Postat: lördag 16 december 2006 18:23
Gick inte 4:an också på sträckan Kungssten-Krokslätt? En inofficiell 10:a?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
4:an har gått mellan Kungssten - Mölndal och Saltholmen - Mölndal.sputnik skrev:Gick inte 4:an också på sträckan Kungssten-Krokslätt? En inofficiell 10:a?
10:ans gamla färger... Jag har för mig att det fanns en blå-vit-blå skylt också.Stefan_Brännström skrev:
L10:![]()
![]()
Fram till 1952 en vitblå färgkombination mellan Bangatan och Gårda. Jag känner inte heller här till om L1 (vit) resp. L3 (blå) spelar en roll i denna ursprungliga färgsättning för L10. 1972 - 1984 är den andra perioden L10 trafikerat i stan. Då skyltad i en gulblå färgkombination för sträckan Saltholmen-Mölndal på kvällstid, och inte via Brunnsparken (linjen ersatte L4 och L9 under kvällarna). Varför man nu inte lät linjen få den ursprungliga vitblåa skylten har jag ingen bra teori på. Man kanske helt enkelt inte längre ville ha en färgkombination som liknade den som själva vagnarna var målade i? Period nummer tre för L10 inleddes 2002 och linjen fick då endast en färg eftersom dubbelfärgade skyltar inte varit aktuella sedan M21 köptes in. Färgen Ljusgrön. Det är mycket mer logiskt för mig, då grönt är vad man får om blått och gult blandas. Detta måste ha funnits i bakhuvudet när man återinförde linjen, men grön (L4) redan var upptagen. Geografiskt har inte L10 någon röd tråd genom alla år då den numera är "stadig" i Guldheden sedan återkomsten. Det säger väl lite om att linjen fungerat mycket som en slags kompletterande linje i staden. Det hade varit mer "av geografisk följdlogik" om man 2002 givit L10 sträckningen Saltholmen-Bergsjön, med avseende på spårsträckan ut mot Saltholmen. Denna sträckning tilldelades nu istället L11, som inte hade någon tidigare koppling ditåt...
Det har funnits fyror som har vänt i Krokslätt (Lana) också. Från 1952 till 1966 vände vartannat tåg i Krokslätt och vartannat fortsatte till Mölndal. År 1966 glesades trafiken ut och då fick alla tåg gå till Mölndal.trafikbefäl skrev:4:an har gått mellan Kungssten - Mölndal och Saltholmen - Mölndal.sputnik skrev:Gick inte 4:an också på sträckan Kungssten-Krokslätt? En inofficiell 10:a?
Tack för upplysningen!Anders Forsberg skrev:Hej !
Sputnik Du får nog läsa mitt inlägg lite närmare - jo linje 10 hade när den startades 1907 blå-vit-blå skyltar. Som jag skrev vet inte när de blev blå-vita troligen 1920.
Sedan så fanns de fyror som gick Kungssten - Lana mellan augusti 2000 till februari 2002. Dessa benämnde linje 4.
Anders F
1) Börja med en historik om linjernas sträckning och linjefärg, vilka år de startade och lades ner. Varje linje avslutas med vilka hållplatser som vagnarna stannade/stannar på.Stefan_Brännström skrev:Frågan är väl hur en sådan hemsida skulle byggas upp.
Skulle man
1. Gå igenom varje linje separat?
2. Gå en kronologisk väg, där man har en text för varje period som spårvägskartan står oförändrad. Isåfall har den senaste perioden börjat i.o.m. augusti 2006 där L14 t.ex. togs bort.
Såg på en karta och funderade lite på sträckan Mölndal - Sahlgrenska. Alltså den nuvarande vägen. Det är en relativt rak sträckning, kan man ha haft i tankarna att lägga spår där också månntro, för att skapa en bättre förbindelse mellan Mölndal och västra Gbg/Guldhedsområdet?
Chalmerstunneln ger väl idag inga möjligheter för spårvagnar att köra från Mölndal till Chalmers, utan är enbart till för trafik via Skånegatan.
Kviberg-Olskrokstorget. Sedermera förlängd till Drottningtorget.Stefan_Brännström skrev:Tony: När L7 sattes in för första gången, hade den då sträckningen Kviberg-Polhemsplatsen?
Jo, men nu kunde du ta både Blå och Röd som de hette då (det var nämligen innan linjerna fick nummer)Stefan_Brännström skrev:Ja, det måste ju ha varit irriterande att behöva åka L3 för att överhuvudtaget komma till L7:s sträckning. Sådan s.k. etappstruktur skulle nog fungera uselt i trafiken idag.
Linje 11 går tämligen exakt där linje 9 gick just på den sträckan. Vad menar du?Stefan_Brännström skrev: Tänk dig bara om L11 hade tagit upp L9:s gamla sträckning Saltholmen-Kungssten...