Postat: måndag 15 maj 2006 21:51
Ikväll verkar det som om inga tröga tavastlänningar sitter vid den här "kunskapsmaskinen". Kartan över alternativet 0B 0T i Spåraplanen 2015:

Linjerna är
0B ringlinje Salutorget-Eira-Kampen (M)-Järnvägsstationen-Salutorget
0T ringlinje i motsatt riktning
4 Skatudden (Flottistorget)-Munksnäs
4T Skatudden (Terminalen)-Munksnäs
6 Eira-Arabiastranden
7A ringlinje Berghäll-Senatstorget-Tölö-Böle-Beghäll
7B ringlinje i motsatt riktning
8 Busholmen-Tölö-Sörnäs (M)-Böle
9 Busholmen-Sandviken-Berghäll-Böle-Ilmala
10 Kirurgen-Lillhoplax
Linjerna 4, 4T och 10 skulle trafikeras precis som nu. Linjerna 1 och 1A skulle läggas ned helt och hållet. Spåren mot Kottby skulle säkerligen rivas (såsom i all de övriga alternativen). Ringlinjerna 3B och 3T skulle ersättas av de nya ringarna 0B och 0T samt av ändrad rutt för ringarna 7A och 7B. Sexans ändhållplats skulle flyttas från nuvarande Sandviken till Eira. Åttans ändhållplats flyttas från Vallgård till Västra Böle. Nian skulle ersätta sexan i Sandviken med en förlängning mot Busholmen.
Då inga exakta uppgifter om utjämningshållplatserna för ringlinjerna var utsatta, så tog jag mej friheten till att placera dem på de lämpligaste platserna. Nollorna har sin "ändhållplats" vid Salutorget och sjuorna vid Sexkanten aka. Femminutershållplatsen aka. Borgågatan (i Alphyddan).
I mitt tycke är detta klart det sämsta alternativet. Ännu mer spår blir arbetslösa. Allt nuvarande spår på Sturegatan blir utan ordinarietrafik. Orsaken till att Kottby mister sin spårvägstrafik i alla de sex alternativen kan bero på att HST har planeringsfeber för metrolinjen från Böle mot Helsingfors-Vanda flygstation. Och att man därför vill att Kottbyborna börjar åka metro. Felet är bara det att de närmaste stationerna kommer att finnas i Böle och eventuellt i Krämertskog (norr om Kottby).
Piirka
---------------
Språklektion 281 i Mumindalen
frontman / frontveteran - frontsoldat, krigsveteran

Linjerna är
0B ringlinje Salutorget-Eira-Kampen (M)-Järnvägsstationen-Salutorget
0T ringlinje i motsatt riktning
4 Skatudden (Flottistorget)-Munksnäs
4T Skatudden (Terminalen)-Munksnäs
6 Eira-Arabiastranden
7A ringlinje Berghäll-Senatstorget-Tölö-Böle-Beghäll
7B ringlinje i motsatt riktning
8 Busholmen-Tölö-Sörnäs (M)-Böle
9 Busholmen-Sandviken-Berghäll-Böle-Ilmala
10 Kirurgen-Lillhoplax
Linjerna 4, 4T och 10 skulle trafikeras precis som nu. Linjerna 1 och 1A skulle läggas ned helt och hållet. Spåren mot Kottby skulle säkerligen rivas (såsom i all de övriga alternativen). Ringlinjerna 3B och 3T skulle ersättas av de nya ringarna 0B och 0T samt av ändrad rutt för ringarna 7A och 7B. Sexans ändhållplats skulle flyttas från nuvarande Sandviken till Eira. Åttans ändhållplats flyttas från Vallgård till Västra Böle. Nian skulle ersätta sexan i Sandviken med en förlängning mot Busholmen.
Då inga exakta uppgifter om utjämningshållplatserna för ringlinjerna var utsatta, så tog jag mej friheten till att placera dem på de lämpligaste platserna. Nollorna har sin "ändhållplats" vid Salutorget och sjuorna vid Sexkanten aka. Femminutershållplatsen aka. Borgågatan (i Alphyddan).
I mitt tycke är detta klart det sämsta alternativet. Ännu mer spår blir arbetslösa. Allt nuvarande spår på Sturegatan blir utan ordinarietrafik. Orsaken till att Kottby mister sin spårvägstrafik i alla de sex alternativen kan bero på att HST har planeringsfeber för metrolinjen från Böle mot Helsingfors-Vanda flygstation. Och att man därför vill att Kottbyborna börjar åka metro. Felet är bara det att de närmaste stationerna kommer att finnas i Böle och eventuellt i Krämertskog (norr om Kottby).
Piirka
---------------
Språklektion 281 i Mumindalen
frontman / frontveteran - frontsoldat, krigsveteran