Sida 3 av 3
Postat: måndag 25 juli 2005 4:01
av Dennis
Jag skulle också ha tillagt att på en hållplats för spårvagn så har den eventuelle resande större tålamod att vänta (omkr 12 minuter) innan han/hon söker annat fortskaffningsmedel.
Vid en busshållplats är tålamodet omkring 6-7 minuter därför att resande är inte riktigt säkra på det hela.
Spåren gör den där extra tryggheten att det går att vänta lite längre.
mvh Dennis
Re: Spårväg i Örebro
Postat: måndag 25 juli 2005 7:01
av spårsnoken
TonyM skrev:spårsnoken skrev:TonyM skrev:
Jag kan inte förstå hur du menar att trådbussen skulle höja kapaciteten mot dieselbussen, kan du vara vänlig och förklara det?
Tills du har gjort en plausibel förklaring hävdar jag å det bestämdaste att Trådbuss definitivt inte kan komma på fråga om en dieselbusslinje ligger nära sitt kapacitetstak.
Det vill säga - (Tråd)buss är inte ett bra val för intensiva _busslinjer_ vilka är tillräckligt tunga för att konverteras till spårväg, till dessa linjer hör exempelvis linje 16 i Göteborg.
//Tony
-----------------
Bäste Tony,
Citatet ovan är från Anders Norens inlägg, inte från mitt.
Självklart är det önskvärt med spårväg om man ligger på den nivån i kapacitetsbehovet. Men nu investerar man ju i dubbelledbussar för linje 16 antagligen därför att man inom rimlig tid inte har pengar för spårväg här. Och i det läget menar jag att det vore bättre att köra trådbuss där eftersom miljövinsterna blir ganska betydande.
mvh/spårsnoken
Bäste Spårsnok.
Jag kände väl att det var något som inte riktigt stämde, detta framgick dock inte av ditt inlägg, vilket är citerat rakt av i mitt inlägg.
Nåväl - vi kan alla göra fel
Med andra ord kan du och jag i alla fall vara ense om den lika kapaciteten för bussar av olika slag ?
//Tony
-----------------------------------------
Jodå, vi är helt överens i det.
mvh/spårsnoken
Re: Spårväg i Örebro
Postat: måndag 25 juli 2005 11:52
av 2763
JDS skrev:
Visste du förresten att nära 1/8 av Sveriges befolkning (1051569 personer vid årsskiftet) bor i en kommun där det finns tunnelbana?
*host*
1/9 om jag får be
Vi är numera över 9 miljoner i det här landet.
Nåväl - det är fortfarande en relatvt stor andel.
//Tony
Re: Spårväg i Örebro
Postat: måndag 25 juli 2005 12:40
av spårsnoken
TonyM skrev:JDS skrev:
Visste du förresten att nära 1/8 av Sveriges befolkning (1051569 personer vid årsskiftet) bor i en kommun där det finns tunnelbana?
*host*
1/9 om jag får be
Vi är numera över 9 miljoner i det här landet.
Nåväl - det är fortfarande en relatvt stor andel.
//Tony
-----------------
Över 9 miljoner? Ja, i statistiken som visat sig vara mycket bristfällig. Eftersom många invandrare som 'flyttat hem' inte meddelat detta till skatteverket kan det slå fel på så mycket som 100.000 eller mer som i själva verket är bosatta i andra länder.
mvh/spårsnoken
Postat: måndag 25 juli 2005 13:32
av 2763
Käre Spårsnok, det är ändå en petitess i frågan. med ditt resonemang - som säkert är riktigt - föreligger befolkningsmängden per 31/3 2005 på 9014921 +/- 100000,vilket alltså är inom spannet 8013921-9113921.
Alltså närmare 9 miljoner.
Om vi nu påpekar denna osäkerhet om c:a 1,1% på hela talet bör vi också beakta att motsvarande felmarginal (eller om möjligt högre just med anförd argumentation då "nysvensktätheten" är större i Storstadsregionerna) för den siffra som bör stå i täljaren för beräkning av andelen Svenskar boende i kommun med tunnelbana.
Den siffra jag får fram genom att uppskatta vilka kommuner som bör vara med (som säkert är fel) är då 1086276, +/- 11950. Men, märk väl att jag förutsätter att osäkerheten är större i Stockholm än i andra län - vilket dock förbises i denna beräkning.
För skojs skull radar jag upp kommunerna så kan ni andra dissikera mina fel. Botkyrka 76034
Danderyd 30121
Järfälla 61542
Sollentuna 59022
Solna 59627
Stockholm 766006
Sundbyberg 33924
Alla kommuner i Stockholms län:
Botkyrka 76 034
Danderyd 30 121
Ekerö 23 695
Haninge 71 392
Huddinge 87 888
Järfälla 61 542
Lidingö 41 542
Nacka 78 975
Norrtälje 54 387
Nykvarn 8 349
Nynäshamn 24 592
Salem 14 146
Sigtuna 36 417
Sollentuna 59 022
Solna 59 627
Stockholm 766 006
Sundbyberg 33 924
Södertälje 80 517
Tyresö 40 705
Täby 60 407
Upplands Väsby 37 553
Upplands-Bro 21 359
Vallentuna 26 933
Vaxholm 9 936
Värmdö 34 243
Österåker 37 016
Sålunda blir alltså uppskattningen att c:a 12%, utan hänsyn taget till hur osäkerheten i siffrorna förändras från rikssnittet i Stockholm.
För övrigt är 1/9 11.11% emedan 1/8 är 12,5%.
Om vi tar hänsyn till osäkerheten i befolkningsstatistiken för Stockholms län så antar jag att uppskattningen 12% kryper ner mot 11% snarare än upp.
//Tony
Postat: måndag 25 juli 2005 14:14
av essin
Järfälla och Sollentuna har inte tunnelbana, däremot Huddinge. Dock är det bara en liten del av Huddinge kommun (Vårby gård och Masmo) som servas av tunnelbanan, så det må väl vara hänt att man hoppar över Huddinge. Om man räknar med Huddinge blir totalbefolkningen i "T-land" med Tonys siffror 1 053 600, eller 11,7 % av en riksbefolkning på exakt 9 miljoner. Men det kanske är dags att återgå till ämnet om spårväg eller trådbuss är lämpligast för linjer som 12:an i Örebro?

Postat: måndag 25 juli 2005 14:20
av Mikael Karlsson
Per Lind skrev:Mikael Karlsson skrev:Från 1970-talets början till ungefär 1990-talets början hade Örebro runt 12 miljoner resenärer på sina stadsbussar. Idag återstår det att se om man lyckas nå 7 miljoner.
Örebro kommun betalar 25 miljoner kronor om året för sin stadstrafik!
När Länstrafiken bildades på 1980-talet, tror jag att det var, införde man hyggligt billiga månadskort och ganska tät busstrafik, även på landet i länet. Det fanns expressbussar med morgontidning.
Succén var given. Folk ställde bilarna och man började åka buss. Så många åkte buss att det blev ståplats ända från Askersund i söder till Örebro.
Vad gjorde Länstrafiken med denna succé?
Inte köpte man fler bussar och anställde fler chaufförer inte,
istället ökade man priset på månadskorten så de nyvunna bilisterna återgick till sina bilar och man fick ett passagerarantal som knappt räckte till de bussar och chufförer man hade.
Typiskt Örebro!
-Per
Det där stämmer. Askersund-Örebro kostar väl resan 80 kronor. Månadskorten ligger väl på 1040 kronor eller liknande. Kanske finns billigare alternativ??? Senast jag åkte expressbuss från Askersund till Örebro var jag ensam ombord och det är inte första gången.
Mikael
Postat: måndag 25 juli 2005 14:49
av bakke
Bara en fundering.
Det har sagts tidigare i tråden att spårvagnar tar 300 passagerare och bussar tar 100 passagerare. Gäller de siffrorna alla fordonstillverkare eller är det i möjligt att köpa fordon som tar fler eller färre passagerare?
Spårväg i Örebro
Postat: måndag 25 juli 2005 14:57
av Per Lind
Det finns spårvagnar och bussar i alla storlekar men eftersom spårväg oftast bara är i åtanke när det gäller stora tunga linjer brukar man bara påtala skillnaden i personal som går åt till spårvagnens fördel.
En spårvagnstyp som sällan tas upp men är värd att titta lite närmare på är Leipzigs Leoliner, en vagn som är billig med bra lösningar och väntas bli en svår konkurrent till de etablerade spårvagnsbyggarna när Östländerna skall ersätta sina Tatror.
-Per
Postat: tisdag 26 juli 2005 1:33
av Dennis
Det går också att koppla flera vagnar med en förare. Det går ju inte med buss, därför måste det finnas en till förare för extra bussen. Det kostar ju pengar i längden.
Jag vet inte vad den prktiska längden och nummer av kopplade vagnar är praktiskt. Det kanske beror på de olika komunerna.
I Sacramento körs det med fyra ledvagnar i rusningen men bar en förare.
Normalt har dom två vagnar i ett spårvagnståg.
mvh Dennis
Postat: tisdag 26 juli 2005 2:01
av 7 Tynnered
Dennis skrev:Det går också att koppla flera vagnar med en förare. Det går ju inte med buss
Jodå, visst går det
Trådbuss med släpvagn
Postat: tisdag 26 juli 2005 12:42
av Per Lind
7 Tynnered skrev:Dennis skrev:Det går också att koppla flera vagnar med en förare. Det går ju inte med buss
Jodå, visst går det
Trådbuss med släpvagn
Tror inte det är tillåtet i Sverige.
-Per
Postat: tisdag 26 juli 2005 19:37
av JDS
Per Lind skrev:Trådbuss med släpvagn
Tror inte det är tillåtet i Sverige.
Det finns i alla fall en VVFS som reglerar vilken utrustning som skall finnas på släpvagnar för personbefordran:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm
Nu har jag inte kollat om den där är upphävd eller ändrad på sistone eller om det finns någon annan föreskrift som motsäger den, men jag känner i alla fall inte till något generellt förbud mot att bygga släpvagnar för personbefordran.