Rejäla stängsel på Östra Hamgatan? Förlåt mig Mats men du måste skämta. Visst skulle man kunna få upp hastigheten på så vis men - allvarligt talat, kan vi få lite realism i det här. Man skapar inte barriärer på det sättet. (Det är sin sak på en hållplats men inte längs en hel gata.mats skrev:Man bör alltså skilja på vilken övrig trafik man blandar in. Om man skulle sätta upp rejäla stängsel längs spåren på östra hamngatan så skulle man säkert kunna öka hastigheten. Ytterligare en faktor som skiljer är hur mycket kollektivtrafik som går i spåren. Längre avstånd till framförvarande fordon möjliggör högre hastighet.TonyM skrev:Att säga att spårvagnstrafiken i gatutrafik inte kan bli snabbare (än den är idag) är en lögn. Det _är_ stor skillnad på olika sträckor i staden i hur fort det är möjligt att köra. Du kan till exempel inte på ett säkert sätt köra fortare än 20-25 på Östra Hamngatan i eget körfält däremot i Majorna kan du ofta köra 50 i blandad trafik.
City är väl ändå city. Majorna är inte city och har inte varit det sedan Älvsborgs stad inkorporerades i Göteborg för en herrans massa år sedan.mats skrev:Man bör definera vad som är "City". Om man räknar majorna till "city" så är det i princip bara saltholmenlinjens resenärer som måste passera city för att få kortast resväg, övriga resenärer kan köras via chalmerstunneln, skånegatan o.s.v.... (för enkelhetens skull "låtsas" jag att spåren kring centralen och dels österut och dels mot hissingen inte är "centrum" på samma sätt som resten av spåren, det är bara en kortare bit som har fotgängare o.s.v. inblandade som i resten av city).TonyM skrev:Är då hastigheten i City ett problem? Det är en kluven fråga. För genomgående resor är den ett klart problem, ja. Men för många gäller fortfarande byte i City och då spelar det ingen större roll.
Men visst är city en svår definition - inom vallgraven torde förklara min avsikt bättre.
Eller så har jag stavat fel Raoul hette han väl. Den ligger från Vasaplatsen ner mot allénmats skrev:Var ligger Raul Wallenbergs Gata? (hitta.se verkar inte vara bra på att hitta den - eller så gör jag fel)...TonyM skrev:Det finns möjligheter att leda trafik runt city - skånegatan är en möjlighet, en förbindelse mellan Polhemsplatsen/Centralen i Allén till Raul Wallenbergs Gata skulle också vara en möjlighet (Den finns för övrigt på något förslag från 50/60-talet). Det kräver dock att biltrafiken försvinner från Allén.
Nej, så kan man inte göra. Allén är av riksintresse på grund av dess särart. Här växer så vitt jag vet alla lövträd som finns i Sverige med undantag av Fjällbjörken. Att då göra så stora ingrepp i naturmiljön/parkmiljön går inte politiskt.mats skrev: Allmänt så undrar jag om någon verkligen mätt på avståndet mellan träden i Nya Allén och kollat att det verkligen inte är möjligt att med begränsade åtgärder dra spårvägsspår där man idag har cykel/gångbanor, "parkområden" och liknande? Om inte så kanske man kan leda in delar av biltrafiken här för att få plats för spårvägspår?
Man får dock fortfarande problem med korsande biltrafik men sånt går ju att lösa signalreglerat eller till och med med enkelriktning/svängförbud/avspärrningar.
Du har inte tänkt på de vertikalkurvor som skall till för att ta sig från Snabbspåret i den riktningen. Inte heller på de ramper som krävs för av- och påfarterna till E6/E20/45. Det är inte en vare sig prisvärd eller billig anordning du har tänkt dig.mats skrev: När det gäller att anlägga nya spår så vore väl annars en vändning av förbindelsespåren mellan snabbspåret och "långsamma spåren" förbi svingeln klart lämpligt. Idag tar linje 6 kortedala-sahlgrenska en minut längre tid än samma resa med linje 7. Om man kunde skippa ejdersgatan, redbergsplatsen och olskrokstorget så skulle den väg som linje 6 i övrigt tar bli det snabbaste altnerativet och då har man verkligen fått extranytta av "kringen". Visst stoppar en plankorsning mellan spårvägen och all biltrafik kring svingeln upp en del, men å andra sidan behöver biltrafiken ändå stoppas upp för att resenärer till/från busshållplatsen i riktning mot centrum ska kunna ta sig till/från hållplatsen. (Här vore det förresten vettigt att lägga hållplatsen till vänster om biltrafiken istället för till höger).
Det har du möjligen rätt i, men nu hamnade vi i en diskussion just om Långedragslinjen. Du tar själv upp en diskussion här om förbindesespåret vid Svingeln. Allt är välkommet att diskutera.mats skrev:Fast att rädda saltholmengrenen måste inte vara "högst upp" på prioriteringslistan.TonyM skrev:Först därefter kan man börja fundera på hastighet.
Det finns en punkt där man bör jobba för en förhöjd hastighet på spårtrafiken och det är just relationen som linje 114 kör (Ö-snabben). 114 måste egentligen ersättas av spårvagn - detta för att rädda Långedragslinjen. Då menar jag att man bör se till att få en direktare förbindelse, gärna i Tunnel mellan Kungssten och Majorna.
Dock när linjen redan ligger där fysiskt så måste kraven för att den ska vara lönsam att fortsätta ha vara klart lägre än kraven för att bygga en ny linjen. Ligger den verkligen så risigt till?
//Tony