För den som missade ABC idag så var det ett inslag om lidingöbron och då i perspektivet av dess öppningsbarhet. Att återställa den skulle tydligen kosta 35 miljoner. Nu ville man inte ta beslut om det förrän utredningen om hela bron blev klar, men 35-miljoner tycker jag låter överkomligt i jämförelse med vad en spårvagn kostar. Så om totalnotan kanske stannar på det dubbla tycker jag att man rimligen borde kunna komma överrens.
Nu såg jag inte inlägget i ABC, men jag har svårt att tycka att det är en stor fråga huruvida bron är öppningsbar eller ej.
Det är mig veterligt en försumbar sjötrafik som berörs: i praktiken är det bara trafik mellan Stockholm/Mälaren och Täby (Stora Värtan)/Sollentuna (Edsviken) som berörs.
Nyttotrafik: i princip ingen försåvitt det inte ska gå passagerarbåtar till Conficensen eller något sådant.
Fritidsbåtar: inte så vansinnigt många heller vad jag vet.
All trafik "utifrån" går redan som det är på andra sidan Lidingön (Askrikefjärden för trafik till platser norr om Lidingöbron, Halvkakssundet för trafik till Stockholm). Det gäller mig veterligt både nytto- och fritidstrafik.
För övrigt är omvägen runt Lidingö om man går från Danvikstullsbron till Stocksundsbron ca 15 sjömil vilket är tre timmars gång för en långsam båt (och alla båtar utom segelbåtar som går så långsamt är snabbare än så) För snabbare båtar skulle jag tro att tidstillägget blir en dryg timme pga hastighetsbegränsningar, så uppoffringen är möjligen hanterbar för de flesta berörda.
Just Danvikstull-Stocksundbron/Gasverket vid Ropsten är väl den relation där olägenheten blir störst (tja Värtahamnen i st f Danvikstull är väl snäppet värre, men vem åker så?)
Kort sagt: är det öppningsbarheten saken gäller - stäng farleden.
Men det är väl inte där skon klämmer egentligen? Det är väl när de verkligen nödvändiga reparationerna dyker upp som det blir problem med pengarna.
Tycker
Stefan Isaksson
som faktiskt regelbundet seglade en båt mellan Uppsala (via Hammarbyleden och således under Danvikstullsbron) och Stocksundsbron (gamla järnvägsbron, låg på järnvägens mark och rekommenderar pga bromsdamm inte kajplatser nära järnvägar) förr i tiden. Alla gånger utom den sista valde jag att gå runt Lidingö. Sista gången hade jag lite bråttom och begärde - och fick - broöppning vid Ropsten.