Fina bilder... jag hade också en sunkig iPhone... med grönt skal. dock var jag där mitt på dagen vid 12-1 tiden...
därefter stack jag till gamla stan med båten... när var du där då? såg själv bara arbetare och lite till...
Haha tack... man måste ju börja nåfgonstans ellerhur? Tror inte jag kommer skaffa nån flashig kameran utan blir nog bara en iPhone 4 för min del, som inte verkar helt fel med tanke vad man får för sin peng!
Men då var det inte dig jag såg utan tydligen Joakim W Jag var också där runt 4 tiden när jag var påväg ut på djurgården, men någongång kanske, man vet ju aldrig
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: torsdag 10 juni 2010 8:09
av carltram
I går (den 9/6 - 2010) genomfördes en testtur med A34 nr 33.
Här kan du åka med på testturen :
<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/3FqVv3uNAHE&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/3FqVv3uNAHE&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/youtube]
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: torsdag 10 juni 2010 14:49
av ADDE
carltram skrev:I går (den 9/6 - 2010) genomfördes en testtur med A34 nr 33.
Här kan du åka med på testturen :
<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/3FqVv3uNAHE&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/3FqVv3uNAHE&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/youtube]
Trevlig resa
KrlIIe skrev:
Fina bilder... jag hade också en sunkig iPhone... med grönt skal. dock var jag där mitt på dagen vid 12-1 tiden...
därefter stack jag till gamla stan med båten... när var du där då? såg själv bara arbetare och lite till...
Haha tack... man måste ju börja nåfgonstans ellerhur? Tror inte jag kommer skaffa nån flashig kameran utan blir nog bara en iPhone 4 för min del, som inte verkar helt fel med tanke vad man får för sin peng!
Men då var det inte dig jag såg utan tydligen Joakim W Jag var också där runt 4 tiden när jag var påväg ut på djurgården, men någongång kanske, man vet ju aldrig
Ok. jag hoppas Telenor har något byteserbjudande så jag kan byta ut min iPhine 3G mot en iPhone 4. den är ju bra, ser det ut som... så den får duga tills vidare...
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: torsdag 10 juni 2010 23:28
av LÅ1
Jag passade på att inspektera hållplats Kungsträdgården i dag. (Tog inget foto, vilket hade underlättat beskrivningen nu.)
Som jag nämnt tidigare så har man byggt ett fundament för ett staket mellan de båda körriktningarna. (Det ser i alla fall ut att vara det.) För att bussarna inte skall köra på fundamentet, och kanske för att inte spårspringare inte skall snubbla(?) så har man provisoriskt lagt dit asfalt för att få en jämn, men lutande yta.
När det gäller plattfornskanten så är det granitkantsten, men på något vis har man byggt plattformen högre och betongplattorna på plattformen sticker ut en liten bit över granitkantstenen. Ser rätt märkligt ut! Det är dessa yttre betongplattor som det lossat bitar från. Just där framhjulen på bussen stannar, (om bussen stannar vid hållplatsskylten,) har man förankrat ett skydd av trä vid rännstenen. En liggande fyrkantsstolpe 4" x 4 eller liknande, som busshjulen kan glida mot!
Här känns det nästan som om man skulle vilja sno en devis från Piratpartiet: ”Riv upp, gör om, gör rätt!” (Vad nu rätt är i detta sammanhang vet jag inte riktigt, men högre granitkantsten kanske vore värt att pröva?)
Kan också passa på att nämna att det ser ut som om man bygger trafikdelare vid alla övergångsställen på Kungsträdgårdsgatan. Det kommer att göra det omöjligt för bilar att på ett korrekt sätt köra om bussar som står vid hållplatsen Karl XII torg, riktning norr ut, eftersom bussen kommer att stå någon meter före trafikdelaren. (Å andra sidan är det väll bara bussar och cyklar som får köra in på den gatan från söder? Eller tillåts taxi också? Är faktiskt inte helt säker på det.)
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: torsdag 10 juni 2010 23:39
av micke b
Bussfilsskylten var tillbaks från norr iaf noterade jag idag, det är väl inte helt oväntat nu när norrbro är klar. Men det är ju inget de annonserat stort så det kommer väl ta ett tag eller ett antal böter innan det sjunker in.
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: fredag 11 juni 2010 0:00
av LÅ1
mickeb skrev:Bussfilsskylten var tillbaks från norr iaf noterade jag idag, det är väl inte helt oväntat nu när norrbro är klar. Men det är ju inget de annonserat stort så det kommer väl ta ett tag eller ett antal böter innan det sjunker in.
Förutom den skylten, som suttit uppe ett tag, så finns det en skylt på Hamngatan i riktning öster ut som visar påbjuden körriktning rakt fram, med undantagsskylt för cyklister. Så motorfordon från Sergels torgshållet får endast köra rakt fram i den korsningen. Hur det ser ut från övriga håll har jag inte koll på.
Rent juridiskt lär det vara bättre med förbudsskyltar än med påbudsskyltar. (Vid avfarten från Liljeholmsbron, fanns påbudsskyltar som bilar medvetet struntade i, för att slippa de långa köerna i rätt fil. Problemet var att man då korsade bussfilen, och antingen hindrade bussarna, eller bakomvarande bilar. För att kunna lagföra de som bröt mot skyltningen så byttes påbudet att köra rakt fram till förbud mot högersväng. Allt enligt massmedieuppgifter.)
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: fredag 11 juni 2010 1:38
av RVR
LÅ1 skrev:Jag passade på att inspektera hållplats Kungsträdgården i dag. (Tog inget foto, vilket hade underlättat beskrivningen nu.)
Som jag nämnt tidigare så har man byggt ett fundament för ett staket mellan de båda körriktningarna. (Det ser i alla fall ut att vara det.) För att bussarna inte skall köra på fundamentet, och kanske för att inte spårspringare inte skall snubbla(?) så har man provisoriskt lagt dit asfalt för att få en jämn, men lutande yta.
Såvitt jag uppfattat saken så är det pga att bröllopskortégen ska passera här den 19/6 som fundamentet fyllts med asfalt på sidorna: efter det så kommer det extra asfaltslagret tas bort och staketet kommer att sättas upp.
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: fredag 11 juni 2010 2:05
av Odd
Är det tänkt att det skall vara vänstersväng förbjuden från Hamngatans övre del, brevid Sergels Trogs hållplats in till Regeringsgatan? Om det inte blir det så lär vi se rätt massiva problem såsom de vi ser i början på filmen.
Sen undrar jag hur mycket det egentligen skakade i vagnen pga skräp eller var det kameramannen som skakade med kameran?
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: fredag 11 juni 2010 8:00
av Jörgen_G
Vet inte - men i filmen, mellan Kungsträdgårdsgatan och Norrmalmstorg, kommenterar personer ombord att det fastnat mycket (asfalt?) på hjulen.
mvh /Jörgen g
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: fredag 11 juni 2010 8:21
av LÅ1
Richard Jacobsson skrev:
LÅ1 skrev:Jag passade på att inspektera hållplats Kungsträdgården i dag. (Tog inget foto, vilket hade underlättat beskrivningen nu.)
Som jag nämnt tidigare så har man byggt ett fundament för ett staket mellan de båda körriktningarna. (Det ser i alla fall ut att vara det.) För att bussarna inte skall köra på fundamentet, och kanske för att inte spårspringare inte skall snubbla(?) så har man provisoriskt lagt dit asfalt för att få en jämn, men lutande yta.
Såvitt jag uppfattat saken så är det pga att bröllopskortégen ska passera här den 19/6 som fundamentet fyllts med asfalt på sidorna: efter det så kommer det extra asfaltslagret tas bort och staketet kommer att sättas upp.
Det låter som en rimlig anledning! Jag såg kortégen på nationaldagen, och funderade då på hur vagnshjulen klarar spåren. Är hjulen på vagnarna breda nog att inte riskera att fastna?
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: fredag 11 juni 2010 10:29
av Sven Blomberg
Odd skrev:Är det tänkt att det skall vara vänstersväng förbjuden från Hamngatans övre del, brevid Sergels Trogs hållplats in till Regeringsgatan? Om det inte blir det så lär vi se rätt massiva problem såsom de vi ser i början på filmen.
Tänkte på samma sak. Men ser man på carltram:s bilder från 2/6, så finns det bara pilar rakt fram och högersväng målade i gatan. Sedan har jag för mig att det fanns en vänstersvängsignal för sväng i på Regeringsgatan förut, det finns det inte nu. Så förhoppningvis blir det vänstersvängsförbud framför spårvagnen, hur stor inverkan det nu kan ha.
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: fredag 11 juni 2010 11:43
av Odd
Sven Blomberg skrev:
Odd skrev:Är det tänkt att det skall vara vänstersväng förbjuden från Hamngatans övre del, brevid Sergels Trogs hållplats in till Regeringsgatan? Om det inte blir det så lär vi se rätt massiva problem såsom de vi ser i början på filmen.
Tänkte på samma sak. Men ser man på carltram:s bilder från 2/6, så finns det bara pilar rakt fram och högersväng målade i gatan. Sedan har jag för mig att det fanns en vänstersvängsignal för sväng i på Regeringsgatan förut, det finns det inte nu. Så förhoppningvis blir det vänstersvängsförbud framför spårvagnen, hur stor inverkan det nu kan ha.
Så för att råda bot på detta problem så borde man alltså bygga en rejäl kantsten a la Birger Jarlsgatan mellan spåret och rakt-fram-fältet.
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: fredag 11 juni 2010 13:24
av LÅ1
Var ute på stan vid (tidig) lunchtid i dag. Konstaterade att respekten för spåren inte är så stort, än så länge. Två olika lastbilar hade stannat mitt för Norrmalmstorg i riktning Nybroplan. Den ena lastade av personbilar som skulle in i VW-lokalen. Den andra var en 'vanlig' godsleverans. Det betyder att all trafik mot Nybroplan tvingades ut över dubbla heldragna linjer för att köra i mötande kollektivfil. Spårvagnar gör inte den manövern så lätt!
Det finns ju inte några ställen i närheten där det är helt idealiskt att stanna för att lasta av personbilar från en biltransport, men på andra sidan gatan är i alla fall en bättre plats, eftersom där är mer än en fil. Där det nu rivna spåret fanns vid Norrmalmstorgs hållplats är väl ännu bättre ur många synpunkter.
Passade också på att titta på skyltningen upp mot Kungsträdgårds- och Norrlandsgatorna. I denna riktning har man skyltat vänstersväng (in på Kungsträdgårdsgatan) förbjuden. Med en blå-vit tilläggsskylt att det inte gäller bussar. Skall inte förbudsskyltar ha röd-gul-svarta tilläggsskyltar?
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: fredag 11 juni 2010 19:20
av M_M
LÅ1 skrev:Var ute på stan vid (tidig) lunchtid i dag. Konstaterade att respekten för spåren inte är så stort, än så länge. Två olika lastbilar hade stannat mitt för Norrmalmstorg i riktning Nybroplan. Den ena lastade av personbilar som skulle in i VW-lokalen. Den andra var en 'vanlig' godsleverans. Det betyder att all trafik mot Nybroplan tvingades ut över dubbla heldragna linjer för att köra i mötande kollektivfil. Spårvagnar gör inte den manövern så lätt!
Det finns ju inte några ställen i närheten där det är helt idealiskt att stanna för att lasta av personbilar från en biltransport, men på andra sidan gatan är i alla fall en bättre plats, eftersom där är mer än en fil. Där det nu rivna spåret fanns vid Norrmalmstorgs hållplats är väl ännu bättre ur många synpunkter.?
Kännetecknande för personbilar är att de är oftast kapabla att framföras för egen maskin. Är det för mycket begärt att bilhandlaren lastar av bilarna antingen på natten eller en bit därifrån? (Jo, jag inser att bilarna blir mindre och mindre "nya" ju fler metrar de rullat på vanlig väg, men jösses, bilarna körs väl oftast på lastbil utan nån slags skydd på utsidan o.s.v.?
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: måndag 14 juni 2010 9:29
av 2763
M_M skrev:
Kännetecknande för personbilar är att de är oftast kapabla att framföras för egen maskin. Är det för mycket begärt att bilhandlaren lastar av bilarna antingen på natten eller en bit därifrån? (Jo, jag inser att bilarna blir mindre och mindre "nya" ju fler metrar de rullat på vanlig väg, men jösses, bilarna körs väl oftast på lastbil utan nån slags skydd på utsidan o.s.v.?
Det rör sig om utställningsbilar. Det är inte säkert att de får köras alls.
//T
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: måndag 14 juni 2010 9:31
av 2763
LÅ1 skrev:
Det låter som en rimlig anledning! Jag såg kortégen på nationaldagen, och funderade då på hur vagnshjulen klarar spåren. Är hjulen på vagnarna breda nog att inte riskera att fastna?
Helt nya spår är alltid lite skramliga innan de är "inslitna".
Spårvägsspår är utformade så att hästvagnshjul inte fastnar. Vid tiden för utvecklandet av spårvägsspår var nämligen detta ett reellt problem.
Det är därför som rillan på spårväg är smalare än på järnväg.
//Tony
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: måndag 14 juni 2010 13:04
av LÅ1
TonyM skrev:Spårvägsspår är utformade så att hästvagnshjul inte fastnar. Vid tiden för utvecklandet av spårvägsspår var nämligen detta ett reellt problem.
Får väl ta till den slitna frasen "tänkte inte på det"!
Kanske dags för breda cykelhjul också?
Apropå den kungliga bröllopskortegen, så lär det vara därför som inga tak är monterade vid hållplatserna ännu! Man är väl rädd att folk skall klättra upp på dem. Men hållplatserna ligger ju inom det avspärrade området, åtminstone de hållplatser som ligger i City. (Utmed strandvägen är jag mer osäker.)
Och apropå de trasiga hållplatskanterna så såg jag i går att betongplattorna nu ligger lösa. Och de avståndshållande träreglarna var nu utbyggda för att öka avståndet ytterliggare!
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: onsdag 16 juni 2010 12:56
av Mr Bo
Sönderhackade plattformskanter, det verkar vara exakt samma problem som Tvärbanan har i Hammarby Sjöstad. Bussförarna är alldeles för snälla mot Stockholms korkade trafikanter!
Grundidén är att trafikanterna ska indikera vilket trafikslag dom vill åka med (buss eller spårvagn) genom att ställa sig vid respektive fordonsslags hållplats, men det är alltid någon som inte förstår det där utan står och vinkar in bussen på spårvagnens hållplatsläge, och då tuggas plattformskanten sönder av hjulbultarna på höger framdäck.
Jag har kört buss både i Råsta (78-86) och i Hornsberg (deltid, cirka 15 år sedan), och särskilt i innerstaden har dom små tanterna en liten egenhet, dom kräver att bussarna ska stanna med höger framhjul dikt emot kantstenen. Om dom ser minsta lilla glipa mellan framhjulet och kantstenen så vägrar dom att kliva på bussen, dom står kvar utanför och gnäller (f'låt, framför verbala klagomål ska det vara) på att bussen står så långt från kanten; "Måste du verkligen stanna sådär långt från kanten det är ju alldeles förskräckligt det här att det ska vara så dålig service på bussarna i den här stan kan du inte köra lite närmare kanten jag kan inte kliva in här du måste köra närmare kanten förstår du väl är det meningen att jag ska hoppa här eller vad är det frågan om egentligen?" (Jag vet att det saknas ett kommatecken eller två, men det är ungefär sådär det låter när dom gnäl... framför sina verbala klagomål.) (32 år i Stockholms och andra städers kommunaltrafik sätter sina spår, sorry.)
Jag hoppas att det har gått ut information/instruktion till förarna i bussgaragen som trafikerar sträckan om hur hållplatserna är utformade, och att det inte bara är text där det står nånting i stil med att "Ni ska inte köra in till spårvagnens hållplats". Man får betydligt bättre efterlevnad av en sådan instruktion om mottagarna förstår varför den finns där, så en arrangerad bild på ett busshjul med hjulbultarna hotfullt nära plattformskanten skulle säkert göra det lättare för bussförarna att förstå konsekvenserna av att inte följa instruktionen. Numera har väl alla bussar lågt insteg genom framdörren, vilket innebär ett steg neråt istället för uppåt om dom stannar vid den högre spårvagnsplattformen, med ökad skaderisk för passagerarna eftersom dom oftast inte är beredda på det. Kanske också värt att framhäva i instruktionen.
(Eller... vi kanske ska låta sällskapets medlemmar gå en snubbelkurs hos en stuntfirma, och sen skicka ut dom som skadesimulanter för att visa bussförarna vad som kan hända om dom stannar på fel ställe. Ett steg inåt-neråt i bussen, falla framåt och stå på öronen, banka till med knytnäven i förargrinden och få det att se ut som om man slagit i huvudet... Näe, det kanske inte är nån bra idé.) Konstigt förresten, när flera busslinjer stannar på samma ställe fast vid olika hållplatslägen för resp linje, då kör dom aldrig in på fel hållplatsläge .
En avbärarplanka behövs säkert, nackdelen med den är att det blir svårare med snöröjningen då, frågan är om det inte måste handskottas. Om Gatans plogare inte vet om att plankan finns där så är det också risk för att dom skrapar bort den helt och hållet, och då är vi tillbaka på ruta ett igen.
I Dublin har dom varit tvungna att borra två hål i alla kantplattorna och så har dom tryckt ner ett 50 cm armeringsjärn i varje hål, för det visade sig att det är svårt att få bruket att fästa mot undersidan av plattorna. Om någon stod på biten som skjuter ut så var det risk för att hela plattan tippade över. En engelsk f.d. examinator numera förare drabbades av det en gång vid en mallkörning till Heuston Station, med en snabb förändring från stående till sittande ställning som följd.
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: onsdag 16 juni 2010 13:18
av 2763
Jag fick vatten på min kvarn: är det inte dags att vara sina kunder till lags och stanna där de tror man stannar.
Dvs samma höjd på hela hållplatsen och stanna med alla färdmedel på samma ställe. Det är inte ofta jag hör gnäll här om att bussen/vagnen stannar på fel plats.
/T
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: onsdag 16 juni 2010 13:31
av bruse
Så länge bussförarna är "snälla" och stananr på fel ställe när någon vinkar, lär sig aldrig trafikanterna att de gör fel.