Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Detta tycks vara en fråga som politiker har svårt att bestämma sig vad de egentligen vill.
"Sabunis utspel skakar om samarbetet med regeringen".
"KD svänger – vill nu stoppa snabbtågen".
Och Expressen (och många andra) har svårt att skilja höghastighetståg från snabbtåg.
Men dagens stambanor behöver ju avlastning, både för att ge plats för fler och bättre pendeltåg, dels för att kunna utöka godstrafiken.
En artikel från i januari: "Södra stambanan drabbad av kapacitetsbrist".
(På kartan i ovanstående länk är Gripenberg markerad. Därifrån utgick ju en järnväg ner till Jönköping en gång i tiden. Men nu stannar väl inga tåg där.)
"Sabunis utspel skakar om samarbetet med regeringen".
"KD svänger – vill nu stoppa snabbtågen".
Och Expressen (och många andra) har svårt att skilja höghastighetståg från snabbtåg.
Men dagens stambanor behöver ju avlastning, både för att ge plats för fler och bättre pendeltåg, dels för att kunna utöka godstrafiken.
En artikel från i januari: "Södra stambanan drabbad av kapacitetsbrist".
(På kartan i ovanstående länk är Gripenberg markerad. Därifrån utgick ju en järnväg ner till Jönköping en gång i tiden. Men nu stannar väl inga tåg där.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Nej, däremot i Tranås.LÅ1 skrev:(På kartan i ovanstående länk är Gripenberg markerad. Därifrån utgick ju en järnväg ner till Jönköping en gång i tiden. Men nu stannar väl inga tåg där.)
Professionell tyckare
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Trots namnet har partiet inte särskilt mycket med liberalism att göra.LÅ1 skrev:Ledare på Expressen: "Liberalerna väljer fel spår om höghastighetstågen".
Den liberala ledarredaktionen på Expressen är inte överens med partiet som kallar sig Liberalerna. (Inget fel med det, bara ett konstaterande.)
Avtal kan alltid tas upp för omförhandling och förändras om inblandade parter kommer överens. Detta gäller i allra högsta grad politiska dito.Ulrik Berggren skrev:Ursäkta utvikningen, men har Januariavtalet slutat gälla?
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
När Folkpartiet ändrade namn till Folkpartiet Liberalerna så jämförde jag det med alla stater som har ordet demokratiska i namnet. Det är till intet förpliktigande.BSB101 skrev:Trots namnet har partiet inte särskilt mycket med liberalism att göra.LÅ1 skrev:Ledare på Expressen: "Liberalerna väljer fel spår om höghastighetstågen".
Den liberala ledarredaktionen på Expressen är inte överens med partiet som kallar sig Liberalerna. (Inget fel med det, bara ett konstaterande.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Nu står det var och en fritt att göra sin egen definition av den politiska ideologin "liberalism" - men för egen del tycker jag att partiet Liberalerna (fd Folkpartiet) i de flesta frågor företräder en liberal ståndpunkt! Värre är det med de s.k. Kristdemokraterna som inte alls lever upp till den första delen i sitt namn, och börjar tveka allt mer när det gäller den andra. Går det att anmäla dom för falsk marknadsföring?BSB101 skrev:Trots namnet har partiet inte särskilt mycket med liberalism att göra.LÅ1 skrev:Ledare på Expressen: "Liberalerna väljer fel spår om höghastighetstågen".
Den liberala ledarredaktionen på Expressen är inte överens med partiet som kallar sig Liberalerna. (Inget fel med det, bara ett konstaterande.)
Det speciella med politiska "avtal" är att det i de flesta fall räcker med att en part vill bryta det. Se till exempel "Decemberöverenskommelsen" - tillkommen på den genuint kristdemokratiske Göran Hägglunds initiativ - där det räckte att en champagnedrickande flamsfia från Linköping ville hamna i mediafokus, så backade först det egna partiet och sedan alla de övriga högerpartierna, att någon sedan över huvud taget kan lita på dessa vindflöjlar är för mej en gåta. Men att stå vid sitt ord och att ett handslag är ett handslag gäller nog inte längre i det nyliberala Sverige!BSB101 skrev:Avtal kan alltid tas upp för omförhandling och förändras om inblandade parter kommer överens. Detta gäller i allra högsta grad politiska dito.Ulrik Berggren skrev:Ursäkta utvikningen, men har Januariavtalet slutat gälla?
anser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Håller helt med. Gällande L blir det lite extra "roligt" då man gång på gång kommer med förslag om detaljstyrning av både det ena och andra.LÅ1 skrev:När Folkpartiet ändrade namn till Folkpartiet Liberalerna så jämförde jag det med alla stater som har ordet demokratiska i namnet. Det är till intet förpliktigande.BSB101 skrev:Trots namnet har partiet inte särskilt mycket med liberalism att göra.LÅ1 skrev:Ledare på Expressen: "Liberalerna väljer fel spår om höghastighetstågen".
Den liberala ledarredaktionen på Expressen är inte överens med partiet som kallar sig Liberalerna. (Inget fel med det, bara ett konstaterande.)
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Aj då! Då gjorde banan inte skäl för namnet. Man nådde alltså aldrig stambanan? Men en massa småorter fick i alla fall bra förbindelse med Jönköping.
Men det märkligaste i detta sammanhang är att orten Gripenberg finns med på kartan i den länkade artikeln. Kanske är det en viktig trafikplats?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6425
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Inte Expressen heller.BSB101 skrev:Trots namnet har partiet inte särskilt mycket med liberalism att göra.LÅ1 skrev:Ledare på Expressen: "Liberalerna väljer fel spår om höghastighetstågen".
Den liberala ledarredaktionen på Expressen är inte överens med partiet som kallar sig Liberalerna. (Inget fel med det, bara ett konstaterande.)
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6425
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Ingenjörn måste förstå att det är skillnad mellan hard facts som kan omsättas i statsbudgetar, och allmänna luftigheter(!), som t.ex. "höghastighetståg". I övrigt brukade general de Gaulle säga "det är med avtal som med rosor och unga flickor - de varar så länge de varar". Men han var ju fransman, så han kunde uttrycka sig på det viset.Ulrik Berggren skrev:Ursäkta utvikningen, men har Januariavtalet slutat gälla?LÅ1 skrev:Ledare på Expressen: "Liberalerna väljer fel spår om höghastighetstågen".
Den liberala ledarredaktionen på Expressen är inte överens med partiet som kallar sig Liberalerna. (Inget fel med det, bara ett konstaterande.)Men det kanske ska ses som em meny där man kan ta vad man önskar. Pax för att välja bort värnskatteslopningen!Punkt 28 i 73-punktsprogrammet skrev:Bygg ut infrastrukturen–bind ihop Sverige med tåg som går i tid. ]Den beslutade nationella planen för infrastruktur 2018–2029 med investeringar i vägar och järnvägar i hela landet på 700 miljarder ska fullföljas. Nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas så att Stockholm,Göteborg,Malmöoch regioner och städer längs med och i anslutning till banans sträckningbättre knyts samman med moderna och hållbara kommunikationer. Det ska ske fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige och planeringen för attbygga Norrbotniabanan i sin helhet ska intensifieras. Den breda finansieringsdiskussionen mellan sju riksdagspartier ska återupptas och utgöra utgångspunkten för det fortsatta arbetet med projektet. Dagens eurovinjetteavgift för godstransporter ska behållas så länge som möjligt. Ett nytt miljöstyrande system skautredas (Tillsätts våren 2019[---]
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Och? Lite värre att ett politiskt parti redan i partinamnet ägnar sig åt vilseledande marknadsföring.dr Cassandra Nojdh skrev:Inte Expressen heller.BSB101 skrev:Trots namnet har partiet inte särskilt mycket med liberalism att göra.LÅ1 skrev:Ledare på Expressen: "Liberalerna väljer fel spår om höghastighetstågen".
Den liberala ledarredaktionen på Expressen är inte överens med partiet som kallar sig Liberalerna. (Inget fel med det, bara ett konstaterande.)
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Vem eller vilka skall definiera vad 'liberalism' egentligen är?
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Hans Wibacke
- Inlägg: 747
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Alla har väl rätt till sin egen definition i sann liberal anda...?TKO skrev:Vem eller vilka skall definiera vad 'liberalism' egentligen är?
/TKO
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Och då beroende på vilken typ av liberalism man själv företräder har alla antingen jättefel ('kravliberalism') eller också rätt ('ultraliberalism')!Hans Wibacke skrev:Alla har väl rätt till sin egen definition i sann liberal anda...?TKO skrev:Vem eller vilka skall definiera vad 'liberalism' egentligen är?
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
SJ: Snabbtågen billigare än kritikerna påstår
SJ framför restidsvinsten med höghastighetsbanor i ett annat perspektiv. Vanligtvis jämförs de nya banornas restider med dagens, men den jämförelsen är egentligen ointressant. Det går nämligen inte att behålla dagens restider med kraftigt utökad trafik.Dagens industri skrev:Fakta är att restidsvinsten mellan Stockholm och Göteborg jämfört med i dag är en timme. Tar vi hänsyn till Trafikverkets bedömning att utan höghastighetsbanorna så ökar restiden på de gamla banorna blir tidsvinsten ännu större. På flera delsträckor reduceras restiden med 50-80 procent jämfört med i dag.
En jämförelse görs med utbyggnaden av Stockholms tunnelbana. Det konstateras att de samhällsekonomiska kalkylerna inte fångar hela effekten av stora infrastrukturinvesteringar. I tunnelbanefallet har ingen hänsyn tagits till trängsel, men restidsvinsten blir ju enorm om alternativet är att alla som vill inte kan använda kollektivtrafiken vissa tider på grund av platsbrist - hela 70 procent av restidsvinsten med en tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan förloras om trängsel ombord inte beaktas!Dagens industri skrev:Stockholms Handelskammare lyfter fram att investeringen i höghastighetsbanor är negativ med nuvarande sätt att räkna. Om de vore konsekventa skulle de i så fall också kritisera investeringarna i Stockholms tunnelbana. De kalkylerna är ännu sämre än den för höghastighetsbanorna.
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Jag säger bara börja bygg nu!Dagens industri skrev:- Höghastighetsbanor kan byggas på 10 år. Estland, Lettland och Litauen bygger 87 mil nytt dubbelspår på sex år. Det är därför oklart varför Sverige inte kan. Med landskapsbroar skulle det gå ännu snabbare, och med mindre inverkan i landskapet.
Frågan är om man med 10 år menar från planeringsstart till driftstart, eller från första verkliga spadtaget till trafikstart.
Det finns nog goda skäl att renodla nya banor för höghastighetståg. Även om det inte är svårt att hitta skäl till att man inte ska göra det.Dagens industri skrev:- Det kan bli billigare. Om de nya stambanorna renodlas för de snabbaste tågen så kan vi bygga billigare. Höghastighetståg klarar både betydligt brantare backar och smalare tunnlar. Samtidigt blir både kapacitet och punktlighet i hela järnvägssystemet högre. Lägre kostnader och högre effekter ger också en betydligt bättre ekonomisk kalkyl.
Man får inte glömma att SJ i viss mån talar i egen sak. Men Stockholms handelskammare tycks ju ha ett intresse av att dessa banor inte byggs. Oklart varför. Så handelskammaren vill få banorna att framstå som olönsamma och miljöfarliga etc.
(Det som inte talar för att det är en god och bra miljösatsning är förstås att MP är för dessa banor! )
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
MenLÅ1 skrev:Jag säger bara börja bygg nu!
När det är fråga om Rail Baltica, som det verkar att åsyftas, så har jämförelsen med Sverige problem
- Det finns redan en existerande förbindelse men det är fråga om bredspårig icke elektrifierad järnväg som är relativt krokig och enspårig
- Planen är en standard spårig järnväg från Warszawa till Tallinn elektrifierad och med dubblespår för höghastighetståg
- https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_Baltica - Projektet under Finska viken är i sig sitt eget projekt men enligt planerna kommer alltså tågen att kunna fortsätta från Tallinn via detta tunnelprojekt till Kägeludden (Esbo) och Helsingfors flygfält. Lösningen är troligtvis fyrspår, alltså bredspår och standard spår (såsom över Torneå å mellan Haparanda och Torneå)
- Banan Warszawa - Berlin är standardspår dock ej för höghastighetståg
Sverige: Den längre sträckan Stockholm - Jönköping - Malmö skulle ta enligt planerna cirka två och en halv timme. Alltså inget för jobb pendlare medan affärsmännen som skall vara i Köpenhamn klockan 9:00, jaha flyget från Arlanda
Om nuvarande tåg kör direkt och utan att stanna från Stockholm Central via Alvesta mot Malmö, över bron till Köpenhamns huvudbangård, är inte detta ett fungerande och reellt alternativ och skillnaden i resetid är obetydlig. Men det gäller att få bort alla spärrar och stopp
Men den verkliga lösningen för ett framtida Europa är https://hyperloopconnected.org/2019/02/ ... p-network/
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Expressen har låtit Sifo göra en undersökning om väljarnas inställning till höghastighetsbanorna.
Unga är mer positiva än äldre.
Män mer positiva än kvinnor.
KD- och SD-väljarna är de som är mest negativa till banorna, medan V- och L-väljarna mest för.
"Expressen/Sifo: Väljarna splittrade om snabbtåg".
"MP-väljarnas inställning den stora överraskningen".
Bildvalet till videon med Jenny Madestam är intressant. Inte minst att man på ett ställe visar tunnelbanespår.
Unga är mer positiva än äldre.
Män mer positiva än kvinnor.
KD- och SD-väljarna är de som är mest negativa till banorna, medan V- och L-väljarna mest för.
"Expressen/Sifo: Väljarna splittrade om snabbtåg".
"MP-väljarnas inställning den stora överraskningen".
Bildvalet till videon med Jenny Madestam är intressant. Inte minst att man på ett ställe visar tunnelbanespår.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6425
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
En ren partsinlaga från SJ (det vore väl nästan tjänstefel om de inte tyckte så - däremot är en del av de ganska beska kommentarerna till inlägget intressanta, och det säger jag som vanligtvis inte brukar ha mycket till övers för sådana). Fackförbundet SEKO, som tydligen organiserar järnvägspersonal skrev f.ö en liklydande inlaga i samma tidning den 8/10 2019.Enceladus skrev:SJ: Snabbtågen billigare än kritikerna påstår
SJ framför restidsvinsten med höghastighetsbanor i ett annat perspektiv. Vanligtvis jämförs de nya banornas restider med dagens, men den jämförelsen är egentligen ointressant. Det går nämligen inte att behålla dagens restider med kraftigt utökad trafik.Dagens industri skrev:Fakta är att restidsvinsten mellan Stockholm och Göteborg jämfört med i dag är en timme. Tar vi hänsyn till Trafikverkets bedömning att utan höghastighetsbanorna så ökar restiden på de gamla banorna blir tidsvinsten ännu större. På flera delsträckor reduceras restiden med 50-80 procent jämfört med i dag.
En jämförelse görs med utbyggnaden av Stockholms tunnelbana. Det konstateras att de samhällsekonomiska kalkylerna inte fångar hela effekten av stora infrastrukturinvesteringar. I tunnelbanefallet har ingen hänsyn tagits till trängsel, men restidsvinsten blir ju enorm om alternativet är att alla som vill inte kan använda kollektivtrafiken vissa tider på grund av platsbrist - hela 70 procent av restidsvinsten med en tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan förloras om trängsel ombord inte beaktas!Dagens industri skrev:Stockholms Handelskammare lyfter fram att investeringen i höghastighetsbanor är negativ med nuvarande sätt att räkna. Om de vore konsekventa skulle de i så fall också kritisera investeringarna i Stockholms tunnelbana. De kalkylerna är ännu sämre än den för höghastighetsbanorna.
Alla grundläggande problem, som i huvudsak Lars_L och jag pekat på, kvarstår. Att detta gigantiska bygge dessutom skulle kunna vara "klimatneutralt" på 10 år är rena fantasierna.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6425
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Riksrevisionen kritisk till hanteringen av "höghastighetsjärnvägarna":
https://www.riksrevisionen.se/om-riksre ... rnvag.html
https://www.riksrevisionen.se/om-riksre ... rnvag.html
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".