Äldre tunnelbanetågen vs. Vagn 2000

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
GvP

Re: C20-förbannelsen

Inlägg av GvP »

Mr. Burns skrev:
GvP skrev:Dessutom är det hemskt dyrt.
Betalar du någon sorts tilläggsavgift när det kommer in en C20 vid plattformen?
Nej men denna uppgraderingshysteri kostar pengar. I Berlin och London nöjer man sig med decenniegamla vagnar, men naturligtvis inte i Sverige. Off-topic men detta gäller även de gamla fina skyltarna som satt på stationerna, de finns endast kvar i någorlunda original på Hötorget. Sysfelet är ju det att det finns pengar till all uppgradering.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

GvP skrev:Nej men denna uppgraderingshysteri kostar pengar. I Berlin och London nöjer man sig med decenniegamla vagnar, men naturligtvis inte i Sverige.
Och underhåll av äldre vagnar kostar inte pengar?

C13 var tjugo år gammal vid skrotningen. Vad gäller stora delar av den tekniska utrustningen kan du lägga på ytterligare 20-30 år på detta för att få den verkliga åldern. Snackar vi om helt igenom nytt material var C8 den vagn som fick gå kortast tid, närmare bestämt 30 år. Det är vagnar som verkat i betydligt längre tid än något decennium, så dina ord begriper jag inte.
GvP skrev:Sysfelet är ju det att det finns pengar till all uppgradering.
I din värld skulle tunnelbanan alltså helst ha rullat runt med C1-C3 i all evighet. Eller skulle vi kanske helst inte ens ha haft en tunnelbana, utan alltjämt kört runt med häst och vagn?
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

M224 skrev:Om man tycker att C20 är för tyst kan man sätta sig på strategisk utvalda platser (som jag själv brukar göra...) Eftersom jag tycker om mekaniska ljud :shock: :P
Du eller någon kanske kan berätta vad det är som låter från ventilationsgallret i hyttväggen när tåget accelererar, ett märkligt oregelbundet rasslande...

Jag hör det ofta när jag sitter långt bak vid avgång från skärmarbrink söderut, men inte alltid där, och sällan på andra ställen. Kanske något som bara uppstår på en viss version av C20?

mvh /M
GN

Inlägg av GN »

mickeb skrev:
M224 skrev:Om man tycker att C20 är för tyst kan man sätta sig på strategisk utvalda platser (som jag själv brukar göra...) Eftersom jag tycker om mekaniska ljud :shock: :P
Du eller någon kanske kan berätta vad det är som låter från ventilationsgallret i hyttväggen när tåget accelererar, ett märkligt oregelbundet rasslande...

Jag hör det ofta när jag sitter långt bak vid avgång från skärmarbrink söderut, men inte alltid där, och sällan på andra ställen. Kanske något som bara uppstår på en viss version av C20?

mvh /M
Det har det varit en lång diskussion om förut på forumet, men jag vet inte riktigt vad man skall söka på, kanske kan du hitta det. Tyvärr kommer jag inte heller riktigt ihåg vad slutsatsen blev, tror det var någon ventilationsfläkt eller dyligt som påverkades indirekt av att tåget accellererade. Men någon annan kanske minns bättre. Angående versioner så är det möjligt att det inte finns på de senare, men i början hade så gott som samtliga vagnar ljudet, så det bör väl i så fall vara första versionen.

vänligen

/GN
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

kildor skrev:Annars kanske man kan spela upp lite inspelat buller mellan stationerna. Eller varför inte klassisk musik? (ett annat populärt förslag här på forumet :wink: :wink:)
"Italo Disco Classics" möjligen då :)

TonyM skrev:Problemet med medtrafikanternas blickar - finns inte det även på de äldre vagnarna, Cx?
Vad är det egentligen som gör att spegeleffekten hos fönstrena blir olika stark på olika glas ? Jag vet att det går relativt enkelt att göra "halv-spegel" av glas, som det brukar vara när något i ett relativt mörkt rum vill övervaka folk i ett relativt ljust rum utan att själv synas o.s.v.....
Gäst

Martin

Inlägg av Gäst »

M224 skrev:Okej! Jag är väl inte helt C20 anti, men faktum är att dom inte ser ut eller beter sig som tunnelvagnar ska! Kolla bara i NYC som ett lysande ex, där håller man också på att byta ut dom äldre tunnelvagnarna. Men till skillnad från sthlm så är dom baserade på tidigara vagnar. Jag förstår inte vitsen med att sätta in ett helt nytt system, där alla depåer måste byggas om. Inga C20 delar passar till Cx och vice versa. Hade SL varit smarta så hade dom satsat på ett system som byggde på C14/C15 vagnar med moderna boggier och drivutrusting, så man slapp bygga om stationer, depåer och verkstäder. Sen är det ju faktiskt ganska osmart att sätta in ett system med flera hundra vagnar där man inte kan använda en enda reservdel från dom gamla vagnarna (förutom lysrör)

Att vagnarna är 3 delade ser jag inte som någon fördel, däremot skulle dom vara parkopplade med någon slags liknade lösning som C20 har. Att vagnarna dessutom saknar två boggier ( 1 i A + 1 i B ) är ju inte heller någon höjdare, detta känns mycket tydligt när man åker tex mellan sätra och skärholmen. Vissa vagnar vibrerar så att man kan tro att vagnsdelen ska ramla ner på spåret.

Att sedan alla C20 vagnar är lika grå och trista i kan jag bara inte köpa! Inte ens golvet är svart, alla ser likadana ut, lika gråa och trista! Fyyy!!!

Sen förstår jag inte varför man ska slänga ut så mycket pengar på design på vagnar som åker i förorter där ingen jävel bryr sig hur vagnarna ser ut.

Jag tror faktiskt att det folk bryr sig mest om är att tågen går ofta och att dom håller i tiden! Och det är det ju så där si och så med! Fast vi har nytt signalsäkerhetssystem och nya fina vagnar.

Sen tycker jag att dom kan sätta tillbaka mittstolpen, jag kan skriva det här brevet hur långt som helst, jag står hellre över 1-2 C20 tåg och hamnar i Cx. Det är riktiga tunnelvagnar!

Ha det!
Du skrev att man ska sätta tillbaks mittstolpen i C20.
Detta ser jag inte som en fördel då det förekommer att barnvagnar åker med.
Skulle man montera mittstolpar i vestibulerna skulle barnvagnen ta upp mer plats än vanligt, och åker man då i rusningstrafik måste passagerarna med viss svårighet gymnasticera sig över vagnen.
Detta är mycket riskabelt i en vagn ned mycket folk, vid ett tillfälle ramlade en resenär över mina syskon o min mor blev knappast glad.
Anledningen till att den tredelade vagnen har semitrailers är att detta utförande sparar plats i sidled.
Skulle man ha Jacobs-boggier som på motorvagnen Y2; skulle det ta upp mycket mer utrymme och det skulle därmed bli mindre utrymme för resenärerna
VeVen

Varför mittstolpe?

Inlägg av VeVen »

Själv har jag aldrig saknat mittstolpen i C20. Med alla de andra stolparna vid väggarna, och öglorna på stolarna så har man ändå mer att hålla sig i.

Inlägg av »

Apropå mittstolpe och barnvagnar i C20:

SL anser att batrnvagnen skall stå mitt i vestibulsområdet! (Enligt någon tryckt info som jag sett någon gång.) Men man är inte speciellt aktiv med att komunicera detta! Det är sällan som någon ställer barnvagnen i mitten!

Jag är inte säker på vilket som jag tycker är bäst, mitten eller ett hörn. Mitten har fördelen att alla som står runt om har något att hålla sej i. Ett hörn gör att föräldern kan sitta på ett säte och ändå nå barnvagnen. I båda fallen är barnvagnen i vägen för övriga passagerare.

Bäst vore kanske att ordna ett större utrymme för barnvagnar, rullstolar och skrymmande bagage i varje ände av C20-vagnarna. Där är redan en sittplats mindre. Så vitt jag mins så är det så i en del fordon i Berlin. Åminstone i äldre S- och U-bahnvagnar.
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Det är väldigt underligt, då nuvarande placering är dålig både ur trafikantrörelsesynpunkt (det stör om en barnvagn står i vägen) och säkerhetssynpunkt (ingenstans att surra fast barnvagnen som på bussen).
Utrymmet längst fram/bak vid hytten är idealiskt i detta fall då i princip ingen trafikantrörelse finns där, och det finns hela två väggar där man kan ha fästanordningar.
Detta utrymme skulle med fördel också kunna användas av stående när det inte finns någon barnvagn (eller rullstol för den delen) där, SL klagar ju på att man inte vill gå in i vagnen.

Ang. frågan om reflexerna så beror det nog mest på att glaset är lite mörkare, det märks främst på underjordsstationer, man tycker att det är jättemörkt därute när man tittar ut genom fönstret. Dessutom är det dubbelglas (kan väl påverka det med) och gas emellan (påverkar det möjligtvis ljusinflödet?).
Förutom att en del stationer blir som att ha solglasögon på på natten så tycker jag att det är bra som det är, reflexen är bara positiv för mig då man kan kika på snygga brudar utan att avslöja sig för mycket genom att stirra rakt på dem!!!! :lol:

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

stockholm79 skrev:Det är väldigt underligt, då nuvarande placering är dålig både ur trafikantrörelsesynpunkt (det stör om en barnvagn står i vägen) och säkerhetssynpunkt (ingenstans att surra fast barnvagnen som på bussen).
Allvarligt talat, vilket behov finns det att surra fast en barnvagn på en tunnelbanevagn? Är det inte ett extremt överdrivet säkerhetstänkande? Då borde vi kanske ha säkerhetsbälten på vagnarna också?
Gäst

Inlägg av Gäst »

En annan sak är ju att när C20 startar och stannar på en station så blir det ju ett väldigt stort ryck inne (främst när den stannar) och när den startar blir det svårare att kunna gå framåt när det lutar så mycket. Men det beror förstås på att det är gångjärn som håller ihop chassi och korg?
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Anonymous skrev:En annan sak är ju att när C20 startar och stannar på en station så blir det ju ett väldigt stort ryck inne (främst när den stannar) och när den startar blir det svårare att kunna gå framåt när det lutar så mycket. Men det beror förstås på att det är gångjärn som håller ihop chassi och korg?
Beror nog mer på en oskicklig förare.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
William G.S

Inlägg av William G.S »

Virker sånn at t-banen i Stockholm har blitt endra helt de siste tre åra. Da jeg var der for tre år siden kjørte jeg bare med Cx vogner, det var på den røde linjen, eller TUB 2 som dere kaller det. Å ja, jeg kjørte en god del på den linjen, så ikke snerten av et C20 tog. Var vel bare på T-centralen jeg så det, men det tror jeg var på TUB 1.
William G.S digger tbaner og trikker.
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Mats skrev:Allvarligt talat, vilket behov finns det att surra fast en barnvagn på en tunnelbanevagn? Är det inte ett extremt överdrivet säkerhetstänkande? Då borde vi kanske ha säkerhetsbälten på vagnarna också?
Jag har varit med om att barnvagnar nästan vält, alternativt glidit iväg på c20:s såphala golv :evil:, och den vagnen kan verkligen tvärbromsa! Så ett behov finns nog. Men främst är det väl platsproblemet med att barnvagnarna står där folk ska av och på.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Gunnar Eriksson skrev:...och så var det av trygghetsskäl också. Eftersom många människor tycker det är otäckt att sitta i de kortare vagnarna kvällstid, kanske ensam med någon skum person. Jag tror inte någon tidigare nämnt att det faktiskt är ganska många som tycker att det känns tryggare att åka i C20-vagnarna kvällstid.
GE
Instämmer. Man ser bättre vad det är som pågår i en vagb eftersom de är långa, och belysningen är också bättre i C20. (Är inte rädd för att sitta i en Cx, men på C20 kan man känna sig mer trygg i)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Enligt mjg nu så tycker jag nu att C20 fungerar mycket bra. Visst finns det några brister i C20-systemet, men samtidigt finns det ju även brister i Cx och dessa tycker i alla fall jag är större än i C20. Någon nämnde tidigare att man skulle kunnat bygga kopior av C20 som är tillverkade nyligen, men vad skulle tunnelbanan i så fall få för utveckling om vi hade haft Cx-liknande kopior i tunnelbanan? Var därför glada att vi nu har moderna tunnelbanor i Stockholm och att Cx kommer att försvinna i takt, och jag är också mycket nöjd för det. Menar inget illa om Cx, men tycker att C20 i alla fall är ett lyckat koncept även fast det finns några brister i det.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Anonymous skrev:Enligt mjg nu så tycker jag nu att C20 fungerar mycket bra. Visst finns det några brister i C20-systemet, men samtidigt finns det ju även brister i Cx och dessa tycker i alla fall jag är större än i C20. Någon nämnde tidigare att man skulle kunnat bygga kopior av C20 som är tillverkade nyligen, men vad skulle tunnelbanan i så fall få för utveckling om vi hade haft Cx-liknande kopior i tunnelbanan? Var därför glada att vi nu har moderna tunnelbanor i Stockholm och att Cx kommer att försvinna i takt, och jag är också mycket nöjd för det. Menar inget illa om Cx, men tycker att C20 i alla fall är ett lyckat koncept även fast det finns några brister i det.
Nu säger jag även vad som jag tycker är bra och vad som jag tycker är dåligt.

C20 fördelar:

- De är mycket längre än Cx, och med detta är det lättare att hitta sittplats och kunna se bättre vad som pågår.
- De har bättre belysning, vilket även gör att det känns betydligt modernare och attraktivare att åka.
- Lägre ljudnivå, samt att dom skakar mycket mindre än Cx.
- Kameraövervakningen, det gör bl.a. att kl-ttr-t förminskas.
..det finns även annat som jag tycker är bättre, men som jag inte kommer på nu. Nackdelarna är mer provisoriska för mjg eftersom det ibland finns en som har ett visst fel, andra fungerar utmärkt.
alstom

Inlägg av alstom »

adtranz skrev:En annan nackdel med c20 är motorvibrationer i mittvagnen. jag åker bara i a-b änden på c20 eftersom mittvagnen alltid brukar grrrrraaa som de gammla cx vilket jag tycker är obehagligt! :x
Fast jag tycker tvärtom, att det låter mer i A och B änden och det är tyst vid mitten....
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

En annan fördel med C20, som bara förarna märker men som kommer alla till godo, är att de drar mycket bättre än gammal Cx-skit. Om jag av någon anledning måste knappa in en försening vill jag helst ha C20, tack!

Mvh Tim
Joel

Inlägg av Joel »

Hur menar du med "drar"?
Hm, jag vill åka med där framme igen.. :shock: Missade att kolla flera grejer sist jag gjorde det..
-"SPÅRSPRING!!"
Skriv svar