du kan faktiskt ta dig in i tunnelbanan via det systemet, men inte direkt in på spårområdet, du kommer ut genom någon anonym dörr bredvid en spärr någonstans i city... finns flera..Bert skrev:OK, redan gamle Winston Churchill hade ju sitt "war room" under London. Är visst öppet för turister numera. Så det finns säkert mer eller mindre hemliga bergrum för ledningsfunktioner under krigstid. Inget konstigt med det.
Men det har nog knappast någon koppling till tunnelbanan, pendeltågen eller några andra för detta forum relevanta ämnen.
Hemliga spår i tunnelbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Flera av londons stängda tunnelbanestationer användes till olika saker under kriget. Kolla på de här två länkarna!Bert skrev:OK, redan gamle Winston Churchill hade ju sitt "war room" under London. Är visst öppet för turister numera. Så det finns säkert mer eller mindre hemliga bergrum för ledningsfunktioner under krigstid. Inget konstigt med det.
Men det har nog knappast någon koppling till tunnelbanan, pendeltågen eller några andra för detta forum relevanta ämnen.
http://www.starfury.demon.co.uk/uground/
http://www.pendar.pwp.blueyonder.co.uk/Tube/
Det är Brompton Road och Down Street som är mest intressant ur "krigshistoriesynpunkt" kanske, och "deep level shelters".
Nej, du kan inte ta dig till Cabinet War Rooms från spårområdet. Eller snarare, du kunde inte det på den tiden.Anonymous skrev:du kan faktiskt ta dig in i tunnelbanan via det systemet, men inte direkt in på spårområdet, du kommer ut genom någon anonym dörr bredvid en spärr någonstans i city... finns flera..Bert skrev:OK, redan gamle Winston Churchill hade ju sitt "war room" under London. Är visst öppet för turister numera. Så det finns säkert mer eller mindre hemliga bergrum för ledningsfunktioner under krigstid. Inget konstigt med det.
Men det har nog knappast någon koppling till tunnelbanan, pendeltågen eller några andra för detta forum relevanta ämnen.
Däremot fanns det flera andra rum på andra ställen i tunnelbanesystemet.
Jo men det är på rätt väg, om man översätter ett rum till en komplett anläggning bestående av ett antal flervåningsbyggnader inklädda i stål i ett större bergrum. Resten kan vi ta via PM, eller hur? Det finns bilder innifrån denna anläggning... på vissa håll. Kontakta din lokala UE-skrivbordsutforskare, han som kartlade underjorden åt dig, herr "Gäst", så får du. Så håller vi den diskussionen härifrån va? Detta skryt är både löjligt och dumt.Anonymous skrev:njae inte riktigt så, men det finns faktiskt en tunnel som tar riksdagsmännen till hammarby telestation, där under finns ett "atombomssäkert" rum som står på gummifjädrar eller liknade i ett stort bergrum, precis som SOS alarm gör under Johanneskyrkan i city.
från hammarby och rikstan, etc kan man gå till bromma, solna, söder, kungsholmen, etc, men inte köra bil, och dessa tunnlar har ingen järnväg.
de är även klassade som skyddsobjekt och därför faktiskt i en mening hemliga, men eftersom alla som jobbar där nere och alla som gör lumpen som stadskytte får göra övningar där så är de ganska väl kända trots sin skyddsobjekt status. så var det med den saken!