Sida 24 av 44
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 28 augusti 2018 11:34
av twr
TKO skrev:Enceladus skrev:VTI rapport 975: Rekommendationer för funktionell utformning av spårvägssystem
Hur lever Spårväg City upp till rekommendationerna?
VTI skrev:Spårvagnar och bussar vid samma plattform bör undvikas av flera skäl. Dels blir hållplatsen mycket lång eftersom bussar och spårvagnar har olika instegshöjd, vilket kräver skilda plattformshöjder, alltså två plattformar i rad, förenade med en ramp. Dels bryts spåranläggningen, särskilt slitytan, snabbt ned av busstrafiken.
Vad menar VTI med "bryts spåranläggningen, särskilt slitytan, snabbt ner av busstrafiken"? Vilken "slityta"?
undrar
Thomas K Ohlsson
Asfalten menar de väl?
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 28 augusti 2018 12:36
av TKO
twr skrev:TKO skrev:Vad menar VTI med "bryts spåranläggningen, särskilt slitytan, snabbt ner av busstrafiken"? Vilken "slityta"?
undrar
Thomas K Ohlsson
Asfalten menar de väl?
Jo det tror jag med. Då kan man dels fråga sej om denna tillhör "spåranläggningen", dels busstrafiken sliter mer om det finns spårvägsspår inlagda?
Det där känns inte genomtänkt!
/TKO
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 28 augusti 2018 13:35
av LÅ1
TKO skrev:twr skrev:TKO skrev:Vad menar VTI med "bryts spåranläggningen, särskilt slitytan, snabbt ner av busstrafiken"? Vilken "slityta"?
undrar
Thomas K Ohlsson
Asfalten menar de väl?
Jo det tror jag med. Då kan man dels fråga sej om denna tillhör "spåranläggningen", dels busstrafiken sliter mer om det finns spårvägsspår inlagda?
Det där känns inte genomtänkt!
/TKO
Min teori är att busstrafiken sliter mer på asfalten när det finns spår i gatan. Att åka buss på Strandvägen är ingen mjuk och behaglig resa. Alternativt så drar man sig i det längsta för att reparera gatan när det finns spår i den.
Det kan inte vara bra för bussarna (heller) att bli omskakade och vibrerade. Allt som kan skakas loss gör väl det.
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 28 augusti 2018 13:59
av TKO
Jo rälerna fungerar kanske som en sorts brottanvisning i asfalten. "Gungigheten" tror jag dock mer beror på att bärlagret komprimeras av den tunga busstrafiken.
I hållplatsområden borde man kunna råda bot på detta genom att belägga körbanan med betong.
Men det bästa är naturligtvis att undvika buss- och biltrafik vid spårvägshållplatser, men då främst av andra skäl.
/TKO
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 28 augusti 2018 14:12
av 2763
LÅ1 skrev:
Min teori är att busstrafiken sliter mer på asfalten när det finns spår i gatan. Att åka buss på Strandvägen är ingen mjuk och behaglig resa. Alternativt så drar man sig i det längsta för att reparera gatan när det finns spår i den.
Det kan inte vara bra för bussarna (heller) att bli omskakade och vibrerade. Allt som kan skakas loss gör väl det.
Nej. Busstrafiken sliter inte mer på asfalten när det finns spårvägsspår i gatan. Däremot märks slitaget mycket tydligare eftersom spår och asfalt slits olika. Bussarna sliter hårt även på spåranläggningen ska sägas, men den är robustare än asfalten. Och, nej, det är inte bra för bussarna med vassa stållinjaler som petar upp ur asfalten.
/T
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 28 augusti 2018 14:34
av LÅ1
TKO skrev:Jo rälerna fungerar kanske som en sorts brottanvisning i asfalten. "Gungigheten" tror jag dock mer beror på att bärlagret komprimeras av den tunga busstrafiken.
I hållplatsområden borde man kunna råda bot på detta genom att belägga körbanan med betong.
Men det bästa är naturligtvis att undvika buss- och biltrafik vid spårvägshållplatser, men då främst av andra skäl.
/TKO
Det är inte någon gungighet som är besvärligt. Det är alla håligheter, potthål av olika storlekar och format.
2763 skrev:LÅ1 skrev:
Min teori är att busstrafiken sliter mer på asfalten när det finns spår i gatan. Att åka buss på Strandvägen är ingen mjuk och behaglig resa. Alternativt så drar man sig i det längsta för att reparera gatan när det finns spår i den.
Det kan inte vara bra för bussarna (heller) att bli omskakade och vibrerade. Allt som kan skakas loss gör väl det.
Nej. Busstrafiken sliter inte mer på asfalten när det finns spårvägsspår i gatan. Däremot märks slitaget mycket tydligare eftersom spår och asfalt slits olika. Bussarna sliter hårt även på spåranläggningen ska sägas, men den är robustare än asfalten. Och, nej, det är inte bra för bussarna med vassa stållinjaler som petar upp ur asfalten.
/T
Dessa stållinjaler är väl mest till förfång för däcken. Men alla håligheter i vägbanan gör ju att inredningen skakar sönder, och sen fortsätter att vibrera även på släta vägar.
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 28 augusti 2018 14:36
av TKO
Då det visat sej att jag haft fel i alla mina antaganden om kombinationen bussar, spårvägsräler och asfalt skall jag åtminstone för närvarande avstå från vidare spekulationer!
lovar
Thomas K Ohlsson
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 28 augusti 2018 15:27
av Enceladus
BSB101 skrev:Enceladus skrev:För kommuner utan valkretsindelning ligger spärren på två procent, vilket ger kommunerna viss möjlighet till manipulering, men den har dessvärre inte utnyttjats här.
Manipulering är ett starkt ord men om en kommun av Stockholms storlek endast skulle ha en valkrets skulle det vara när att använda m-ordet. Detta då båda största blocken har partier som ligger på gränsen för att komma in.
Spärregler är ju i grunden
odemokratiska. Huddinge, en av Sveriges största kommuner,
beslutade i samband med den nya vallagen att införa en valkrets.
Karl Henriksson skrev:En valkrets istället för två betyder att kommunalvalet 2018 kommer att bli så enkelt och rättvist som möjligt. Valresultatet kommer så nära som möjligt avspegla hur väljarna faktiskt lagt sina röster. Det är en seger inte bara för Kristdemokraterna utan också för demokratin.
Tack vare många småpartier som Huddingepartiet och Drevvikenpartiet är kommunen förskonad från partier med vågmästarroll. Även Lidingö har
infört en valkrets, vilket innebär att fler partier kan bli representerade.
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 28 augusti 2018 16:49
av TKO
VIsst är det en ganska intressant diskussion men jag har lite svårt att se att det just här den ska föras!
tycker
Thomas K Ohlsson
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 28 augusti 2018 18:58
av BSB101
Enceladus skrev:BSB101 skrev:Enceladus skrev:För kommuner utan valkretsindelning ligger spärren på två procent, vilket ger kommunerna viss möjlighet till manipulering, men den har dessvärre inte utnyttjats här.
Manipulering är ett starkt ord men om en kommun av Stockholms storlek endast skulle ha en valkrets skulle det vara när att använda m-ordet. Detta då båda största blocken har partier som ligger på gränsen för att komma in.
Spärregler är ju i grunden
odemokratiska. Huddinge, en av Sveriges största kommuner,
beslutade i samband med den nya vallagen att införa en valkrets.
Karl Henriksson skrev:En valkrets istället för två betyder att kommunalvalet 2018 kommer att bli så enkelt och rättvist som möjligt. Valresultatet kommer så nära som möjligt avspegla hur väljarna faktiskt lagt sina röster. Det är en seger inte bara för Kristdemokraterna utan också för demokratin.
Tack vare många småpartier som Huddingepartiet och Drevvikenpartiet är kommunen förskonad från partier med vågmästarroll. Även Lidingö har
infört en valkrets, vilket innebär att fler partier kan bli representerade.
Vad ditt svar har med mitt inlägg att göra har jag svårt att se men det brukar tyvärr bli ett allt vanligare kännetecken för dina inlägg. Verken Huddinge, Lidingö eller för den delen Sollentuna är av Stockholms storlek så relevansen av ditt svar är nära noll då det var Stockholms kommun diskussionen handlade om.
Gällande vågmästarpartier uppstår sådana bara när man bryr sig mer om osund blockpolitik än om medborgarnas bästa.
Re: Spårväg City
Postat: torsdag 30 augusti 2018 18:25
av Stefan Widén
Justerade tider för invigningen
11.00 startar allt.
11.30 går första turen
En massa politiker, TFchefer , projektform och andra speciellt inbjudna kommer att närvara.
Stefan
Re: Spårväg City
Postat: torsdag 30 augusti 2018 18:38
av dr Cassandra Nojdh
Stefan Widén skrev:Justerade tider för invigningen
11.00 startar allt.
11.30 går första turen
En massa politiker, TFchefer , projektform och andra speciellt inbjudna kommer att närvara.
Stefan
Ett skäl så gott som något att hålla sig därifrån då. Det där har man ju sett alldeles tillräckligt av. T.ex. när Lidingöbanan (åter)invigdes. Fast då var det visst några underhuggare som fick hålla låda, eftersom hr. trafiklandstingsrådet hade annat för sig.
Re: Spårväg City
Postat: fredag 31 augusti 2018 8:21
av 2763
Enceladus skrev:
Spärregler är ju i grunden
odemokratiska. Huddinge, en av
När man har en representativ demokrati måste man på något sätt fördela mandaten så rättvist som möjligt - vilket vi då har mekanismer för. Jag kan tycka att den princip som man har i USA och Storbritannien är värre ur demokratiperspektiv än vår. De har ju för andra gången detta sekel en president som fick färre röster än sin motståndare. (Gore fick fler röster än Bush, men Bush vann "rätt delstater" som har fler elektorer).
Både i USA och Storbritannien har man enmansvalkretsar, vilket gynnar de stora partierna - något som märks inte minst med USA:s rika flora på partier i kongressen. Teoretiskt sett så kan ett parti få 49% av rösterna där utan att få ett enda mandat i parlamentet, bara det andra partiet är större i samtliga valkretsar - det är väl, om något, odemokratiskt.
/T
Re: Spårväg City
Postat: fredag 31 augusti 2018 11:29
av Enceladus
2763 skrev:Enceladus skrev:
Spärregler är ju i grunden
odemokratiska. Huddinge, en av
När man har en representativ demokrati måste man på något sätt fördela mandaten så rättvist som möjligt - vilket vi då har mekanismer för. Jag kan tycka att den princip som man har i USA och Storbritannien är värre ur demokratiperspektiv än vår. De har ju för andra gången detta sekel en president som fick färre röster än sin motståndare. (Gore fick fler röster än Bush, men Bush vann "rätt delstater" som har fler elektorer).
Både i USA och Storbritannien har man enmansvalkretsar, vilket gynnar de stora partierna - något som märks inte minst med USA:s rika flora på partier i kongressen. Teoretiskt sett så kan ett parti få 49% av rösterna där utan att få ett enda mandat i parlamentet, bara det andra partiet är större i samtliga valkretsar - det är väl, om något, odemokratiskt.
/T
Att enmansvalkretsar är odemokratiska är inget skäl för att ha odemokratiska spärregler. Nederländerna har ingen spärr. Där sitter det 13 partier i parlamentet. Alla dansar inte efter någons pipa.
Re: Spårväg City
Postat: fredag 31 augusti 2018 13:56
av TKO
Jag är inte säker på att det islamofobiska haschknarkarlandet Holland är en förebild - dom är ju inte ens längre bra på (herr)fotboll...
(OK, dom är visst europamästare i fotboll för damer, men tjejerna röker nog på i mindre omfattning)
/TKO
Re: Spårväg City
Postat: fredag 31 augusti 2018 14:37
av twr
TKO skrev:Jag är inte säker på att det islamofobiska haschknarkarlandet Holland är en förebild - dom är ju inte ens längre bra på (herr)fotboll...
(OK, dom är visst europamästare i fotboll för damer, men tjejerna röker nog på i mindre omfattning)
/TKO
Det här tycker jag faktiskt var inte helt relevanta invändningar, men det kanske är på skämt?
Vad gäller stadsplanering och trafikplanering är Nederländerna definitivt ett föregångsland på många sätt. (Fast det var ju länge sen vi diskuterade trafikplanering i tråden!)
Edit: ändrat texten. "Inte helt relevanta" skulle det stå.
Re: Spårväg City
Postat: fredag 31 augusti 2018 15:00
av Enceladus
Re: Spårväg City
Postat: fredag 31 augusti 2018 16:09
av Stefan Widén
twr skrev:TKO skrev:Jag är inte säker på att det islamofobiska haschknarkarlandet Holland är en förebild - dom är ju inte ens längre bra på (herr)fotboll...
(OK, dom är visst europamästare i fotboll för damer, men tjejerna röker nog på i mindre omfattning)
/TKO
Det här tycker jag faktiskt var inte helt relevanta invändningar, men det kanske är på skämt?
Vad gäller stadsplanering och trafikplanering är Nederländerna definitivt ett föregångsland på många sätt. (Fast det var ju länge sen vi diskuterade trafikplanering i tråden!)
Edit: ändrat texten. "Inte helt relevanta" skulle det stå.
Det märks att det är fredag och uppenbarligen har vi hamnat på ett rökigt sidospår... men....snart är det måndag och invigning.... med eller utan närvaro av allt och alla....
Stefan
Re: Spårväg City
Postat: fredag 31 augusti 2018 16:31
av twr
Jag tänkte skriva "för en gångs skull inga stavfel", men så kom det ändå på slutet... Att det är så svårt att skriva Stockholms stad?
Men invigningen är ju en god nyhet oavsett det!
Re: Spårväg City
Postat: fredag 31 augusti 2018 18:13
av TKO
twr skrev:TKO skrev:Jag är inte säker på att det islamofobiska haschknarkarlandet Holland är en förebild - dom är ju inte ens längre bra på (herr)fotboll...
(OK, dom är visst europamästare i fotboll för damer, men tjejerna röker nog på i mindre omfattning)
/TKO
Det här tycker jag faktiskt var inte helt relevanta invändningar, men det kanske är på skämt?
Vad gäller stadsplanering och trafikplanering är Nederländerna definitivt ett föregångsland på många sätt. (Fast det var ju länge sen vi diskuterade trafikplanering i tråden!)
Edit: ändrat texten. "Inte helt relevanta" skulle det stå.
Halvt på skämt - halvt på allvar!
(Jo visst är - eller har varit - holländarna bra på trafik- och stadsplanering. Men det finns ju andra aspekter att ta hänsyn till också. Och jag befarar att den allmänpolitiska utvecklingen i landet även kommer att påverka just trafik- och stadsplaneringen - jag tror ju att allt hänger ihop!)
/TKO