Fyrspår på Mälarbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av twr »

4330 skrev: måndag 22 januari 2024 18:11
twr skrev: söndag 21 januari 2024 16:58
4330 skrev: söndag 21 januari 2024 15:43

Det står att de kommer gå på ytterspåren förbi Sollentuna. Inte varför de kommer (behöva) göra det.
Förlåt, jag tänkte att det var självklart. Det beror troligen på att det inte finns några övergångsväxlar mellan Sollentuna och Häggvik.
Okej, så växlarna som syns på Google Maps (växlar mellan inner/ytterspår samt mellan innerspåren) är något annat än övergångsväxlar?
Du har rätt, det syns både på google och eniro. Då är det verkligen frågan varför man inte ska stanna i Sollentuna. Något med signalering?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

Växlarna "mellan Sollentuna och Häggvik" ligger i Häggvik (driftplats). Jag utgår dessutom ifrån att man vill hålla kontaktledningen strömlös närmast arbetsplatsen. Hursomhelst, det verkar som ni har tid på er att fortsätta diskutera detta (kanske i en egen tråd eftersom det inte rör Mälarbanan).

Upphandlingen för Häggvik sydlig entré avbryts
https://www.trafikverket.se/vara-projek ... e-avbryts/

Trafikverket avbryter upphandling för ny pendeltågsentré
https://www.sollentuna.se/nyheter--pres ... tagsentre/
Med hänvisning till det rådande omvärlds- och marknadsläget avbryter Trafikverket upphandlingen av entreprenör för att bygga en ny sydlig entré till Häggviks pendeltågsstation.

Sollentuna kommun samverkar nu med Trafikverket och Region Stockholms trafikförvaltning med ambition att få klart med en ny upphandling under hösten 2024.

Den avbrutna upphandlingen innebär att det under 2024 inte blir byggstart för den nya sydliga entrén till Häggviks pendeltågsstation. Ambitionen är att den avbrutna upphandlingen ska påverka projektets framdrift så lite som möjligt.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: tisdag 16 januari 2024 11:58 Mälarbanans fyrspår sägs dröja ytterligare 20 år. Helt absurt.
Efter pausen: Bygget av Mälarbanan tar fart igen
Mitt i skrev:I fjol kom beskedet att projektet pausas till åtminstone 2028. Senare kunde Mitt i berätta att utbyggnaden väntas vara klar först 2042, tio år senare än tidigare plan.

[...]

– När jag pratar med sundbybergare finns det en stor tolerans när vi jobbar. Däremot inte när det är rörigt och står still, säger Schilling.

[...]

Enligt den ska projektet vara genomfört år 2042. Avtalet som rör Sundbyberg tvingar dock Trafikverket att betala 70 miljoner kronor i vite för varje år efter 2037 som bygget drar ut på tiden.

[...]

Projektet väntas kosta sammanlagt 25,5 miljarder kronor. 10 miljarder har redan använts, till utbyggnaden av fyra spår och tre stationer mellan Kallhäll och Spånga.
Hur kan det ta så lång tid för Mälarbanans fyrspårsutbyggnad? Samtidigt väntas regionaltågsstationen i Barkarby bli klar i tid, faktiskt ett år före tunnelbanan:
Trafikverket skrev:Med nya busslinjer genom E4 Förbifart Stockholm, kommer södra Stockholm i en framtid att bindas ihop med norra Stockholm på ett helt nytt sätt via den nya bussterminalen i Barkarby. Detta bidrar också till och skapar ett effektivt resande i stora delar av regionen.

[...]

Just nu arbetar vi med att färdigställa fasaden på stationsbyggnaden med paneler. Nästa steg är att montera hissar och rulltrappor. I april 2026 planerar vi att öppna stationshuset för entré ner till pendeltågen, därpå följer öppnande för entré till regional- och fjärrtågen. Region Stockholm planerar också för att den nya bussterminalen ska öppna 2026. Trafikstart för tunnelbanan är planerad till december 2027.
Naturligtvis passar Trafikverket på att marknadsföra Förbifart Stockholm, den största investeringen som tillkommer under planperioden!
JohanB

Inlägg av JohanB »

Dock med färdigdatum alltjämt tidigast 2042? Är det mig det är fel på eller är detta inte väldigt lång tid för att gräva ner en järnväg några kilomerter och bygga till två spår?
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

JohanB skrev: torsdag 19 december 2024 23:56
Dock med färdigdatum alltjämt tidigast 2042? Är det mig det är fel på eller är detta inte väldigt lång tid för att gräva ner en järnväg några kilomerter och bygga till två spår?
Ja det låter helt extremt även om det nu är ett antal moment i bygget. Men det handlar ju inte om tunneldrivning i egentlig bemärkelse utan nedgrävning av två tråg med plattform och vardera två spår. 4-5 år vore väl rimligt .
duga

Inlägg av duga »

Vitet är väl tänkt att snabba upp det till att vara klart senast 2037.
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

duga skrev: lördag 21 december 2024 10:01
Vitet är väl tänkt att snabba upp det till att vara klart senast 2037.
Det är lustigt hur vissa beställare tror att saker kan gå snabbare bara för att man har viten. Det kan jag tala om att det gör det inte, man jobbar så snabbt som det går även utan viten.

Försöker man driva upp temot, så blir det ineffektivt, man gör fel, gör saker i fel ordning får backa och göra om. Resultatet blir sämre och dyrare utan att det blir klart så mycket tidigare. Tidplaner rör sig för det mesta bara åt ett håll och viten blir en kostnad för leverantören som läggs på priset. Vad har man då uppnått?
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Byggherrar drar sig ur kraftigt försenade Mälarbanan
Mitt i skrev:Utmed de nya spåren i Solna planeras för 1 400 bostäder och 85 000 kvadratmeter kontor.

Men alltihop har försenats kraftigt, nu nämns 2042, som tidigast, kunna vara året då rälsen är färdig och husen kan byggstarta. Men det kan dröja till 2045.

[...]

– Regeringen och Trafikverket har sjabblat bort Solnas näringsliv genom att prioritera ned projektet och försena Mälarbanan med sexton år. Jag tycker inte det är seriöst skött. Det försenar Solnas och hela stockholmsregionens utveckling.
Vem är egentligen ansvarig för denna kraftiga försening?
Skriv svar