Saltsjöbanans nya X25-tåg blir dyrare

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Markus E
Inlägg: 165
Blev medlem: måndag 05 januari 2009 15:59

Re: Saltsjöbanans nya X25-tåg blir dyrare

Inlägg av Markus E »

Frågan är om det överhuvudtaget är rimligt att satsa närmare tre miljarder kronor på nya tåg/elanpassning till en bana på knappt 20 km? Missförstå mig inte, jag älskar tåg och har i princip inställningen att "lagt spår ligger". Men det måste finnas någon gräns när det är dags att sätta ned foten!

Som jag ser det finns det tre alternativ:

1. Hela kravspecifikationen och upphandlingen görs om.
2. Bef Cx-vagnar upprustas radikalt för drift ytterligare 10-15 år. Nya tystare boggier och ny inredning primärt. Inte optimalt men fullt möjligt.
3. Ersätt Saltsjöbanan med bussar.
twr
Inlägg: 9221
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Saltsjöbanans nya X25-tåg blir dyrare

Inlägg av twr »

Ett galet förslag som jag är nästan säker är en dålig idé, men som jag ändå vill testa på er: Skulle man kunna köra X15p på Saltsjöbanan?

* X15p är också ett dyrt fordon, men i alla fall billigare än X25, och det finns en option att utnyttja. Detta skulle vara fördelen. Sedan följer alla nackdelar:
* Spårvidden är fel, det behövs andra boggier.
* Tågen är för smala, det behövs kjolar och utskjutbara fotsteg.
* De smala tågen innebär lägre kapacitet, banans lastprofil utnyttjas inte fullt ut.
* 60 meter i stället för 70 meter ger lägre kapacitet.
* Den långsiktiga kapaciteten begränsas ännu mer med 60 meter i stället för 105 meter. Alternativt skulle man behöva förlänga alla plattformar för att kunna köra 120 meter. Det blir en kostnad och det kanske inte ens finns utrymme. Särskilt i Slussen är det antagligen svårt eftersom det kräver ett omtag i byggplanerna.
* På Solsidangrenen blir det onödig överkapacitet med 60 meter i stället för 35 meter.
* Det krävs antagligen stora ombyggnader av depån.
* Det kan krävas andra anpassningar av fordonen eller banan, till exempel för signalsystem.

Förutom alla nackdelar är det antagligen en så stor förändring att det inte går att utnyttja optionen, och då faller det enda argumentet för.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3501
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Saltsjöbanans nya X25-tåg blir dyrare

Inlägg av Hechtwagen »

Samma tåg som S-Togen i Köpenhamn, det var ju vagt på tapeten redan vid vagnutbytet 1976, hade det köps danska S-Tog den gången så hade man fått ett optimalt fordon för SB men de var ju inte byggda i Norrland så de var inte aktuella bara av den anledningen.

Passar dagens nyaste S-Tog lika bra på SB?
twr
Inlägg: 9221
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Saltsjöbanans nya X25-tåg blir dyrare

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gek
Inlägg: 1250
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Saltsjöbanans nya X25-tåg blir dyrare

Inlägg av gek »

"En ny verkstadshall som kan serva tågen måste byggas i Neglinge och ett nytt väderskydd för Saltsjöbanans museifordon i Storängen " skriver Mitt i.

Hade man kunnat undvika detta genom att fortsätta köra med nuvarande fordon, eller har den gamla hallen i Neglinge nått ett stadium då den i vilket fall måste ersättas?

Mitt i skriver också "Dessutom måste spänningen i ledningarna höjas från dagens 750 volt till 1 500 volt". Men detta beror ju inte på att man byter vagnpark, utan har väl främst till syfte att kunna klara matningen med färre likriktarstationer än nu, och därmed få en kostnadsminskning? Förra gången man hade 1500 volt i banans kontaktledningar räckte det med två likriktarstationer, men X25 får förstås högre effektbehov. Planen verkar nu vara att under bara några års tid successivt ersätta nuvarande vagnpark med X25, och sedan höja till 1500 volt, och då antagligen kunna avveckla en del gamla likriktarstationer.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Saltsjöbanans nya X25-tåg blir dyrare

Inlägg av Odd »

Jämfört med vad man får för pengarna per "turtäthetsutbudspassagerarkilometer" (eller vad det nu kan heta), så är det ju bara växelpengar i jämförelse med vad exempelvis den nya f d gulalinjen kostar.... 😁
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3501
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Saltsjöbanans nya X25-tåg blir dyrare

Inlägg av Hechtwagen »

Kan bli en lång och utdragen process detta.
Att de nya tågen är i trafik 2028 låter möjligt men optimistiskt. Det kan mycket väl vara så att man om tre år står med nya CAF-tåg som märkligt nog funkar sisådär och definitivt inte i multipel samtidigt som den nya depån pga överklaganden och misslyckad entreprenad blir klar tidigast 2031. Och som vanligt kommer alla som ser den nya depån fundera på varför den har så märklig spårplan, något som SL inte medger men rättar till efter tio år.

Nu väntar vi bara på att få se hur mycket färre sittplatser det blir i de nya tågen. C10/C11 är idag de bekvämaste fordonen att sitta i i hela SLs spårtrafik.
Markus E
Inlägg: 165
Blev medlem: måndag 05 januari 2009 15:59

Re: Saltsjöbanans nya X25-tåg blir dyrare

Inlägg av Markus E »

Odd skrev: onsdag 26 mars 2025 22:50
Jämfört med vad man får för pengarna per "turtäthetsutbudspassagerarkilometer" (eller vad det nu kan heta), så är det ju bara växelpengar i jämförelse med vad exempelvis den nya f d gulalinjen kostar.... 😁
Var har du källan på att nästan tre miljarder skulle handla om växelpengar i sammanhanget? Bara frågar. Saltsjöbanan har ett resandetal på ca 19 000 passagerare/vardagsdygn.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3501
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Saltsjöbanans nya X25-tåg blir dyrare

Inlägg av Hechtwagen »

Markus E skrev: onsdag 26 mars 2025 8:56 Frågan är om det överhuvudtaget är rimligt att satsa närmare tre miljarder kronor på nya tåg/elanpassning till en bana på knappt 20 km? Missförstå mig inte, jag älskar tåg och har i princip inställningen att "lagt spår ligger". Men det måste finnas någon gräns när det är dags att sätta ned foten!

Som jag ser det finns det tre alternativ:

1. Hela kravspecifikationen och upphandlingen görs om.
2. Bef Cx-vagnar upprustas radikalt för drift ytterligare 10-15 år. Nya tystare boggier och ny inredning primärt. Inte optimalt men fullt möjligt.
3. Ersätt Saltsjöbanan med bussar.
De är väl bara att monteta "SAB-hjul" istället för dagens hjul så blir det väsentligt tystare gång.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7418
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Saltsjöbanans nya X25-tåg blir dyrare

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hechtwagen skrev: söndag 06 april 2025 16:41
Markus E skrev: onsdag 26 mars 2025 8:56 Frågan är om det överhuvudtaget är rimligt att satsa närmare tre miljarder kronor på nya tåg/elanpassning till en bana på knappt 20 km? Missförstå mig inte, jag älskar tåg och har i princip inställningen att "lagt spår ligger". Men det måste finnas någon gräns när det är dags att sätta ned foten!

Som jag ser det finns det tre alternativ:

1. Hela kravspecifikationen och upphandlingen görs om.
2. Bef Cx-vagnar upprustas radikalt för drift ytterligare 10-15 år. Nya tystare boggier och ny inredning primärt. Inte optimalt men fullt möjligt.
3. Ersätt Saltsjöbanan med bussar.
De är väl bara att monteta "SAB-hjul" istället för dagens hjul så blir det väsentligt tystare gång.
Vad är SAB-hjul? Har för mig att det är någon form av gummidämpning mellan nav och hjulring? Vilka fordon har sådana hjul?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Saltsjöbanans nya X25-tåg blir dyrare

Inlägg av Harald »

I en tråd i det gamla Järnvägshistoriskt forum står det lite om SAB-hjul. Det finns också en bild på ett hjul som är delvis uppsnittat för demonstrationsändamål.
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... &id=269349
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7418
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Saltsjöbanans nya X25-tåg blir dyrare

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Harald skrev: söndag 06 april 2025 21:27 I en tråd i det gamla Järnvägshistoriskt forum står det lite om SAB-hjul. Det finns också en bild på ett hjul som är delvis uppsnittat för demonstrationsändamål.
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... &id=269349
Tack, bästa ingenjörn, men den där hade jag faktiskt hittat reda innan. Jag brukar tillskriva mig själv en ganska väl tränad förmåga att avkoda skriftlig information, men denna referens sade mig väldigt lite. Nästan läge att plocka fram stämpeln:

Bild
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3501
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Saltsjöbanans nya X25-tåg blir dyrare

Inlägg av Hechtwagen »

dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 06 april 2025 21:50
Harald skrev: söndag 06 april 2025 21:27 I en tråd i det gamla Järnvägshistoriskt forum står det lite om SAB-hjul. Det finns också en bild på ett hjul som är delvis uppsnittat för demonstrationsändamål.
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... &id=269349
Tack, bästa ingenjörn, men den där hade jag faktiskt hittat reda innan. Jag brukar tillskriva mig själv en ganska väl tränad förmåga att avkoda skriftlig information, men denna referens sade mig väldigt lite. Nästan läge att plocka fram stämpeln:

Bild
Se det positivt, du har lärt dig något nytt idag.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7418
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Saltsjöbanans nya X25-tåg blir dyrare

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hechtwagen skrev: söndag 06 april 2025 22:07
dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 06 april 2025 21:50
Harald skrev: söndag 06 april 2025 21:27 I en tråd i det gamla Järnvägshistoriskt forum står det lite om SAB-hjul. Det finns också en bild på ett hjul som är delvis uppsnittat för demonstrationsändamål.
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... &id=269349
Tack, bästa ingenjörn, men den där hade jag faktiskt hittat reda innan. Jag brukar tillskriva mig själv en ganska väl tränad förmåga att avkoda skriftlig information, men denna referens sade mig väldigt lite. Nästan läge att plocka fram stämpeln:

Bild
Se det positivt, du har lärt dig något nytt idag.
Hr. Gädda kanske förstår säkert att jag helst skulle vilja ha svar på min fråga - utan spetsfundigheter.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Saltsjöbanans nya X25-tåg blir dyrare

Inlägg av Harald »

Jag ska göra ett försök att förklara så får vi se om det blir begripligt.

Skivan a sitter ihop med navet. I den finns uttag som fjäderelementen b passar i. De består av gummi som på båda sidorna är hopvulkat med en profilerad stålskiva som man ser på bilden. Utanför dessa finns skivan c som sitter ihop med hjulringen. Även den har uttag som fjäderelementen passar i. Utanför skivan c finns ytterligare en uppsättning fjäderelement. Det hela hålls samman genom att skivan d är hopskruvad med a.
SAB-hjul.jpg
SAB-hjul.jpg (98.07 KiB) Visad 684 gånger
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7418
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Saltsjöbanans nya X25-tåg blir dyrare

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Jag tackar ingenjörn så hjärtligt för denna ingående förklaring.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7418
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Saltsjöbanans nya X25-tåg blir dyrare

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Markus E skrev: onsdag 26 mars 2025 8:56 Frågan är om det överhuvudtaget är rimligt att satsa närmare tre miljarder kronor på nya tåg/elanpassning till en bana på knappt 20 km? Missförstå mig inte, jag älskar tåg och har i princip inställningen att "lagt spår ligger". Men det måste finnas någon gräns när det är dags att sätta ned foten!

Som jag ser det finns det tre alternativ:

1. Hela kravspecifikationen och upphandlingen görs om.
2. Bef Cx-vagnar upprustas radikalt för drift ytterligare 10-15 år. Nya tystare boggier och ny inredning primärt. Inte optimalt men fullt möjligt.
3. Ersätt Saltsjöbanan med bussar.
Jag tycker på något sätt jag känner igen ovanstående resonemang - från Lidingöbanan. Där blev den totala investeringen någonstans 1,5 - 2 miljarder. Till en bana på 12 km.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3501
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Saltsjöbanans nya X25-tåg blir dyrare

Inlägg av Hechtwagen »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 07 april 2025 11:53
Markus E skrev: onsdag 26 mars 2025 8:56 Frågan är om det överhuvudtaget är rimligt att satsa närmare tre miljarder kronor på nya tåg/elanpassning till en bana på knappt 20 km? Missförstå mig inte, jag älskar tåg och har i princip inställningen att "lagt spår ligger". Men det måste finnas någon gräns när det är dags att sätta ned foten!

Som jag ser det finns det tre alternativ:

1. Hela kravspecifikationen och upphandlingen görs om.
2. Bef Cx-vagnar upprustas radikalt för drift ytterligare 10-15 år. Nya tystare boggier och ny inredning primärt. Inte optimalt men fullt möjligt.
3. Ersätt Saltsjöbanan med bussar.
Jag tycker på något sätt jag känner igen ovanstående resonemang - från Lidingöbanan. Där blev den totala investeringen någonstans 1,5 - 2 miljarder. Till en bana på 12 km.
12,4 Kilometer var Humlegårdsgatan - Gåshaga. Ropsten - Gåshaga Brygga är 9,2 km.

Jämför man med hur enkelt och billigt man byggde dessa banor för över 100 år sedan och hur man kunde köra tät trafik på.i princip samma anläggning i 60-70 år med normalt underhåll och rimliga investeringar så undrar man ju vad dagens miljardinvesteringar ger för mervärde utöver automatiska portar till vagnhallen.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7418
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Saltsjöbanans nya X25-tåg blir dyrare

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hechtwagen skrev: måndag 07 april 2025 12:49 12,4 Kilometer var Humlegårdsgatan - Gåshaga. Ropsten - Gåshaga Brygga är 9,2 km.

Jämför man med hur enkelt och billigt man byggde dessa banor för över 100 år sedan och hur man kunde köra tät trafik på.i princip samma anläggning i 60-70 år med normalt underhåll och rimliga investeringar så undrar man ju vad dagens miljardinvesteringar ger för mervärde utöver automatiska portar till vagnhallen.
Så var det kanske, ja. Men hur det nu än var så gjordes denna investering.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3501
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Saltsjöbanans nya X25-tåg blir dyrare

Inlägg av Hechtwagen »

Ja men för kommande investetingar i Light rail / spårväg k Stockholm så vore det ju bra när man ska övertyga om fördelarna med att det kostar 100 miljoner per km och inte 1000 miljoner per km.

Jag beundrar samtidigt SSS som lyckas hålla igång spårvägen i Malmköping, det kan enligt mina beräkningar inte gå på under 150 miljoner om året?
Skriv svar