Sida 28 av 44
Re: Spårväg City
Postat: fredag 09 november 2018 17:41
av Stefan Widén
Måste säga att Daniel har en poäng med att göra skeppsbron bilfri. Ser man idag när genomfartstrafiken är borta så gapar körfälten tomma. Jag tror vi kommer att se fler gator bilfria, det är bara att inse att bilarnas tid i innerstaden är förbi.
Av anledningen till att man verkligen kan "all in" och göra hela innerstaden bilfri kan jag tänka mig österleden i tunnel. Givetvis med en spårvägsspår.
Stefan
Re: Spårväg City
Postat: lördag 10 november 2018 10:10
av Sven Blomberg
Bilfri Skeppsbron, eller inte. Om förslaget att göra Gamla Stan till en miljözon, där bara el-drivna bilar tillåts, blir verklighet är inte steget till bilfri Skeppsbron något otänkbart. Ursäkta att jag lämnat trådens ämne.

Re: Spårväg City
Postat: lördag 10 november 2018 12:16
av daniel_s
M224 skrev:TKO skrev:2002 sattes A30/B30 in i ordinarie trafik på Tvärbanans södra del när man upptäckt sprickbildning i broarna över Mälaren.
Detta uppskattades INTE av resenärerna...
/TKO
Nä det kan jag tänka mig. Just A30/B30 var ju inte direkt lätta att komma av och på och sittgrupperna var galet trånga.
Nej det hade förstås varit bättre med H17?!? Jag tror nog man kan säga att folk var glada över att det gick spårvagnar överhuvudtaget! Om motsvarande händer idag finns det inga smala spårvagnar alls att sätta in men däremot finns det naturligtvis massor av bussar som står startklara och redo att åka ut och trängas med bilar och cyklister på stans allt smalare körbanor...
Re: Spårväg City
Postat: onsdag 21 november 2018 11:24
av Enceladus
Spårväg City till T-Centralen har nästan dubblerat resandet
Spårväg City har haft en kraftig resandeökning sedan förlängningen från Kungsträdgården till T-Centralen i september i år. Antal påstigande per dygn har ökat med 74 procent under oktober i år jämfört med oktober 2017. Nu reser cirka 11 500 resenärer per dygn med Spårväg City mot cirka 6 600 resenärer i fjol.
Jämförelsevis hade Spårväg City 6 070 påstigande per dygn för två år sedan enligt
Fakta om SL och länet 2016.
Re: Spårväg City
Postat: onsdag 21 november 2018 12:42
av JohanB
Enceladus skrev:Spårväg City till T-Centralen har nästan dubblerat resandet
Spårväg City har haft en kraftig resandeökning sedan förlängningen från Kungsträdgården till T-Centralen i september i år. Antal påstigande per dygn har ökat med 74 procent under oktober i år jämfört med oktober 2017. Nu reser cirka 11 500 resenärer per dygn med Spårväg City mot cirka 6 600 resenärer i fjol.
Jämförelsevis hade Spårväg City 6 070 påstigande per dygn för två år sedan enligt
Fakta om SL och länet 2016.
Innan förkortningen till Kungsträdgården så hade spårvägen ca 9 000 påstigande per dygn så även jämfört med när tågen gick från "Sergels torg" så är det en förbättring.
Re: Spårväg City
Postat: onsdag 21 november 2018 12:52
av Anders Hanquist
Finns det separat statistik för 7N (Djurgårdslinjen)? Kan tänka mig att den är rätt "snedbelastad". På "utvägen" mot Djurgården väljer man den för en "nostalgitripp", medan de flesta tar en ordinarie 7:a från Klarabergsgatan. På återresan tar man kanske första vagn som kommer, vare sig det är en "vanlig" 7:a eller en veteranvagn. Då reser även de som inte "bryr sig".
Re: Spårväg City
Postat: onsdag 21 november 2018 12:55
av Anders Hanquist
Hur räknar man här påstigande/dygn? Statistiken brukar normalt på SL avse "en genomsnittlig vardag under vinterhalvåret". På Spårväg City torde belastningen snarast var den omvända. Alltså borde man räkna en lördag/söndag under sommarhalvåret.
Re: Spårväg City
Postat: onsdag 21 november 2018 15:46
av twr
https://mitti.se/nyheter/forslaget-center-hornsberg/
Det här medborgarförslaget behöver vi nog inte fästs någon vilt vid egentligen. Jag nämner det här bara för att förslagsställaren vill bygga ut spårvägen till Hornsberg, det som var beslutat 2007 till 2010.
Re: Spårväg City
Postat: onsdag 21 november 2018 16:55
av Stefan Widén
Anders Hanquist skrev:Finns det separat statistik för 7N (Djurgårdslinjen)? Kan tänka mig att den är rätt "snedbelastad". På "utvägen" mot Djurgården väljer man den för en "nostalgitripp", medan de flesta tar en ordinarie 7:a från Klarabergsgatan. På återresan tar man kanske första vagn som kommer, vare sig det är en "vanlig" 7:a eller en veteranvagn. Då reser även de som inte "bryr sig".
7N har ca 100 000 resenärer per år, och de ligger inte med i de siffror som presenteras.
Stefan
Re: Spårväg City
Postat: onsdag 03 april 2019 14:45
av LÅ1
Händer det något med sträckan Djurgårdsbron - Ropsten? Ligger all planering nere eller finns det någon form av tidsplan?
Eller man (=SL) är kanske helt nöjd med 76:an?
Re: Spårväg City
Postat: onsdag 03 april 2019 15:54
av twr
LÅ1 skrev:Händer det något med sträckan Djurgårdsbron - Ropsten? Ligger all planering nere eller finns det någon form av tidsplan?
Eller man (=SL) är kanske helt nöjd med 76:an?
Det pågår en Utredningsstudie, som regionen och de båda städerna jobbar gemensamt med.
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 14 maj 2019 16:07
av twr
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 25 juni 2019 19:21
av twr
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 25 juni 2019 21:32
av Ulrik Berggren
Medfinansiering?

Re: Spårväg City
Postat: onsdag 26 juni 2019 11:04
av Hechtwagen
Dammar av mitt förslag att man valfri vardagsnatt kör alla spårvagnar man har till linje 7 efter varandra mot Sergels torg ihop med 4-5 bussar och simulerar de förhållanden som kommer råda på platsen när två hårt belastade spårvägslinjer med tät trafik ska vända där samtidigt!
Och jag dammar även av mitt förslag att flytta bussarna från spårvagnsspåren!
Re: Spårväg City
Postat: onsdag 26 juni 2019 12:03
av LÅ1
Hechtwagen skrev:Och jag dammar även av mitt förslag att flytta bussarna från spårvagnsspåren!
Vart då? till cykelbanorna på Klarabergsgatan?
Hur störande är busstrafiken för spårvagnarna i praktiken? Min erfarenhet som passagerare är att Nybroplan är den hållplats där det är vanligast att spårvagnen får vänta på buss som står i vägen. Och biltrafiken är som värst hindrande mellan Nybroplan och Norrlandsgatan. Men är inte röd signal i trafikljusen lika stor orsak till att spårvagnen står still som övrig trafik på andra platser?
Re: Spårväg City
Postat: onsdag 26 juni 2019 16:34
av Stefan Widén
Så länge det bara är en spvlinje går det nästa. Blir det en linje till får man flytta bussarna. 76 försvinner och ersätts med spv. Men värst är ändå hopp om off. Som sillar mest. Vid en uppkoppling kan man använda a36 och då ökar kapaciteten ordentligt. På nya linjen planeras för 2xa35. Så visst finns det lösningar.
I april ökade anta resenärer med 90%!!!!
Så lösningar behövs.
Stefan
Re: Spårväg City
Postat: torsdag 04 juli 2019 19:11
av 1
Hechtwagen skrev:Dammar av mitt förslag att man valfri vardagsnatt kör alla spårvagnar man har till linje 7 efter varandra mot Sergels torg ihop med 4-5 bussar och simulerar de förhållanden som kommer råda på platsen när två hårt belastade spårvägslinjer med tät trafik ska vända där samtidigt!
Vilket lysande förslag - att ingen har tänkt på det tidigare. För det gäller att planera i tid. Med tanke på att det inte finnes några beslut och att alla investeringsmedel styrs över till underjordisk trafik, torde väl ett fullknökat TCE med
"två hårt belastade spårvägslinjer med tät trafik" bli aktuellt någon gång efter år 2025.
Sedan kan man ju undra om nuvarande operatör/-er är speciellt intresserade att bekosta detta jippo i nutid. Detta för en trafik; som efter då aktuell upphandling, torde utföras av nya, hungriga multinationella företag.
Men .... till min lycka, fann jag igår en ny replipunkt, som kör temakvällar; bl.a.
"Go-GIN". Sippandes på en variant av GT, där man använde "hemkört" från Hernö, kunde jag bekvämt kontrollera att trafiken på linje 7 flöt ytterst elegant enligt tidtabell. Någon direkt trängsel uppmärksammades ej.

- 001x.jpg (74.61 KiB) Visad 5403 gånger
Nu utgår jag från att
Herr Gädda med varm hand överlåter den föreslagna provkörningen till här på Forum förekommande
"Herr Någon". Vänligen meddela mig, så att jag i god tid hinner intaga min favvo-plats.
Vänligen / Tant Lena
Ps: Varje gång jag stöter på diskussioner om val av lämpligt trafikslag i Stockholms kollektiva persontrafik, kommer jag osökt att tänka på den här klassiska reklamen;

- Perikles-Tuborg---x.jpg (104.47 KiB) Visad 5403 gånger
Budskapet i det aktuella fallet kan ompaketeras till;
"Du Kristoffer – kan Du fortælle mig, hvornaar en Metro-løsning er absolut bedst .... ?"
"Hvergang!!"

- Kristoffer-Tamsons--x.jpg (25.79 KiB) Visad 5403 gånger
Re: Spårväg City
Postat: torsdag 04 juli 2019 21:23
av Stefan Widén
Iden med att maxprova Tce är ju spännande. Man kan vända vagnarna i kungsan så blir det verkligen tätt på given. Kanske köra A35 i multipel.
En sak är klar och det är att de röda bussarna kommer inte att få plats. Dels för att dubbla A35or kräver att man tar hela hållplatsen i anspråk dels för att det kommer att gå väldigt många spårvagnar. På L7 kör man givetvis med A36 för att maxa den linjen. (hlp på Djurgården är byggda för 40 m)
Men det viktigaste och som håller på att ske är att elväxeln blir inkopplad så föraren slipper hoppa ut och växla när det blir trångt i säcken.
Sen måste vi ju givetvis köra upp ett par museivagnar
Då blir det verkligen maxprovning
Stefan
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 09 juli 2019 10:11
av Hechtwagen
Stefan Widén skrev:Iden med att maxprova Tce är ju spännande. Man kan vända vagnarna i kungsan så blir det verkligen tätt på given. Kanske köra A35 i multipel.
En sak är klar och det är att de röda bussarna kommer inte att få plats. Dels för att dubbla A35or kräver att man tar hela hållplatsen i anspråk dels för att det kommer att gå väldigt många spårvagnar. På L7 kör man givetvis med A36 för att maxa den linjen. (hlp på Djurgården är byggda för 40 m)
Men det viktigaste och som håller på att ske är att elväxeln blir inkopplad så föraren slipper hoppa ut och växla när det blir trångt i säcken.
Sen måste vi ju givetvis köra upp ett par museivagnar
Då blir det verkligen maxprovning
Stefan
Ja det skadar ju inte att ha svart på vitt vad en anläggning har för maxkapacitet! Den är ju faktiskt byggd för att två spårvägslinjer med tät trafik ska vända där samtidigt.Kolla bara på pendeltågstunneln under T-centralen som inte alls har den utlovade och datorsimulerade kapaciteten.
Om spårvägshållplatsen har kapacitet nog bör undersökas så fort man börjar bygga förlängningen mot Ropsten så eventuella åtgärder hinner tas i tid!
Lösningen är att den ena linjen vänder vid Fridhemsplan och att den andra vänder vid Liljeholmen!
1:s kritik av förslaget tar jag lätt på! Endel personer kommunicerar av någon anledning i princip bara genom kritik och negativa åsikter!
