Per Lind skrev:Vad är det för avstängningar av Djurgårdslinjen 2019/20? -Per
Jomenvisst; är den angivna avstängningssperioden uppseendeväckande; men här torde manusförfattaren i brist på fakta bara huggit till med en period inom vilken det erfordras avstängningar för att kunna utföra erforderliga arbeten.
Nu vill jag gärna understryka att det är lite ”
dagsprisnoteringar” för kommande arbeten och vi har inom bolaget vant oss vid att dagens program inte alltid även gäller i morgon.
Jag tror att
Stefan Widén antytt i sina svar att osäkerheten i planeringen till viss del har sitt ursprung i det positiva att vi upplever att beslutet att återupptaga projekteringen av ”
sammanbindningsbanan” till Ropsten ligger i närtid.
Med tydlig reservation att detta gäller ”
för närvarande” är planen följande;
- Tidigare planer att tillgänglighetsanpassa och bygga om Nybroplan är icke längre aktuella. Vi anser att hållplatsen fungerar tillfredsställande och har påtalat att det är tämligen olämpligt att starta upp trafiken till TCE för att sedan stänga ner spårvagnstrafiken under lång tid.
- Däremot är det aktuellt och behövligt att förnya delar av spåren på Strandvägen. Dessa arbeten beräknas behöva avstängning fyra månader; januari till april år 2020
Jag har ju alltsedan år 1987 varit involverad i driften av ABSS och understundom blir jag lite häpen över hur fort tiden går och att vi snart lägger 26 år av framgångsrik verksamhet bakom oss.
Ett skavande problem är att depåanläggningen på Djurgården har levt på tillfälliga bygglov och de går inte att förlänga i evighet. Och vi har passerat sista brytpunkten.
En fortsättning kräver ändring av detaljplanen för området och det är knappast någon hemlighet att andra aktörer visat mycket stort intresse att komma över det aktuella området.
Där vill jag påstå att ”vindarna vänt” till vår fördel och ansvariga politiker och tjänstemän börjat inse att en fortsatt spårvagnstrafik till Djurgården är av yttersta värde vilket kräver en fungerande vagnhall.
Törhända kanske fördröjningen med byggandet av förlängningen till Ropsten och därigenom nå befintlig vagnhall vid AGA har varit av godo enär det troligtvis räddat Alkärrshallen för framtiden. I en framtid där vi ser hallen kunna till största delen användas som ”
ett levande spårvagnsmuseum” med enbart några spår för ut- och inryckande moderna spårvagnar samt reserver.
- Det arbetas nu för en ”tillfällig detaljplan” gällande 10 + 10 år vilken troligtvis kommer att träda i kraft i början av år 2019 och möjliggör bygglov för erforderliga förändringsarbeten, vilka krävs för att vi skall få plats med åtta A35B samt museivagnar.
- I november detta år kommer f.d.
Aquaria att rivas. Vi har en ”gemensam vägg” (mot spår 1) som då måste kompletteras när den blir ”yttervägg”.
-
Den museala trafiken drivs som vanligt under 2019 fram till sommarturlistans slut varefter dessa vagnar flyttas till AGA.
- Hur framtiden kommer att te sig för den trafikmuseala trafiken därefter vet vi för närvarande inte. Nuvarande trafikavtal E21m upphör vid flytten och ett nytt måste upphandlas. Om nu
Trafikförvaltningen även i fortsättningen ser ett värde i denna verksamhet, behöver vi nog inte oroa oss för att mista uppdraget. Antalet tänkbara operatörer med erforderlig vagnpark betraktar jag icke som oroande stort.
- Under hösten 2019 avser man att starta arbetena på hallen.
- Det innebär bl.a. förstärkningsarbeten på grunden (för lyftar) och takkonstruktionen spår 1 – 4 (för att möjliggöra arbetsbryggor)
- Hallen byggs ut med fyra meter mot sjön där den också får en mer tilltalande fasad till glädje för passerande passagerarfartyg!
- Periodvis kommer fyra vagnar att parkeras utomhus med lämpligt skydd
Vänliga Hälsningar / Lena

- 01x.jpg (63.21 KiB) Visad 6332 gånger