Sida 28 av 44
Re: Spårväg City
Postat: torsdag 08 november 2018 10:02
av Sven Blomberg
Hechtwagen skrev:Sven Blomberg skrev:Är det tänkt att A 30+B 30 som finns i Malmköping skall komma till Spårväg City som förstärkning i sommar? De kan ju trafikera hela sträckan till T-Centralen
Då är det väl mer sannolikt att man lånar en sommarledig ledvagn från tvärbanan?
Jo, men det kanske kan vara trevligt att det rullar en "gammelvagn" hela sträckan också.

Re: Spårväg City
Postat: torsdag 08 november 2018 11:01
av LÅ1
Sven Blomberg skrev:Hechtwagen skrev:Sven Blomberg skrev:Är det tänkt att A 30+B 30 som finns i Malmköping skall komma till Spårväg City som förstärkning i sommar? De kan ju trafikera hela sträckan till T-Centralen
Då är det väl mer sannolikt att man lånar en sommarledig ledvagn från tvärbanan?
Jo, men det kanske kan vara trevligt att det rullar en "gammelvagn" hela sträckan också.

Jag tror att majoriteten av "den breda allmänheten" skulle uppfatta A30+B30 som reservvagnar pga vagnbrist.
Re: Spårväg City
Postat: torsdag 08 november 2018 11:31
av TKO
2002 sattes A30/B30 in i ordinarie trafik på Tvärbanans södra del när man upptäckt sprickbildning i broarna över Mälaren.
Detta uppskattades INTE av resenärerna...
/TKO
Re: Spårväg City
Postat: torsdag 08 november 2018 15:18
av M224
TKO skrev:2002 sattes A30/B30 in i ordinarie trafik på Tvärbanans södra del när man upptäckt sprickbildning i broarna över Mälaren.
Detta uppskattades INTE av resenärerna...
/TKO
Nä det kan jag tänka mig. Just A30/B30 var ju inte direkt lätta att komma av och på och sittgrupperna var galet trånga.
Re: Spårväg City
Postat: fredag 09 november 2018 13:01
av Enceladus
Stadens nya plan: Vill göra Skeppsbron bilfri
Vad har då detta att göra med Spårväg City? Jo, färre bilar på Skeppsbron innebär förmodligen att färre bilar korsar Hamngatan!
(I en väldigt avlägsen framtid kan det också bli en spårvägslinje mellan Kungsträdgården och Skanstull via Slussen och Sofia.)
Re: Spårväg City
Postat: fredag 09 november 2018 13:04
av TKO
Enceladus skrev:Stadens nya plan: Vill göra Skeppsbron bilfri
Vad har då detta att göra med Spårväg City? Jo, färre bilar på Skeppsbron innebär förmodligen att färre bilar korsar Hamngatan!
(I en väldigt avlägsen framtid kan det också bli en spårvägslinje mellan Kungsträdgården och Skanstull via Slussen och Sofia.)
Daniel Helldén - med drygt 8% av Stockholmarnas röster bakom sej - får nog svårt att övertyga övriga allianskollegor om detta...
/TKO
Re: Spårväg City
Postat: fredag 09 november 2018 16:49
av Christian Spår
Lyckas man likställa nedgrävd centralbro med byggd östlig förbindelse så kan många inblandade kompromissa en politisk lösning där de ser ut att ha vunnit något. Jag har svårt att se om man styr om centralbrons trafik till östlig förbindelse att det skulle inducera mycket ny trafik, men lokal miljöpåverkan från tung trafik försvinner från gamla stan med omnejd.
Re: Spårväg City
Postat: fredag 09 november 2018 17:41
av Stefan Widén
Måste säga att Daniel har en poäng med att göra skeppsbron bilfri. Ser man idag när genomfartstrafiken är borta så gapar körfälten tomma. Jag tror vi kommer att se fler gator bilfria, det är bara att inse att bilarnas tid i innerstaden är förbi.
Av anledningen till att man verkligen kan "all in" och göra hela innerstaden bilfri kan jag tänka mig österleden i tunnel. Givetvis med en spårvägsspår.
Stefan
Re: Spårväg City
Postat: lördag 10 november 2018 10:10
av Sven Blomberg
Bilfri Skeppsbron, eller inte. Om förslaget att göra Gamla Stan till en miljözon, där bara el-drivna bilar tillåts, blir verklighet är inte steget till bilfri Skeppsbron något otänkbart. Ursäkta att jag lämnat trådens ämne.

Re: Spårväg City
Postat: lördag 10 november 2018 12:16
av daniel_s
M224 skrev:TKO skrev:2002 sattes A30/B30 in i ordinarie trafik på Tvärbanans södra del när man upptäckt sprickbildning i broarna över Mälaren.
Detta uppskattades INTE av resenärerna...
/TKO
Nä det kan jag tänka mig. Just A30/B30 var ju inte direkt lätta att komma av och på och sittgrupperna var galet trånga.
Nej det hade förstås varit bättre med H17?!? Jag tror nog man kan säga att folk var glada över att det gick spårvagnar överhuvudtaget! Om motsvarande händer idag finns det inga smala spårvagnar alls att sätta in men däremot finns det naturligtvis massor av bussar som står startklara och redo att åka ut och trängas med bilar och cyklister på stans allt smalare körbanor...
Re: Spårväg City
Postat: onsdag 21 november 2018 11:24
av Enceladus
Spårväg City till T-Centralen har nästan dubblerat resandet
Spårväg City har haft en kraftig resandeökning sedan förlängningen från Kungsträdgården till T-Centralen i september i år. Antal påstigande per dygn har ökat med 74 procent under oktober i år jämfört med oktober 2017. Nu reser cirka 11 500 resenärer per dygn med Spårväg City mot cirka 6 600 resenärer i fjol.
Jämförelsevis hade Spårväg City 6 070 påstigande per dygn för två år sedan enligt
Fakta om SL och länet 2016.
Re: Spårväg City
Postat: onsdag 21 november 2018 12:42
av JohanB
Enceladus skrev:Spårväg City till T-Centralen har nästan dubblerat resandet
Spårväg City har haft en kraftig resandeökning sedan förlängningen från Kungsträdgården till T-Centralen i september i år. Antal påstigande per dygn har ökat med 74 procent under oktober i år jämfört med oktober 2017. Nu reser cirka 11 500 resenärer per dygn med Spårväg City mot cirka 6 600 resenärer i fjol.
Jämförelsevis hade Spårväg City 6 070 påstigande per dygn för två år sedan enligt
Fakta om SL och länet 2016.
Innan förkortningen till Kungsträdgården så hade spårvägen ca 9 000 påstigande per dygn så även jämfört med när tågen gick från "Sergels torg" så är det en förbättring.
Re: Spårväg City
Postat: onsdag 21 november 2018 12:52
av Anders Hanquist
Finns det separat statistik för 7N (Djurgårdslinjen)? Kan tänka mig att den är rätt "snedbelastad". På "utvägen" mot Djurgården väljer man den för en "nostalgitripp", medan de flesta tar en ordinarie 7:a från Klarabergsgatan. På återresan tar man kanske första vagn som kommer, vare sig det är en "vanlig" 7:a eller en veteranvagn. Då reser även de som inte "bryr sig".
Re: Spårväg City
Postat: onsdag 21 november 2018 12:55
av Anders Hanquist
Hur räknar man här påstigande/dygn? Statistiken brukar normalt på SL avse "en genomsnittlig vardag under vinterhalvåret". På Spårväg City torde belastningen snarast var den omvända. Alltså borde man räkna en lördag/söndag under sommarhalvåret.
Re: Spårväg City
Postat: onsdag 21 november 2018 15:46
av twr
https://mitti.se/nyheter/forslaget-center-hornsberg/
Det här medborgarförslaget behöver vi nog inte fästs någon vilt vid egentligen. Jag nämner det här bara för att förslagsställaren vill bygga ut spårvägen till Hornsberg, det som var beslutat 2007 till 2010.
Re: Spårväg City
Postat: onsdag 21 november 2018 16:55
av Stefan Widén
Anders Hanquist skrev:Finns det separat statistik för 7N (Djurgårdslinjen)? Kan tänka mig att den är rätt "snedbelastad". På "utvägen" mot Djurgården väljer man den för en "nostalgitripp", medan de flesta tar en ordinarie 7:a från Klarabergsgatan. På återresan tar man kanske första vagn som kommer, vare sig det är en "vanlig" 7:a eller en veteranvagn. Då reser även de som inte "bryr sig".
7N har ca 100 000 resenärer per år, och de ligger inte med i de siffror som presenteras.
Stefan
Re: Spårväg City
Postat: onsdag 03 april 2019 14:45
av LÅ1
Händer det något med sträckan Djurgårdsbron - Ropsten? Ligger all planering nere eller finns det någon form av tidsplan?
Eller man (=SL) är kanske helt nöjd med 76:an?
Re: Spårväg City
Postat: onsdag 03 april 2019 15:54
av twr
LÅ1 skrev:Händer det något med sträckan Djurgårdsbron - Ropsten? Ligger all planering nere eller finns det någon form av tidsplan?
Eller man (=SL) är kanske helt nöjd med 76:an?
Det pågår en Utredningsstudie, som regionen och de båda städerna jobbar gemensamt med.
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 14 maj 2019 16:07
av twr
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 25 juni 2019 19:21
av twr