Sida 22 av 38
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: tisdag 25 augusti 2020 19:33
av Sio
TKO skrev:
När är det tänkt att byggnadsarbetena på etapp 2 skall börja?
Och är det bara "själva byggandet av spåren" som Gülermark skall göra eller är det alla anläggningsarbeten?
Gülermaks kontakt är värt 1450 miljoner av en totalkostnad på 4900 miljoner för hela Kistagrenen.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: onsdag 26 augusti 2020 7:16
av Sio
Sio skrev:TKO skrev:
När är det tänkt att byggnadsarbetena på etapp 2 skall börja?
Och är det bara "själva byggandet av spåren" som Gülermark skall göra eller är det alla anläggningsarbeten?
Gülermaks kontakt är värt 1450 miljoner av en totalkostnad på 4900 miljoner för hela Kistagrenen.
Från genomförandebeslutet
Kostnaderna fördelar sig enligt nedan:
Spåranläggning 2 141 miljoner kronor
Uppställningshall Rissne 142 miljoner kronor
Fordon 775 miljoner kronor
Programledning och administration 631 miljoner kronor
Projektering samt Rådighet (markköp, avtal m.m.) 721 miljoner kronor
Index 527 miljoner kronor
Summa 4 937 miljoner kronor
Kända kontrakt före Gülermak
NCC Förberedande arbeten Rissne 265 miljoner
Structorn 600 m till Bromma blocks-Bromma flygplats ??? miljoner
Veidekke Anläggning till Bromma blocks 125 + 31 miljoner
Veidekke Anläggning bro vid bromma 59 + ?? miljoner
Trv handlar upp passagen av E4 vid Helenelund ??? miljoner
Gülermaks kontakt borde vara resten, möjligen undantaget nogon mindre del som likriktatstationer och det "enkla signalsystemet"
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: onsdag 26 augusti 2020 8:09
av Odd
Nu har man börja byta ut kontaktledningsstolparna på den redan byggda, men ej ännu driftsatta, sträckan mellan Norra Ulvsunda och flygplatsen.

- stolpgate.jpg (64.76 KiB) Visad 4944 gånger
Gestaltningsprogrammets val av kontaktledningsstolpar visade sig snabbt ha brister i hållbarhet och stabilitet. Redan när man började sätta upp stolpar och linspann så visade sig stolparnas svagheter. Arkitekternas vision höll helt enkelt inte måttet.

- stolpgate2.jpg (95.67 KiB) Visad 4944 gånger
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: onsdag 26 augusti 2020 8:32
av daniel_s
Odd skrev:Nu har man börja byta ut kontaktledningsstolparna på den redan byggda, men ej ännu driftsatta, sträckan mellan Norra Ulvsunda och flygplatsen.
stolpgate.jpg
Och för en gångs skull använder man vanliga fackverksstolpar och inte de konstiga fula rörstolpar som man av någon anledning envisats med vid varje etapp av Tvärbanan hittills! Tummen upp för det åtminstone!
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: onsdag 26 augusti 2020 11:34
av Joakim W
Men varför är rören på utliggarna så oerhört långa?

Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: fredag 28 augusti 2020 16:19
av dr Cassandra Nojdh
daniel_s skrev:Odd skrev:Nu har man börja byta ut kontaktledningsstolparna på den redan byggda, men ej ännu driftsatta, sträckan mellan Norra Ulvsunda och flygplatsen.
stolpgate.jpg
Och för en gångs skull använder man vanliga fackverksstolpar och inte de konstiga fula rörstolpar som man av någon anledning envisats med vid varje etapp av Tvärbanan hittills! Tummen upp för det åtminstone!
Men herre

-lar, vad är detta? Fackverksstolpar? Är vi på järnvägen eller på Lidingöbanan? Det är klart att det ska vara rörstolpar, ju grövre desto bättre!
Skämt åsido, vågar man hoppas på en ny stolpstandard för de sträckor av Kistagrenen som inte går i gatumiljö?
Nedan ser vid några av de bilder sign. Odd visade i detta inlägg:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 19#p390093
(samtliga bilder ägs alltså av Odd)
Som synes är det enkla, ostagade balkar som tydligen inte tålde belastningen utan att knäckas. Eller vid närmare eftertanke är det väl definitionsmässigt inte fråga om knäckning, eftersom det på Odds senaste bild inte ser ut som är det har blivit materialbrott, utan snarare buckling (vilket förstås är illa nog):
https://en.wikipedia.org/wiki/Euler%27s_critical_load
Vad var det för profil på balkarna. Hur ser det ut på dessa sträckor nu?
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: fredag 28 augusti 2020 18:57
av Stefan Widén
Det är klart att det går att bygga stolar som har en egen design. Sjöstadens stolpar har inte vikt sig. Vi kan konstatera att de som räknade på hållfastheten har räknat fel, om stolparna böjer som bilden visar.
Stefan
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: fredag 28 augusti 2020 19:12
av dr Cassandra Nojdh
Stefan Widén skrev:Det är klart att det går att bygga stolar som har en egen design. Sjöstadens stolpar har inte vikt sig. Vi kan konstatera att de som räknade på hållfastheten har räknat fel, om stolparna böjer som bilden visar.
Stefan
Ja, stolar med egen design har t.o.m. jag byggt
Självklart går det! De stolpar i Sjöstaden som bär upp kontaktledningen där har lådsektion. Låd- och rörsektioner brukar vara förhållandevis pålitliga i hållfasthetssynpunkt. Det är svårt att på Odds bilder se vilken sektion de tillbucklade stolparna har. Ibland tycker jag nästan de ser ut som I-balk, men jag kan ha fel. För klena är de i vart fall, det är ju uppenbart.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: tisdag 13 oktober 2020 18:01
av Enceladus
Buss 110 till Bromma flygplats dras in
Mitt i skrev:Idag kör Solnagrenen som tätast med sexminuterstrafik, men till Bromma flygplats kommer spårvagnarna som tätast gå med tolvminuterstrafik. Dock kommer man på sträckan Ulvsunda-Alviks strand kunna gå tätare en sex minuter, då trafikförvaltningen fått ett undantag på den sträckan.
Men inte heller 112:an kommer att trafikera Bromma flygplats, utan istället köra sträckan Alvik-Spånga station hela trafikdygnet.
För närvarande trafikeras Bromma flygplats av de tre busslinjerna 110, 112 och 152. I december försvinner samtliga tre busslinjer från flygplatsen. Tvärbanan tycks få halva turtätheten jämfört med Solnagrenen. Däremot verkar tågen inte bli genomgående, vilket tidigare har konstaterats vara ett ineffektivt utnyttjande av resurserna.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: onsdag 14 oktober 2020 19:06
av twr
Enceladus skrev:Buss 110 till Bromma flygplats dras in
Mitt i skrev:Idag kör Solnagrenen som tätast med sexminuterstrafik, men till Bromma flygplats kommer spårvagnarna som tätast gå med tolvminuterstrafik. Dock kommer man på sträckan Ulvsunda-Alviks strand kunna gå tätare en sex minuter, då trafikförvaltningen fått ett undantag på den sträckan.
Men inte heller 112:an kommer att trafikera Bromma flygplats, utan istället köra sträckan Alvik-Spånga station hela trafikdygnet.
För närvarande trafikeras Bromma flygplats av de tre busslinjerna 110, 112 och 152. I december försvinner samtliga tre busslinjer från flygplatsen. Tvärbanan tycks få halva turtätheten jämfört med Solnagrenen. Däremot verkar tågen inte bli genomgående, vilket tidigare har konstaterats vara ett ineffektivt utnyttjande av resurserna.
Vad menar du med "inte genomgående"?
Det verkar bli en linje Alviks strand - Bromma flygplats alltså. Öpnnar Bromma Blocks också, eller kommer det senare?
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: onsdag 14 oktober 2020 19:21
av Odd
twr skrev:...
Det verkar bli en linje Alviks strand - Bromma flygplats alltså. Öpnnar Bromma Blocks också, eller kommer det senare?
De första uppgifterna jag fick var att Bromma Blocks inte skulle öppna till en början med, men i skrivande stund ser det ut att man trots allt bygger något som skulle kunna tolkas som att det ändå är målet att öppna.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: onsdag 14 oktober 2020 19:28
av dr Cassandra Nojdh
Odd skrev:twr skrev:...
Det verkar bli en linje Alviks strand - Bromma flygplats alltså. Öpnnar Bromma Blocks också, eller kommer det senare?
De första uppgifterna jag fick var att Bromma Blocks inte skulle öppna till en början med, men i skrivande stund ser det ut att man trots allt bygger något som skulle kunna tolkas som att det ändå är målet att öppna.
Ja, det finns en bild av Bromma Blocks-hållplatsen här
https://www.sll.se/tvarbanan-kista-helenelund
i mer eller mindre färdigt skick (har inte varit på platsen, då jag inte åker kollektivt fn. pga pandemin). Har man börjat provköra banan fram till hpl. Bromma Flygplats? Det vet kanske Odd?
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: onsdag 14 oktober 2020 19:48
av Enceladus
twr skrev:Enceladus skrev:Buss 110 till Bromma flygplats dras in
Mitt i skrev:Idag kör Solnagrenen som tätast med sexminuterstrafik, men till Bromma flygplats kommer spårvagnarna som tätast gå med tolvminuterstrafik. Dock kommer man på sträckan Ulvsunda-Alviks strand kunna gå tätare en sex minuter, då trafikförvaltningen fått ett undantag på den sträckan.
Men inte heller 112:an kommer att trafikera Bromma flygplats, utan istället köra sträckan Alvik-Spånga station hela trafikdygnet.
För närvarande trafikeras Bromma flygplats av de tre busslinjerna 110, 112 och 152. I december försvinner samtliga tre busslinjer från flygplatsen. Tvärbanan tycks få halva turtätheten jämfört med Solnagrenen. Däremot verkar tågen inte bli genomgående, vilket tidigare har konstaterats vara ett ineffektivt utnyttjande av resurserna.
Vad menar du med "inte genomgående"?
Det verkar bli en linje Alviks strand - Bromma flygplats alltså. Öpnnar Bromma Blocks också, eller kommer det senare?
Med genomgående tåg menar jag tåg som inte vänder vid Alvik. Jag citerar ett
tidigare inlägg:
Enceladus skrev:Snedfördelning kan undvikas med ett klokt trafikupplägg. Låt mig ge ett exempel: I det gamla pendeltågsupplägget hade tågen från Tumba till Uppsala högre belastning än tågen från Södertälje till Upplands Väsby, och då var Uppsalatågen insatståg som inte hade anslutning från alla matarbussar. Uppsala lockade alltså tillräckligt många resenärer för att kompensera för den kortare sträckan och den mer begränsade matartrafiken.
Samma koncept kan appliceras på Tvärbanan: Kör tåg från Årstaberg till Solna samt från Sickla till Bromma. Då får tågen till Solna de flesta resenärer på sträckan mellan Årstaberg och Alvik. Detta trafikupplägg har en stor fördel jämfört med det gamla pendeltågsupplägget: Det saknas efterfrågan på direktresor mellan Sickla och Solna. De som vill resa till Solna eller Sundbyberg byter med fördel i Årstaberg. Därmed finns det inget större motstånd mot ett sådant trafikupplägg.
I det gamla pendeltågsupplägget var problemet att efterfrågan på direktresor mellan Södertälje och Uppsala var för stort för att inte tillfredsställa behovet. Regionaltågen är inget alternativ på sträckan eftersom det låtsaskommersiella upplägget ger incitament till russinplockning ur tågtrafikkakan, varför de flesta regionaltåg vänder vid Stockholm C och de som inte gör det är extremt dyra. Samma sak gäller för övrigt även Arlanda Express. Tvärbanan saknar inslag av marknadsfundamentalism och har därför inte dessa problem.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: onsdag 18 november 2020 23:06
av Enceladus
Lars_L skrev:Båda grenarna är tänkta att gå till Sickla - så det är inte planerat med någon dragning Kista-Solna. Orsaken är väl egentligen att greningen ligger ganska långt söderut i Ulvsunda - vilket ju gör att resan Kista-Sundbyberg skulle innebära en relativt stor omväg. Och att dra en avgreningssträcka via Bällsta Bro är det väl lite ont om plats för. Men samtidigt blir det ju därmed lite konstigt att Annedalsborna ska åka "baklänges" till Rissne för att komma till tunnelbanan, vilket gör att flertalet ändå kommer ta 113 till Sundbyberg.
Efter
flera års väntan får linje 113 äntligen "kvartstrafik under mellantrafiken alla dagar" samtidigt som linje 127 tar över den mindre intensiva trafiken till Blackebergs gård. Därmed blir linje 113 en mer utpräglad konkurrent till Tvärbanan. Frågan som uppstår är följande:
Lennart Petersen skrev:Bo Rengmark skrev:Jag har också hört från SLL att man planerar för 10-minuterstrafik på grenarna. Jag tror man kommer att ångra att man missar möjligheten att bygga ett triangelspår mellan Karlsbodavägen och Bromma Blocks. Visserligen blir det en omväg mellan Solvalla och Sundbyberg men man får kontakt med pendeln och därmed snabba resor till Odenplan och Centralen. Annars får varken Annedal eller Ursvik kontakt med Bålstapendeln. Dessutom har Arriva föreslagit en avkortning av 504 som i så fall bara kommer köra mellan Hallonbergen och Rissne. Jag tror det blir svårt att få till en bra omstigning vid vinkelresor i Norra Ulvsunda.
Det har ju funnits någon tanke på en pendelstation vid Solvalla med omstigning till Tvärbana.
Är den helt avförd från agendan ?
Är det inte dumt att hänvisa Annedalsborna till buss när det finns två spårvägslinjer och en pendeltågslinje i närheten?
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: torsdag 19 november 2020 11:17
av Breitspurbahn
Apropå kostnader för projekt; hur mycket tar Sweco för en rapport kring ett eventuellt projekt? De brukar ju anlitas när man ska se på kostnader och effekter av ett föreslaget infrastrukturprojekt. Vad tar de i runda slängor för en sådan rapport?
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: torsdag 19 november 2020 13:41
av twr
Breitspurbahn skrev:Apropå kostnader för projekt; hur mycket tar Sweco för en rapport kring ett eventuellt projekt? De brukar ju anlitas när man ska se på kostnader och effekter av ett föreslaget infrastrukturprojekt. Vad tar de i runda slängor för en sådan rapport?
Det beror väldigt mycket på vad du vill ha utrett och hur omfattande det blir. Allt i storleksordningen från 10 000 till några miljoner. Det finns även många andra företag att välja på förutom Sweco, några av de andra är bland annat Ramböll, Tyréns, WSP, Afry, Atkins, med flera.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: torsdag 19 november 2020 20:20
av Sio
Breitspurbahn skrev:Apropå kostnader för projekt; hur mycket tar Sweco för en rapport kring ett eventuellt projekt? De brukar ju anlitas när man ska se på kostnader och effekter av ett föreslaget infrastrukturprojekt. Vad tar de i runda slängor för en sådan rapport?
Det är ju en förhandlingsfråga. Man utreder inte gärna på fastpris, så tid + utlägg är det normala. Genomsnittstimpriset hamnar nog på en knapp tusenlapp ex. moms.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: lördag 06 februari 2021 11:25
av twr
Vad händer med Kistagrenen (förutom flygplatsen, det har vi en egen tråd om). Hur långt har man kommit på olika sträckor med att bestämma sträckning, anta detaljplan, upphandla bygge, bleka bygga?
Öppnar man till Ursvik nästa år och till Helenelund 2024?
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: lördag 06 februari 2021 11:36
av /jes
Enligt annons i dagens tidning (sådan där på papper som bara fossiler läser!) ansöker Sundbybergs stad hos Nacka tingsrätt, mark- och miljödomstolen om tillstånd att anlägga bank för spårväg med mera. Var framgår inte av annonsen.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: söndag 07 februari 2021 11:36
av BSB101
Detaljplanen i Sollentuna är om jag förstått det hela godkänd.