Enceladus skrev:Det finns minst en skribent i den här tråden - ingen mindre än trådskaparen själv - som föreslår att alla platser ska tvingas att acceptera kontanter. Är det inte relevant att påpeka vilka konsekvenser ett sådant påbud kan få? Med stor sannolikhet skulle möjligheten att över huvud taget kunna betala på plats försvinna vid epidemier som denna!
Varför skulle den möjligheten försvinna? Att man måste acceptera kontanter betyder inte att man inte får acceptera andra alternativ.
Enceladus skrev:Varför är det ens önskvärt att behålla kontanterna i samhället? Det är en viktig fråga eftersom kontanter aldrig kommer att vara miljövänliga! Således måste det finnas goda skäl för att tillåta den miljöförstörelse som kontanthanteringens annars onödiga transporter innebär.
Den miljöförstörelsen måste vara marginell. Man behöver inte använda fossilt bränsle ens för värdetransporter.
Enceladus skrev:Jag har funderat länge på den här frågan, och jag kan faktiskt inte hitta något bra argument! Det finns redan digitala lösningar som erbjuder motsvarande nivå av anonymitet. Om e-kronan får sämre personlig integritet så är det inte för att det inte går, utan för att det inte anses vara önskvärt. I en demokrati är det i slutändan folket som gör den avvägningen.
Ge ett förslag på hur man kan göra anonyma betalningar utan kontanter!
Enceladus skrev:Ett mycket större problem för den personliga integriteten är ansiktsigenkänning. Där hjälper kontanter inte ett dyft. Snarare behövs betallösningar som fungerar på distans. Ett annat problem är privata aktörer som gör vinst på datautvinning. Detta är en politisk och inte teknisk fråga. Som sagt finns det redan digitala lösningar som är hyfsat anonyma.
Ansiktsigenkänning är förstås en styggelse. Betallösningar som fungerar på distans har funnits hur länge som helst. De tidigaste var väl faktura och postförskott.
Enceladus skrev:Jag erkänner att det finns ett argument för att behålla kontanter som är viktigt för många ungdomar, men jag tycker inte att det är bra! I allmänhet brukar den unga generationen inte använda kontanter, men det finns några undantag: Olagliga varor och tjänster, t.ex. droger och svarttaxi. Jag är emellertid övertygad om att dessa branscher överlever även utan statligt stöd!
Ja de branscherna är inget bra argument mot kontanter. För övrigt kommer kontanter att finnas i överskådlig tid. Även om just SEK skulle försvinna i form av sedlar och mynt.
Enceladus skrev:Slutligen finns argumentet att digitala lösningar är beroende av elförsörjning. Det krävs dock en ordentlig samhällskatastrof för att slå ut hela infrastrukturen. Att bankernas tjänster ofta inte fungerar beror ju på att det inte anses vara ekonomiskt lönsamt att ha hög tillförlitlighet. Utan någon vinstjakt kan e-kronan ha minst samma tillförlitlighet som kryptovalutor.
Svårt att diskutera e-kronor eftersom hur den skulle fungera inte är fastställt. Men jag har svårt att tänka mig att den fungerar utan el.
Jag är gammal nog att komma ihåg när hela södra Sverige, söder om Mälardalen ungefär, var strömlöst under många timmar. Och stora och långvariga strömavbrott är inte helt ovanliga nu heller.
Enceladus skrev:Men vem skulle acceptera kontanter om samhället drabbades av en katastrof som slog ut hela infrastrukturen? Kontanter verkar inte heller vara någon lösning på detta problem. Så vad är egentligen poängen?

Kontanter är väl den betalningsform som håller längst även om andra betalningssätt är utslagna.