Godday skrev:bara det faktum att dementipatrullen dyker fram med sin rätt så raljerande stil så fort det pratas om saker som inte är officiella gör att det, trots att det ibland svävar från ämnet, åtminstånde blir lite kul.
Är jag också en del av dementipatrullen bara för att jag finner det helt osannolikt att det finns något värt att patrullera därnere?
Vad gäller att "vanliga lumpare" pratar bredvid mun så lovar jag att det i högsta grad gäller även yrkesmilitärer. Jag som bor i Vaxholm har snappat upp en hel del "hemligt" genom åren från olika personer i min omgivning, kompisar med föräldrar inom det militära, m.m. I samband med ubåtsjakterna var det ju en del som aldrig stod i tidningarna om man säger som så...
Och vad gäller "hemliga" bunkrar under storstäder så finns de här och var, men de sitter inte ihop med tunnelbanan, fjärrvärmetunnlar och liknande så att vem som helst som kan lyfta på ett brunnslock kan komma åt dem. Vad skulle en sån bunker göra för nytta i krig? Nä, om de finns så är det ordenligt igenlåsta så här i fredstid och det finns inget som helst behov av patrullering.
Sedan är det ju så att inom fjortisdelen av "UE-scenen" är det coolt att skryta om olika spännande platser man har varit på och då blir allt mycket mer intressant om man lägger till ordet "hemligt". Ett besök på helt vanligt avloppsluktande vattenreningsverk är ju inte så upphetsande men en berättelse från ett "hemligt" vattenreningsverk ger kalla kårar längs ryggraden. För att inte tala om den "hemliga" tunnelbanestationen i Kymlinge, de "hemliga" järnvägstunnlarna under Söder och den "hemliga" utgången från tunnelbanestationen Universitetet.

Och om det "hemliga" utrymmet inte innehöll något hemligt alls utan bara skräp någon uteliggare har samlat ihop och ett par använda kådisar så kan man ju alltid skarva i lite om dolda datorhallar där mäktiga servrar blinkat i mörkret och om kontorsrum där en ännu varm kopp kaffe stått på bordet...
När jag själv var tunnelkrypande fjortis höll jag mig till riktiga militära anläggningar men jag lyckades ligga hemma med feber den gången mina kompisar hittade den ännu varma koppen kaffe inuti Oskar-Fredriksborg. Fy f-n vad rädda de var efter det.
Innan jag har halkat av ämnet helt kan jag förresten nämna att det säkert inte är någon försvarshemlighet längre att de "hemliga" magnetslingorna som skulle upptäcka ubåtar i Trälhavet gav falsklarm tämligen regelbundet tills någon insåg periodiciteten och matchade mot Roslagsbanetågens avgång från Österskär. Eller är det en skröna? Vem vet...