Sida 22 av 22

Re: Spårvägen i Lund

Postat: onsdag 22 november 2023 17:36
av Kristofer
twr skrev: onsdag 22 november 2023 7:15 https://www.skane.se/om-region-skane/ny ... rrm7by57ds

Spårvägen är dragen för att passera sjukhuset men nu ska sjukhuset flyttas. Hur påverkar det kollektivtrafiken?
Det framgår av utredningsförslaget:
Region Skåne skrev:För att den föreslagna utvecklingen av sjukhuset ska fungera krävs det att spårvägen dras om mellan
Getingevägen och Tornavägen i en ny sträckning en bit söder om den nuvarande sträckningen. Ett
nytt stopp planeras på denna sträcka då spårvagnen med denna dragning inte kommer att trafikera
vid den nuvarande terminalen. De nuvarande busslinjerna bedöms inte påverkas av den nya
lokaliseringen av sjukhuset, utan kan trafikera de vägar som de gör i nuläget.
Spårvägen avses inte få någon hållplats i anslutning till det nya sjukhusområdet

Re: Spårvägen i Lund

Postat: lördag 16 december 2023 17:02
av X12
Region Skåne har nyligen genomfört en utvärdering av spårvägen i Lund efter att Sverigedemokraterna i regionen tydligen begärt det. Utvärderingen finns att läsa här:

https://www.skane.se/namndshandlingar/14908139/

Några slutsatser:
Man kommer fram till att resandet är lägre än först prognosticerat. Först lågt resande pga av pandemin, varefter resandet ökade till att nu ha stabiliserat sig omkring 100-tusen påstigande i månaden, med något lägre under sommaren. Drygt 1 miljon påstigande på ett helår. Man hade hoppats på 200 000 påstigande per månad. Att det blivit lägre förklaras av lägre byggtakt för bostäder längs spårvägen. De tre nordligaste hållplatserna har markant lägre antal påstigande än övriga hållplatser. Största antalet resenärer som befunnit sig på en och samma spårvagn samtidigt är 89 st, man konstaterar därför att det finns gott om outnyttjad kapacitet.

Kostnadstäckningsgraden anges till 12% för linjen under 2022. Jag tycker det låter anmärkningsvärt lågt, i nivå med låguttnyttjade landsbygdbusslinjer.

I rapporten nämns det att den gamla buss linje 20 som gick längs Lunda-länken hade 200 000 tuden påstigande per år, att jämföra mot 1 miljon per år för nuvarande spårvagnslinje. Man konstarerar därför att spårvägen ändå är en framgång då resandet ökat 5 gånger. Men, var buss 20 den enda stadsbusslinjen längs stråket? Jag är inte insatt i Lunds linjenät. Varför byggdes spårvägen längs denna linjesträckning om resandet inte var större än så? Motiveringen till spårväg framför buss var ju att kapaciteten inte skulle räcka med buss. Borde inte någon annan linje spårvägskonverterats istället.

Re: Spårvägen i Lund

Postat: lördag 16 december 2023 17:22
av toddetoddelito
Fritt ur minnet byggdes spårvägen i Lund främst för ESS skull, som byggs en bit utanför Lund. När det är färdigbyggt (aktiv men försenat, beräknas klart 2027) behöver anläggningen goda och (inte minst) attraktiva kommunikationer till Lund C och tågnätet mot Europa. Liknande gäller MAX IV-laboratoriet, som ligger nästgårds.

Kanske vore det en idé att vänta med att utvärdera tills ESS och MAX IV är helt färdigbyggda. Även om man förstås inte kan skjuta på det i all evighet, men med tanke på att spårvägen invigdes under pandemin, att Lund är en studentstad (och därmed också till stor del en gång- och cykelstad) och att inte vare sig bostäder eller laboratorier i den nordvästra änden är färdigbyggda, är det kanske inte rättvist att se spårvägen som ett nederlag ännu.

Re: Spårvägen i Lund

Postat: lördag 16 december 2023 18:46
av Enceladus
X12 skrev: lördag 16 december 2023 17:02 Man kommer fram till att resandet är lägre än först prognosticerat. Först lågt resande pga av pandemin, varefter resandet ökade till att nu ha stabiliserat sig omkring 100-tusen påstigande i månaden, med något lägre under sommaren. Drygt 1 miljon påstigande på ett helår. Man hade hoppats på 200 000 påstigande per månad. Att det blivit lägre förklaras av lägre byggtakt för bostäder längs spårvägen. De tre nordligaste hållplatserna har markant lägre antal påstigande än övriga hållplatser. Största antalet resenärer som befunnit sig på en och samma spårvagn samtidigt är 89 st, man konstaterar därför att det finns gott om outnyttjad kapacitet.

Kostnadstäckningsgraden anges till 12% för linjen under 2022. Jag tycker det låter anmärkningsvärt lågt, i nivå med låguttnyttjade landsbygdbusslinjer.
Roslagsbanans Näsbyparksgren har dubbelt så många resenärer med halva trafikutbudet, och detta är kanske Stockholms minst lönsamma spårtrafiklinje. Förvisso är restiden längre - 20 minuter mot 14 minuter - men biljettpriserna är nästan dubbelt så höga. Skånetrafiken subventionerar korta resor mest.

Re: Spårvägen i Lund

Postat: onsdag 20 december 2023 17:09
av Kantorn
Enceladus skrev: lördag 16 december 2023 18:46
X12 skrev: lördag 16 december 2023 17:02 Man kommer fram till att resandet är lägre än först prognosticerat. Först lågt resande pga av pandemin, varefter resandet ökade till att nu ha stabiliserat sig omkring 100-tusen påstigande i månaden, med något lägre under sommaren. Drygt 1 miljon påstigande på ett helår. Man hade hoppats på 200 000 påstigande per månad. Att det blivit lägre förklaras av lägre byggtakt för bostäder längs spårvägen. De tre nordligaste hållplatserna har markant lägre antal påstigande än övriga hållplatser. Största antalet resenärer som befunnit sig på en och samma spårvagn samtidigt är 89 st, man konstaterar därför att det finns gott om outnyttjad kapacitet.

Kostnadstäckningsgraden anges till 12% för linjen under 2022. Jag tycker det låter anmärkningsvärt lågt, i nivå med låguttnyttjade landsbygdbusslinjer.
Roslagsbanans Näsbyparksgren har dubbelt så många resenärer med halva trafikutbudet, och detta är kanske Stockholms minst lönsamma spårtrafiklinje. Förvisso är restiden längre - 20 minuter mot 14 minuter - men biljettpriserna är nästan dubbelt så höga. Skånetrafiken subventionerar korta resor mest.
Och där hamnade vi i Stockholm... :roll:

Det är nog lite skillnad på en etablerad linje som funnits i hundratals år - något överdrivet, orkar inte ta reda på rätt siffra - jämfört med den första spårvägsetableringen i en mindre stad (i förhållande till Stockholms tätort, som per definition sträcker sig långt utanför kommungränsen...)

Re: Spårvägen i Lund

Postat: torsdag 21 december 2023 0:26
av Enceladus
Kantorn skrev: onsdag 20 december 2023 17:09 Och där hamnade vi i Stockholm... :roll:

Det är nog lite skillnad på en etablerad linje som funnits i hundratals år - något överdrivet, orkar inte ta reda på rätt siffra - jämfört med den första spårvägsetableringen i en mindre stad (i förhållande till Stockholms tätort, som per definition sträcker sig långt utanför kommungränsen...)
En av orsakerna till den låga täckningsgraden för spårvägen i Lund är att Skånetrafiken har en avståndsbaserad taxa. För några år sedan ville ett företag köra regionaltåg kommersiellt i Skåne, men bara om Skånetrafiken stod för matartrafiken. Långa tågresor subventioneras knappt. Korta resor subventioneras mest.

Re: Spårvägen i Lund

Postat: onsdag 08 maj 2024 19:29
av 2763
Enceladus skrev: torsdag 21 december 2023 0:26
Kantorn skrev: onsdag 20 december 2023 17:09 Och där hamnade vi i Stockholm... :roll:

Det är nog lite skillnad på en etablerad linje som funnits i hundratals år - något överdrivet, orkar inte ta reda på rätt siffra - jämfört med den första spårvägsetableringen i en mindre stad (i förhållande till Stockholms tätort, som per definition sträcker sig långt utanför kommungränsen...)
En av orsakerna till den låga täckningsgraden för spårvägen i Lund är att Skånetrafiken har en avståndsbaserad taxa. För några år sedan ville ett företag köra regionaltåg kommersiellt i Skåne, men bara om Skånetrafiken stod för matartrafiken. Långa tågresor subventioneras knappt. Korta resor subventioneras mest.
Jag ställer mig djupt frågande till att Näsbyparksgrenen faktiskt skulle ha "halva trafikutbudet".

Så vitt jag förstår kör man väl ändå med minst samma trafikutbud sett till antal sittplatser när man kör minst 60m tåg med 214 sittplatser.
Spårvagnarna i Lund tar 40 sittande (och 160 stående, men nu räknar vi på stockholmska och då räknas bara sittplatserna)

Som jag ser det har man då 642 sittplatser per timme på Näsbypark och 120 i Lund. Näsbyparklinjen har alltså ett drygt fem gånger så stort utbud av plats för resenärer räknat per timme - inte konstigt att fler reser med den.

Jo - jag förstår att du räknar turtätheten, den är självfallet en del av utbudet. Men frågan om utbud är väl ändå större än så.

Re: Spårvägen i Lund

Postat: söndag 19 januari 2025 0:22
av Enceladus
Lunds spårväg stängs omedelbart – kan vara strömförande
Sydsvenskan skrev:Spårvagnstrafiken i Lund stoppades på fredagen. Preliminärt kommer spårvagnarna att stå stilla en vecka. Orsaken är skador som gör att strömmen kan ta fel väg.
På fredagen stoppades spårvagnstrafiken i Lund på grund av ett strömfel. Spårvagnarna väntas stå still en vecka, trots att det aktuella stråket är trafikbelastat.

Re: Spårvägen i Lund

Postat: söndag 19 januari 2025 16:23
av daniel_s
En vecka verkar optimistiskt. Med lidingöbron tog det ju typ ett år.

Re: Spårvägen i Lund

Postat: söndag 19 januari 2025 20:49
av Hans W
Artikeln kräver abonnemang.
Kan någon förklara vad det handlar om?

Re: Spårvägen i Lund

Postat: söndag 19 januari 2025 21:50
av Kristofer
Lyckligtvis ingår Sydsvenskan i DN-abonnemanget.
Det verkar vara synnerligen oklart vad som är fel. Eller så har inte journalisten begripit det, bara:
Johan Gomér, gatuchef i Lunds kommun skrev:–Det handlar om strömförsörjningen.
och
Johan Gomér, gatuchef i Lunds kommun skrev:–Kan inte vi få tillräckligt med information om vad det är för fel med anläggningen måste vi utreda det först. Det är där vi är.

Re: Spårvägen i Lund

Postat: måndag 20 januari 2025 8:05
av Ulrik Berggren
Ja hur ska detta gå? 10-minuterstrafik med ledspårvagnar (med plats för 200 pers per vagn) ska nu ersättas med en ledbuss (med praktisk kapacitet 100 pers?) vart 20:e minut... På obestämd tid. Stannar hemma idag!

Re: Spårvägen i Lund

Postat: måndag 20 januari 2025 11:04
av Hechtwagen
Ulrik Berggren skrev: måndag 20 januari 2025 8:05 Ja hur ska detta gå? 10-minuterstrafik med ledspårvagnar (med plats för 200 pers per vagn) ska nu ersättas med en ledbuss (med praktisk kapacitet 100 pers?) vart 20:e minut... På obestämd tid. Stannar hemma idag!
Det går nog bra, det är aldrig 200 pers ombord på vagnarna.

Re: Spårvägen i Lund

Postat: tisdag 21 januari 2025 8:16
av Ulrik Berggren
Hechtwagen skrev: måndag 20 januari 2025 11:04
Ulrik Berggren skrev: måndag 20 januari 2025 8:05 Ja hur ska detta gå? 10-minuterstrafik med ledspårvagnar (med plats för 200 pers per vagn) ska nu ersättas med en ledbuss (med praktisk kapacitet 100 pers?) vart 20:e minut... På obestämd tid. Stannar hemma idag!
Det går nog bra, det är aldrig 200 pers ombord på vagnarna.
Bor du i Lund? 200 eller inte så är det inte sällan knökat i 10-minuterstrafiken. Å andra sidan är nog korselasticiteten mot andra färdmedel (cykel, bil) tämligen hög för de aktuella resenärerna (inklusive övertecknad). Facit idag...

Re: Spårvägen i Lund

Postat: tisdag 21 januari 2025 19:31
av Hechtwagen
Ulrik Berggren skrev: tisdag 21 januari 2025 8:16
Hechtwagen skrev: måndag 20 januari 2025 11:04
Ulrik Berggren skrev: måndag 20 januari 2025 8:05 Ja hur ska detta gå? 10-minuterstrafik med ledspårvagnar (med plats för 200 pers per vagn) ska nu ersättas med en ledbuss (med praktisk kapacitet 100 pers?) vart 20:e minut... På obestämd tid. Stannar hemma idag!
Det går nog bra, det är aldrig 200 pers ombord på vagnarna.
Bor du i Lund? 200 eller inte så är det inte sällan knökat i 10-minuterstrafiken. Å andra sidan är nog korselasticiteten mot andra färdmedel (cykel, bil) tämligen hög för de aktuella resenärerna (inklusive övertecknad). Facit idag...
Säkert, men några 200 är det inte.

Re: Spårvägen i Lund

Postat: tisdag 25 februari 2025 18:03
av twr
Låst artikel, men någon här kanske kan läsa: https://www.sydsvenskan.se/2021-09-19/s ... att-bygga/

Re: Spårvägen i Lund

Postat: tisdag 25 februari 2025 22:52
av Kristofer
Sydsvenskan ingår i DN:s abonnemang, så har man DN har man Sydsvenskan.
Det mest intressanta i den artikeln är kanske
Sydsvenskan skrev:Summan är i princip samma som prognosen har visat sedan inledningen av år 2020.

Re: Spårvägen i Lund

Postat: onsdag 26 februari 2025 8:38
av Odd
Artikeln i fråga är ju ca 3,5 år gammal. Hur ser det ut sedan dess?

Re: Spårvägen i Lund

Postat: torsdag 21 augusti 2025 15:18
av Tangentbord99
Odd skrev: onsdag 26 februari 2025 8:38 Artikeln i fråga är ju ca 3,5 år gammal. Hur ser det ut sedan dess?
Enligt uppgift så har spårvagnarna aldrig gått med sin fulla kapacitet, aldrig någonsin. Nu sedan stadsbussarna har centralen som nav så finns det också alternativ till spårvagnen i form av flera olika stadsbussar upp till sjukhuset. De som kommer in till Lund c från Bjärred och Lomma har ofta linje 166 ståendes på samma hållplats upp till sjukhuset, Ideon ute på Getingevägen och upp till Brunnshög V. Många från tåget går direkt till linje 160 eller eller skåneexpressen 5 för att komma till sjukhuset eller LTH och gå dit från hållplats på tornavägen. Spårvägen är oerhört märklig så som den är dragen nu. Den är för kort och borde ha förlängts från första början till t ex. Södra Sandby.

Re: Spårvägen i Lund

Postat: måndag 08 september 2025 18:57
av Spårvagnen
Jag hittade detta på YouTube, en disco låt tillägnad Lunds Spårvägar och att de valde bort hjulsvarven.
https://www.youtube.com/watch?v=CYq8qlhzn54
Får tyvärr inte YouTube med inbäddningskod att fungera.