Fortsättning på Skarpnäcks linjen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Breitspurbahn
Inlägg: 451
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen

Inlägg av Breitspurbahn »

Ingen som hakar på min idé att göra Farsta Strand till ett regionalt centrum och slå ihop Farsta Strand och Trångsunds pendeltågsstationer?
Den egentliga frågan är om det hade blivit knepigt att bägge Gröna Linjen-grenarna hade gått dit. Den ena (dagens Skarpnäck Gård) är ju den som är tänkt ska fortsätta, men om de temporärt stannar där; hade det blivit omständigt att behöva ha en "Farsta Strand via Hökarängen"-linje och en "Farsta Strand via Bagarmossen"-linje?
Vi har ju inga sådana linjer i Stockholm, men det kanske är vanligare i ännu större tunnelbanenät som London, Paris och Moskva?

I vilket fall känns Trångsund en smula överflödig. Det är 1,76 km mellan Trångsund och Skogås. Hinner tåget ens komma upp i någon nämnvärd hastighet innan det stannar igen?
Trångsundborna hade kunnat kompenserats med en tbanestation om Skarpnäck Gård-linjen förlängs som jag tänkte via Sköndal, Farsta Strand via Trångsund vidare till Trollbäcken & Bollmora/Tyresö.
Skriv svar