Man kan fråga sig vem som öppnat korken, kanske är herr TKO själv? Men vem vet, personpåhopp och förminskande av sina motståndare kanske ligger värmt om hjärtat?TKO skrev:Öppnat korken ikväll?
Jag föredrar en strukturerad diskussion - t ex att man håller sej till ämnet.
En del verkar föredra en modern variant av polsk riksdag...
Nej slipa argumenten, ditt inlägg är ju rent av löjligt. Kan det vara all cykling i snöstorm som sätter sina spår?
krya på dej
önskar
Thomas K Ohlsson
Skip-stop stoppas?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Skip-stop stoppas?
Senast redigerad av BSB101 den lördag 28 september 2019 13:18, redigerad totalt 1 gånger.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7602
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Skip-stop stoppas?
Kverulansparanoia är smittsamt, tydligen.BSB101 skrev:Man kan fråga sig vem som öppnat korken, kanske är herr TKO själv? Men vem vet, personpåhopp och förminskande av sina abortmotståndare kanske ligger värmt om hjärtat?TKO skrev:Öppnat korken ikväll?
Jag föredrar en strukturerad diskussion - t ex att man håller sej till ämnet.
En del verkar föredra en modern variant av polsk riksdag...
Nej slipa argumenten, ditt inlägg är ju rent av löjligt. Kan det vara all cykling i snöstorm som sätter sina spår?
krya på dej
önskar
Thomas K Ohlsson
PS. Som en allmän vägledning för Forums skribenter vill jag framhålla skillnaden mellan
visa (plural av vis): https://svenska.se/tre/?sok=vis&pz=1
och
vissa (plural av viss): https://svenska.se/tre/?sok=viss&pz=1
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Skip-stop stoppas?
Givetvis - efter ett eller annat glas Spätburgunder syns allt klarare! Efter några glas till kan man till och med tro sej förstå grunddragen i vinhandlarsonens kritik av den politiska ekonomien...BSB101 skrev:Man kan fråga sig vem som öppnat korken, kanske är herr TKO själv? Men vem vet, personpåhopp och förminskande av sina abortmotståndare kanske ligger värmt om hjärtat?TKO skrev:Öppnat korken ikväll?
Jag föredrar en strukturerad diskussion - t ex att man håller sej till ämnet.
En del verkar föredra en modern variant av polsk riksdag...
Nej slipa argumenten, ditt inlägg är ju rent av löjligt. Kan det vara all cykling i snöstorm som sätter sina spår?
krya på dej
önskar
Thomas K Ohlsson
'Abortmotståndare' antar jag är ett skrivfel?
Från det ena till det andra så tyckte jag att det var märkbart färre cyklister ute idag jämfört med förra lördagen. Men att tro att det har något med vädret att göra är förmodligen en förhastad slutsats...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Skip-stop stoppas?
''TKO skrev:Givetvis - efter ett eller annat glas Spätburgunder syns allt klarare! Efter några glas till kan man till och med tro sej förstå grunddragen i vinhandlarsonens kritik av den politiska ekonomien...
Hur många glas krävs för att sluta med personpåhopp när sakargumenten inte finns?
Jag har sett betydligt färre bilar köra förbi idag jämfört med förra lördagen, jag drar dock inga slutsatser ifrån mina icke vetenskapliga observationer. Visa gillar dock att dra slutsatser från egna observationer, speciellt om dessa stämmer överens med den tes man driver. Detta betyder dock inte att det har så mycket med verkligheten att göra.Från det ena till det andra så tyckte jag att det var märkbart färre cyklister ute idag jämfört med förra lördagen. Men att tro att det har något med vädret att göra är förmodligen en förhastad slutsats...
Re: Skip-stop stoppas?
Eftersom jag alltid har sakliga argument anser jag frågan 'hypotetisk'!
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7602
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Skip-stop stoppas?
Har ingenjörn märkt hur projektionerna haglar. Som t.ex. " sluta med personpåhopp när sakargumenten inte finns". Inges kostym är inte lätt att fylla, men försöka duger, tydligen.BSB101 skrev:''TKO skrev:Givetvis - efter ett eller annat glas Spätburgunder syns allt klarare! Efter några glas till kan man till och med tro sej förstå grunddragen i vinhandlarsonens kritik av den politiska ekonomien...
Hur många glas krävs för att sluta med personpåhopp när sakargumenten inte finns?
Jag har sett betydligt färre bilar köra förbi idag jämfört med förra lördagen, jag drar dock inga slutsatser ifrån mina icke vetenskapliga observationer. Visa gillar dock att dra slutsatser från egna observationer, speciellt om dessa stämmer överens med den tes man driver. Detta betyder dock inte att det har så mycket med verkligheten att göra.Från det ena till det andra så tyckte jag att det var märkbart färre cyklister ute idag jämfört med förra lördagen. Men att tro att det har något med vädret att göra är förmodligen en förhastad slutsats...
Dessutom är det märkligt att det ska vara så svårt att inse skillnaden mellan visa och vissa.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
-
- Inlägg: 3206
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Skip-stop stoppas?
Han kanske uppriktigt menar att det är visa människor i diskussionen.dr Cassandra Nojdh skrev:[
Dessutom är det märkligt att det ska vara så svårt att inse skillnaden mellan visa och vissa.
Men förvisso kan nivån variera, eller som salig Gunnar Sträng så försynt uttryckte sig: ”det är alldeles för många slipslösa och skäggiga med i debatten”.
Re: Skip-stop stoppas?
Trafikförvaltningen har just godkänt att linjerna tas bort - både linje 516 från Norrviken och linje 526 från Sollentuna. Får Arriva en högre ersättning för dessa direktbussar än för vanliga matarbussar? Om de flesta åker lokalt mellan Viby och Norrviken så är det ju dumt att ge en högre ersättning...Lars_L skrev:Men som diskuterats tidigare så ingår ju 516 och 526 i E20. Där har ju Arriva rätt att anpassa turtätheten och man behöver alltså bara köra kvartstrafik som minst, om resandeunderlaget inte kräver mer. Att man kör tätare trafik tyder ju på att det finns ett underlag. Eftersom det dock inte kostar något för Trafikförvaltningen (oss skattebetalare) om bussarna går tomma en del av sträckan, så kommer ju knappast heller Trafikförvaltningen att godkänna att linjerna tas bort. Särskilt som man inte har någon snabb lösning för den tilltagande trängseln i pendeltågstrafiken.
Jag antar att denna trafikförändring förutsätter att Norrviken behåller sin 7,5-minuterstrafik under överskådlig tid. Därmed är det väl osannolikt att snabbtåg återinförs på Ostkustbanan?
Re: Skip-stop stoppas?
Snarare att 516 förkortas. Den kommer ju utgå från Mossvägen. Men det är nog ett beslut som man får hitta en annan lösning på inom några år om man ska kunna klara Riplan, med tanke på att kapaciteten i pendeln är för liten. Men å andra sidan reviderar man väl kanske Riplan istället.Enceladus skrev:Trafikförvaltningen har just godkänt att linjerna tas bort - både linje 516 från Norrviken och linje 526 från Sollentuna. Får Arriva en högre ersättning för dessa direktbussar än för vanliga matarbussar? Om de flesta åker lokalt mellan Viby och Norrviken så är det ju dumt att ge en högre ersättning...Lars_L skrev:Men som diskuterats tidigare så ingår ju 516 och 526 i E20. Där har ju Arriva rätt att anpassa turtätheten och man behöver alltså bara köra kvartstrafik som minst, om resandeunderlaget inte kräver mer. Att man kör tätare trafik tyder ju på att det finns ett underlag. Eftersom det dock inte kostar något för Trafikförvaltningen (oss skattebetalare) om bussarna går tomma en del av sträckan, så kommer ju knappast heller Trafikförvaltningen att godkänna att linjerna tas bort. Särskilt som man inte har någon snabb lösning för den tilltagande trängseln i pendeltågstrafiken.
Jag antar att denna trafikförändring förutsätter att Norrviken behåller sin 7,5-minuterstrafik under överskådlig tid. Därmed är det väl osannolikt att snabbtåg återinförs på Ostkustbanan?
Det är samma kostnad för alla resenärer - ca 23 kronor per resa borde nuvärdet vara uppe i för ersättningen i E20, block 1 (svårt att räkna upp indexnivåerna korrekt eftersom man använder så många parametrar (skulle nog ta en hel dag att sitta och räkna upp korrekt). Sedan gör Trafikförvaltningen justeringar ifall medelreslängden minskar i trafikområdet, men det påverkas knappast av det här.
Eftersom det knappast är några som bott vid pendeltågsstationerna som åkt bussarna, så blir det ju inte färre resor. Kostnaden för Trafikförvaltningen blir densamma, såvida inte några väljer att åka 525 och sedan byta till 516, då blir ju Trafikförvaltningens kostnad dubblerad.
Eftersom Edsberg dock endast kommer att trafikeras av 607 och den tillhör Norrort (block 2) och ersättningen är ca 31 kr per resa där, så blir slutresultatet troligen att de totala kostnaderna för avtalen ökar, kostnader som man kanske får kompensera genom att dra ner trafiken (inte utöka trafiken) i Söderort.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Skip-stop stoppas?
Då förstår jag varför linje 526 inte förlängdes till Fridhemsplan - innerstan har väl en ännu lägre ersättning? Det är synd, för en busslinje mellan Sollentuna och Fridhemsplan skulle faktiskt kunna avlasta pendeltågen. Att försöka avlasta pendeltåg med normalbussar är däremot inte särskilt effektivt...Lars_L skrev:Snarare att 516 förkortas. Den kommer ju utgå från Mossvägen. Men det är nog ett beslut som man får hitta en annan lösning på inom några år om man ska kunna klara Riplan, med tanke på att kapaciteten i pendeln är för liten. Men å andra sidan reviderar man väl kanske Riplan istället.Enceladus skrev:Trafikförvaltningen har just godkänt att linjerna tas bort - både linje 516 från Norrviken och linje 526 från Sollentuna. Får Arriva en högre ersättning för dessa direktbussar än för vanliga matarbussar? Om de flesta åker lokalt mellan Viby och Norrviken så är det ju dumt att ge en högre ersättning...Lars_L skrev:Men som diskuterats tidigare så ingår ju 516 och 526 i E20. Där har ju Arriva rätt att anpassa turtätheten och man behöver alltså bara köra kvartstrafik som minst, om resandeunderlaget inte kräver mer. Att man kör tätare trafik tyder ju på att det finns ett underlag. Eftersom det dock inte kostar något för Trafikförvaltningen (oss skattebetalare) om bussarna går tomma en del av sträckan, så kommer ju knappast heller Trafikförvaltningen att godkänna att linjerna tas bort. Särskilt som man inte har någon snabb lösning för den tilltagande trängseln i pendeltågstrafiken.
Jag antar att denna trafikförändring förutsätter att Norrviken behåller sin 7,5-minuterstrafik under överskådlig tid. Därmed är det väl osannolikt att snabbtåg återinförs på Ostkustbanan?
Det är samma kostnad för alla resenärer - ca 23 kronor per resa borde nuvärdet vara uppe i för ersättningen i E20, block 1 (svårt att räkna upp indexnivåerna korrekt eftersom man använder så många parametrar (skulle nog ta en hel dag att sitta och räkna upp korrekt). Sedan gör Trafikförvaltningen justeringar ifall medelreslängden minskar i trafikområdet, men det påverkas knappast av det här.
Eftersom det knappast är några som bott vid pendeltågsstationerna som åkt bussarna, så blir det ju inte färre resor. Kostnaden för Trafikförvaltningen blir densamma, såvida inte några väljer att åka 525 och sedan byta till 516, då blir ju Trafikförvaltningens kostnad dubblerad.
Eftersom Edsberg dock endast kommer att trafikeras av 607 och den tillhör Norrort (block 2) och ersättningen är ca 31 kr per resa där, så blir slutresultatet troligen att de totala kostnaderna för avtalen ökar, kostnader som man kanske får kompensera genom att dra ner trafiken (inte utöka trafiken) i Söderort.
Re: Skip-stop stoppas?
Nja, det är vilket avtalsområde linjen hör till som avgör, så då måste man fatta beslut om att flytta över linjen (vilket kräver sina tilläggskostnader att reglera). Men däremot skulle inte Arriva få en spänn mer av en förlängning till Fridhemsplan (om man inte fick till ett specialavtal).Enceladus skrev:
Då förstår jag varför linje 526 inte förlängdes till Fridhemsplan - innerstan har väl en ännu lägre ersättning? Det är synd, för en busslinje mellan Sollentuna och Fridhemsplan skulle faktiskt kunna avlasta pendeltågen. Att försöka avlasta pendeltåg med normalbussar är däremot inte särskilt effektivt...
Det är ju till och med så att stomlinje 6 skjutits på framtiden för att Arriva i sådana fall måste kompenseras för att man då blir av med 506.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Skip-stop stoppas?
Arriva skulle ju tjäna multum på det lokala resandet mellan Fridhemsplan och Karolinska sjukhuset, och det är väl det som är problemet. Trafikförvaltningen vill att resenärerna använder innerstadslinjerna som har en lägre ersättning.Lars_L skrev:Nja, det är vilket avtalsområde linjen hör till som avgör, så då måste man fatta beslut om att flytta över linjen (vilket kräver sina tilläggskostnader att reglera). Men däremot skulle inte Arriva få en spänn mer av en förlängning till Fridhemsplan (om man inte fick till ett specialavtal).Enceladus skrev:
Då förstår jag varför linje 526 inte förlängdes till Fridhemsplan - innerstan har väl en ännu lägre ersättning? Det är synd, för en busslinje mellan Sollentuna och Fridhemsplan skulle faktiskt kunna avlasta pendeltågen. Att försöka avlasta pendeltåg med normalbussar är däremot inte särskilt effektivt...
Det är ju till och med så att stomlinje 6 skjutits på framtiden för att Arriva i sådana fall måste kompenseras för att man då blir av med 506.
Däremot behöver inte uppdelningen av linje 607 medföra ökade kostnader. Nu blir istället resorna mellan Sollentuna och Karolinska sjukhuset billigare att ersätta.
Re: Skip-stop stoppas?
Arriva tjänar förstås på nuvarande förslag, det är ju vi skattebetalare som är förlorare. Jo, om man förlängde 607 till Fridhemsplan skulle det förstås vara en vinst, men inte 516 som vi talade om tidigare. Den går ju bara i rusningsriktningen och skulle då gå i "fel rusningsriktning" för det stora underlaget.Enceladus skrev:Arriva skulle ju tjänar multum på det lokala resandet mellan Fridhemsplan och Karolinska sjukhuset, och det är väl det som är problemet. Trafikförvaltningen vill att resenärerna använder innerstadslinjerna som har en lägre ersättning.Lars_L skrev:Nja, det är vilket avtalsområde linjen hör till som avgör, så då måste man fatta beslut om att flytta över linjen (vilket kräver sina tilläggskostnader att reglera). Men däremot skulle inte Arriva få en spänn mer av en förlängning till Fridhemsplan (om man inte fick till ett specialavtal).Enceladus skrev:
Då förstår jag varför linje 526 inte förlängdes till Fridhemsplan - innerstan har väl en ännu lägre ersättning? Det är synd, för en busslinje mellan Sollentuna och Fridhemsplan skulle faktiskt kunna avlasta pendeltågen. Att försöka avlasta pendeltåg med normalbussar är däremot inte särskilt effektivt...
Det är ju till och med så att stomlinje 6 skjutits på framtiden för att Arriva i sådana fall måste kompenseras för att man då blir av med 506.
Däremot behöver inte uppdelningen av linje 607 medföra ökade kostnader. Nu blir istället resorna mellan Sollentuna och Karolinska sjukhuset billigare att ersätta.
Fast å andra sidan accepterar ju Trafikförvaltningen att Nobina på linje 676 tar lokala trafikanter mellan Tekniska och Roslags Näsbys trafikplats (trots att det var sagt att det inte skulle göras) - där ligger väl VBP på över hundralappen per resenär...Så helt konsekventa är man inte.
Men det är ju därför man väl kommit på att det inte är så bra med VBP. Den hindrar alla lösningar som skapar mervärde för resenärerna eftersom det blir så många begränsningar, både om trafiken blir dyrare för operatören och begränsningar att ha trafik i andras trafikområden. Trafikförvaltningen har ju inte riktigt insett att det finns lite fler linjer än stombussarna som har trafik inom flera avtalsområden.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Skip-stop stoppas?
Det är i första hand vi resenärer som är förlorare på att Trafikförvaltningen inte gick med på att förlänga linje 526 till Fridhemsplan (för övrigt har linjen dubbelriktad trafik hela dagen). Visst skulle Arriva tjäna en extra slant, men det är väl försumbart på det stora hela. Trafikförvaltningen bränner ju mer pengar på att köra långa tåg i onödan på Ostkustbanan...Lars_L skrev:Arriva tjänar förstås på nuvarande förslag, det är ju vi skattebetalare som är förlorare. Jo, om man förlängde 607 till Fridhemsplan skulle det förstås vara en vinst, men inte 516 som vi talade om tidigare. Den går ju bara i rusningsriktningen och skulle då gå i "fel rusningsriktning" för det stora underlaget.
Fast å andra sidan accepterar ju Trafikförvaltningen att Nobina på linje 676 tar lokala trafikanter mellan Tekniska och Roslags Näsbys trafikplats (trots att det var sagt att det inte skulle göras) - där ligger väl VBP på över hundralappen per resenär...Så helt konsekventa är man inte.
Men det är ju därför man väl kommit på att det inte är så bra med VBP. Den hindrar alla lösningar som skapar mervärde för resenärerna eftersom det blir så många begränsningar, både om trafiken blir dyrare för operatören och begränsningar att ha trafik i andras trafikområden. Trafikförvaltningen har ju inte riktigt insett att det finns lite fler linjer än stombussarna som har trafik inom flera avtalsområden.
Re: Skip-stop stoppas?
Ska verkligen skip-stop på linje 526 stoppas? Jag visste inte ens att den hade införts...Enceladus skrev:Det är i första hand vi resenärer som är förlorare på att Trafikförvaltningen inte gick med på att förlänga linje 526 till Fridhemsplan (för övrigt har linjen dubbelriktad trafik hela dagen). Visst skulle Arriva tjäna en extra slant, men det är väl försumbart på det stora hela. Trafikförvaltningen bränner ju mer pengar på att köra långa tåg i onödan på Ostkustbanan...Lars_L skrev:Arriva tjänar förstås på nuvarande förslag, det är ju vi skattebetalare som är förlorare. Jo, om man förlängde 607 till Fridhemsplan skulle det förstås vara en vinst, men inte 516 som vi talade om tidigare. Den går ju bara i rusningsriktningen och skulle då gå i "fel rusningsriktning" för det stora underlaget.
Fast å andra sidan accepterar ju Trafikförvaltningen att Nobina på linje 676 tar lokala trafikanter mellan Tekniska och Roslags Näsbys trafikplats (trots att det var sagt att det inte skulle göras) - där ligger väl VBP på över hundralappen per resenär...Så helt konsekventa är man inte.
Men det är ju därför man väl kommit på att det inte är så bra med VBP. Den hindrar alla lösningar som skapar mervärde för resenärerna eftersom det blir så många begränsningar, både om trafiken blir dyrare för operatören och begränsningar att ha trafik i andras trafikområden. Trafikförvaltningen har ju inte riktigt insett att det finns lite fler linjer än stombussarna som har trafik inom flera avtalsområden.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Skip-stop stoppas?
Jag orkar inte läsa igenom alla inlägg som skrivits hittills, men om man går tillbaka till ursprungsfrågan så har jag lite frågor om den.
Vad är egentligen definitionen av Skip-stop? Finns det en sådan eller är det lite beroende på var man frågar?
Vad är egentligen definitionen av Skip-stop? Finns det en sådan eller är det lite beroende på var man frågar?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Skip-stop stoppas?
Man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Sollentuna fick välja mellan 7,5-minuterstrafik eller direktbussar till Sergels torg och valde det förstnämnda. Det hade jag också gjort eftersom direktbussarna skulle vara ganska meningslösa även med 15-minuterstrafik. Följaktligen slopas direktbussarna från Norrviken (linje 516) och Sollentuna (linje 526). Kvar blir linje 516 som direktbuss från Mossvägen till Sergels torg och linje 526 som tvärförbindelse mellan Sollentuna och Karolinska sjukhuset.TKO skrev:Ska verkligen skip-stop på linje 526 stoppas? Jag visste inte ens att den hade införts...
En relaterad nyhet är att direktbussarna från Nynäshamn (linje 861), Ösmo (linje 862) och Dalarö (linje 869) kortas av till Globen/Slakthuset. Detta leder troligen till ett kraftigt minskat resande, varpå linjerna kan dras in. Det ska noteras att Nynäshamn tidigare hade 3 tåg/h i morgonrusningen. Om direktbussarna dras in så behövs någon form av kompensation!
Re: Skip-stop stoppas?
Cykelbro över Drevviken ska nu utredas
Jaså? Kanske dags att tipsa SL om att Skogås redan har fler resenärer än Ulriksdal, Häggvik, Norrviken och Rotebro!Direktpress skrev:– Det finns en stor rörelse som är emot skip stop som det kallas, och vi Huddingepolitiker vill också få till fler stopp åtminstone i någon del av den här sträckan. Där kan cykelbron bidra, när fler Tyresöbor tar tåget, säger han.
När SL bestämmer hur många avgångar en pendeltågsstation ska få väger de in antalet resenärer som hoppar av och på där.
Re: Skip-stop stoppas?
Det beror på vem man frågar!Odd skrev:Jag orkar inte läsa igenom alla inlägg som skrivits hittills, men om man går tillbaka till ursprungsfrågan så har jag lite frågor om den.
Vad är egentligen definitionen av Skip-stop? Finns det en sådan eller är det lite beroende på var man frågar?
Men vi som kan det här vet att det är skillnad på "skip-stop" och "express/lokal"-tåg. SL har aldrig kört "skip-stop"...
(Ett bra exempel på "skip-stop" är J/Z i New Yorks tunnelbana, ett annat Market-Frankford i Philadelphia.)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Skip-stop stoppas?
Ja det där är en floskel som SL och andra trafikhuvudmän gärna tar till, men det är en ren lögn. Det är inte så som trafikplaneringen går till helt enkelt. Tyvärr. När snabbtågsupplägget infördes var det efter en omröstning mellan kommunerna där personer som inte kan någonting om trafikplanering skulle välja mellan två trafikupplägg. Huddinge kommun valde att rösta på snabbtågsalternativet.Enceladus skrev:Cykelbro över Drevviken ska nu utredas
Jaså? Kanske dags att tipsa SL om att Skogås redan har fler resenärer än Ulriksdal, Häggvik, Norrviken och Rotebro!Direktpress skrev:– Det finns en stor rörelse som är emot skip stop som det kallas, och vi Huddingepolitiker vill också få till fler stopp åtminstone i någon del av den här sträckan. Där kan cykelbron bidra, när fler Tyresöbor tar tåget, säger han.
När SL bestämmer hur många avgångar en pendeltågsstation ska få väger de in antalet resenärer som hoppar av och på där.