Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3083
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

Ja då är det bara en sak som gäller och det är att besöka valstugorna och pressa på att partierna verkligen bekänner färg. Framförallt vad man har för skäl till att tveka....

Att som M skylla på staden känns ju lite sandlådenivå.... om någon annan gör fel får man ju inte strunta i saker och skylla på någon annan.

S har uppenbarligen fortfarande stark uppbackning från Bussbranchen.

Eller har jag fel?

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inlägg av TKO »

Detta är ju ett tidningsreferat från samma debatt som vi redan läst om...

Men inte kan det vara så illa att högerpartiet gått och blivit spårvägsfientligt - då rasar ju många forumskribenters världsbild! Och bara för att man kallar (kallade?) sej "det nya arbetarpartiet" behöver man väl inte bli så sossiga?

Jag börjar luta åt att det vore bra med spårväg ut till Värtan, men att det nog inte brådskar - för exploateringen kommer att gå mycket mer långsamt än någon hittills trott. Fördelen med dett skulle kunna vara att vi kan får se genomtänkta beslut angående kollektivtrafikens utbyggnad för en gångs skull!

filosoferar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inlägg av TKO »

Stefan Widén skrev:Ja då är det bara en sak som gäller och det är att besöka valstugorna och pressa på att partierna verkligen bekänner färg. Framförallt vad man har för skäl till att tveka....

Att som M skylla på staden känns ju lite sandlådenivå.... om någon annan gör fel får man ju inte strunta i saker och skylla på någon annan.

S har uppenbarligen fortfarande stark uppbackning från Bussbranchen.

Eller har jag fel?

Stefan
Alla politiker verkar tro att BRT är billigare än och nästan lika bra som spårväg. Och eftersom denna hypotes egentligen aldrig testats i Sverige så är BRT ett halmstrå att gripa tag i när man vill framstå som kollektivtrafiksvänlig men inte är beredd att anslå de pengar som krävs!

Dock tror jag varaje seriös analys kommer fram till att riktig BRT inte är ett alternativ till spårväg för att trafikförsörja Värtan/NDS eller vad det nu ska heta. Det "billiga" alternativet är matarbussar till tunnelbanan kompletterat med direktbussar till innerstan - det finns redan utredningar som visar att det funkar hyfsat. Men vem vill åka matarbuss till sin 10-miljonerslägenhet med havsutsikt?

Det bästa (och dyraste) alternativet är naturligtvis att bygga tunnelbana redan från början, och inte slänga in den 20 år efteråt som i Hammarby Sjöstad. Men det finns det inte pengar till, det fattar även jag.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 11624
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Alla politiker verkar tro att BRT är billigare än och nästan lika bra som spårväg. Och eftersom denna hypotes egentligen aldrig testats i Sverige så är BRT ett halmstrå att gripa tag i när man vill framstå som kollektivtrafiksvänlig men inte är beredd att anslå de pengar som krävs!

Dock tror jag varaje seriös analys kommer fram till att riktig BRT inte är ett alternativ till spårväg för att trafikförsörja Värtan/NDS eller vad det nu ska heta. Det "billiga" alternativet är matarbussar till tunnelbanan kompletterat med direktbussar till innerstan - det finns redan utredningar som visar att det funkar hyfsat. Men vem vill åka matarbuss till sin 10-miljonerslägenhet med havsutsikt?

Det bästa (och dyraste) alternativet är naturligtvis att bygga tunnelbana redan från början, och inte slänga in den 20 år efteråt som i Hammarby Sjöstad. Men det finns det inte pengar till, det fattar även jag.

/TKO
Tror du att en kommun som överväger att plantera ett par körsbärsträd för 12 miljarder kronor inte har råd att bygga mer tunnelbana? Det är inte utan anledning lägenheterna kostar 10 miljoner! (Hänvisningar till allmänna prognoser av SKL undanbedes.)
twr
Inlägg: 9294
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: Tror du att en kommun som överväger att plantera ett par körsbärsträd för 12 miljarder kronor inte har råd att bygga mer tunnelbana? Det är inte utan anledning lägenheterna kostar 10 miljoner! (Hänvisningar till allmänna prognoser av SKL undanbedes.)
Menar du på fullt allvar är körsbärsträd är syftet med en eventuell Centraltunnel eller är du bara polemisk?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Alla politiker verkar tro att BRT är billigare än och nästan lika bra som spårväg. Och eftersom denna hypotes egentligen aldrig testats i Sverige så är BRT ett halmstrå att gripa tag i när man vill framstå som kollektivtrafiksvänlig men inte är beredd att anslå de pengar som krävs!

Dock tror jag varaje seriös analys kommer fram till att riktig BRT inte är ett alternativ till spårväg för att trafikförsörja Värtan/NDS eller vad det nu ska heta. Det "billiga" alternativet är matarbussar till tunnelbanan kompletterat med direktbussar till innerstan - det finns redan utredningar som visar att det funkar hyfsat. Men vem vill åka matarbuss till sin 10-miljonerslägenhet med havsutsikt?

Det bästa (och dyraste) alternativet är naturligtvis att bygga tunnelbana redan från början, och inte slänga in den 20 år efteråt som i Hammarby Sjöstad. Men det finns det inte pengar till, det fattar även jag.

/TKO
Tror du att en kommun som överväger att plantera ett par körsbärsträd för 12 miljarder kronor inte har råd att bygga mer tunnelbana? Det är inte utan anledning lägenheterna kostar 10 miljoner! (Hänvisningar till allmänna prognoser av SKL undanbedes.)
Det var väl länge sedan en kommun (dvs Stockholm) "byggde tunnelbana"? Försök att hänga med lite så blir det lättare att diskutera...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Spårväg City

Inlägg av hgsldf »

Himla bra med mera tunnelbana, men det räcker inte. Stockholms innerstad (innarför tullarna) har inte haft effektiv kollektivtrafik sedan 1967. Busstrafiken måste begränsas och spårväg måste återbyggas, inte i perifera områden, utan i Stockholm innanför tullarna. Inte de spårprojekt som nuförtiden talas om.
/Göran
Enceladus
Inlägg: 11624
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Enceladus skrev: Tror du att en kommun som överväger att plantera ett par körsbärsträd för 12 miljarder kronor inte har råd att bygga mer tunnelbana? Det är inte utan anledning lägenheterna kostar 10 miljoner! (Hänvisningar till allmänna prognoser av SKL undanbedes.)
Menar du på fullt allvar är körsbärsträd är syftet med en eventuell Centraltunnel eller är du bara polemisk?
Ja, det är förstås bara polemik. Jag anser dock att det är orimligt att låta NDS-borna betala för detta orelaterade projekt via hutlösa markpriser. Miljarderna bör gå till projekt som på ett eller annat sätt berör NDS, t.ex. Spårväg City och Tvärbaneringen. Tunnelbana är också ett alternativ, men två spårvägslinjer borde göra större nytta - detta gäller även för Årstafältet! Centraltunneln får finansieras på annat sätt, om den behövs.
Enceladus
Inlägg: 11624
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Det verkar som om signaturen "Enceladus" inte begriper hur landstingspolitiken fungerar. Alternativt har svårt med aritmetiken...
Läs det föregående inlägget.
TKO skrev:Det var väl länge sedan en kommun (dvs Stockholm) "byggde tunnelbana"? Försök att hänga med lite så blir det lättare att diskutera...
Solna har nyligen beslutat att finansiera en ny pendeltågsstation och en ny tunnelbaneuppgång - båda utan landstingets medverkan. Tiderna förändras. Bostadsbristen har gett kommunerna nya möjligheter.
twr
Inlägg: 9294
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Det verkar som om signaturen "Enceladus" inte begriper hur landstingspolitiken fungerar. Alternativt har svårt med aritmetiken...
Läs det föregående inlägget.
TKO skrev:Det var väl länge sedan en kommun (dvs Stockholm) "byggde tunnelbana"? Försök att hänga med lite så blir det lättare att diskutera...
Solna har nyligen beslutat att finansiera en ny pendeltågsstation och en ny tunnelbaneuppgång - båda utan landstingets medverkan. Tiderna förändras. Bostadsbristen har gett kommunerna nya möjligheter.
Vadå för tunnelbaneuppgång?

Stockholm skulle säkert kunna byggs en helt separat tunnelbana, men det vore ju ingen bra idé. Att bygga en gren av landstingets tunnelbana är inget Stockholm kan göra. Men signaturen Enceladus är ju inte särskilt intresserad av att uttrycka sig sakligt, det vet vi sedan länge.
Enceladus
Inlägg: 11624
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City

Inlägg av Enceladus »

hgsldf skrev:Himla bra med mera tunnelbana, men det räcker inte. Stockholms innerstad (innarför tullarna) har inte haft effektiv kollektivtrafik sedan 1967. Busstrafiken måste begränsas och spårväg måste återbyggas, inte i perifera områden, utan i Stockholm innanför tullarna. Inte de spårprojekt som nuförtiden talas om.
/Göran
Du verkar prioritera denna fråga högt, men ändå har du sagt att du tänker rösta på det mest spårvägsfientliga parti som finns. Vem vill då driva frågan?
Enceladus
Inlägg: 11624
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Vadå för tunnelbaneuppgång?

Stockholm skulle säkert kunna byggs en helt separat tunnelbana, men det vore ju ingen bra idé. Att bygga en gren av landstingets tunnelbana är inget Stockholm kan göra. Men signaturen Enceladus är ju inte särskilt intresserad av att uttrycka sig sakligt, det vet vi sedan länge.
Västra Skogen ska få en ny tunnelbaneuppgång, vilket diskuteras i tråden med liknande namn. Visserligen är landstinget med på noterna, men det är kommunen/byggbolagen som står för investeringen. Landstinget skulle förmodligen inte heller tacka nej till en förlängning av tunnelbanan om en sådan skulle erbjudas av en kommun.
twr
Inlägg: 9294
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:Vadå för tunnelbaneuppgång?

Stockholm skulle säkert kunna byggs en helt separat tunnelbana, men det vore ju ingen bra idé. Att bygga en gren av landstingets tunnelbana är inget Stockholm kan göra. Men signaturen Enceladus är ju inte särskilt intresserad av att uttrycka sig sakligt, det vet vi sedan länge.
Västra Skogen ska få en ny tunnelbaneuppgång, vilket diskuteras i tråden med liknande namn. Visserligen är landstinget med på noterna, men det är kommunen/byggbolagen som står för investeringen. Landstinget skulle förmodligen inte heller tacka nej till en förlängning av tunnelbanan om en sådan skulle erbjudas av en kommun.
Kanske om det är en förlängning, och kommunen även betalar för tåg och depå. Något sådant är inte aktuellt i NDS, som diskussionen här handlar om. Det finns ingen gren att förlänga.

Det finns ju ofta en vettig kärna i dina inlägg, om du bara kunde formulera dem lite sakligare också skulle det vara bra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
twr skrev:Vadå för tunnelbaneuppgång?

Stockholm skulle säkert kunna byggs en helt separat tunnelbana, men det vore ju ingen bra idé. Att bygga en gren av landstingets tunnelbana är inget Stockholm kan göra. Men signaturen Enceladus är ju inte särskilt intresserad av att uttrycka sig sakligt, det vet vi sedan länge.
Västra Skogen ska få en ny tunnelbaneuppgång, vilket diskuteras i tråden med liknande namn. Visserligen är landstinget med på noterna, men det är kommunen/byggbolagen som står för investeringen. Landstinget skulle förmodligen inte heller tacka nej till en förlängning av tunnelbanan om en sådan skulle erbjudas av en kommun.
Signaturen 'Enceladus' vill som vanligt att de som desperat försöker lösa sin bostadssituation ska betala för de kolleltiva nyttigheterna. Omvänd Robin Hood-politik?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 9294
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3083
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

Äsch det där är en fakenews .... det var SS sätt att visa på hur enkelt man skapar nya spår........i denna glödheta valrörelse
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Enceladus
Inlägg: 11624
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
1 skrev:Låten oss dock icke förglömma att det i SLL Trafiknämnden sitter en ledamot, Mats Arkhem, vilken aspirerar på att efter valet överta rollen som Trafiklandstingsråd och äntligen få stopp på pengaslöseriet på "störande och fula" trafikprojekt.
02x.jpg
Och visst är det väl lite spännande att få en ledare som insett att det är dags att fasa ut 1800-talsteknik i form av spårgående fordon med usel kapacitet och miljönytta samt ersätta dem med 2000-talets moderna super-bussar. Bussar vilka dessutom kan drivas med elektricitet. Eftersom bussförare är en bristvara kan man dessutom utföra alla dessa persontransporter med självkörande fordon! Möjligheterna är oändliga.
03x.jpg
Hälsningar / fascinerad Lena
"Ein Volk ohne Führer" - är det kanske SD:s nya slagord?
(Naturligtvis avser jag självkörande fordon - inget annat...)

undrar
Thomas K Ohlsson
Rödgrönrosa behåller makten enligt ny mätning

Det går inte så bra för SD i Stockholms kommun. Det finns många orsaker till detta, men partiets inställning till spårbunden kollektivtrafik strör bara salt i såret. Den nya vallagen innebär dock att det nu finns en spärr på tre procent, vilket innebär att Fi och KD hänger löst. För kommuner utan valkretsindelning ligger spärren på två procent, vilket ger kommunerna viss möjlighet till manipulering, men den har dessvärre inte utnyttjats här.
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Spårväg City

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev:För kommuner utan valkretsindelning ligger spärren på två procent, vilket ger kommunerna viss möjlighet till manipulering, men den har dessvärre inte utnyttjats här.
Manipulering är ett starkt ord men om en kommun av Stockholms storlek endast skulle ha en valkrets skulle det vara när att använda m-ordet. Detta då båda största blocken har partier som ligger på gränsen för att komma in.
Enceladus
Inlägg: 11624
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City

Inlägg av Enceladus »

VTI rapport 975: Rekommendationer för funktionell utformning av spårvägssystem

Hur lever Spårväg City upp till rekommendationerna?
VTI skrev:Spårvagnar och bussar vid samma plattform bör undvikas av flera skäl. Dels blir hållplatsen mycket lång eftersom bussar och spårvagnar har olika instegshöjd, vilket kräver skilda plattformshöjder, alltså två plattformar i rad, förenade med en ramp. Dels bryts spåranläggningen, särskilt slitytan, snabbt ned av busstrafiken.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:VTI rapport 975: Rekommendationer för funktionell utformning av spårvägssystem

Hur lever Spårväg City upp till rekommendationerna?
VTI skrev:Spårvagnar och bussar vid samma plattform bör undvikas av flera skäl. Dels blir hållplatsen mycket lång eftersom bussar och spårvagnar har olika instegshöjd, vilket kräver skilda plattformshöjder, alltså två plattformar i rad, förenade med en ramp. Dels bryts spåranläggningen, särskilt slitytan, snabbt ned av busstrafiken.
Vad menar VTI med "bryts spåranläggningen, särskilt slitytan, snabbt ner av busstrafiken"? Vilken "slityta"?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar