker skita i detta "forum". I forsättningen blir det bara korta kommentarer til trådar som kan vara av något intresse och där jag vet att jag hinner skriva en kort, om än meningslös, kommentar.

Vi ses på SJKs Postvagnen - där skriver Number One härliga inlägg.

//Lars S
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Lars Stegenius skrev:Jo, jag vet, det är inte första gången. Jag vet att man inte kan skriva långa inlägg i det här forumet, man ska skriva det in någon texthanterare och sedan kopiera in innehållet. Ett diskussionsforum måste kunna hantera även lååånga inlägg! Det verkar vara någon sorts censurfuktion - skriv kort eller håll käften. Ett bra sätt att snörpa diskussioner.
Jourmaster vet ikke hvorfor dette skjer, men dette er ikke en funksjon i forumet. Jeg har heller aldri opplevd det selv, eller hørt at det har vært et problem. Vi skal sjekke opp forholdet. Om noen av forums lesere vet mere om dette, vær snill og send en PM til Jourmaster.
Lars Stegenius skrev:Jag tänker inte längre delta i de ytterligt få intressanta diskussioner som emellanåt - tyvärr alltför sällan - hålls på detta forum
Synd! Skal vi heller dra igang noen bra diskusjoner :?:
Jourhavande forummoderator.
testola

Lite knapp timeout?

Inlägg av testola »

Kan det vara en timeout på inloggningen som webmaster har satt lite för knappt?
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Kontakt:

Re: Lite knapp timeout?

Inlägg av webmaster »

testola skrev:Kan det vara en timeout på inloggningen som webmaster har satt lite för knappt?
24 timmar borde väl räcka? Det är vad Forumets cookien är satt att överleva. :D Och då är den ändå uppskruvad lite.

Det är bara Lars som klagat över detta, vilket iofs inte betyder att ingen annan har problemet. Mina livserfarenheter säger att att det går minst tre gånger med samma problem på en som säger ifrån, men de andra tre väljer att inget säga. Feghet? Nåja, telepati fungerar inte. Ska problemet kunna lösas, måste nån säga ifrån. Å de gör Lars. Tack!

Nu säger inte Lars hur långt tid det går mellan han klickar på knappen "besvara" tills han skriver sitt inlägg och sen klickar på knappen "skicka". Det skulle vara en vägledning. Men jag tror inte det är 24 timmar iallafall.

Men jag rår inte över sessionshanteringen på servern. Men den är inställd på 24 timmar...

Det kan mao lika gärna vara något lokalt i Lars dator. Vilket påtalats tidigare.

Om fler har "problem", hör av er. Men se det inte som ett problem, utan ett säkerhetsskydd! För långa sessionstider skapar stor osäkerhet. :idea:
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Lars Ödlund

Re: Lite knapp timeout?

Inlägg av Lars Ödlund »

webmaster skrev:
testola skrev:Kan det vara en timeout på inloggningen som webmaster har satt lite för knappt?
24 timmar borde väl räcka? Det är vad Forumets cookien är satt att överleva. :D Och då är den ändå uppskruvad lite.

Det är bara Lars som klagat över detta, vilket iofs inte betyder att ingen annan har problemet. Mina livserfarenheter säger att att det går minst tre gånger med samma problem på en som säger ifrån, men de andra tre väljer att inget säga. Feghet? Nåja, telepati fungerar inte. Ska problemet kunna lösas, måste nån säga ifrån. Å de gör Lars. Tack!

Nu säger inte Lars hur långt tid det går mellan han klickar på knappen "besvara" tills han skriver sitt inlägg och sen klickar på knappen "skicka". Det skulle vara en vägledning. Men jag tror inte det är 24 timmar iallafall.

Men jag rår inte över sessionshanteringen på servern. Men den är inställd på 24 timmar...

Det kan mao lika gärna vara något lokalt i Lars dator. Vilket påtalats tidigare.

Om fler har "problem", hör av er. Men se det inte som ett problem, utan ett säkerhetsskydd! För långa sessionstider skapar stor osäkerhet. :idea:
Detsamma har hänt mig ett flertal ggr, jag skriver inläggen i notepad och "Ctrl+V" för säkerhetsskull.

//Lars
218

Malmköping

Inlägg av 218 »

Bäste Svend och övriga debatörer!

Jag besökte Skjoldenesholm för ett par år sedan och slogs av den mängd besökare som fanns på anläggningen. Det var en vanlig lördag. Trevligt också att "formanden" stog vid entren och tog emot besökarna! En dansk tradition?

Du säger att det som gäller i Skjoldenesholm också borde gälla i Malmköping. Men det är ju ett faktum att det faktiskt inte är så! Det måste ju rimligen bero på något. Kanske är en anledning att det trots allt fortfarande finns en mångfald spårvägar och lokalbanor i Stockholm som saknas i Köpenhamn, t.o.m en museispårväg, och att det därför är mer luckrativt med en familjeutflykt till Skjoldenesholm. Det finns säkert många fler förklaringar.

Du skriver att det visst finns många fler besökare i Malmköping och Hosjö som MUMA inte förmår att fånga upp. Kanske dags för ett nytt brev till Åke Strid då (ja han är trevlig!) och påpeka detta och också gärna komma med förslag till hur detta skulle kunna lösas. Då blir Åke säkert ännu trevligare!

Det här blir mitt sista inlägg i denna debatt. Jag har sagt vad jag tycker och tror och ingenting som framkommit har fått mig att ändra uppfattning.
Jag har snarare styrkts i min uppfattning! Men det är verkligen förunderligt att så fort man säger "Malmköping" så blir det ett ramaskri där man direkt beskylls för att vilja lägga ner anläggningen när man istället genom en konstruktiv debatt ingenting annat vill än skapa visioner och perspektiv för att få anläggningen att överleva!

Sedan så tycker jag att ni skyller en massa elände i detta på Flens kommun (nej Svend jag tror inte Flens kommun är bättre skickade att hantera det som Malmös kommun enligt din uppfattning misslyckats med!) Vad förväntar ni er egentligen av dem? Det är en fattig kommun som prioriterar skola och omsorg högt och det är också det som invånarna förmodligen också förväntar sig av sin kommun. Eller förresten är det så att någon politiker någonsin vunnit något val i denna kommun på museispårvägsfrågan? Ger det er någon tanke?

Men det är i alla fall vällovligt av Björn och & att uppvakta kommunen. Försöka duger! Tyvärr så las väl kommunens budget för 2007 fast någon gång i höstas så spelutrymmet för i år torde i alla fall vara begränsat. Skulle vara spännande att höra hur ni tänker driva diskussionen och vilka förslag ni kommer att lägga fram!

Förbanna inte mörkret, tänd ett ljus men var för guds skull vidsynta! Ta till er problemen och lös dem istället för att förneka dem! De finns ändå!

Hej då och jag säger inte god natt utan god morgon!
Hans Råberg
Lars Stegenius

Det var just detta jag skrev en låång drapa om.

Jag har själv flera gånger suttit i förhandlingar med Flens kommun. Det är en fattig kommun som misslyckats med sina försök att locka till sig fler pendlande Stockholmare. Skatteunderlaget/befolkningen har i stället minskat

Man är väl medveten om att Museispårvägen Malmöping är den största turistattraktionen i kommunen. Kommunen är vävilligt inställd till verksameheten och har på olika indirekta sätt bidragit till den, t.ex. genom att sälja mark för symboliska summor (100 kr) och tagit vissa kostnader i samband med fastighestombildningar. MUMA bör vara ägare till en av Sveriges mest avlånga fastigheter.

Hoppas att detta inlägg inte blev för låååångt för Forumet.

//Lars S
Senast redigerad av Lars Stegenius den söndag 04 februari 2007 3:17, redigerad totalt 3 gång.
Lars Stegenius

Undrens tid är inte över! Det fungerade! Men jag hade velat säga mycket mer....

//Lars S
218

Malmköping

Inlägg av 218 »

Jag skulle ju egentligen inte skriva mer om detta men jag blev så glad över Lars S insiktsfulla kommentar i detta. Då känns det genast mycket bättre för jag är övertygad om att har man insikten om problemen har man också goda möjligheter att hitta bra lösningar!

Mvh
Hans Råberg
218

Malmköping

Inlägg av 218 »

PS

Jernhusen brukar klaga över problemen att omsätta sina avlånga fastigheter, ni vet Stockholm-Malmö och så!

DS
Låst