SL:s framtida betalsystem

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Enceladus

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: söndag 15 juni 2025 16:06 Maximera? Vrid inte till mitt budskap. Det handlar bara om att se till att en reform är finansierad.
SL har tappat partiella distansarbetare, och de kommer inte tillbaka med prenumerationslösningar. Kollektivtrafik har stordriftsfördelar. Det är dumt att säga nej:
Di skrev:”Vi ser att fler reser med enkelbiljetter och färre köper månadskort. Och det saknas flexibla lösningar däremellan, vilket många gärna skulle vilja se. Det är belagt i både utredningar och samtal vi har haft med resenärer”, säger regionrådet Carl-Johan Schiller (KD).
SL försöker inte ens få tillbaka dessa resenärer! Självfallet hamnar kollektivtrafiken i en ond cirkel. Utbudet försämras, och då byter ännu fler resenärer till bilen.
Senast redigerad av Enceladus den måndag 16 juni 2025 15:20, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Som sagt, det är inte pristak som är lösningen på det problemet. Om det nu är ett lägre biljettpris som behövs för att locka tillbaka partiella distansarbetare till kollektivtrafiken så är det andra typer av lösningar som behövs. Samtidigt har SL jobbat aktivt med att rensa i biljettfloran för att förenkla prisstrukturen, så jag är inte helt övertygad om att införa en ny typ av flex/förköpsbiljetter (t.ex. 10 resdagar på 30 dagar) är rätt väg att gå heller. Men kanske.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: söndag 15 juni 2025 23:04 Som sagt, det är inte pristak som är lösningen på det problemet. Om det nu är ett lägre biljettpris som behövs för att locka tillbaka partiella distansarbetare till kollektivtrafiken så är det andra typer av lösningar som behövs. Samtidigt har SL jobbat aktivt med att rensa i biljettfloran för att förenkla prisstrukturen, så jag är inte helt övertygad om att införa en ny typ av flex/förköpsbiljetter (t.ex. 10 resdagar på 30 dagar) är rätt väg att gå heller. Men kanske.
Kritik mot SL:s biljettförslag: "En tummetott"
Mitt i skrev:– Det skulle sänka trösklarna för att göra den där extraresan. Jag har hellre en kollektivtrafik som folk aktivt väljer, än att intäkterna ska hänga på SL:s förmåga att kränga prenumerationer, säger Kristoffer Tamsons.

SL:s utredning avråder dock från att prova capping, eftersom man anser att det skulle undergräva idén med ett prenumererat månadskort.

[...]

För de många stockholmare som har vant sig vid hemarbete 2-3 dagar i veckan är det inte lika självklart som tidigare att köpa ett månadskort.
Att avstå från att införa pristak gör dock inte situationen bättre. Nu tvingas SL att mjölka sina resenärer med prenumerationer, vilket riskerar att tappa ännu fler.
Bussmagasinet skrev:– Under 2026 behöver en förbättrad trafik bli centralt iarbetet med att vinna tillbaka resenärer och stärka kollektivtrafikens attraktivitet, både på kort och lång sikt. Då kan inte nya nerskärningar användas för att klara ekonomin, framhåller SL.
SL verkar ha insett att nya nerskärningar inte är en hållbar lösning, men samtidigt försöker SL inte ens få tillbaka sina gamla resenärer. Då återstår mjölkning...
Skriv svar