Nya pendeltåget

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Kalle

Inlägg av Kalle »

Doomsday skrev:Kanske detta inlägg är lite off-topic, men eftersom diskussionerna hamnat på frågan om lågt golv och detta med handikapp och barnvagnar.

I SL-land så åker man gratis när man kommer med barnvagnar, och jag är tvärsäker på att dessa skulle bli mycket färre om dessa också fick betala för sina resor som alla andra. Det är nämligen ganska skrymmande och kånkigt att dra med sig barnvagnar, och det görs av många just för att det är gratis att resa då. Om resan skulle vara avgiftsbelagd även för barnvagnsmammor, så skulle många säkert övergå till bärsele istället.
Vad anbelangar handikappade, framgår det nu att det inte är handikapp i golf vi talar om, utan om många gamla med rullatorer och de som sitter i rullstol. Det är verkligen inte ofta man ser någon med rullstol ta bussen eller tricken, utan de åker med antingen färdtjänst eller med servicelinjernas bussar som är anpassade för sådant. Samma sak med många åldringar som går med rullator eller inte alls kan gå själva längre.
Som pensionär betalar man automatiskt halv taxa för resor i SL-land.
Jag skulle vilja föreslå att bara för att man släpar med en barnvagn så ska man inte få åka gratis längre. Då blir det betydligt färre som tar omaket att ta med sig dessa ombord och tar så stor plats på bussar och spårbundna fordon, att man ska behöva åla sig ut när man ska kliva av.
Jag har för mig att många transportörer annars brukar ta extra betalt om det släpas med skrymmande bagage, cyklar o.s.v.
"I SL-land så åker man gratis när man kommer med barnvagnar"
Gäller endast på bussar.

"Som pensionär betalar man automatiskt halv taxa för resor i SL-land."
Betalar man kontant, är det fullt pris. Kort och rabattkuponger finns dock till reducerat pris.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Kalle skrev:
Doomsday skrev:Kanske detta inlägg är lite off-topic, men eftersom diskussionerna hamnat på frågan om lågt golv och detta med handikapp och barnvagnar.
--------
Vad anbelangar handikappade, framgår det nu att det inte är handikapp i golf vi talar om, utan om många gamla med rullatorer och de som sitter i rullstol. Det är verkligen inte ofta man ser någon med rullstol ta bussen eller tricken, utan de åker med antingen färdtjänst eller med servicelinjernas bussar som är anpassade för sådant. Samma sak med många åldringar som går med rullator eller inte alls kan gå själva längre.
Som pensionär betalar man automatiskt halv taxa för resor i SL-land.
--------
"Som pensionär betalar man automatiskt halv taxa för resor i SL-land."
Betalar man kontant, är det fullt pris. Kort och rabattkuponger finns dock till reducerat pris.
Just det. Och reducerat pris ligger på ca 60% (~57-66%) av helt pris.
Professionell tyckare
Skriv svar