Sida 22 av 24

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: torsdag 29 maj 2025 12:01
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: torsdag 29 maj 2025 11:20
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 29 maj 2025 10:54 Jag talar om kräftfisket i Lundsjön-Dammsjön. Inga andra vattensamlingar. Och inga andra jämförelser heller. Rena påhitten, återigen.
Kräftfisket var knappast avgörande för Saltsjöbadens framgång, utan kommunikationerna. Kan Saltsjöbaden behålla sin status med en havererad Saltsjöbana?
Säkert inte. Jag har heller aldrig gjort den jämförelsen, bara parentetiskt omnämnt området när nu namnbytet drogs upp. Det förstår säkert Enceladus-kollektivet också, även om man försöker låtsas som annat.

Kanske dags att sluta med trollerierna!

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: tisdag 01 juli 2025 20:20
av Lars Stegenius
I dag var jag i Saltsjöbaneland och kunde konstatera att det rullade tåg, även på sidobanan. Syftet med rullandet vet jag inte, det kan ju ha varit avrostning av personalen.

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: tisdag 01 juli 2025 20:50
av Enceladus
Lars Stegenius skrev: tisdag 01 juli 2025 20:20 I dag var jag i Saltsjöbaneland och kunde konstatera att det rullade tåg, även på sidobanan. Syftet med rullandet vet jag inte, det kan ju ha varit avrostning av personalen.
Jag kan bekräfta att jag hörde bullrande tåg på Saltsjöbanan när jag var i Tollare i söndags. Jag blev lite förvånad med tanke på att tågtrafiken är avstängd för resenärer. Det finns ju en viss ironi i att Tollare med sina höghus knappt har någon kollektivtrafik medan Östervik på andra sidan har en station utan resenärer.

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: onsdag 02 juli 2025 10:47
av Lars Stegenius
Nu var det ingen tät trafik direkt, det var nog bara ett tvåvagnarståg ute. Jag skulle äta lunch med en god vän i Fisksätra men var lite tidig så jag tog en sväng till Neglingedepån. När jag passerade under sidobanans bro vid Tippen kom ett tåg i riktning Igelboda. När vi senare åt lunch passerade tåget Fisksätra några gånger. I Neglinge var det f.ö. ingen aktivitet vad jag kunde se, bara uppställda tåg.

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: fredag 11 juli 2025 22:45
av twr
Var sker tågmöten i 20 minuters trafiken på Saltsjöbanan? Hur lång är vändtiden i Saltsjö-Järla? Behöver man båda spåren eller är det bara ett tåg åt gången och vilket spår använder man i så fall?

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: lördag 12 juli 2025 0:42
av ADDE
När de gick till slussen så möttes de vid Henriksdal, mellan Storängen o Saltsjö-Duvbös och i Igelboda vid 20-minuterstrafik.

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: måndag 14 juli 2025 22:07
av Kristofer
Även då tågen vände vid Saltsjö-Järla var det tågmöten mellan Storängen och Saltsjö-Duvnäs, samt vid Igelboda.

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: onsdag 23 juli 2025 10:44
av Enceladus
Planen: Rusta upp Saltsjöbanans tunnel
Mitt i skrev:För många Nackabor är 2028 ett år att se fram emot. Det är då Saltsjöbanan ska börja trafikera Slussen igen, efter det upprustningsarbete som nu pågår.

[...]

Stadsgårdstunneln, som den heter, har inte varit i bruk sedan 2016. De planerade arbetena ska höja säkerheten och även anpassa tunneln till Saltsjöbanans nya vagnar.

[...]

Om allt går enligt planen kan arbetena komma i gång nästa år, med beräknat slutdatum senast i mitten av 2027. Kostnaden är beräknad till 100 miljoner kronor.
Stadsgårdstunneln behöver rustas upp och anpassas till Saltsjöbanans nya vagnar. Kostnaden beräknas till 100 miljoner kronor, exklusive TF:s typiska påslag.

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: onsdag 23 juli 2025 12:26
av Odd
Enceladus skrev: onsdag 23 juli 2025 10:44 Planen: Rusta upp Saltsjöbanans tunnel
Mitt i skrev:För många Nackabor är 2028 ett år att se fram emot. Det är då Saltsjöbanan ska börja trafikera Slussen igen, efter det upprustningsarbete som nu pågår.

[...]

Stadsgårdstunneln, som den heter, har inte varit i bruk sedan 2016. De planerade arbetena ska höja säkerheten och även anpassa tunneln till Saltsjöbanans nya vagnar.

[...]

Om allt går enligt planen kan arbetena komma i gång nästa år, med beräknat slutdatum senast i mitten av 2027. Kostnaden är beräknad till 100 miljoner kronor.
Stadsgårdstunneln behöver rustas upp och anpassas till Saltsjöbanans nya vagnar. Kostnaden beräknas till 100 miljoner kronor, exklusive TF:s typiska påslag.
100 miljoner är ju typ 100000000, tycker det verkar vara ett väldigt jämnt tal. Jag hade tyckt att det varit mer sannolikt att man gått ner till i varje fall en precision på 1000 kr, tex 101433 tkr. Det låter mycket mer trovärdigt. Annars låter det som ett godtyckligt tal, ett estimat skulle sannolikt inte ens vara så jämnt.

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: onsdag 23 juli 2025 12:52
av twr
Odd skrev: onsdag 23 juli 2025 12:26
Enceladus skrev: onsdag 23 juli 2025 10:44 Planen: Rusta upp Saltsjöbanans tunnel
Mitt i skrev:För många Nackabor är 2028 ett år att se fram emot. Det är då Saltsjöbanan ska börja trafikera Slussen igen, efter det upprustningsarbete som nu pågår.

[...]

Stadsgårdstunneln, som den heter, har inte varit i bruk sedan 2016. De planerade arbetena ska höja säkerheten och även anpassa tunneln till Saltsjöbanans nya vagnar.

[...]

Om allt går enligt planen kan arbetena komma i gång nästa år, med beräknat slutdatum senast i mitten av 2027. Kostnaden är beräknad till 100 miljoner kronor.
Stadsgårdstunneln behöver rustas upp och anpassas till Saltsjöbanans nya vagnar. Kostnaden beräknas till 100 miljoner kronor, exklusive TF:s typiska påslag.
100 miljoner är ju typ 100000000, tycker det verkar vara ett väldigt jämnt tal. Jag hade tyckt att det varit mer sannolikt att man gått ner till i varje fall en precision på 1000 kr, tex 101433 tkr. Det låter mycket mer trovärdigt. Annars låter det som ett godtyckligt tal, ett estimat skulle sannolikt inte ens vara så jämnt.
Det skulle ju vara alldeles för exakt att skriva så. 100 miljoner betyder kanske i det här fallet mellan 95 och 105 miljoner.

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: onsdag 23 juli 2025 13:01
av Enceladus
Odd skrev: onsdag 23 juli 2025 12:26 100 miljoner är ju typ 100000000, tycker det verkar vara ett väldigt jämnt tal. Jag hade tyckt att det varit mer sannolikt att man gått ner till i varje fall en precision på 1000 kr, tex 101433 tkr. Det låter mycket mer trovärdigt. Annars låter det som ett godtyckligt tal, ett estimat skulle sannolikt inte ens vara så jämnt.
Det är väl inte ovanligt att ange uppskattningar med två värdesiffror. Här är det kanske bara en. Enligt Benfords lag bör siffran 1 vara förstasiffra i tre av tio fall.

(Benfords lag är användbar för att upptäcka manipulerade datamängder, särskilt inom finansiella rapporter. I detta fall finns det inget skäl att misstänka fusk.)

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: onsdag 23 juli 2025 16:24
av Odd
Det ser slarvigt ut i alla fall.

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: torsdag 24 juli 2025 13:54
av C12C3C3C12
Dom tågen som körs nu under trafikfri tid är dom s.k. rost tågen för att få bort rosten på rälsen, det var samma sak när vi hade strejken på T-banan.

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: fredag 25 juli 2025 11:11
av Hechtwagen
Enceladus skrev: onsdag 23 juli 2025 10:44 Planen: Rusta upp Saltsjöbanans tunnel
Mitt i skrev:För många Nackabor är 2028 ett år att se fram emot. Det är då Saltsjöbanan ska börja trafikera Slussen igen, efter det upprustningsarbete som nu pågår.

[...]

Stadsgårdstunneln, som den heter, har inte varit i bruk sedan 2016. De planerade arbetena ska höja säkerheten och även anpassa tunneln till Saltsjöbanans nya vagnar.

[...]

Om allt går enligt planen kan arbetena komma i gång nästa år, med beräknat slutdatum senast i mitten av 2027. Kostnaden är beräknad till 100 miljoner kronor.
Stadsgårdstunneln behöver rustas upp och anpassas till Saltsjöbanans nya vagnar. Kostnaden beräknas till 100 miljoner kronor, exklusive TF:s typiska påslag.
Helt ok så länge det är Skanska som får jobbet för där har jag aktier.

Kostnaderna för SLs småbanor skenar bokstavligen.
Vad kostar inte bara skötseln av stationen i Täby Centrum under ett år med fyra rulltrappor och tre hissar och automatiska dörrar växlar med växelvärme mm jämfört med den gamla hållplatsen Täby Centrum som bestod av ett enkelspår och en plattform med fem lysrör, två papperskorgar och två parkbänkar.

Rustar man tex Roslagsbanan för två miljarder så får man ökade driftkostnader efteråt på avsevärda belopp.

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: söndag 27 juli 2025 9:05
av Karsten
Hechtwagen skrev: fredag 25 juli 2025 11:11
Enceladus skrev: onsdag 23 juli 2025 10:44 Planen: Rusta upp Saltsjöbanans tunnel
Mitt i skrev:För många Nackabor är 2028 ett år att se fram emot. Det är då Saltsjöbanan ska börja trafikera Slussen igen, efter det upprustningsarbete som nu pågår.

[...]

Stadsgårdstunneln, som den heter, har inte varit i bruk sedan 2016. De planerade arbetena ska höja säkerheten och även anpassa tunneln till Saltsjöbanans nya vagnar.

[...]

Om allt går enligt planen kan arbetena komma i gång nästa år, med beräknat slutdatum senast i mitten av 2027. Kostnaden är beräknad till 100 miljoner kronor.
Stadsgårdstunneln behöver rustas upp och anpassas till Saltsjöbanans nya vagnar. Kostnaden beräknas till 100 miljoner kronor, exklusive TF:s typiska påslag.
Helt ok så länge det är Skanska som får jobbet för där har jag aktier.

Kostnaderna för SLs småbanor skenar bokstavligen.
Vad kostar inte bara skötseln av stationen i Täby Centrum under ett år med fyra rulltrappor och tre hissar och automatiska dörrar växlar med växelvärme mm jämfört med den gamla hållplatsen Täby Centrum som bestod av ett enkelspår och en plattform med fem lysrör, två papperskorgar och två parkbänkar.

Rustar man tex Roslagsbanan för två miljarder så får man ökade driftkostnader efteråt på avsevärda belopp.
Täby centrum har en hiss. Inga rulltrappor. Farbror är välkommen på ett förortsbesök, vi har både Konsum, McDonalds och post!

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: söndag 27 juli 2025 10:19
av dr Cassandra Nojdh
Karsten skrev: söndag 27 juli 2025 9:05
Hechtwagen skrev: fredag 25 juli 2025 11:11 Kostnaderna för SLs småbanor skenar bokstavligen.
Vad kostar inte bara skötseln av stationen i Täby Centrum under ett år med fyra rulltrappor och tre hissar och automatiska dörrar växlar med växelvärme mm jämfört med den gamla hållplatsen Täby Centrum som bestod av ett enkelspår och en plattform med fem lysrör, två papperskorgar och två parkbänkar.

Rustar man tex Roslagsbanan för två miljarder så får man ökade driftkostnader efteråt på avsevärda belopp.
Täby centrum har en hiss. Inga rulltrappor. Farbror är välkommen på ett förortsbesök, vi har både Konsum, McDonalds och post!
Ja, det är väl den här: https://maps.app.goo.gl/FoUi5JqZSAbyr86o7

Däremot finns det rulltrappor inne i centrumbyggnaden. Vid senaste besöket parkerade jag min skoter för laddning i den underjordiska parkeringen (som har gott om laddplatser). Det var en riktig labyrint att ta sig därifrån upp till markplanet.

Även Max hamburgerrestaurang finns, för den som vill ha omväxling.

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: söndag 27 juli 2025 17:06
av Hechtwagen
Karsten skrev: söndag 27 juli 2025 9:05
Hechtwagen skrev: fredag 25 juli 2025 11:11
Enceladus skrev: onsdag 23 juli 2025 10:44 Planen: Rusta upp Saltsjöbanans tunnel



Stadsgårdstunneln behöver rustas upp och anpassas till Saltsjöbanans nya vagnar. Kostnaden beräknas till 100 miljoner kronor, exklusive TF:s typiska påslag.
Helt ok så länge det är Skanska som får jobbet för där har jag aktier.

Kostnaderna för SLs småbanor skenar bokstavligen.
Vad kostar inte bara skötseln av stationen i Täby Centrum under ett år med fyra rulltrappor och tre hissar och automatiska dörrar växlar med växelvärme mm jämfört med den gamla hållplatsen Täby Centrum som bestod av ett enkelspår och en plattform med fem lysrör, två papperskorgar och två parkbänkar.

Rustar man tex Roslagsbanan för två miljarder så får man ökade driftkostnader efteråt på avsevärda belopp.
Täby centrum har en hiss. Inga rulltrappor. Farbror är välkommen på ett förortsbesök, vi har både Konsum, McDonalds och post!

Blandade väl ihop det med Rnb, hur många hissar och rulltrappir finns det där?

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: söndag 27 juli 2025 19:11
av twr
Hechtwagen skrev: söndag 27 juli 2025 17:06
Karsten skrev: söndag 27 juli 2025 9:05
Hechtwagen skrev: fredag 25 juli 2025 11:11

Helt ok så länge det är Skanska som får jobbet för där har jag aktier.

Kostnaderna för SLs småbanor skenar bokstavligen.
Vad kostar inte bara skötseln av stationen i Täby Centrum under ett år med fyra rulltrappor och tre hissar och automatiska dörrar växlar med växelvärme mm jämfört med den gamla hållplatsen Täby Centrum som bestod av ett enkelspår och en plattform med fem lysrör, två papperskorgar och två parkbänkar.

Rustar man tex Roslagsbanan för två miljarder så får man ökade driftkostnader efteråt på avsevärda belopp.
Täby centrum har en hiss. Inga rulltrappor. Farbror är välkommen på ett förortsbesök, vi har både Konsum, McDonalds och post!

Blandade väl ihop det med Rnb, hur många hissar och rulltrappir finns det där?
Tänkte att du kanske blandade ihop det med Roslags Näsby, men där har det ju inte varit enkelspår på väldigt länge.

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: måndag 28 juli 2025 11:32
av Hechtwagen
Och för att återknyta till tråden, behövs verkligen saltsjöbanan när tunnelbanan till nacka öppnar?
Behövs småbanor som kan vara avstängda i åratal?

Hur mycket billigare är ersättningstrafiken för Saltsjöbanan än tågtrafiken + banunderhåll på ett år?

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Postat: måndag 28 juli 2025 18:14
av Matsälgen
Hechtwagen skrev: måndag 28 juli 2025 11:32 Och för att återknyta till tråden, behövs verkligen saltsjöbanan när tunnelbanan till nacka öppnar?
Behövs småbanor som kan vara avstängda i åratal?

Hur mycket billigare är ersättningstrafiken för Saltsjöbanan än tågtrafiken + banunderhåll på ett år?
Alla banor, både spårbanor och vägbanor, slits hårt av trafikering och behöver servas och ibland även stängas av. En skur av busstrafik sliter mycket på vägarna ock kräver ett stort antal förare som ibland kan vara svåra att hitta. Alla dessa ska ha lön!
Dessutom går spårtrafik ofta fortare och bekvämare än busstrafik. osv osv osv osv........................  

Den där gamla debatten om spår eller busstrafik som du försöker att återuppliva i denna tråd, förtjänar istället en egen tråd. Antagligen finns det redan flera sådana trådar i forumet. :wink:
//Matsälgen🫎