Eftersom ämnet dyker upp med jämna mellanrum försöker jag mig på en summering (eftersom det oftast är Stockholms tunnelbana det gäller ber jag om ursäkt för om det här kan uppfattas som en stockholmsk vinkling i en göteborgsk tråd):
* Att åka spårvagn/tunnelbana/buss utan att betala för sig är bedrägligt beteende, ett brott som kan ge upp till sex månaders fängelse.
Brottsbalk (1962:700), 9 kap 2 § skrev:Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.
Begagnar sig någon av husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålles under förutsättning av kontant betalning, och gör han ej rätt för sig, dömes, vare sig han vilseleder någon eller ej, för bedrägligt beteende.
* Att befinna sig innanför spärrarna i tunnelbanan utan giltigt färdbevis är olagligt.
Ordningslag (1993:1617), 4 kap 6 § skrev:Det är förbjudet att
1. utan tillstånd av trafikföretaget inom dess område eller på dess färdmedel medföra egendom som är av farlig beskaffenhet eller som kan orsaka avsevärd olägenhet,
2. röka inom ett trafikföretags område som är beläget inomhus eller under jord och på andra färdmedel än som ingår i taxitrafik,
3. förorena eller skräpa ned på färdmedel eller inom trafikföretagets område, eller
4. skaffa sig tillträde till område innanför ingångsspärren till tunnelbana utan att kunna uppvisa giltigt färdbevis.
Detta kan dock inte ge fängelse utan bara böter.
Ordningslag (1993:1617), 4 kap 10 § skrev:Den som bryter mot någon av 4--6 §§ döms till penningböter, om gärningen inte är belagd med strängare straff i brottsbalken eller någon annan författning.
* Den som åker kollektivt och inte kan visa giltigt färdbevis riskerar att få betala en "tilläggsavgift".
Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik, 1 § skrev:Den som driver kollektiv persontrafik, för vilken regeringen eller förvaltningsmyndighet fastställer taxa, får under de förutsättningar som anges i denna lag taga ut tilläggsavgift av resande som ej kan förete giltig biljett.
Det kan dock finnas förmildrande omständigheter att ta hänsyn till.
Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik, 2 § skrev:Tilläggsavgift får ej tagas ut om avsaknaden av giltig biljett får anses vara ursäktlig med hänsyn till den resandes ålder, sjukdom, bristande kännedom om lokala förhållanden eller annan omständighet.
Men vad händer om någon krånglar och inte vill betala för sig när konduktören/kontrollanten kommer? Jo, personen blir tillsagd att gå av/därifrån, och om personen inte lyder tillkallas polis.
Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik, 5 § skrev:Resande som vägrar att lösa biljett eller erlägga tilläggsavgift får avvisas från färdmedlet av tjänsteman som utför avgiftskontroll. Vad som nu har sagts om färdmedel gäller även sådant område för järnvägs-, spårvägs- eller tunnelbanetrafik till vilket allmänheten äger tillträde endast om färdavgift har erlagts.
På begäran av tjänsteman som utför avgiftskontroll lämnar polismyndighet handräckning för verkställande av sådan avvisning som avses i första stycket.
* "Envarsgripande" är den juridiska benämningen på det som på vanlig svenska heter "vem som helst får hålla fast en skurk tills polisen kommer". För att ett envarsgripande ska få göras måste brottet vara så allvarligt att det kan leda till fängelse. Den som griper har rätt att använda så mycket våld som krävs för att hålla kvar skurken eller skydda sig mot denne.
Rättegångsbalk (1942:740), 24 kap 7 § skrev:Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman. Lag (1987:1211).
* Och om vi summerar ovanstående: att åka spårvagn/tunnelbana/buss utan giltigt färdbevis är ett tillräckligt allvarligt brott för att förövaren ska få hållas fast av "envar" (t.ex. en medresenär eller en konduktör/kontrollant som inte samtidigt är ordningsvakt) i väntan på att polisen ska komma, att befinna sig innanför tunnelbanans spärrar är däremot inte ett tillräckligt allvarligt brott. Att vägra visa färdbevis är inte heller ett tillräckligt allvarligt brott. Ett par praktiska exempel:
# Du går av spårvagnen/tunnelbanan/bussen samtidigt som ett par kontrollanter går på. I ögonvrån ser du hur en kille inne i vagnen/bussen reagerar och springer av, uppenbarligen för att slippa kontrollanterna. Du springer fram och håller fast killen medan du ber någon ringa polis. När killen försöker komma loss tvingas du använda en del våld. Påföljder: om killen saknar giltigt färdbevis åker han dit för bedrägligt beteende och du får en klapp på axeln, om han däremot har giltigt färdbevis åker du dit för olaga frihetsberövande och misshandel.
# Du ser en kille hoppa över en tunnelbanespärr. Du går fram och håller i killen tills polis kommer. Killen ser förvånad ut men står still utan att försöka springa därifrån. Påföljder: om killen saknar giltigt färdbevis blir han tillsagd att gå ut igen genom spärren, om han däremot har giltigt färdbevis får han fortsätta sin resa. Oavsett vilket åker du dit för olaga frihetsberövande.