Sida 3 av 4

Postat: fredag 31 december 2004 12:05
av kildor
Nautica skrev:Ibland känns det som om garden redan står högt gent emot varandra.
Utgångspunkten tycks vara att det hela Kommer att sluta i otrevligheter.

Problemen med detta ämne är många.
Åtminstone två infallsvinklar om orsak har redan nämnts i tråden.
Och goda synpunkter om åtgärder välkomnas med öppna armar!
Om den onda cirkeln ska brytas måste man börja någonstans. Och frågan är var det är lättast? Förmodligen är det lättare att utgå från förarna eftersom de är färre än alla resenärer i Göteborgsregionen. Men vad ska man göra? Jag tror man behöver ge förarna möjlighet att kunna hantera besvärliga situationer och otrevliga resenärer på ett smidigt sätt, att kunna ge ett trevligt svar på en otrevlig fråga eller helt enkelt välja ord "på rätt sätt" för att kunna hantera ett besvärligt klientel. Det handlar inte om att ge mer service än vad man har tid till (att trafikuppgiften och säkerhet ligger före allt annat är ju självklart) utan att den service man ger uppfattas som bättre för kunderna.

Så mitt förslag är att man sätter lite press på arbetsgivaren (Västtrafik/GS eller vem det nu kan vara) att anordna kurser och seminarier i hur man hanterar kunder på ett bra sätt; på vilket sätt "tar man" på bästa sätt ett gäng fulla ungdomar en lördagkväll, hur bemöter man en arrogant otrevlig resenär på ett smidigt sätt utan att kompromissa med sin egen integritet; och hur svarar man på en fråga från en upprörd resenär på ett lugnande sätt. "Charmkurs", gruppsykologi eller vad som helst - det känns som att man från arbetsgivarens sida skulle kunna göra ganska mycket. Och det är ju trots allt förarnas arbetsmiljö vi talar om.

Ett annat sätt är ju att vända sig till resenärerna, och då handlar det om att informera om varför vissa saker är som de är i kollektivtrafiken. T.ex. att föraren inte kan vänta på någon som kommer springandes till hållplatsen inte beror på otrevlighet utan att vagnen är sen och ytterligare förseningar kommer skapa kaos i trafiken. Eller varför föraren inte har tid att vara pesonlig guide i rusningstrafik.

Alla blir nog lite irriterade eller förbannade om man precis missar en tur eller om föraren stänger igen dörren mitt framför näsan på en. Men om man får det inbankat i sig att det är bättre för kollektivtrafiken som helhet att inte invänta sena resenärer (i rusningstrafik) så blir det lättare att acceptera och förstå situationen, vilket förhoppningsvis leder till mer nöjda och trevliga resenärer. Så medicin nr 2 blir en informations- och PR-kampanj.

Och som en tredje åtgärd så tycker jag man bör skilja på service i högtrafik och lågtrafik. Att man inte hinner med vissa saker i högtrafik förstår jag naturligtvis, men i lågtrafik borde det finns helt andra möjligheter att svara trevligt på frågor och invänta sena resenärer en vinterdag i 15 minusgrader. Och här kanske det krävs att att tidtabellerna inte är optimerade till minsta minut så att föraren ändå har en chans att komma någorlunda i tid.

Så nog finns det saker man kan göra. Dessvärre kostar det mesta pengar. Men det kanske är nödvändigt för att skapa en trevligare miljö i kollektivtrafiken.

Funderar kildor,
som dock själv aldrig suttit bakom ratten/spakarna i kollektivtrafiken

Postat: fredag 31 december 2004 13:07
av Slagpåse
Du har rätt i sak, Kildor, MEN varför behandla den person som kör dig till krogen, jobbet, vart du nu ska, som skit??

Jag tar inte det o det tror inte jag att du heller skulle göra om det var ombytta roller, nu TROR inte jag heller att du kliver ombord på ett fordon o häver ur dig all möjlig skit som "hora, fikus mm mm" för skulle du göra det på mitt fordon lär du inte få åka med en meter.

Som tur är detta väldigt få personer som gör på detta viset, men dessa få individer finns o därför är "garden" högt ställd för att man skall klara av ett arbetspass, detta sliter dock väldigt psykiskt när man går till jobbet o VET att man blir behandlad som skit, av vissa få individer.

Ett nytt exempel, igår kom jag till en hpl i dom lite "finare" områdena, ombord kliver ett mindre nyktert par i en lägre samhällsklass, dess skulle härja, spilla öl och röka ombord, bad dessa lämna vagnen eftersom man inte röker på vagnen pluss att man betalar för sig. Dom skulle ju förståss inte lämna vagnen eller sluta röka för den delen, så det blev att tillkalla ordningsmakten, "roliga" är att dom hör vad jag säger till våran trafikledning och att polis är på väg, då kliver dom av vagnen o det blir väl det man kalla för ett jubel i vagnen. Polisen behövde inte komma till min vagn men garranterat klev dessa individer ombord på nästa vagn som kom till platsen. I detta fall så kändes det som att övriga vagnens passagerare backade upp mig som förare, dock är det inte alltid så vid ordningstörande händelser. :wink:

Postat: fredag 31 december 2004 13:27
av Nautica
Som sagt, problemen är många.

Ökad förståelse och kurser i all ära, men då måste orken också finnas där.

Man har tidigare i denna tråd nämnt att förarna har för mycket att göra – guida, sälja biljetter, informera, köra med högsta säkerhet och med det också hålla tiderna, fel avhjälpning osv. Man är alltså inte bara förare i ett säkerhets yrke, utan mer där till.
Agerandet som klagomur i tid och otid tär på alla, och det blir ibland svårt att orka, oavsett hur mycket kunskap man har i ämnet.

Jag önskar ibland att de som inte vet hur det är att vara förare, fick prova på det i en vecka. Då hade man sannerligen förstått problematiken.

Nu är ju inga förslag fel. Tvärt om!
Hade man slagit samman aspekterna i någon typ av logisk koordination, hade kanske resultatet blivit mycket positivt.

Ökad förståelse – fler kurser – mer fokusering på säkerhets utövandet som förare – bättre anpassad arbetsbörda mm.

Åter igen, alla förslag mottages till allas fördel i detta ämne!

Postat: lördag 01 januari 2005 0:38
av Gäst
nautica skrev:Som sagt, problemen är många.

Ökad förståelse och kurser i all ära, men då måste orken också finnas där.

Man har tidigare i denna tråd nämnt att förarna har för mycket att göra – guida, sälja biljetter, informera, köra med högsta säkerhet och med det också hålla tiderna, fel avhjälpning osv. Man är alltså inte bara förare i ett säkerhets yrke, utan mer där till.
Agerandet som klagomur i tid och otid tär på alla, och det blir ibland svårt att orka, oavsett hur mycket kunskap man har i ämnet.

Jag önskar ibland att de som inte vet hur det är att vara förare, fick prova på det i en vecka. Då hade man sannerligen förstått problematiken.

Nu är ju inga förslag fel. Tvärt om!
Hade man slagit samman aspekterna i någon typ av logisk koordination, hade kanske resultatet blivit mycket positivt.

Ökad förståelse – fler kurser – mer fokusering på säkerhets utövandet som förare – bättre anpassad arbetsbörda mm.

Åter igen, alla förslag mottages till allas fördel i detta ämne!
Ja, förarna tycker jag gör ett bra jobb, men visst finns väl också nackdelarna.

Postat: lördag 01 januari 2005 1:08
av M_M
Struve skrev:Ett nytt exempel, igår kom jag till en hpl i dom lite "finare" områdena, ombord kliver ett mindre nyktert par i en lägre samhällsklass, dess skulle härja, spilla öl och röka ombord, bad dessa lämna vagnen eftersom man inte röker på vagnen pluss att man betalar för sig. Dom skulle ju förståss inte lämna vagnen eller sluta röka för den delen, så det blev att tillkalla ordningsmakten, "roliga" är att dom hör vad jag säger till våran trafikledning och att polis är på väg, då kliver dom av vagnen o det blir väl det man kalla för ett jubel i vagnen. Polisen behövde inte komma till min vagn men garranterat klev dessa individer ombord på nästa vagn som kom till platsen.
Törs man gissa på att det finns flera sätt att tillkalla polis, dels någon slags förberedande metod som mest har för syfte att förvarna polisen samt skrämma bort bråkstakar, och en 'skarp' nödmetod om det verkligen är t.ex. fullt slagsmål eller liknande?
Struve skrev: I detta fall så kändes det som att övriga vagnens passagerare backade upp mig som förare, dock är det inte alltid så vid ordningstörande händelser. :wink:
Verkligen, när folk stör ordningen och t.ex. utsätter allergiker för rök o.s.v. så ska folk bara bort!

Förslag

Postat: lördag 01 januari 2005 1:19
av M_M
Ett förslag till GS/västtrafik är att sätta upp skyltar som på ett trevligt sätt informerar resenärerna om vilken prioriteringsordning föraren utför sina arbetsuppgifter.

Helt klart är ju att det verkar som om en del här på forumet, mig inräknad, inte har exakt koll på vilken prioriteringsordning som gäller, och då borde nog allmänhetens koll vara ännu lägre.


För att informationsflödet inte ska bli för stort så kan man cirkulera vilken information man vill pusha fram, olika skyltar i olika vagnar och på olika hållplatser från stund till stund.


Förresten, när det gäller frågor om "var går vagnen", visst sitter det kartor uppsatta på hållplatserna, men jag tycker fortfarande att man borde ha kartor där just de linjer som trafikerar hållplatsen, samt vissa andra linjer man logiskt byter till, borde vara "starkare" markerade, bredare linjer och/eller starkare färg eller liknande.


När det gäller resenärer som frågar om skyltningen är rätt så kanske man kan komplettera med en text som talar om hur stor sannolikheten är att en vagn är rätt skyltad :) Framförallt bussar i allmänhet i landet verkar kunna vara skyltade lite hur som helst, det kan stå en destination på en display upptill och en annan destination på en till och med handtextad skyld i framrutan o.s.v...

Postat: lördag 01 januari 2005 16:01
av Christer J
Det är detta att - garden redan står högt - som jag menar lättast löses med att det är särskilt avdelade personer som tar detta i stället för föraren. Som spärrexpeditör kan jag ta mig tid att svara en irriterad person. Gör jag det rätt genom att vara korrekt men bestämt och med neutral ton så klarar de vare sig av att reta upp mig eller få de andra trafikanterna på sin sida. Men det tar några år innan man har alla svar framme på tungspetsen när man behöver dem. Det handlar inte om att vara otrevlig eller skämtsam utan ge svaret snabbt och bestämt. Minsta tveksamhet skapar möjlighet för den irriterade att bli otrevlig och vända situationen till sin fördel.

Ett exempel är att när man inte ger den informationen den andre vill ha eller med fel tonläge och då börjar klaga på dålig service så kan man säga att vi lever i ett jämställt samhälle och vill man ha en tjänare så får dom åka till ett annat land.

Det finns en gräns där man inte klarar av att göra allt det som krävs av en person. Varför är det så svårt att acceptera detta och istället tillsätta fler personer att dela på bördan? Det går inte att lösa alla problem genom att utbilda personal och informera resenärerna. Räcker inte tiden till för förarna så hjälper det inte hur välutbildade de är. Hur mycket man än informerar så finns det dem som inte kan ta till sig informationen - i förväg - att koppla ihop denna tidigare information med sin egen aktuella situation.

H / Christer J

Postat: lördag 01 januari 2005 16:09
av Slagpåse
Tack Christer J.
Det du skrev sammanställer situationen bra.
Sedan kan det trots tidspress, krav på personlig "service", säkerhetsaspekten mm mm vara skitkul att köra spårvagn/buss.
Dom flesta som åker med oss tycker ju att Vi gör ett bra jobb o när man kört ett tag som jag gjort (6½, snart 7år) så känner väldigt många igen mig o speciellt när man kör nästan samma linjer på rullande schema dock. Detta gör att folk vet NÄR dom kan fråga mig, det synns rätt bra på mig när jag INTE har tid att besvara frågor, dessutom synns det på handhavandet av dörrarna, är jag sen tvångstängs nästan till 100% mittendörrarna när sista personen är innanför dörrarna t ex, detta kapar ca 5 sekunder på varje hpl, en annan signal man skickar med detta är att folk ökar tempot vid båda påstigning avstigning :D

Man kan skicka signaler på olika sätt, eller hur??

Skyltning av Grön Express

Postat: lördag 01 januari 2005 22:00
av Patrik Henriksson
TonyM skrev:
BosseW skrev:
TonyM skrev: Tydlig skyltning hjälper inte alla. Det är mer än en gång jag suttit på Grön Express skyltad "Mölnlycke via Helenedal" när folk kommit på och frågat om bussen går via Helenedal. Det är precis som om man inte törs lita på att skyltningen är rätt trots att den är tydlig.
Detta är ju bara en liten parentes i det hela, men det är ju trots allt så att tydlig skyltning inte behöver vara liktydig med rätt skyltning. Och jag förmodar att man kan göra liknande fel även i Göteborg.
Det är en intressant aspekt du tar upp, visst förekommer dylika felskyltningar här - men det är ganska ovanligt, tack vare automatskyltningen, som faktiskt fungerar hyffsat bra. (Redan på den tid då Swebus körde grön)

/Tony
Automatisk skyltning förekommer inom Västtrafik endast i de fordon som ingår i KomFram, d v s VTG:s stadstrafik. Grön har således aldrig skyltats annat än manuellt.

När det gäller det aktuella exemplet blev det nog lite fel. "Via Helenedal" skyltas aldrig, däremot "Mölnlycke", "Mölnlycke-Skogen" samt dessa två kombinerat med "via Säteriet". Turer som går via Säteriet går också via Helenedal, men turer som inte går via Säteriet kan både gå motorvägen och via Helenedal. Man skulle förvisso kunna skylta "Mölnlycke-Skogen via Helenedal-Säteriet" men då börjar det nästan bli plottrigt. I det fallet ligger grundproblemet inte heller i skyltningen utan att samma linje faktiskt kan köra tre olika vägar till Mölnlycke, och dessutom sluta på två olika ställen. Multiplicera detta med de varianter som förekommer på Kungälvssidan och du har ett tvåsiffrigt antal körvägar för Grön Express. En sådan linje är omöjlig att skylta och i övrigt marknadsföra på ett enkelt sätt.

Hade nu Grön Express inte hetat Grön Express utan kanske 605 hade man förmodligen numrerat om vissa varianter till 606, men det är ju inte riktigt lika enkelt att skilja på ljusgrön och mörkgrön om man så säger.

/Patrik, som för det mesta finns på Kungälvslinjerna men i sällsynta fall syns på Grön, och har utformat bl a ovan nämnda skyltar.

Re: Skyltning av Grön Express

Postat: måndag 03 januari 2005 9:39
av 2763
Patrik Henriksson skrev: /Patrik, som för det mesta finns på Kungälvslinjerna men i sällsynta fall syns på Grön, och har utformat bl a ovan nämnda skyltar.
Gäller ditt uttalande skyltarna på Swebustiden eller under Orusttrafikens tid?

Jag beskrev hur jag minns att skyltarna såg ut då Swebus körde, det är möjligt att minnet tryter, men eftersom jag då bodde på Säteriet såg jag skyltarna ganska ofta precis innan jag klev ombord.

//Tony

Re: Skyltning av Grön Express

Postat: måndag 03 januari 2005 19:24
av Patrik Henriksson
Vi har använt Swebus grund och förfinat den en smula. När Swebus körde via Säteriet skyltade de alltid "Mölnlycke via Säteriet" direkt från start på Kungälvssidan och oavsett om turen slutade vid Mölnlycke c eller i Skogen. Vi skyltar alltid "Göteborg-Mölnlycke via Hjalmar Brantingspl" vid start och skyltar före Hp om till de varianter jag nämnde tidigare.

Nog åkte jag med Swebus en och annan gång på Grön men det enda "Mölnlycke via Helenedal" jag kan minnas stod Mölndalsbussarna för.

Om Helenedal inte skyltats verkar det ju ganska rimligt att folk frågat. Å andra sidan är det rätt sällan man lyckas ta sig till Mölnlycke utan att en enda gång få frågan om man kör via Säteriet eller ej...

Postat: onsdag 19 januari 2005 12:38
av Gäst
Tyvärr kan inte alla få möjligheten att sitta i förarhytten i två veckor, men det skulle egentligen behövas.
Då skulle nämligen all kritik och således även den här tråden vara överflödig.

Två veckor och alla sura miner skulle få en ny innebörd.

Bemötande

Postat: onsdag 19 januari 2005 22:07
av Mikael Karlsson
Ge föraren ett leende och säg hej. Så får du nog detsamma tillbaka. Behövs inte så mycket mer.

:arrow: En bra spårvagnsförare!
En bra spårvagnsförare för mig är någon som kan köra bra och säkert från en punkt till en annan. Samt kunna hålla tidtabellen efter bästa förmåga.

Men då ska vi komma ihåg att det inte alltid är så lätt att köra spårvagn. Hur bra föraren än är, så finns det alltid andra riskmoment. Ta billister som ett exempel. Många kör bara framför spårvagnen.
Och så har vi alla yra höns till fotgängare. De struntar fullkomligt i om det kommer en spårvagn. De sätter bara ut foten i gatan och promenerar. Och tror det är självklart att spårvagnen ska tvärbromsa för enbart deras skull. Det är imponerande att förarna lyckas undvika så många.

:arrow: Hur är man själv?
Som man själv bemöter någon, så blir man själv bemött. Nu är det sällan man har kontakt med förarna i Göteborg. Men de gånger jag haft det har det varit trevliga.
Det har hänt mer än en gång att förare kommit och satt sig på bänken vid ändhållplatserna och pratat. De har sett att man fotograferat spårvagnarna. Det är bred dialekt och den Göteborgska humorn som möter än. Allt som gör det hela till en trevlig dag. Snacket går som om man känt varandra hela livet. Det blir prat om Göteborg, minnen, familjer mm.
Att förare ibland blir sura får man förstå. För besvärliga resenärer åker spårvagn även dagtid. Vid mitt senaste besök i Göteborg var det fem tillfällen som jag kom i kontakt med besvärliga resenärer.
Värst var en kvinna och en man på linje 5 från Biskopsgården. De satt bakom mig och var osams om allt och allt. Vem som var otrogen, vem som tog spriten och gud vet allt. Vid Eketrägatan fick jag nog. Tänk då förare som måste arbeta med detta dagligen.

Re: Skyltning av Grön Express

Postat: torsdag 20 januari 2005 8:09
av Gäst
Patrik Henriksson skrev:
TonyM skrev:
BosseW skrev: Detta är ju bara en liten parentes i det hela, men det är ju trots allt så att tydlig skyltning inte behöver vara liktydig med rätt skyltning. Och jag förmodar att man kan göra liknande fel även i Göteborg.
Det är en intressant aspekt du tar upp, visst förekommer dylika felskyltningar här - men det är ganska ovanligt, tack vare automatskyltningen, som faktiskt fungerar hyffsat bra. (Redan på den tid då Swebus körde grön)

/Tony
Automatisk skyltning förekommer inom Västtrafik endast i de fordon som ingår i KomFram, d v s VTG:s stadstrafik. Grön har således aldrig skyltats annat än manuellt.

När det gäller det aktuella exemplet blev det nog lite fel. "Via Helenedal" skyltas aldrig, däremot "Mölnlycke", "Mölnlycke-Skogen" samt dessa två kombinerat med "via Säteriet". Turer som går via Säteriet går också via Helenedal, men turer som inte går via Säteriet kan både gå motorvägen och via Helenedal. Man skulle förvisso kunna skylta "Mölnlycke-Skogen via Helenedal-Säteriet" men då börjar det nästan bli plottrigt. I det fallet ligger grundproblemet inte heller i skyltningen utan att samma linje faktiskt kan köra tre olika vägar till Mölnlycke, och dessutom sluta på två olika ställen. Multiplicera detta med de varianter som förekommer på Kungälvssidan och du har ett tvåsiffrigt antal körvägar för Grön Express. En sådan linje är omöjlig att skylta och i övrigt marknadsföra på ett enkelt sätt.

Hade nu Grön Express inte hetat Grön Express utan kanske 605 hade man förmodligen numrerat om vissa varianter till 606, men det är ju inte riktigt lika enkelt att skilja på ljusgrön och mörkgrön om man så säger.

/Patrik, som för det mesta finns på Kungälvslinjerna men i sällsynta fall syns på Grön, och har utformat bl a ovan nämnda skyltar.
Ett försök till att skilja de olika "färgbussarna":

Grön express
Grönare express
Grönast express :D

Re: Skyltning av Grön Express

Postat: lördag 22 januari 2005 21:54
av Axel
Anonymous skrev:
Patrik Henriksson skrev:
TonyM skrev:Det är en intressant aspekt du tar upp, visst förekommer dylika felskyltningar här - men det är ganska ovanligt, tack vare automatskyltningen, som faktiskt fungerar hyffsat bra. (Redan på den tid då Swebus körde grön)

/Tony
Automatisk skyltning förekommer inom Västtrafik endast i de fordon som ingår i KomFram, d v s VTG:s stadstrafik. Grön har således aldrig skyltats annat än manuellt.

När det gäller det aktuella exemplet blev det nog lite fel. "Via Helenedal" skyltas aldrig, däremot "Mölnlycke", "Mölnlycke-Skogen" samt dessa två kombinerat med "via Säteriet". Turer som går via Säteriet går också via Helenedal, men turer som inte går via Säteriet kan både gå motorvägen och via Helenedal. Man skulle förvisso kunna skylta "Mölnlycke-Skogen via Helenedal-Säteriet" men då börjar det nästan bli plottrigt. I det fallet ligger grundproblemet inte heller i skyltningen utan att samma linje faktiskt kan köra tre olika vägar till Mölnlycke, och dessutom sluta på två olika ställen. Multiplicera detta med de varianter som förekommer på Kungälvssidan och du har ett tvåsiffrigt antal körvägar för Grön Express. En sådan linje är omöjlig att skylta och i övrigt marknadsföra på ett enkelt sätt.

Hade nu Grön Express inte hetat Grön Express utan kanske 605 hade man förmodligen numrerat om vissa varianter till 606, men det är ju inte riktigt lika enkelt att skilja på ljusgrön och mörkgrön om man så säger.

/Patrik, som för det mesta finns på Kungälvslinjerna men i sällsynta fall syns på Grön, och har utformat bl a ovan nämnda skyltar.
Ett försök till att skilja de olika "färgbussarna":

Grön express
Grönare express
Grönast express :D
Innan linjen blev miljövänlig express hade den nummer 220. Då kan man ju fortsätta med 221 och 222...

En annan fråga man kan ställa sig är varför man måste krångla till en linje så mycket.
Bokstavsanmärkningarna på hållplatstabellerna räcker ju genom halva alfabetet.
via Säteriet eller inte, via Helenedal, via Säteriet och Helenedal, via Säteriet till Kärna, till Hallebergsgatan istället för Kärna,
via Säteriet till Ytterby, via Säteriet och Helenedal till Kärna....
endast till Nils Ericsonterminalen eller Kungälv eller Mölnlycke...

--
Axel

Postat: lördag 21 oktober 2006 23:46
av rasmu
Våld och tråkigheter mot spårvagnsförare och kollektivtrafiken är naturligtvis ett samhällsproblem som måste bekämpas. Jag förstår att det är ett utsatt yrke och beklagar det. Attityden hos flera förare anser jag dock är ytterst pinsam. Alltför ofta ser man förare som snäser åt undrande passagerare som bara förväntade sig ett kort svar på en mycket enkel fråga. Idag såg jag en förare vid Berzeligatan som blev fullkomligt rasande, öppnade rutan och skrek o svor till två 12-åriga tjejer (medan han fortsatte att köra) som uppenbarligen gick lite för långsamt över övergångsstället. Enligt min mening gjorde han bort sig totalt och visade att han inte har rätt attityd och det lugn som en spårvagnsförare bör ha. Ett sådant uppträdande hade aldrig jag accepterat.

Vill minnas att en förare sa; "Vi bedriver "säkerhetstjänst" och inget annat." Nä, föraren vid Berzeligatan bedrev minsann ingen bra "säkerhetstjänst" när han körde vagnen samtidigt som han ägnade all sin energi åt de unga tjejerna. Det finns många exempel på liknande situationer.....

Jag klurar på en förklaringen till flera förares uppträdande. Alla har inte fattat att man har ett serviceyrke och att det faktiskt är kunder man kör och inte skyltdockor (även om det förmodligen är just skyltdockor som flera förare skulle vilja köra).

Jag vill dock nämna att många (förmodligen de flesta) förare uppträder korrekt. Kanske är det en "vi mot dom" mentalitet som finns bland endel förare, som går ut på att uppträda bryskt mot andra trafikanter och resenärer? Jag tror säkert att förare får ta mycket "skit" i vardagen, men kan man inte hantera det professionellt bör man enligt min mening tänka över sitt yrkesval. Att hävda att föraryrket skulle vara någon slags variant på "säkerhetstjänst" istället för serviceyrke där man jobbar för sina kunders bästa framstår som ytterst genant enligt mig. Att behandla folk i sin omgivning respektfullt borde vara minst lika självklart som att köra vagnen säkert.

Jag tror dock inte att något kommer att förändras. Säkert kommer någon förare som svarar på detta inlägg hävda att "skäller man på mig när jag kör, skäller jag minsann tillbaka" och det är just det som är problemet! Den inställningen duger inte för fem öre.

Nu väntar jag med spänning på replik. Är det många förare som känner sig som slagpåsar?? jaja, visst är det synd om er.....
Tack för mig!

Postat: lördag 21 oktober 2006 23:58
av Lars Ödlund
rasmu skrev:Våld och tråkigheter mot spårvagnsförare och kollektivtrafiken är naturligtvis ett samhällsproblem som måste bekämpas. Jag förstår att det är ett utsatt yrke och beklagar det. Attityden hos flera förare anser jag dock är ytterst pinsam. Alltför ofta ser man förare som snäser åt undrande passagerare som bara förväntade sig ett kort svar på en mycket enkel fråga. Idag såg jag en förare vid Berzeligatan som blev fullkomligt rasande, öppnade rutan och skrek o svor till två 12-åriga tjejer (medan han fortsatte att köra) som uppenbarligen gick lite för långsamt över övergångsstället. Enligt min mening gjorde han bort sig totalt och visade att han inte har rätt attityd och det lugn som en spårvagnsförare bör ha. Ett sådant uppträdande hade aldrig jag accepterat.

Vill minnas att en förare sa; "Vi bedriver "säkerhetstjänst" och inget annat." Nä, föraren vid Berzeligatan bedrev minsann ingen bra "säkerhetstjänst" när han körde vagnen samtidigt som han ägnade all sin energi åt de unga tjejerna. Det finns många exempel på liknande situationer.....

Jag klurar på en förklaringen till flera förares uppträdande. Alla har inte fattat att man har ett serviceyrke och att det faktiskt är kunder man kör och inte skyltdockor (även om det förmodligen är just skyltdockor som flera förare skulle vilja köra).

Jag vill dock nämna att många (förmodligen de flesta) förare uppträder korrekt. Kanske är det en "vi mot dom" mentalitet som finns bland endel förare, som går ut på att uppträda bryskt mot andra trafikanter och resenärer? Jag tror säkert att förare får ta mycket "skit" i vardagen, men kan man inte hantera det professionellt bör man enligt min mening tänka över sitt yrkesval. Att hävda att föraryrket skulle vara någon slags variant på "säkerhetstjänst" istället för serviceyrke där man jobbar för sina kunders bästa framstår som ytterst genant enligt mig. Att behandla folk i sin omgivning respektfullt borde vara minst lika självklart som att köra vagnen säkert.

Jag tror dock inte att något kommer att förändras. Säkert kommer någon förare som svarar på detta inlägg hävda att "skäller man på mig när jag kör, skäller jag minsann tillbaka" och det är just det som är problemet! Den inställningen duger inte för fem öre.

Nu väntar jag med spänning på replik. Är det många förare som känner sig som slagpåsar?? jaja, visst är det synd om er.....
Tack för mig!
Det är väl som i de flesta serviceyrken, ibland rinner det bara över oavsett hur duktig och kompetent man kan vara i normala fall.

Vissa kan hantera alla möjliga situationer utan att höja rösten medans andra alltid hamnar i trubbel med kunder oavsett vad saken gäller.

Det är sådant som inte märks när personen anställs, utan kanske efterhand.

Sedan finns det dem som "får en kick" av att driva med och huta åt folk.

Det jag brukade förklara för nya kollegor var att "sätt dig aldrig i en situation som du inte med säkerhet vet att du klarar upp"

Propsar du på att ta betalt på nattbussen av berusade/påtända etc klientel ska du vara säker på att du fixar situationen, annars är det lika bra att låta bli.

Alla passar inte för det yrke man har, men det gäller inte bara i kollektivtrafiken utan i alla branscher.

//Lasse

Postat: söndag 22 oktober 2006 0:03
av daniel_s
Alla kan vara på dåligt humör ibland och en del människor är det oftare. Att man inte skulle få visa det på jobbet är till att börja med struntprat, och vidare en ganska skön önskedröm. Lika dumt som att betrakta resenärerna som skyltdockor är det att betrakta förare som skyltdockor.

Visst är det störtlöjligt med en spårvagnsförare som gärna vill äga hela gatan och skriker åt alla som tycker annorlunda, om det nu var så det gick till. Men du gör säkert liknande grejer själv ibland, mot folk som inte har förtjänat det. De här tjejerna var ju i alla fall inte helt oskyldiga, även om förarens reaktion (som du beskriver den) verkar överdriven.

Att ifrågasätta sura människors yrkesval är en förfelad idé. Många serviceyrken har som gemensam nämnare att de inte är speciellt populära. Det premierar inte precis människor som har precis den inställning du verkar begära att söka dessa arbeten, snarare är de mer benägna att sluta så fort tillfälle ges. Hur fel det än är, så kan du inte göra speciellt mycket åt det.

Slutligen tycker jag att om man ska skälla på folk så är det väldigt viktigt att man skäller på rätt person och på rätt sätt. Att turtätheten är dålig eller vagnarna obekväma är ingen ursäkt för att skräpa ned eller fuska med betalningen, och att man har en osannolikt trevlig kväll är inte skäl nog för att störa andra människor. Däremot är man helt fel ute om man utkämpar det förra kriget mot resenärer som inte har gjort något fel.

Postat: söndag 22 oktober 2006 15:58
av scotland_dan
Man kanske skulle införa det som finns på ganska många platser här i UK.
"Help points"(intercom till service center) på hållplatserna.
Men förmodligen kostar det för mycket samt de behöver skyddas mot vandaler/missbruk vilket här i uk görs med CCTV.....och det kanske är att ta i.

Finns ju en del bieffekter att ha folk som retar upp förare som sedan ska kör runt med x ton spårvagn i staden....... själv så vet jag hur man som bilförare kan ha svårt att inte påverka sin körstil av sitt humör.....man kanske skulle prova att se om det går att isolera förarna och se vad som händer.

Det finns mycket konstigt folk som drabbar service folk, speciellt efter att psykvården gjordes om....

Dan

Postat: tisdag 24 oktober 2006 17:46
av M_M
daniel_s skrev:Alla kan vara på dåligt humör ibland och en del människor är det oftare. Att man inte skulle få visa det på jobbet är till att börja med struntprat, och vidare en ganska skön önskedröm. Lika dumt som att betrakta resenärerna som skyltdockor är det att betrakta förare som skyltdockor.
En variant är väl att låta folk, helt utan att ifrågasätta detta eller på något sätt nedvärdera dem, på eget initiativ byta syssla en kortare stund om så önskas. Har halva arbetsdagen gått åt till att idioter tjafsat med en så är det rätt vettigt att syssla med nåt där man slipper kontakten med människor på samma sätt under en stund. Problemet är väl att man idag är för specialiserad på sina olika yrken att det inte gärna går att hoppa mellan olika jobb.
daniel_s skrev:Att ifrågasätta sura människors yrkesval är en förfelad idé. Många serviceyrken har som gemensam nämnare att de inte är speciellt populära. Det premierar inte precis människor som har precis den inställning du verkar begära att söka dessa arbeten, snarare är de mer benägna att sluta så fort tillfälle ges. Hur fel det än är, så kan du inte göra speciellt mycket åt det.
Nja, nog finns det uppskattade spårvagnsförare. Att en förare väntar när en resenär är ute i sista sekunden kan nog uppfattas som att föraren räddar dagen för resenären.
daniel_s skrev:Slutligen tycker jag att om man ska skälla på folk så är det väldigt viktigt att man skäller på rätt person och på rätt sätt. Att turtätheten är dålig eller vagnarna obekväma är ingen ursäkt för att skräpa ned eller fuska med betalningen, och att man har en osannolikt trevlig kväll är inte skäl nog för att störa andra människor. Däremot är man helt fel ute om man utkämpar det förra kriget mot resenärer som inte har gjort något fel.
Problemet här är att allmänheten i så fall behöver informeras om sånt som man helst inte gärna pratar om, typ "det blir inte fler eller bekvämare vagnar för att ni skräpar ner / förstör vagnarna" men samtidigt "om föraren jävlas med er så kan ni jävlas tillbaka genom att skräpa ned - han får plocka upp det värsta skräpet i form av tidningar o.s.v."... vilken trafikoperatör skulle kunna sätta upp sådana skyltar? Ingen tror jag...


----------------

Allmänt appropå den här tråden (jag har kanske redan skrivit det här nu) så borde man kanske tänka till lite hur man hanterar störningar i trafiken. Om alla spårvagnar i centrala göteborg är utslagna p.g.a. kontaktledningsras så bör bussförarna åtminstone kunna säga mer än att "bussen går till heden" utan också säga saker i stil med "det är 700 meter till kungsportsplatsen från heden, och före heden stannar bussen vid valand.

Dessutom kunde man gott göra nån slags färdig plan för busstrafiken vid spårvägkontaktledningshaveri. Att man kör bussar till/från heden beror ju helt enkelt på att de inte får plats i centrum. Med en snabbkoll på hur det ser ut i centrum (trafikövervakningskameror, kanske med såpass dålig bild att man inte kan identifiera människors ansikten) så kan man säkert släppa på några bussar genom centrum istället för till heden o.s.v...

Att ha heden som nån slags park-and-ride-busshållplats mitt inne i centrala göteborg känns väl inte sådär superbra?

Appropå kontaktledningshaverier så har jag tjatat om det förr och fortfarande inte fått någon riktigt bra förklaring på varför felen ofta drabbar så stora områden när det väl blir fel i göteborg. Är isolerskarvarna vid sektioneringar så dyra att man inte kan lägga dem på tillräckligt strategiska platser, och är det för dyrt att t.ex. lägga om inmatningspunkter/omformarplatser efter hur nätet faktiskt ser ut idag och inte hur det såg ut förr? Jag tänker på att det verkar som om ifall man får tras vid centralen så går det inte att köra redbergsplatsen-skånegatan heller...