Ny jvg Stockholm - Norrtälje, snart samråd

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Per Lind skrev:Där är vi verkligen överens, hela RB skall givetvis moderniseras med snabbare och mer anpassat fordonsmaterial än idag, kanske också stationer med 3-spårssträckor där snabbtåg kan köra om långsamgående lokaltåg.
På vilka enkelsspårssträckor kan man bygga dubbelspår redan idag?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Verspieder skrev:På vilka enkelsspårssträckor kan man bygga dubbelspår redan idag?
Varför inte alla? Om Nynäshamn ska ha dubbelspår så ska väl inte RB vara sämre?
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Verspieder skrev:
Per Lind skrev:Där är vi verkligen överens, hela RB skall givetvis moderniseras med snabbare och mer anpassat fordonsmaterial än idag, kanske också stationer med 3-spårssträckor där snabbtåg kan köra om långsamgående lokaltåg.
Visioner kallas det.
Inget är omöjligt, tar bara lite längre tid - om viljan och visionerna finns.
Förresten, om det inte finns plats för dubbelspår till smalspåret, hur skall det då finnas plats för normalspårsdubbelspår?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Per Lind skrev:
Verspieder skrev:
Visioner kallas det.
Förresten, om det inte finns plats för dubbelspår till smalspåret, hur skall det då finnas plats för normalspårsdubbelspår?
-Per
Varför ska spåren gå på samma ställe? M e m märkligt att dra spåren i samma korridor om man inte ska utnyttja stationerna. Och - by the way - smalspårsdubbelspår tar inte mindre plats än normalspårsdubbelspår.
Professionell tyckare
pellle

Inlägg av pellle »

Kantorn skrev:
Per Lind skrev:
Verspieder skrev: På vilka enkelsspårssträckor kan man bygga dubbelspår redan idag?
Visioner kallas det.
-Per
Varför ska spåren gå på samma ställe? M e m märkligt att dra spåren i samma korridor om man inte ska utnyttja stationerna. Och - by the way - smalspårsdubbelspår tar inte mindre plats än normalspårsdubbelspår.
Word!

Anledningen till normalspår i tunnel är att det är för sent att klämma in extra spår genom Dandryd i marknivå. På sina håll går ju Roslagsbanan på andra sidan trädgårdsstaketet, Hägernäs bland annat. Man kan ju iof tvinga folk att flytta.

Visst det kanske går på enstaka korta sträckor men jag hävdar att det behövs ett obrutet snabbspår stora delar av vägen för att det ska fungera tillfredsställande. Idag finns det 4-5 ställen mellan Östra och Åkersberga där det kan bli krångligt att klämma in ett 3:e spår.

Vid hur hög hastighet får man passera en station utan att stanna? Skulle det inte bli en jäkla massa bromsande och accelererande då?
Gyllis

Inlägg av Gyllis »

pellle skrev:Vid hur hög hastighet får man passera en station utan att stanna? Skulle det inte bli en jäkla massa bromsande och accelererande då?
Hur hög hastighet man får ha vid passage av plattform? Egentligen ingen begränsning. I Skövde och Laxå t.ex. är det 200 km/h. Södertälje Syd övre 180 km/h. I regel varnas det dock för passerande tåg.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Kantorn skrev:
Per Lind skrev:
Verspieder skrev: På vilka enkelsspårssträckor kan man bygga dubbelspår redan idag?
Visioner kallas det.
-Per
Om vi utgår från Banverkets pdf-karta så är spåren dragna på exakt samma ställe fram till Österskär där den nya banan fortsätter uppåt och den gamla viker av mot höger.
Bredden har ju att göra med hur breda vagnar man väljer.
Det går att sätta normalspårskorgar på ett smalspårschassi och då blir banvallen inte smalare men om man utgår från normal smalspårsbredd, ungefär som dagens vagnar, så borde man få in 3 spår i bredd på bara lite bredare yta än ett dubbelspår med normalspår.
Vid 3-spårsdrift på stationen är det mellersta spåret utan plattformar och kan användas åt bägge hållen samt att man kan blåsa på med full hastighet. Tåg som stannar använder de yttersta spåren.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Gyllis skrev:
pellle skrev:Vid hur hög hastighet får man passera en station utan att stanna? Skulle det inte bli en jäkla massa bromsande och accelererande då?
Hur hög hastighet man får ha vid passage av plattform? Egentligen ingen begränsning. I Skövde och Laxå t.ex. är det 200 km/h. Södertälje Syd övre 180 km/h. I regel varnas det dock för passerande tåg.
Spontant känns det som om perrongernas bredd spelar in också, man vill ju gärna kunna ta ett steg bakåt när ett tåg i den hastigheten kommer dundrande. Fast om det ska vara bredare vagnar måste de ju ändå byggas om.

Apropå dundra, hur ser sambandet ut mellan ökat hastighet och ökat buller? Är det en exponentiell kurva? Jag har liksom lite svårt att tänka mig ett pendeltåg av normal modell dra fram genom Djursholm...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Jag tycker vi har fått in ännu en fundering: Vilka tåg ska gå till Norrtälje?

Ska det vara RB-standard med 2+2 säten eller ska det vara PT-standard med 3+2 säten? I det senare fallet behövs perronger byggas om så att de ev. passar båda tågsätten. Hur går det till?

Ska man susa förbi i 130 km/h mitt i täta villaområden utan särskilt stor möjlighet till bullerbekämpning?

Nä lägg korridoren helt fristående från RB, kör normalspår från Frösundavik med bytesmöjlighet i Täby, möjligen Arninge, samt Åkersberga. Men inte vid samma plattformsdel. Möjligen byte över perrong.
Professionell tyckare
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

daniel_s skrev:Varför inte alla? Om Nynäshamn ska ha dubbelspår så ska väl inte RB vara sämre?
Det låter som en bra idé. Frågan är om det finns utrymme överallt. Men hur var det med bron över den nya vägen vid Täby kyrkby? Man byggde ingen dubbelspårsbro där när man ändå byggde va? För att ha lite framförhållning är inte rätt melodi vad jag var förstått...

Sen skulle jag vilja ha dubbelspår Lindholmen-Kårsta-Rimbo för att kunna öka turtätheten på denna sträcka. Detta bör bli i kombination med gradvis införande av nya tåg, som med tiden ersätter X10p. I en början kamn ju dessa nya tåg gå som snabbtåg på längre sträckor i första hand, medan man kör X10p till 100% på "mjölkpallstågen". Och är det fysiskt möjligt att bygga dubbelspår till Rmo? Jag kommer bara på ett ställe längs sträckan som blir till en liten flaskhals, och det är mellan Rö viadukt och Rö stn.

Bild
Riktning mot Rö stn och Rimbo

Bild
Riktning mot Kårsta
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

NerdBoy skrev:
Johan Eriksson skrev:Ta in begrepp som etappvis öppnande för att tidigt kunde förbättra för befintliga RB-resenärer och ny snabb RB-järnväg i befintlig korridor för mindre miljöinverkan dvs i mitten på motortrafikleden Arninge-Norrtälje i debatten och utnyttja istället de ekonomiska resurserna med realism!
Går det att bygga "i mitten på motortrafikleden" utan att det blir stora störningar på E18 i ett par år? :?
Snarare vid sidan om motorvägen/motortrafikleden? E18 är ju bara motorväg till Rosenkälla, sen blir det 2+1-vajerväg till Söderhall. Därefter är det dock motorväg hela vägen till Norrtälje. Klart att järnvägen bör dras längs E18, men då vid sidan av och med stationer vid dagens 676-hållplatser: Norrtälje, Rösa, Ledinge, Söderhall och Brottby. Annars tror jag inte att tåget kan konkurrera med busslinje 676, och då faller ju hela idén vilket leder till endast lokalt resande på "kusttåget" förbi Bergshamra.

Ett pendeltåg till Norrtälje bör nog utformas som det till Nynäshamn. Det är väl i stort sett samma avstånd från Stockholm till dessa städer?
Darkwand

Inlägg av Darkwand »

En buss går i max 90km/h X60 skulle gå i 160km/h fast det kanske alldrig är kö på E18 ?
VeVen

Inlägg av VeVen »

Ett litet försök till sammanfattning

- Den tänkta linjen är inte i stället för Roslagsbanan! Runt omkring i Stockholmsområdet förekommer det att pendelåg och tunnelbana går genom "samma område", Pendeltåget för den mer långväga trafiken, och tunnelbanan för den kortare.

- För att få en attraktiv förbindelse för Norrtäljeborna måste det till något pendeltågsliknande vad gäller stationsavstånd och hastighet. Jämförelsen med Nynäshamn är mycket bra!

- Roslagsbanan är en lokalbana, krokig och med täta stopp. Utrymme runt banan för uträtningar och fler spår finns inte lätt tillgängligt. Hur man än bär sig åt måste det till en bana i en helt ny sträckning.

- I och med att det ändå blir en ny sträckning är alternativet att låta Norrtäljetågen utnyttja Citybanan attraktivare än att terminera trafiken på Östra, där ledig kapacitet knappast finns. Fördel normalspår.

- Självklart skall det ordnas attraktiva bytespunkter mellan den nya banan och Roslagsbanan.

- Då den tänkta banan skulle kunna nå färjeterminalen kan den även nyttjas för godstransporter. Jämför även här med Nynäs! Detta talar för normalspår. Även om Finland inte har samma spårvidd som oss så är ett spårviddsbyte bättre än två!!

översiktsförsök av VeVeN
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Darkwand skrev:En buss går i max 90km/h X60 skulle gå i 160km/h fast det kanske alldrig är kö på E18 ?
2+1-väg med vajerräcke är likställt med köer vid midsommar och andra tider med mycket trafik... :(
Det är mycket säkrare än vajerlös väg, men nog borde man byggt 2+2-väg redan när det begav sig...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

VeVen skrev:Ett litet försök till sammanfattning

- Den tänkta linjen är inte i stället för Roslagsbanan! Runt omkring i Stockholmsområdet förekommer det att pendelåg och tunnelbana går genom "samma område", Pendeltåget för den mer långväga trafiken, och tunnelbanan för den kortare.

- För att få en attraktiv förbindelse för Norrtäljeborna måste det till något pendeltågsliknande vad gäller stationsavstånd och hastighet. Jämförelsen med Nynäshamn är mycket bra!

- Roslagsbanan är en lokalbana, krokig och med täta stopp. Utrymme runt banan för uträtningar och fler spår finns inte lätt tillgängligt. Hur man än bär sig åt måste det till en bana i en helt ny sträckning.

- I och med att det ändå blir en ny sträckning är alternativet att låta Norrtäljetågen utnyttja Citybanan attraktivare än att terminera trafiken på Östra, där ledig kapacitet knappast finns. Fördel normalspår.

- Självklart skall det ordnas attraktiva bytespunkter mellan den nya banan och Roslagsbanan.

- Då den tänkta banan skulle kunna nå färjeterminalen kan den även nyttjas för godstransporter. Jämför även här med Nynäs! Detta talar för normalspår. Även om Finland inte har samma spårvidd som oss så är ett spårviddsbyte bättre än två!!

översiktsförsök av VeVeN
En - enligt min åsikt - mycket klok översikt. Men det kan bero på att jag håller med dig.
Professionell tyckare
CS

Inlägg av CS »

En intressant liten diskussion det här
Det där med plats över i citybanan betvivlar jag en smula
I olika andra projekt och idéer från SL och Banverket talas det om att låta pendeltågsgrenarna gå i 5-minuterstrafik under rusningen. Exempelvis genom att från varje pendeltgsgren köra dels en lokallinje, dels snabbpendeltåg var 10:e minut. jag skulle tro att jag har fått för mig detta genom att läsa något om kapacitetshöjande åtgärder kring Södertälje Hamn.

Dagens pendeltågsgrenar skulle då behöva 12+12 = 24 tåglägen/h genom citybanan. För Arninge/Norrtäljependeln skulle det bli 6 tåglägen över. Det ger totalt 30 tåglägen/h fullt jämförbart med tunnelbana 1. Jag har för mig att citybaneutredningen förutsätter fyrspårstationer för att klara detta. Vilket genomförs i etapp 2 för Odenplan.

Dessa 6 tåglägen från NO-sektorn är att jämföra med de 15-tåglägen/h som Roslagbanan idag utnyttjar mellan 17 och 18 på sträckan ÖST-DJÖ. Pendeltågslösningen tror jag blir stora tåg sällan för NO-sektorn och mycket matarebuss. Vad tror ni?

ÖST = Östra Station
DJÖ = Djursholms Ösby
VeVen

Inlägg av VeVen »

Ja, kunde vara intressant om någon har aktuella siffror på detta!

hoppas VeVeN
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

VeVen skrev:- Den tänkta linjen är inte i stället för Roslagsbanan! Runt omkring i Stockholmsområdet förekommer det att pendelåg och tunnelbana går genom "samma område", Pendeltåget för den mer långväga trafiken, och tunnelbanan för den kortare.

CS skrev:En intressant liten diskussion det här
VeVen skrev: - I och med att det ändå blir en ny sträckning är alternativet att låta Norrtäljetågen utnyttja Citybanan attraktivare än att terminera trafiken på Östra, där ledig kapacitet knappast finns. Fördel normalspår.
---
klipp
---
Dessa 6 tåglägen från NO-sektorn är att jämföra med de 15-tåglägen/h som Roslagbanan idag utnyttjar mellan 17 och 18 på sträckan ÖST-DJÖ. Pendeltågslösningen tror jag blir stora tåg sällan för NO-sektorn och mycket matarebuss. Vad tror ni?

ÖST = Östra Station
DJÖ = Djursholms Ösby
Fölåt, men jag såg att du citerat VeVen. Jag såg också att du valt ut ett citat som passade dig ganska väl i det du formulerat. Jag såg också att om du citerat mera av samma inlägg så passade det inte alls.

Kort sagt: Du ska inte behöva jämföra. Det kan gå 5-6 tåg per timme från Citybanan. Så långt är jag med. Men varför jämföra med en tågtrafik som kommer gå parallellt? Roslagspilen är ju - som VeVen påpekar - inte ersättning för Roslagsbanan. Du får 6 lägen på citybanan för Norrtäljepilen plus de 17 - 18 tåglägena (eller fler?) som finns på Roslagsbanan, allihop fyllda med tåg som går till Nordost-sektorn. Till det kommer matarbussar till resp. linje, men det finns ju redan nu...
Professionell tyckare
pellle

Inlägg av pellle »

Kantorn skrev:
VeVen skrev:- Den tänkta linjen är inte i stället för Roslagsbanan! Runt omkring i Stockholmsområdet förekommer det att pendelåg och tunnelbana går genom "samma område", Pendeltåget för den mer långväga trafiken, och tunnelbanan för den kortare.

CS skrev:En intressant liten diskussion det här
VeVen skrev: - I och med att det ändå blir en ny sträckning är alternativet att låta Norrtäljetågen utnyttja Citybanan attraktivare än att terminera trafiken på Östra, där ledig kapacitet knappast finns. Fördel normalspår.
---
klipp
---

ÖST = Östra Station
DJÖ = Djursholms Ösby
Fölåt, men jag såg att du citerat VeVen. Jag såg också att du valt ut ett citat som passade dig ganska väl i det du formulerat. Jag såg också att om du citerat mera av samma inlägg så passade det inte alls.

Kort sagt: Du ska inte behöva jämföra. Det kan gå 5-6 tåg per timme från Citybanan. Så långt är jag med. Men varför jämföra med en tågtrafik som kommer gå parallellt? Roslagspilen är ju - som VeVen påpekar - inte ersättning för Roslagsbanan. Du får 6 lägen på citybanan för Norrtäljepilen plus de 17 - 18 tåglägena (eller fler?) som finns på Roslagsbanan, allihop fyllda med tåg som går till Nordost-sektorn. Till det kommer matarbussar till resp. linje, men det finns ju redan nu...
Precis, det är ju inte meningen att Roslagspilen ska ta resenärer från Roslagsbanan, utan från "bilismen" och alla de alla direktbussar som idag går parallellt med Roslagsbanan, in till Danderyds sjukhus eller Tekniska högskolan. T.ex.: 608, 609, 624, 628. Gör om några av dessa till lokallinjer som trafikerar Roslagsbanan och pendeltåget istället.

I framtiden kanske 670 endast går Arninge (Pendeltåg)-Vaxholm? :)
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

pellle skrev:I framtiden kanske 670 endast går Arninge (Pendeltåg)-Vaxholm? :)
Det tror jag faktiskt är en av poängerna med förslaget.

...men varför nöja sig med en Roslagsbana som får ett snöpligt slut i Arninge? När man bryter upp banan till Österskär får man ganska lagom mycket räls och andra prylar över för en ny bana till Vaxholm. :wink:
Skriv svar