Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Postat: söndag 31 augusti 2025 12:46
https://www.mitti.se/nyheter/tvarbanan- ... 1756574869
Tvärbanan börjar trafikera Sickla igen 14 december.
Tvärbanan börjar trafikera Sickla igen 14 december.
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Vad är det för anpassningar du menar behöver göras?Hechtwagen skrev: ↑tisdag 02 september 2025 9:39 Nu blev det som SvD varslade redan 2024 och Stockholms stad förnekade. Nya bussterminalen i Katarinaberget öppnar inte i augusti 2025 utan hösten 2026.
Och Saltsjöbanan till Slussen? 2828 sägs det numera men ska vi satsa på 2030 ustället när de nya vagnarna är levererade och intrimmade? Fördelen med att vänta in de nya vagnarna är att man slipper avstängningar sena kvällar och hela helger i ett halvår för att anpassa banan för de nya vagnarna.
Ja, jag tror nog också på 2828, då hinner de säkert få ordning på banan!Hechtwagen skrev: ↑tisdag 02 september 2025 9:39 Och Saltsjöbanan till Slussen? 2828 sägs det numera men ska vi satsa på 2030 ustället när de nya vagnarna är levererade och intrimmade?
twr skrev: ↑tisdag 02 september 2025 10:08Vad är det för anpassningar du menar behöver göras?Hechtwagen skrev: ↑tisdag 02 september 2025 9:39 Nu blev det som SvD varslade redan 2024 och Stockholms stad förnekade. Nya bussterminalen i Katarinaberget öppnar inte i augusti 2025 utan hösten 2026.
Och Saltsjöbanan till Slussen? 2828 sägs det numera men ska vi satsa på 2030 ustället när de nya vagnarna är levererade och intrimmade? Fördelen med att vänta in de nya vagnarna är att man slipper avstängningar sena kvällar och hela helger i ett halvår för att anpassa banan för de nya vagnarna.
Det finns säkert en risk, som i alla projekt, att både banan och fordonen försenas, men jag ser ingen anledning att vänta med att öppna banan tills fordonen kommer.
Tack för svar! TFplanerar att köra gamla och nya tåg blandat medan de nya tågen levereras. Då behöver banan klara båda fordonstyperna. Blir det ett problem tror du?Hechtwagen skrev: ↑tisdag 02 september 2025 13:24twr skrev: ↑tisdag 02 september 2025 10:08Vad är det för anpassningar du menar behöver göras?Hechtwagen skrev: ↑tisdag 02 september 2025 9:39 Nu blev det som SvD varslade redan 2024 och Stockholms stad förnekade. Nya bussterminalen i Katarinaberget öppnar inte i augusti 2025 utan hösten 2026.
Och Saltsjöbanan till Slussen? 2828 sägs det numera men ska vi satsa på 2030 ustället när de nya vagnarna är levererade och intrimmade? Fördelen med att vänta in de nya vagnarna är att man slipper avstängningar sena kvällar och hela helger i ett halvår för att anpassa banan för de nya vagnarna.
Det finns säkert en risk, som i alla projekt, att både banan och fordonen försenas, men jag ser ingen anledning att vänta med att öppna banan tills fordonen kommer.
Baxa lite spår och justera lite plattformskanter och någon stolpe och så någon spårledning som ligger fel i förhållande till de nya vagnarnas axelavstånd, det dyker alltid upp sådant i dessa sammanhang, särskillt när Trafikförvaltningen är inblandade, minns ni när SL köpte reginamotorvagnar som de skulle ha som pendeltåg i Stockholm? Det gick ju inte så som de tänkte sig.