Sida 25 av 30
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Postat: torsdag 04 mars 2021 21:02
av Enceladus
Debatt: Utred en återutbyggnad av Roslagsbanan från Kårsta till Rimbo
SD gör ännu ett utspel om Roslagsbanans utbyggnad. Budskapet är samma som i
regionfullmäktiges sammanträde och
SR:s kollektivtrafikdebatt: Slopa utbyggnaden till City och satsa istället på Rimbo!
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Postat: torsdag 04 mars 2021 21:32
av Lennart Petersen
Konstigt att ställa de två sakerna mot varandra. Tvärtom är väl utbyggnaden till City ett bra argument för återuppbyggnad till Rimbo när man får en genomgående förbindelse Rimbo-City utan byte. Och återuppbyggnad till Rimbo bör ju vara relativt enkel och billig. Marken finns kvar som reservat , vid Rö finns färdig viadukt för vägen och det är inga tekniska svårigheter med konstbyggen. Möjligen kan man räta ut banan lite längs sjön Sparren.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Postat: torsdag 04 mars 2021 21:51
av X12
Man kom väl inför Sverigeförhandlingen fram till att Rimbo-utbyggnaden skulle kosta flera miljarder med en spårkilometerkostnad som var i nivå med Ostlänken. Inte så billigt med andra ord.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Postat: torsdag 04 mars 2021 23:57
av Lennart Petersen
X12 skrev:Man kom väl inför Sverigeförhandlingen fram till att Rimbo-utbyggnaden skulle kosta flera miljarder med en spårkilometerkostnad som var i nivå med Ostlänken. Inte så billigt med andra ord.
Max 1 miljard då, flera låter osannolikt för 15km bana där marken redan ligger intakt. Exempel Botniabanan,byggd för sth 250km/h med många konstbyggen som tunnlar, viadukter, broar gick på ca 80mkr/km. Vad som behövs för Kårsta-Rimbo är ny banöverbyggnad med makadam, slipers med räls, kontaktledning med stolpar. Men längs Sparren är det rätt slingrigt så man kan räta ut en del kurvor.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Postat: fredag 05 mars 2021 9:16
av Verspieder
Lennart Petersen skrev:Konstigt att ställa de två sakerna mot varandra. Tvärtom är väl utbyggnaden till City ett bra argument för återuppbyggnad till Rimbo när man får en genomgående förbindelse Rimbo-City utan byte. Och återuppbyggnad till Rimbo bör ju vara relativt enkel och billig. Marken finns kvar som reservat , vid Rö finns färdig viadukt för vägen och det är inga tekniska svårigheter med konstbyggen. Möjligen kan man räta ut banan lite längs sjön Sparren.
Inte så konstigt tillvägagångssätt egentligen, om man räknar in att partiet är ett populistiskt parti som lägger snabba opportunistiska förslag, där man mer än gärna förenklar genom att ställa satsningar mot varandra. Detta för att snabbt och enkelt ställa folk mot varandra, och få snabba röster.
Det var inte mer än fem år sedan som SD Norrtäljes dåvarande gruppledare avvisade tanken på ett resecentrum i Arninge, samt var starkt kritisk till alla spår norr om Kårsta. Minns så väl hur högljutt otrevlig han var mot Föreningen Tåg till Rimbo, mitt på öppen gata under Rimbodagen, då satsningen norr om Kårsta var "oansvarig hantering av skattemedel". Däremot levde han som så många andra uppenbarligen i tron att allt som satsas på RB söder om Kårsta är helt gratis.
SD har därmed totalt noll trovärdighet i frågan.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Postat: fredag 05 mars 2021 9:26
av Verspieder
Lennart Petersen skrev:Max 1 miljard då, flera låter osannolikt för 15km bana där marken redan ligger intakt. Exempel Botniabanan,byggd för sth 250km/h med många konstbyggen som tunnlar, viadukter, broar gick på ca 80mkr/km. Vad som behövs för Kårsta-Rimbo är ny banöverbyggnad med makadam, slipers med räls, kontaktledning med stolpar. Men längs Sparren är det rätt slingrigt så man kan räta ut en del kurvor.
Frågan är varför "man" (vilka det nu var) räknade fram ett pris som motsvarar dubbelspårig snabbtågsjärnväg med tunnlar, broar och sth 250 km/t, för en 12 km kort sträcka med enkelspårig smalspårig förortsjärnväg med sth 120 km/t? Tänkte de stoppa en miljard i egen ficka, eller räknade man avsiktligt fel för att skapa opinion mot förlängningen? Oroväckande många verkar lita på denna fantasikalkyl dessutom.
Med denna logik borde ju spårbyte och renovering av 12 km Roslagsbana mellan Kårsta och Lindholmen kosta ohyggliga summor, varje gång banan renoveras. Detta dock helt utan debatter om kostnader. Väldigt snedvriden och oseriös blir debatten, om man fortsätter insistera att allt söder om Kårsta är gratis, medan allt norr om Kårsta kostar motsvarande ett Shinkansensystem.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Postat: fredag 05 mars 2021 10:43
av Enceladus
Lennart Petersen skrev:
Konstigt att ställa de två sakerna mot varandra. Tvärtom är väl utbyggnaden till City ett bra argument för återuppbyggnad till Rimbo när man får en genomgående förbindelse Rimbo-City utan byte. Och återuppbyggnad till Rimbo bör ju vara relativt enkel och billig. Marken finns kvar som reservat , vid Rö finns färdig viadukt för vägen och det är inga tekniska svårigheter med konstbyggen. Möjligen kan man räta ut banan lite längs sjön Sparren.
Jag skulle gissa att det rör sig om röstfiske. Roslagsbanan till Rimbo ger stora restidsvinster även utan en förlängning till City. Dels skulle tågen gå något snabbare till Östra station, dels skulle tågen gå betydligt oftare utanför rusningen och dels skulle tågen stanna vid flera målpunkter på vägen. En av spårtrafikens stora fördelar är ju att järnvägar är avsevärt attraktivare att bo vid än motorvägar. Motståndet mot förlängningen till City handlar nog om att fiska röster i Danderyd.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Postat: fredag 05 mars 2021 10:58
av Enceladus
Det talas mycket om att slopa förlängningen till City för att istället satsa på Rimbo, men nu vill tydligen även Norrtäljeborna
få en del av kakan. I insändaren föreslås, precis som tidigare, att förlängningen till City slopas, men istället ska resurserna gå till en förlängning till Norrtälje!
Förra året hade Norrtälje kommun länets
sjunde största folkökning, efter Haninge, Stockholm, Nacka, Järfälla, Södertälje och Österåker. I sammanställningen framgår det inte var i kommunen tillväxten sker, men jag antar att den är koncentrerad till centralorten. Ju större tätorten blir, desto starkare blir opinionen för spårtrafik.
(Notera att inflyttningen till vissa kommuner maskeras som ett födelseöverskott i samband med att unga personer flyttar in, får barn och sedan i något mindre utsträckning flyttar ut med barnen.)
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Postat: lördag 06 mars 2021 8:20
av twr
Verspieder skrev:Lennart Petersen skrev:Max 1 miljard då, flera låter osannolikt för 15km bana där marken redan ligger intakt. Exempel Botniabanan,byggd för sth 250km/h med många konstbyggen som tunnlar, viadukter, broar gick på ca 80mkr/km. Vad som behövs för Kårsta-Rimbo är ny banöverbyggnad med makadam, slipers med räls, kontaktledning med stolpar. Men längs Sparren är det rätt slingrigt så man kan räta ut en del kurvor.
Frågan är varför "man" (vilka det nu var) räknade fram ett pris som motsvarar dubbelspårig snabbtågsjärnväg med tunnlar, broar och sth 250 km/t, för en 12 km kort sträcka med enkelspårig smalspårig förortsjärnväg med sth 120 km/t? Tänkte de stoppa en miljard i egen ficka, eller räknade man avsiktligt fel för att skapa opinion mot förlängningen? Oroväckande många verkar lita på denna fantasikalkyl dessutom.
Med denna logik borde ju spårbyte och renovering av 12 km Roslagsbana mellan Kårsta och Lindholmen kosta ohyggliga summor, varje gång banan renoveras. Detta dock helt utan debatter om kostnader. Väldigt snedvriden och oseriös blir debatten, om man fortsätter insistera att allt söder om Kårsta är gratis, medan allt norr om Kårsta kostar motsvarande ett Shinkansensystem.
Jag tror det är lite för avancerade tolkningar. Det kan väl lila gärna vara så att någon räknade lite fel utan att själv inse det?
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Postat: lördag 06 mars 2021 12:42
av Sio
Verspieder skrev:Lennart Petersen skrev:Max 1 miljard då, flera låter osannolikt för 15km bana där marken redan ligger intakt. Exempel Botniabanan,byggd för sth 250km/h med många konstbyggen som tunnlar, viadukter, broar gick på ca 80mkr/km. Vad som behövs för Kårsta-Rimbo är ny banöverbyggnad med makadam, slipers med räls, kontaktledning med stolpar. Men längs Sparren är det rätt slingrigt så man kan räta ut en del kurvor.
Frågan är varför "man" (vilka det nu var) räknade fram ett pris som motsvarar dubbelspårig snabbtågsjärnväg med tunnlar, broar och sth 250 km/t, för en 12 km kort sträcka med enkelspårig smalspårig förortsjärnväg med sth 120 km/t? Tänkte de stoppa en miljard i egen ficka, eller räknade man avsiktligt fel för att skapa opinion mot förlängningen? Oroväckande många verkar lita på denna fantasikalkyl dessutom.
Med denna logik borde ju spårbyte och renovering av 12 km Roslagsbana mellan Kårsta och Lindholmen kosta ohyggliga summor, varje gång banan renoveras. Detta dock helt utan debatter om kostnader. Väldigt snedvriden och oseriös blir debatten, om man fortsätter insistera att allt söder om Kårsta är gratis, medan allt norr om Kårsta kostar motsvarande ett Shinkansensystem.
Jag gjorde ett tafatt försök att googla fram denna fantasifulla kalkyl. Har någon möjligen en länk?
Min professionella åsikt är att kostnaden för att återställa det järnvägstekniska till Rimbo är ca 300 miljoner. Sedan kan man ju behöva ta en titt på det geotekniska på sträckan, som man på övriga Roslagsbanan har åtgärdat i omgånagar under många tröttsamma sommaravstängningar. Nu senast i Faringe träsk, fast då under en vinterstängning. Det kan ju dra något 100-tal miljoner till och så pratar man ju om kurvrätning mellan Sparren och Rö också ett grannlaga markjobb men det är fortfarande långt till en miljard, snarare närmare en halv miljard.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Postat: lördag 06 mars 2021 12:59
av Verspieder
Det lustiga är att ingen verkar ha en länk, eller källa till den där slutsatsen på över två miljarder. Ändå är det så många som tror på dessa uppgifter fullt ut, utan att ifrågasätta dem det minsta lilla.
"Man" och "någon" har räknat, eventuellt lite fel med sisådär fyrdubbel slutsumma. Men vem eller vilka, det verkar inte vara så noga.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Postat: lördag 06 mars 2021 13:28
av twr
Verspieder skrev:Det lustiga är att ingen verkar ha en länk, eller källa till den där slutsatsen på över två miljarder. Ändå är det så många som tror på dessa uppgifter fullt ut, utan att ifrågasätta dem det minsta lilla.
"Man" och "någon" har räknat, eventuellt lite fel med sisådär fyrdubbel slutsumma. Men vem eller vilka, det verkar inte vara så noga.
Det är väl snarare så att de flesta ifrågasätter uppgiften, snarare än tror på den?
Varsågod, här är en länk:
http://media.forhandling.sverigeforhand ... 151106.pdf
Se sidan 60. 2,5 miljarder står det, inklusive fordon och depå. Kan det tänkas vara omkring en halv miljard som går till fordon och depå?
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Postat: lördag 06 mars 2021 19:34
av Verspieder
Vad är det för depå? Depån för X15p står ju redan klar i Molnby, och i och med levereransen av alla X15p lär ju det inte bli vagnsbrist på banan direkt. Två ytterligare tågsätt sägs behövas för Rimbolinjen, men går det inte att kompensera för detta genom att behålla lika många X10p-tågsätt för Näsbyparklinjen? Eller är planen att alla X10p måste bort så fort som möjligt?
Jag kom även på en smått galen idé idag. Det heter ju att spårområdet mellan universitet och Östra station ska säljas för att bli bostäder. Men kan man inte behålla ett dubbelspår Näsbypark - Östra och helt enkelt bygga bostäderna ovanpå denna järnväg? Däcka över med byggnader helt enkelt.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Postat: lördag 06 mars 2021 20:52
av twr
Verspieder skrev:Vad är det för depå? Depån för X15p står ju redan klar i Molnby, och i och med levereransen av alla X15p lär ju det inte bli vagnsbrist på banan direkt. Två ytterligare tågsätt sägs behövas för Rimbolinjen, men går det inte att kompensera för detta genom att behålla lika många X10p-tågsätt för Näsbyparklinjen? Eller är planen att alla X10p måste bort så fort som möjligt?
Det är förstås inte "en depå", utan platser i en (någon) depå. Självklart ska X10p bort. Inte så snart som möjligt, men i ett sånt här långsiktigt sammanhang vore det ju oseriöst att räkna med att behålla gamla fordon. Om banan till Rimbo byggs krävs det fler fordon och fler depåplatser, Det vore väldigt konstigt att räkna på något annat sätt.
Verspieder skrev:Jag kom även på en smått galen idé idag. Det heter ju att spårområdet mellan universitet och Östra station ska säljas för att bli bostäder. Men kan man inte behålla ett dubbelspår Näsbypark - Östra och helt enkelt bygga bostäderna ovanpå denna järnväg? Däcka över med byggnader helt enkelt.
Ja, det är en ganska galen idé. Vad tänker du att det skulle finnas för poäng med detta?
Det blir såklart färre och/eller mindre lönsamma bostäder med en sådan lösning. Och därmed mindre intäkter till regionen. Det är säkert tekniskt möjligt, men vad är syftet?
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Postat: måndag 22 november 2021 11:24
av Enceladus
Gångåtgärder mellan Vanadisvägen och Hagastaden
Är det promenadavstånd mellan Hagastaden och pendeltågens uppgång mot Vanadisvägen? Denna fråga har uppkommit i anslutning till diverse diskussioner om "gula linjen", och Stockholms kommun verkar i alla fall tro det. Men infrastrukturen saknas. Därför tänker kommunen bygga en genomgående gångbana.
Mer intressant, och relevant för denna tråd, är kanske följande passage:
Stockholms kommun skrev:Dessutom planeras för en förlängning av Roslagsbanan från Östra station till Centralen via Odenplan. Allt fler kommer i framtiden använda Citybanans entré för att ta sig till andra trafikslag än pendeltågen.
Har det redan framkommit att även Roslagsbanan ska ha en uppgång mot Vanadisvägen, eller åtminstone någon sorts koppling dit? Tunnelbanan har ju det inte.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Postat: måndag 22 november 2021 19:08
av Sio
Enceladus skrev:
Är det promenadavstånd mellan Hagastaden och pendeltågens uppgång mot Vanadisvägen?
Det är väl 375 m från uppgången till den närmsta delen av Hagastaden. Till de mer avlägsna delarna är del nog en dryg kilometers gångväg.
Enceladus skrev:
Har det redan framkommit att även Roslagsbanan ska ha en uppgång mot Vanadisvägen, eller åtminstone någon sorts koppling dit? Tunnelbanan har ju det inte.
Inte vad jag vet, men Tunnelbanan har väl koppling till uppgången vid Vanadisplan via Pendeltågets plattform?
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Postat: måndag 22 november 2021 20:18
av daniel_s
Sio skrev:Enceladus skrev:
Har det redan framkommit att även Roslagsbanan ska ha en uppgång mot Vanadisvägen, eller åtminstone någon sorts koppling dit? Tunnelbanan har ju det inte.
Inte vad jag vet, men Tunnelbanan har väl koppling till uppgången vid Vanadisplan via Pendeltågets plattform?
Tekniskt sett ja, men så går ju knappast någon vettig människa.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Postat: måndag 22 november 2021 20:36
av LÅ1
daniel_s skrev:Sio skrev:Enceladus skrev:
Har det redan framkommit att även Roslagsbanan ska ha en uppgång mot Vanadisvägen, eller åtminstone någon sorts koppling dit? Tunnelbanan har ju det inte.
Inte vad jag vet, men Tunnelbanan har väl koppling till uppgången vid Vanadisplan via Pendeltågets plattform?
Tekniskt sett ja, men så går ju knappast någon vettig människa.
Möjligen om det är 30 minusgrader och storm!

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Postat: måndag 22 november 2021 21:29
av gek
daniel_s skrev:Tekniskt sett ja, men så går ju knappast någon vettig människa.
kanske inte, men
jag gör det ibland t ex vid kraftigt regn

Om rulltrapporna fungerar blir det inte fler steg än ovan jord.
Det är stora strömmar av gående mellan station Odenplans entré vid Vanadisvägen och arbetsplatser i Solna, exempelvis NKS (Nya Karolinska Solna), där jag själv arbetat av och till. Finns knappast anledning att försöka åka buss den korta sträckan. De fåtaliga tågen på den framtida djupgående "gula linjen" kommer nog inte heller att få särskilt många att överge gångstråket - förutom de som kan åka med de gula tågen från exempelvis Södermalm eller Johanneshov direkt till Hagastaden.
En lämplig ytterligare åtgärd vid Gävlegatan, som jag inte direkt hittar i underlaget, vore att ändra stuprören till att inte vräka ut sitt vatten direkt på trottoarerna. Vintertid blir det väldigt snabbt gigantiska isberg.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Postat: tisdag 23 november 2021 10:22
av twr
Enceladus skrev:
Mer intressant, och relevant för denna tråd, är kanske följande passage:
Stockholms kommun skrev:Dessutom planeras för en förlängning av Roslagsbanan från Östra station till Centralen via Odenplan. Allt fler kommer i framtiden använda Citybanans entré för att ta sig till andra trafikslag än pendeltågen.
Har det redan framkommit att även Roslagsbanan ska ha en uppgång mot Vanadisvägen, eller åtminstone någon sorts koppling dit? Tunnelbanan har ju det inte.
Tråkigt att den som har skrivit den texten är så slarvig med formuleringarna. Det är en förlängning från Universitetet, inte Östra som ju läggs ned. Och det är en förlängning till T-Centralen, inte Centralen.
Det blir ingen separat uppgång för Roslagsbanan mot Vanadisvägen, däremot kan resenärer förstås välja att gå över Citybanans plattform.