Sida 3 av 3
Postat: lördag 20 november 2004 11:49
av Gäst
Tyskarna har enligt lag inte fått köra på dubbdäck under några år /tror jag att det är). Ja hörde i ett trafikprogram på lokalradion att dubbdäcken kanske kommer att tillåtas där igen. Förklaringen var attde odubbade vinterdäcken fungerar tillfredställande då en del av trafiken kör med dubbdäck, dubbdäcken "slår hål" i ishinnan som kan förekomma på vägen och gör att det odubbade däcket får fäste mot underlaget. Kör däremot alla med odubbade vinterdäck blir istället ishinnan "polerad" av däcken och blir ännu halare. Dubbdäcken akilleshäl är som bekant slitaget främst vid körning på barmark.
Der verkar som om det symbiosförhållande mellan dubbat och odubbat som gäller för den svenska bilparken inte är av ondo, således svårt att propagera för vare sig dubbat eller obuddat. Eller för att uttrycka sig riktigt svenskt "Lagom är bäst!"

Postat: lördag 20 november 2004 21:13
av HE-E
När ni diskuterade också om bilar som rostar av salt så kom jag på att de hade förrra vintern i nyheterna ett inslag från Åland med problem med rostande bilar. På Åland lärs de inte använda vägsalt men det dom klagade på var att när dom har saltvattnet runt hela ön så saltar det tillräckligt nog bilarna utan vägsalt. Borde man inte ha då samma problem på Gottland?
För det andra.... har vi inte i Finland EUs äldsta bilpark med Grekerna?
Och sen om snöstorm: Snön har kommit ner hela dagen och när min hemlinje skall gå med 15 min mellanrum så fick jag vänta en timme på nästa buss............:S Plogbilen såg jag nog, inom den där väntande timmen!

Förstår inte....... vinter kommer efter varje höst. jag klarade mig bra idag, bilen står som en snöboll på gården. Måste väl gräva fram den i morgon

Under bilen har jag mobiltelefons nabbdäck.
Mvh: Skurubisin
Postat: söndag 21 november 2004 10:50
av M_M
HE-E skrev:När ni diskuterade också om bilar som rostar av salt så kom jag på att de hade förrra vintern i nyheterna ett inslag från Åland med problem med rostande bilar. På Åland lärs de inte använda vägsalt men det dom klagade på var att när dom har saltvattnet runt hela ön så saltar det tillräckligt nog bilarna utan vägsalt. Borde man inte ha då samma problem på Gottland?
Gottland har väl mer inland än åland, d.v.s. i snitt är det längre avstånd till kusten där det blåser in salthaltig luft (eller vad man nu ska kalla det).
Postat: söndag 21 november 2004 17:58
av Krille
Reimersholme71 skrev:TonyM skrev:
Det saltas på sina håll i Norrland, men inte i
riktiga Norrland förstås.

Det vill säga AC och BD län - som tillsammans väl är ungefär en liten hälft eller dryg tredjepart av Sverige.
M
Haha, struntprat. Det saltas visst i AC-län. Dock enbart de större trafiklederna, såsom E4:an, E12:an och större länsvägar.