Igenmurad tunnel vid Hornstull

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Byggare Bob

Re: En stor station, mitt i berget med två omålade tåg?

Inlägg av Byggare Bob »

JDS skrev:
CB skrev:Stationen som här talas om är bygd under andra världskriget och skulle
användas som utrymningsväg för Kungahuset och specielt för Gustav V.
Stationen och cirka 200 meter tunnel färdigstäldes men sen kom arbetet av sig. Den är belägen under Kronobergsparken och har förbimdelse med Polisens pakeringsgarage / utfart vid Fhp. När jag såg den fanns det inga vagnar där:(
M.V.H
CB.
Gick igenom stationen på väg till jobbet idag. Där stod faktiskt en C2, under ett skynke, samt en äldre SJ-lokomotor. Vem äger dessa?
Jag!!! :D (Det är inget skämt!)
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

JDS skrev:
Stationen och cirka 200 meter tunnel färdigstäldes men sen kom arbetet av sig. Den är belägen under Kronobergsparken och har förbimdelse med Polisens pakeringsgarage / utfart vid Fhp. När jag såg den fanns det inga vagnar där:(
M.V.H
CB.
Gick igenom stationen på väg till jobbet idag. Där stod faktiskt en C2, under ett skynke, samt en äldre SJ-lokomotor. Vem äger dessa?
Går det ta sig ner dit utan någon spec behörighet?
Godday

Inlägg av Godday »

XIZANG skrev:vad hette boken din vän läst ?

Jag har läst Försvinnarna av Jerker Virdborg, om det kan vara den det syftas på. Där finns det två reportage insprängda, det ena om ett område norr om Stockholm som inte blev av (Kymlinge?) och det andra om nämnda tunnelsystem (i boken kallat UTAN, AN-läggning för effektivast möjliga UT-rymning).

Någon som vet mer?
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Godday skrev:
XIZANG skrev:vad hette boken din vän läst ?

Jag har läst Försvinnarna av Jerker Virdborg, om det kan vara den det syttas på. Där finns det två reportage insprängda, det ena om ett område norr om Stockholm som inte blev av (Kymlinge?) och det andra om nämnda tunnelsystem (i boken kallat UTAN, AN-läggning för effektivast möjliga UT-rymning).

Någon som vet mer?
Läs den här tråden!
JDS

Inlägg av JDS »

Sparkfot skrev:Går det ta sig ner dit utan någon spec behörighet?
Fråga Byggare Bob, det är hans fordon!
VeVen

Inlägg av VeVen »

Byggare Bob skrev:
JDS skrev:
M.V.H
CB.
Egen tunnelbana på G?

undrar VeVeN
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

VeVen skrev:
Byggare Bob skrev:
JDS skrev: Gick igenom stationen på väg till jobbet idag. Där stod faktiskt en C2, under ett skynke, samt en äldre SJ-lokomotor. Vem äger dessa?
Egen tunnelbana på G?

undrar VeVeN
Ja, lika mycket som att det skulle verkligen stå en C2 och en lokomoter under ett skynke på en "påhittad station" under Kronobergsparken... :wink:
klas

Inlägg av klas »

ett mycket bisart rykte angående ett lok inmurat i ett pannrum har nu visat sig vara (nästan) sant, så man vet ju aldrig :)
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

klas skrev:ett mycket bisart rykte angående ett lok inmurat i ett pannrum har nu visat sig vara (nästan) sant, så man vet ju aldrig :)
Va? Är det loket hittat nu? :)
klas

Inlägg av klas »

NerdBoy skrev:
klas skrev:ett mycket bisart rykte angående ett lok inmurat i ett pannrum har nu visat sig vara (nästan) sant, så man vet ju aldrig :)
bilderdet sägs så, jag har inte sett det ännu med ega ögon, annat än på bild
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

klas skrev:
NerdBoy skrev:
bilderdet sägs så, jag har inte sett det ännu med ega ögon, annat än på bild
Finns det några bilder på nätet man kan få se? :D
Nima
Kontakt:

Inlägg av Nima »

Bertan skrev:Tydligen är tillvaron i Stockholm väldigt trist, så att man måste hitta på en massa konstigheter för att det skall bli mer spännnade.

Tror någon på fullt allvar att alla dessa hemliga tunnlar skulle ha kunnat hållas hemliga i årtionden? Vi bor inte i Pjongyang.

Hade sådana saker verkligen byggts så hade informationen läckt som ur ett såll. Eller tror ni kanske att tunlarna byggts av politiska fångar som efter fullgjort arbete skjutits med nackskott för att inte kunna skvallra om dem? Återvänd till den banala verkligheten!
Själva grejen är att vi svenskar är mästare på att "käka berg", och man blir inte förvånad om en liten grupp har sprängt en stor del av tunnlarna.
Det finns ju t.ex. stora avloppstunnlar under hela Stockholm, och kartor med dom är offentligehandlingar, så så värst "hemligt" äre väll egentligen inte...
Dock så är min teori att folk ,då dom hör rykten om en massa hemliga tunnlar, helt enkelt avfärdar sånt som trams och barnsliga fantasier på samma sätt som du just har gjort.
Men faktum är att tunnlarna faktiskt finns.
Det är tunnnlar för el, avlopp, fjärvärme, soppsug och en hel del annat (bland annat så finns det tunnlar som militären patrulerar i) + att det oftast finns förbindelser tunnlarna emmellan.
Yeah!
LONG LIVE ROCK'N'ROLL ! ! ! ! !
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Nima skrev:(bland annat så finns det tunnlar som militären patrulerar i)
Det där låter som just ett sånt rykte man inte ska tro på. Det finns ingenting där nere som är värt att skyddas av militär personal, och även om det hade funnits det så hade det ändå inte funnits några pengar till det nu när Försvaret håller på att skrotas helt.
andreaspain

Inlägg av andreaspain »

NerdBoy skrev:
Det där låter som just ett sånt rykte man inte ska tro på. Det finns ingenting där nere som är värt att skyddas av militär personal, och även om det hade funnits det så hade det ändå inte funnits några pengar till det nu när Försvaret håller på att skrotas helt.
Jag tror det Nima tänker på är aktiviteter likt den som Gunnar Ekeving hänvisade till tidigare i denna tråd:
Gunnar Ekeving skrev:Sedan finns (ej spårlagda) teletunnlar, inte heller särskilt hemliga; bland annat beskrivs på http://www.livgardet.mil.se/article.php?id=9288 hur försvarsmakten använder sig av detta tunnelsystem.
Således är det exerciser och inte patrulerande det rör sig om.
Nima
Kontakt:

Inlägg av Nima »

andreaspain skrev:
NerdBoy skrev:
Jag tror det Nima tänker på är aktiviteter likt den som Gunnar Ekeving hänvisade till tidigare i denna tråd:
Gunnar Ekeving skrev:Sedan finns (ej spårlagda) teletunnlar, inte heller särskilt hemliga; bland annat beskrivs på http://www.livgardet.mil.se/article.php?id=9288 hur försvarsmakten använder sig av detta tunnelsystem.
Således är det exerciser och inte patrulerande det rör sig om.
Jo, men sen så har jag även läst om en händelse på 80-talet då ett gäng grabbar hade gått ner i nån tunnel i Slussen och sen virrat runt sig där nere.
Sedan hade dom stött på några värnpliktiga och grabbarna hade senare hamnat i lite trubbel med "olaga intrång" och liknande brott.
Sen har jag även läst på forum om personer som själv har gjort lumpen och patrulerat i tunnlar under Stockholm.
Yeah!
Nima
Kontakt:

Inlägg av Nima »

NerdBoy skrev:
Finns det väll.
För det första så finns ju hela Stockholms vatten, el, tele och gasledningar i dessa tunnlar, och i dessa terrortider så är det väll inte helt ologiskt att det förekommer någon sorts patruellring.
För det andra så vet man väll inte vad militären har där nere?
Kanske är det meningen att det som nu finns där nere ska vara hemligt?
Kanske är det så att det är så hemligt att bara yrkesmilitärer jobbar där (så att hemlighets nivån kan uppehållas, tillskillnad från vanliga lumpare som snackar lite kors och tvärs om allt dom får vara med om)?
Det här är såna företeelser som man inte kan förneka föränn man kan lägga fram konkreta bevis på att det inte finns.
Yeah!
Coppas

Inlägg av Coppas »

Nima skrev:Det här är såna företeelser som man inte kan förneka föränn man kan lägga fram konkreta bevis på att det inte finns.
Men med tanke på alla vandringssägner som finns (plus att det inte finns någon direkt logik i det hela) så är det ju även frågan om man ska ta skrönor av denna typ på allvar? Man använder troligen inte heller dyra, välutbildade officerare för att patrullera kloaker och motsvarade. 'Terrortider' eller inte så är dessa s.k. mål i dagens läge även så begränsade att det är frågan om det inte skulle kosta mer än det smakar (en fullständig bevakning skulle kosta mångmiljonbelopp) att skydda dem från gud vet vad. Det torde i nuläget inte heller finnas något konkret hot riktat direkt mot dessa installationer (däremot möjligen indirekt mot vissa svenska intressen utomlands) varför behovet av bevakning torde vara approximativt noll. :wink:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Bertan

Inlägg av Bertan »

Någon av alla de som "patrullerat" skulle säkert ha berättat något för tjejen, polaren, morsan eller någon vem som helst eller till och tagit bilder.
I ett "öppet" samhälle går det inte att hemlighålla vad som helst. Att det sedan finns massor av tunnlar under stan och att "dom som har hand öm'ett" inte vill ha ner en massa löst folk dit ner är ju självklart. För att undvika det så kanske man inte precis talar om för kreti och pleti hur man kommer dit. På så vis kan man ju säga att de är rätt hemlighetsfulla. Men sedan behöver man ju inte överdramatisera och lägga till en massa. Dessa tunnlar har ju heller inte mycket med kollektivtrafik att skaffa, så varför diskutera dem här?
Godday

Inlägg av Godday »

Bertan skrev:Någon av alla de som "patrullerat" skulle säkert ha berättat något för tjejen, polaren, morsan eller någon vem som helst eller till och tagit bilder.
I ett "öppet" samhälle går det inte att hemlighålla vad som helst. Att det sedan finns massor av tunnlar under stan och att "dom som har hand öm'ett" inte vill ha ner en massa löst folk dit ner är ju självklart. För att undvika det så kanske man inte precis talar om för kreti och pleti hur man kommer dit. På så vis kan man ju säga att de är rätt hemlighetsfulla. Men sedan behöver man ju inte överdramatisera och lägga till en massa. Dessa tunnlar har ju heller inte mycket med kollektivtrafik att skaffa, så varför diskutera dem här?
bara det faktum att dementipatrullen dyker fram med sin rätt så raljerande stil så fort det pratas om saker som inte är officiella gör att det, trots att det ibland svävar från ämnet, åtminstånde blir lite kul.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Godday skrev:bara det faktum att dementipatrullen dyker fram med sin rätt så raljerande stil så fort det pratas om saker som inte är officiella gör att det, trots att det ibland svävar från ämnet, åtminstånde blir lite kul.
Är jag också en del av dementipatrullen bara för att jag finner det helt osannolikt att det finns något värt att patrullera därnere? :roll:

Vad gäller att "vanliga lumpare" pratar bredvid mun så lovar jag att det i högsta grad gäller även yrkesmilitärer. Jag som bor i Vaxholm har snappat upp en hel del "hemligt" genom åren från olika personer i min omgivning, kompisar med föräldrar inom det militära, m.m. I samband med ubåtsjakterna var det ju en del som aldrig stod i tidningarna om man säger som så... :wink:

Och vad gäller "hemliga" bunkrar under storstäder så finns de här och var, men de sitter inte ihop med tunnelbanan, fjärrvärmetunnlar och liknande så att vem som helst som kan lyfta på ett brunnslock kan komma åt dem. Vad skulle en sån bunker göra för nytta i krig? Nä, om de finns så är det ordenligt igenlåsta så här i fredstid och det finns inget som helst behov av patrullering.

Sedan är det ju så att inom fjortisdelen av "UE-scenen" är det coolt att skryta om olika spännande platser man har varit på och då blir allt mycket mer intressant om man lägger till ordet "hemligt". Ett besök på helt vanligt avloppsluktande vattenreningsverk är ju inte så upphetsande men en berättelse från ett "hemligt" vattenreningsverk ger kalla kårar längs ryggraden. För att inte tala om den "hemliga" tunnelbanestationen i Kymlinge, de "hemliga" järnvägstunnlarna under Söder och den "hemliga" utgången från tunnelbanestationen Universitetet. :roll: Och om det "hemliga" utrymmet inte innehöll något hemligt alls utan bara skräp någon uteliggare har samlat ihop och ett par använda kådisar så kan man ju alltid skarva i lite om dolda datorhallar där mäktiga servrar blinkat i mörkret och om kontorsrum där en ännu varm kopp kaffe stått på bordet... :lol:

När jag själv var tunnelkrypande fjortis höll jag mig till riktiga militära anläggningar men jag lyckades ligga hemma med feber den gången mina kompisar hittade den ännu varma koppen kaffe inuti Oskar-Fredriksborg. Fy f-n vad rädda de var efter det.

Innan jag har halkat av ämnet helt kan jag förresten nämna att det säkert inte är någon försvarshemlighet längre att de "hemliga" magnetslingorna som skulle upptäcka ubåtar i Trälhavet gav falsklarm tämligen regelbundet tills någon insåg periodiciteten och matchade mot Roslagsbanetågens avgång från Österskär. Eller är det en skröna? Vem vet... :wink:
Skriv svar