Ojdå, jag kanske är ensam om att störas av folk som pratar högt och hela tiden, oavsett om ev. motpart befinner sig i sätet mittemot eller vid Bajkalsjön.
Igår så stördes jag av en ung kvinna som pratade just så. Efter att ha tänkt "jäkla mobilpratare" vände jag mig åt sidan. Hennes motpart satt bredvid.
Stefan_Brännström skrev:Jag använder inte mobiltelefon så jag har mer förståelse för de här bestämmelserna. Det är redan illa som det är att folk försöker sig på att prata i mobilen när de cyklar t.ex. Ett dylikt förbud kan föra det goda med sig att folk får upp ögonen för att det faktiskt finns uppenbara nackdelar med att prata i en mobiltelefon lite här och var.
Kan inte påstå att jag störts något oerhört av mobilpratande resenärer, men det är säkert bra för deras ekonomi att bli förhindrade att ringa onödiga samtal typ "Hej, jag är på 3:ans spårvagn, var är du just nu?"
Tja, jag cykar ju till och från jobbet i många fall, men använder då samma blue tooth-öronsnäcka som jag har med mig när jag framför andra fordon... bägge händerna på styret alltså.
Sedan behöver det inte kosta skjortan heller. I princip alla mina bekanta kör Comviq i olika former och oftast är det i Kompis-varianten så kostnaderna är ganska marginella även om man snackar mycket.
Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio« For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Jag trodde att mobilförbudet i T-banan var upphävt sedan årskiftet eller något sådant! Men det var väl kanske bara snack om att det kommer att försvinna!
Men mobilförbudet i T-banan är groteskt! 2/3 av tåglängden har förbud! Och vissa (debattörer och insändarskribenter) anser att man inte ens skall ha telefonen påslagen i dessa delar av vagnarna! Snacka om förbud med dålig verklighetsförankring!
Tänk om istället alkoholintagsförbudet efterföljdes, och beivrades! (Helst skulle jag vilja att synbart berusade personer portades från T-banan, bara jag får åka hem från krogen, oavsett fyllnadsgrad! )
Av alla ordningsproblem som kollektivtrafiken drabbas av, torde mobilpratandet vara det allra minsta. Tycker man att detta är ett allvarligt problem, så skulle man ta och fundera litet på propotioner på saker och ting. . .
Själv är jag mest faschinerad av att folk högt och brett uttalar sig om de mest intima detaljer för vem som vill höra på.
Men jag kan inte direkt tycka att detta stör mig egentligen.
Jag tycker att folk som pratar (i mobilen eller med varandra) på morgontågen är ganska stort problem, vänta till kvällen med det där! Njut av tystnaden i stället...