Sida 21 av 44

Re: Spårväg City

Postat: tisdag 21 augusti 2018 17:04
av Stefan Widén
JohanB skrev:
Stefan Widén skrev:Ja vi får väl se vad som händer när vagnbristen sätter in... :D

Eller så lånar vi ytterligare från andra banor.... :D

Stefan
Ursäkta en oinsatt, men vad hindrar er att låna en A35:a till från Tvärbanan? Fullt i Alkärrshallen eller vagnsbrist på 22:an?
Ja och Ja

Vi kommer att låna en vagn nästa sommar det är klart men utöver den lär det bli svårt.... Men det är TF som bestämmer.

Stefan

Re: Spårväg City

Postat: onsdag 22 augusti 2018 8:39
av 2763
Stefan Widén skrev: Ursäkta en oinsatt, men vad hindrar er att låna en A35:a till från Tvärbanan? Fullt i Alkärrshallen eller vagnsbrist på 22:an?
Ja och Ja

Vi kommer att låna en vagn nästa sommar det är klart men utöver den lär det bli svårt.... Men det är TF som bestämmer.
[/quote]

Om du alltid har minst en vagn i trafik behövs det en plats mindre i vagnhallen per vagn i heldygnstrafik.

Nä, det går naturligtvis inte att ha köra ontifnutton vagnar på Spårväg City dygnet runt för att klara sig med sex stallplatser, men, det skulle definitivt gå att ha sju vagnar till sex platser. Om det är lämpligt eller lönsamt... tveksamt, men värt att utvärdera. (Dylika planer har funnits i Göteborg. Men, man lyckades ta fram skohornet och klämma in lite extraspår på Rantorget och återibrukta ett nedlagt spår i majorna samt annektion av ett gammalt rälsbussgarage i stället.)

/T

Re: Spårväg City

Postat: onsdag 22 augusti 2018 10:17
av Anders Hanquist
Sista vagnen på natten kanske kunde parkera vid vändspåren på Klarabergsgatan och sedan avgå som första vagn därifrån på morgonen. Det blir cirka fyra timmar. Med tanke på vandaliseringsrisk måste den naturligtvis bevakas på något sätt. Så det blir kanske en dyr lösning.

Re: Spårväg City

Postat: onsdag 22 augusti 2018 15:47
av Enceladus
Då har trängselbussar börjat inta Klarabergsgatan.

Bild

(Trots namnet är B9S inte särskilt lämpad för trafik med stor trängsel då den har få ståplatser. Dessbättre har Keolis på senare år inhandlat lite kapacitetsstarkare vagnar för nattrafiken.)

Re: Spårväg City

Postat: onsdag 22 augusti 2018 16:18
av Lennart Petersen
Anders Hanquist skrev:Sista vagnen på natten kanske kunde parkera vid vändspåren på Klarabergsgatan och sedan avgå som första vagn därifrån på morgonen. Det blir cirka fyra timmar. Med tanke på vandaliseringsrisk måste den naturligtvis bevakas på något sätt. Så det blir kanske en dyr lösning.
Ja det blir en dyr lösning om den skall bevakas. Med tanke på den korta körtiden från vagnhallen låter det inte motiverat.

Re: Spårväg City

Postat: onsdag 22 augusti 2018 17:04
av LÅ1
Enceladus skrev:Då har trängselbussar börjat inta Klarabergsgatan.

Bild

(Trots namnet är B9S inte särskilt lämpad för trafik med stor trängsel då den har få ståplatser. Dessbättre har Keolis på senare år inhandlat lite kapacitetsstarkare vagnar för nattrafiken.)
Vad är det för trängselbussar? Och varför får de gå på Klarabergsgatan när inerstadsbussarna måste ha omlagda körvägar för att inte passera här?

Re: Spårväg City

Postat: onsdag 22 augusti 2018 17:16
av TKO
LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Då har trängselbussar börjat inta Klarabergsgatan.

Bild

(Trots namnet är B9S inte särskilt lämpad för trafik med stor trängsel då den har få ståplatser. Dessbättre har Keolis på senare år inhandlat lite kapacitetsstarkare vagnar för nattrafiken.)
Vad är det för trängselbussar? Och varför får de gå på Klarabergsgatan när inerstadsbussarna måste ha omlagda körvägar för att inte passera här?
Med tanke på vem som skrev inlägget antar jag att det är en nattbuss till Hallunda eller något sådant - det har i varje fall väldigt lite med Spårväg City att göra, enligt min ringa mening!

/TKO

Re: Spårväg City

Postat: onsdag 22 augusti 2018 17:26
av LÅ1
TKO skrev:Med tanke på vem som skrev inlägget antar jag att det är en nattbuss till Hallunda eller något sådant - det har i varje fall väldigt lite med Spårväg City att göra, enligt min ringa mening!

/TKO
Och jag som tänkte att det kanske var bussarna som sattes in när trängselskatten infördes. (Men de borde ju i stället heta antiträngselbussar eftersom de skulle avlasta spårtrafik som annars skulle få så många nya resenärer.)
Kopplingen till Spårväg City är väl att bussen står på spårvägsspåren!

Re: Spårväg City

Postat: onsdag 22 augusti 2018 17:35
av Enceladus
LÅ1 skrev:
TKO skrev:Med tanke på vem som skrev inlägget antar jag att det är en nattbuss till Hallunda eller något sådant - det har i varje fall väldigt lite med Spårväg City att göra, enligt min ringa mening!

/TKO
Och jag som tänkte att det kanske var bussarna som sattes in när trängselskatten infördes. (Men de borde ju i stället heta antiträngselbussar eftersom de skulle avlasta spårtrafik som annars skulle få så många nya resenärer.)
Kopplingen till Spårväg City är väl att bussen står på spårvägsspåren!
Precis! Här är en kort artikel om bussarna:

Tomt på nya pendelbussarna

B9S används även i nattrafiken, men håller på att ersättas av vagnar som är bättre anpassade för stående resenärer.

Re: Spårväg City

Postat: onsdag 22 augusti 2018 18:01
av twr
Artikeln är från 2005?

Re: Spårväg City

Postat: onsdag 22 augusti 2018 18:04
av Joakim W
LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Då har trängselbussar börjat inta Klarabergsgatan.

Bild

(Trots namnet är B9S inte särskilt lämpad för trafik med stor trängsel då den har få ståplatser. Dessbättre har Keolis på senare år inhandlat lite kapacitetsstarkare vagnar för nattrafiken.)
Vad är det för trängselbussar? Och varför får de gå på Klarabergsgatan när inerstadsbussarna måste ha omlagda körvägar för att inte passera här?
Ser ut att stå 5003 ovanför dörren, och då är det väl en av AB SS's bussar.

Re: Spårväg City

Postat: onsdag 22 augusti 2018 19:30
av daniel_s
Ständigt dessa fakta, som raserar en diskussion som kunde ha blivit spännande :wink:

Re: Spårväg City

Postat: onsdag 22 augusti 2018 20:02
av Joakim W
daniel_s skrev:Ständigt dessa fakta, som raserar en diskussion som kunde ha blivit spännande :wink:
Brukar det hindra nåt på detta forum..? :cheesygrin:

Re: Spårväg City

Postat: onsdag 22 augusti 2018 21:25
av Stefan Widén
SS bussavdelning måste ju provköra sträckan OM!! vi måste köra ersättningstrafik eller om det är så många besökare på Djurgården att vagnarna inte räcker till.

Och om någon missat så har vi nu sju vagnar och kommer att få den åttonde till våren av de moderna slaget. Sen har vi en massa gamla pärlor..... men de har ni väl koll på.

Åsså 5 bussar om någon törstar efter fakta. Och att det vart den bussmodellen.... ja de var ju billiga och relativt driftsäkra och i övrigt uppfyller TFs krav på bussar.

Stefan

Re: Spårväg City

Postat: onsdag 22 augusti 2018 22:29
av Enceladus
Stefan Widén skrev:Åsså 5 bussar om någon törstar efter fakta. Och att det vart den bussmodellen.... ja de var ju billiga och relativt driftsäkra och i övrigt uppfyller TFs krav på bussar.
Om jag kommer ihåg rätt så dumpade Keolis 10 st B9S:or för cirka tre år sedan. Det är alltså här hälften av dem har hamnat. Registreringsnumret på den observerade bussen var RLS010. Mer information om detta fordon.

Re: Spårväg City

Postat: onsdag 22 augusti 2018 23:07
av Karsten
Enceladus skrev:Då har trängselbussar börjat inta Klarabergsgatan.

Bild

(Trots namnet är B9S inte särskilt lämpad för trafik med stor trängsel då den har få ståplatser. Dessbättre har Keolis på senare år inhandlat lite kapacitetsstarkare vagnar för nattrafiken.)
Nä, det där är ingen trängselbuss. Det är en B9S som INTE köptes in till trängselskatteförsöket utan ett halvår senare i syfte att ersätta äldre bussar i den ordinarie trafiken. Trängselbussarna till Keolis numrerade i 66-serien, medan de övriga B9S Keolis köpte in numrerades i 63-serien. I 66- serien var alla bussar utrustade med höga ryggar, gardiner och full AC, i 63-serien var det mer blandad utrustningsnivå. De B9S som AB SS äger är stadsinredda fd. 63-vagnar.

Nu förstörde jag med lite fakta igen. Förlåt.

Re: Spårväg City

Postat: torsdag 23 augusti 2018 10:32
av M224
Med tanke på dörrställningen (1-1-1) så tycker jag att dessa bussar passar bäst på landsbygdslinjer.

Ledvagnar med 2-2-2 och 100% låggolv hade varit betydligt bättre för SS-trafik.

Re: Spårväg City

Postat: torsdag 23 augusti 2018 10:40
av LÅ1
Varför får, eller kan, inte linjerna 54 och 69 i höst köra Klarabergsgatan - Klara norra kyrkogata - Mäster Samuelsgatan - Regeringsgatan - Hamngatan som de gjort några år? Har det något med spårvägen att göra, eller är det något annat som hindrar?

Re: Spårväg City

Postat: torsdag 23 augusti 2018 22:44
av Stefan Widén
LÅ1 skrev:Varför får, eller kan, inte linjerna 54 och 69 i höst köra Klarabergsgatan - Klara norra kyrkogata - Mäster Samuelsgatan - Regeringsgatan - Hamngatan som de gjort några år? Har det något med spårvägen att göra, eller är det något annat som hindrar?
Har inget med spårvägen att göra utan är ett beslut Keolis med eller utan TF fattat. och grunderna får givetvis Keolis svara för.

Stefan

Re: Spårväg City

Postat: torsdag 23 augusti 2018 23:09
av LÅ1
Stefan Widén skrev:
LÅ1 skrev:Varför får, eller kan, inte linjerna 54 och 69 i höst köra Klarabergsgatan - Klara norra kyrkogata - Mäster Samuelsgatan - Regeringsgatan - Hamngatan som de gjort några år? Har det något med spårvägen att göra, eller är det något annat som hindrar?
Har inget med spårvägen att göra utan är ett beslut Keolis med eller utan TF fattat. och grunderna får givetvis Keolis svara för.

Stefan
OK. Intressant, eftersom framkomligheten ser ut att vara betydligt bättre nu än det varit periodvis senaste året, då bussarna med nöd och näppe kunnat ta svängen ner på Klara norra kyrkogata, och dessutom haft ett enda dubbelriktat körfält vissa sträckor. Men då kan vi avfärda spårvägens skuld i sammanhanget. (Kan ju vara andra framkomlighetsproblem, t.ex. på Regeringsgatan eller nära korsningen med Malmskillnadsgatan.)