Ett försök till färgmässig linjegenomgång, Gbg genom åren
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- trafikbefäl
- Inlägg: 250
- Blev medlem: söndag 16 februari 2003 4:58
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
.
4:an har en längre historia på Saltholmen än 10:an, som snarare får ses som "parentesen", då den aldrig gått fulltid till nämnda destination.
1984-2002 gick 4:an fulltid till Saltholmen, och det är ganska lustigt, eftersom det kopierar samma tidsspann som mina föräldrar bodde tillsammans ute i Påvelund efter flytten från stan.
1984-2002 gick 4:an fulltid till Saltholmen, och det är ganska lustigt, eftersom det kopierar samma tidsspann som mina föräldrar bodde tillsammans ute i Påvelund efter flytten från stan.
Satsa på Spårvägarna
Re: Ett försök till färgmässig linjegenomgång, Gbg genom åre
10:ans gamla färger... Jag har för mig att det fanns en blå-vit-blå skylt också.Stefan_Brännström skrev:
L10:![]()
![]()
Fram till 1952 en vitblå färgkombination mellan Bangatan och Gårda. Jag känner inte heller här till om L1 (vit) resp. L3 (blå) spelar en roll i denna ursprungliga färgsättning för L10. 1972 - 1984 är den andra perioden L10 trafikerat i stan. Då skyltad i en gulblå färgkombination för sträckan Saltholmen-Mölndal på kvällstid, och inte via Brunnsparken (linjen ersatte L4 och L9 under kvällarna). Varför man nu inte lät linjen få den ursprungliga vitblåa skylten har jag ingen bra teori på. Man kanske helt enkelt inte längre ville ha en färgkombination som liknade den som själva vagnarna var målade i? Period nummer tre för L10 inleddes 2002 och linjen fick då endast en färg eftersom dubbelfärgade skyltar inte varit aktuella sedan M21 köptes in. Färgen Ljusgrön. Det är mycket mer logiskt för mig, då grönt är vad man får om blått och gult blandas. Detta måste ha funnits i bakhuvudet när man återinförde linjen, men grön (L4) redan var upptagen. Geografiskt har inte L10 någon röd tråd genom alla år då den numera är "stadig" i Guldheden sedan återkomsten. Det säger väl lite om att linjen fungerat mycket som en slags kompletterande linje i staden. Det hade varit mer "av geografisk följdlogik" om man 2002 givit L10 sträckningen Saltholmen-Bergsjön, med avseende på spårsträckan ut mot Saltholmen. Denna sträckning tilldelades nu istället L11, som inte hade någon tidigare koppling ditåt...
Det har funnits fyror som har vänt i Krokslätt (Lana) också. Från 1952 till 1966 vände vartannat tåg i Krokslätt och vartannat fortsatte till Mölndal. År 1966 glesades trafiken ut och då fick alla tåg gå till Mölndal.trafikbefäl skrev:4:an har gått mellan Kungssten - Mölndal och Saltholmen - Mölndal.sputnik skrev:Gick inte 4:an också på sträckan Kungssten-Krokslätt? En inofficiell 10:a?
-
- Inlägg: 818
- Blev medlem: onsdag 13 december 2006 20:59
- Ort: Göteborg
Färger
Hej !
Sputnik Du får nog läsa mitt inlägg lite närmare - jo linje 10 hade när den startades 1907 blå-vit-blå skyltar. Som jag skrev vet inte när de blev blå-vita troligen 1920.
Sedan så fanns de fyror som gick Kungssten - Lana mellan augusti 2000 till februari 2002. Dessa benämnde linje 4.
Anders F
Sputnik Du får nog läsa mitt inlägg lite närmare - jo linje 10 hade när den startades 1907 blå-vit-blå skyltar. Som jag skrev vet inte när de blev blå-vita troligen 1920.
Sedan så fanns de fyror som gick Kungssten - Lana mellan augusti 2000 till februari 2002. Dessa benämnde linje 4.
Anders F
Re: Färger
Tack för upplysningen!Anders Forsberg skrev:Hej !
Sputnik Du får nog läsa mitt inlägg lite närmare - jo linje 10 hade när den startades 1907 blå-vit-blå skyltar. Som jag skrev vet inte när de blev blå-vita troligen 1920.
Sedan så fanns de fyror som gick Kungssten - Lana mellan augusti 2000 till februari 2002. Dessa benämnde linje 4.
Anders F


-
- Inlägg: 818
- Blev medlem: onsdag 13 december 2006 20:59
- Ort: Göteborg
Bokform
Bokform pågår i form av Rinliniens linjehäften som jag är pappa till.
Anders
Anders
Ett av skälen till att byta till enfärgade skyltar har sagts vara att det var knivigt att få till en linjekarta med "randiga" linjer. Det var svårt att få färgerna i god passning samtidigt som det kunde se ganska rörigt ut. Kan påminna mig något om att Zürich införde linjefärger på spårvagnslinjerna för att kunna gör tydligare linjekartor
/Lars B
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
.
Frågan är väl hur en sådan hemsida skulle byggas upp.
Skulle man
1. Gå igenom varje linje separat?
2. Gå en kronologisk väg, där man har en text för varje period som spårvägskartan står oförändrad. Isåfall har den senaste perioden börjat i.o.m. augusti 2006 där L14 t.ex. togs bort.
Såg på en karta och funderade lite på sträckan Mölndal - Sahlgrenska. Alltså den nuvarande vägen. Det är en relativt rak sträckning, kan man ha haft i tankarna att lägga spår där också månntro, för att skapa en bättre förbindelse mellan Mölndal och västra Gbg/Guldhedsområdet?
Chalmerstunneln ger väl idag inga möjligheter för spårvagnar att köra från Mölndal till Chalmers, utan är enbart till för trafik via Skånegatan.
Skulle man
1. Gå igenom varje linje separat?
2. Gå en kronologisk väg, där man har en text för varje period som spårvägskartan står oförändrad. Isåfall har den senaste perioden börjat i.o.m. augusti 2006 där L14 t.ex. togs bort.
Såg på en karta och funderade lite på sträckan Mölndal - Sahlgrenska. Alltså den nuvarande vägen. Det är en relativt rak sträckning, kan man ha haft i tankarna att lägga spår där också månntro, för att skapa en bättre förbindelse mellan Mölndal och västra Gbg/Guldhedsområdet?
Chalmerstunneln ger väl idag inga möjligheter för spårvagnar att köra från Mölndal till Chalmers, utan är enbart till för trafik via Skånegatan.
Satsa på Spårvägarna
Re: .
1) Börja med en historik om linjernas sträckning och linjefärg, vilka år de startade och lades ner. Varje linje avslutas med vilka hållplatser som vagnarna stannade/stannar på.Stefan_Brännström skrev:Frågan är väl hur en sådan hemsida skulle byggas upp.
Skulle man
1. Gå igenom varje linje separat?
2. Gå en kronologisk väg, där man har en text för varje period som spårvägskartan står oförändrad. Isåfall har den senaste perioden börjat i.o.m. augusti 2006 där L14 t.ex. togs bort.
Såg på en karta och funderade lite på sträckan Mölndal - Sahlgrenska. Alltså den nuvarande vägen. Det är en relativt rak sträckning, kan man ha haft i tankarna att lägga spår där också månntro, för att skapa en bättre förbindelse mellan Mölndal och västra Gbg/Guldhedsområdet?
Chalmerstunneln ger väl idag inga möjligheter för spårvagnar att köra från Mölndal till Chalmers, utan är enbart till för trafik via Skånegatan.
2) Sedan kommer en förteckning över de sträckningar som fanns genom åren; olika kartor för olika perioder.
http://trackmap.net/se/g-t
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Det vita siffrorna finns kvar. Alla de mörkare linjefärgerna har vitt som kontrastfärg. Det var de ljusa linjefärgerna som fick kontrastfärgen ändrad från svart till mörkblått när plastfilmerna infördes. Det fanns en motivering som jag tyvärr har glömt. Antingen var den tryckteknisk eller så var det efter råd från någon designexpert.
Johan, du skriver ju själv att det gick bra i Köpenhamn fram till 66, men glömmer att det gick bra i Göteborg fram till c:a 86, tjugo år senare.
Delade linjefärger infördes för övrigt redan när Mölndalslinjen öppnade.
Vitsen med de två färgerna är dessutom sedan länge överspelad. 8:an var röd/grön eftersom den "förlängde" grön och röd söder om Getebergsäng.
9:an var på samma sätt blå och grön eftersom den förlängde blå och grön väster om Majorna.
7:an var nog mest brun, trots att logiken borde sagt att den skulle varit blå och röd.
10:an var förstärkningslinje till 3, sålunda blå-vit(-blå)
under 10-talet förlängdes 7:an genom stan till Landdala, på 50-talet slopades mölndalslinjen, långedragslinjen slopades 75. Därmed var sedan länge färgkodernas betydelse borta.
//Tony, tacksam för tydligheten i enfärgade linjer.
Delade linjefärger infördes för övrigt redan när Mölndalslinjen öppnade.
Vitsen med de två färgerna är dessutom sedan länge överspelad. 8:an var röd/grön eftersom den "förlängde" grön och röd söder om Getebergsäng.
9:an var på samma sätt blå och grön eftersom den förlängde blå och grön väster om Majorna.
7:an var nog mest brun, trots att logiken borde sagt att den skulle varit blå och röd.
10:an var förstärkningslinje till 3, sålunda blå-vit(-blå)
under 10-talet förlängdes 7:an genom stan till Landdala, på 50-talet slopades mölndalslinjen, långedragslinjen slopades 75. Därmed var sedan länge färgkodernas betydelse borta.
//Tony, tacksam för tydligheten i enfärgade linjer.
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
Tony: När L7 sattes in för första gången, hade den då sträckningen Kviberg-Polhemsplatsen?
Man får väl förmoda att de som en gång införde grönröd Linje 8 till Mölndal, inte hade tänkt sig att det skulle bli så värst många dubbla färger.
Emellertid anser jag att dessa gamla skyltar oavsett, har mycket charm.
Skulle jag teckna ett spårvagnsmotiv, hade det nog inte varit så lite lockande att göra ett tåg mot Angered med grönröd skyltning, och vänster+högervagn. Gillar det udda som särskiljer den tidens spårvagnar på A-banan från andra spårvagnar.
Och skulle man teckna en av dagens spårvagnar hade man nog också valt en äldre vagn, en M28 utan nya dörrar. Och med en färgskylt. L1:s vita skylt och L11:s svarta skylt är ju egentligen inga färger, utan olika mått på ljusstyrka. Färg uppkommer ju när det är olika mått av t.ex. röd, grön och blå i en TV-bild.
Man får väl förmoda att de som en gång införde grönröd Linje 8 till Mölndal, inte hade tänkt sig att det skulle bli så värst många dubbla färger.
Emellertid anser jag att dessa gamla skyltar oavsett, har mycket charm.
Skulle jag teckna ett spårvagnsmotiv, hade det nog inte varit så lite lockande att göra ett tåg mot Angered med grönröd skyltning, och vänster+högervagn. Gillar det udda som särskiljer den tidens spårvagnar på A-banan från andra spårvagnar.
Och skulle man teckna en av dagens spårvagnar hade man nog också valt en äldre vagn, en M28 utan nya dörrar. Och med en färgskylt. L1:s vita skylt och L11:s svarta skylt är ju egentligen inga färger, utan olika mått på ljusstyrka. Färg uppkommer ju när det är olika mått av t.ex. röd, grön och blå i en TV-bild.
Satsa på Spårvägarna
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
.
Ja, det måste ju ha varit irriterande att behöva åka L3 för att överhuvudtaget komma till L7:s sträckning. Sådan s.k. etappstruktur skulle nog fungera uselt i trafiken idag. Tänk dig bara om L11 hade tagit upp L9:s gamla sträckning Saltholmen-Kungssten...
Satsa på Spårvägarna
Re: .
Jo, men nu kunde du ta både Blå och Röd som de hette då (det var nämligen innan linjerna fick nummer)Stefan_Brännström skrev:Ja, det måste ju ha varit irriterande att behöva åka L3 för att överhuvudtaget komma till L7:s sträckning. Sådan s.k. etappstruktur skulle nog fungera uselt i trafiken idag.
Linje 11 går tämligen exakt där linje 9 gick just på den sträckan. Vad menar du?Stefan_Brännström skrev: Tänk dig bara om L11 hade tagit upp L9:s gamla sträckning Saltholmen-Kungssten...
//T
Med reservation för tyckfel.