Vändslingor på tunnelbanelinjer, finns de? Svaret är :Ja!

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Fred

Inlägg av Fred »

Kan lägga till AGRs utmärkta beskrivning att tåget är nödbromsat av säkerhetsskäl (inget skall kunna få det att rulla iväg) under vändningen. Detta hävs på cirka 10 sekunder (både Cx och C20) och är inte något problem ur tidssynpunkt. Att hänga upp kläder, ställa in stolen och liknande tar mycket längre tid än så.

Om dörrarna är stängda när man byter ände så tar det cirka 15 sekunder från det man sätter i nyckeln tills man kan köra iväg. Jag ser inte riktigt att denna tid skulle vara något problem!

Det som tar lite tid på C20 är att ställa in högtalarutropen rätt. (Om man fuskar med det så sparar man några sekunder.) Däremot känns det som om det tar längre tid eftersom man s a s inte gör något. På et Cx tåg är det mera att göra: ändra frontbelysningen, fixa rullgardiner, eventuellt skylta om m m och då känns det som om tiden går fortare.

F ö kan man jämföra med att byta ände på ett pendeltåg. Det kan man i princip göra utan att ens ansätta bromsen. Däremot skall man göra bromsprov, prova säkerhetsgrepp och ATC och lite annat och det tar åtminstone någon dryg minut. Jämfört med detta är C20-tågen ett under av tidsbesparing, med jämförbar säkerhetsnivå!
Skriv svar