Sida 3 av 3
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: onsdag 10 september 2025 15:04
av Matsälgen
Odd skrev: ↑torsdag 04 september 2025 17:58
Man har väl lärt sig från FUTs misstag, så att man inte råkar ut för fördyrande misstag pga bristande underlag.
Men klarar FUT själva av att lära sig av sina misstag?
https://www.forkortning.se/FUT.
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: onsdag 10 september 2025 15:10
av Sio
Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 10 september 2025 13:14
Var hade de tänkt att ändhållplatsen/perrongen skulle vara? Någon ny del av T-Centralen? Är väl rena schweizerosten där som det är nu?
Som jag minns det parallellt med Citybanan (på östra sidan) på ungefär samma djup.
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: onsdag 10 september 2025 15:26
av twr
Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 10 september 2025 13:14
Var hade de tänkt att ändhållplatsen/perrongen skulle vara? Någon ny del av T-Centralen? Är väl rena schweizerosten där som det är nu?
Det har väl skrivits på forum några gånger förut?

Samma nivå som Citybanan, parallellt på östra sidan, norr om Blå linjen. Roslagsbanan korsar ingen annan spårtrafik, förutom passagen under Gröna linjen vid Odenplan.
Det blir fyra spår vid två mittplattformar i två separata bergrum. Plattformarna blir 190 meter långa.
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: onsdag 10 september 2025 17:34
av Odd
Det är väl bra att det byggs för framtida expansion till motsvarande 9-vagnarståg, eller 3 nya vagnset.
Jag kanske har missat det, men finns det en illustration att tillgå för hur spårföringen kommer att bli, kommer det att bli korsningsfria tågvägar för samtidig ankomst och avgång?
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: onsdag 10 september 2025 17:47
av Hechtwagen
Odd skrev: ↑onsdag 10 september 2025 17:34
Det är väl bra att det byggs för framtida expansion till motsvarande 9-vagnarståg, eller 3 nya vagnset.
Jag kanske har missat det, men finns det en illustration att tillgå för hur spårföringen kommer att bli, kommer det att bli korsningsfria tågvägar för samtidig ankomst och avgång?
Ja och sex spår, de borde verkligen testa att använda bara fyra spår på Öst under de mest belastade månaderna så de ser om / att det fungerar.
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: onsdag 10 september 2025 17:51
av Lennart Petersen
twr skrev: ↑onsdag 10 september 2025 15:26
Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 10 september 2025 13:14
Var hade de tänkt att ändhållplatsen/perrongen skulle vara? Någon ny del av T-Centralen? Är väl rena schweizerosten där som det är nu?
Det har väl skrivits på forum några gånger förut?

Samma nivå som Citybanan, parallellt på östra sidan, norr om Blå linjen. Roslagsbanan korsar ingen annan spårtrafik, förutom passagen under Gröna linjen vid Odenplan.
Måste väl passera röd linje
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: onsdag 10 september 2025 17:58
av twr
Lennart Petersen skrev: ↑onsdag 10 september 2025 17:51
twr skrev: ↑onsdag 10 september 2025 15:26
Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 10 september 2025 13:14
Var hade de tänkt att ändhållplatsen/perrongen skulle vara? Någon ny del av T-Centralen? Är väl rena schweizerosten där som det är nu?
Det har väl skrivits på forum några gånger förut?

Samma nivå som Citybanan, parallellt på östra sidan, norr om Blå linjen. Roslagsbanan korsar ingen annan spårtrafik, förutom passagen under Gröna linjen vid Odenplan.
Måste väl passera röd linje
Ja, du har rätt, Röda linjen vid Albano. Glömde den!
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: onsdag 10 september 2025 18:54
av gek
Odd skrev: ↑onsdag 10 september 2025 17:34
Jag kanske har missat det, men finns det en illustration att tillgå för hur spårföringen kommer att bli, kommer det att bli korsningsfria tågvägar för samtidig ankomst och avgång?
Svenska Järnvägsklubben hade tidigare i år besök av Henrik Block, som berättade bland annat om denna förlängning, i inspelningen på SJK Play kan man också se hur de nya stationerna skall utformas
https://www.sjk.se/wp-content/uploads/b ... JK-Sth.mp4
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: onsdag 10 september 2025 19:23
av daniel_s
twr skrev: ↑onsdag 10 september 2025 17:58
Lennart Petersen skrev: ↑onsdag 10 september 2025 17:51
twr skrev: ↑onsdag 10 september 2025 15:26
Det har väl skrivits på forum några gånger förut?

Samma nivå som Citybanan, parallellt på östra sidan, norr om Blå linjen. Roslagsbanan korsar ingen annan spårtrafik, förutom passagen under Gröna linjen vid Odenplan.
Måste väl passera röd linje
Ja, du har rätt, Röda linjen vid Albano. Glömde den!
Nu är ni väl lite slarviga
Roslagsbanan korsar Röda linjen två gånger idag, med en sväng vid Albano blir det tre gånger. Dessutom korsar den Värtabanan.
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: onsdag 10 september 2025 20:32
av twr
daniel_s skrev: ↑onsdag 10 september 2025 19:23
twr skrev: ↑onsdag 10 september 2025 17:58
Ja, du har rätt, Röda linjen vid Albano. Glömde den!
Nu är ni väl lite slarviga
Roslagsbanan korsar Röda linjen två gånger idag, med en sväng vid Albano blir det tre gånger. Dessutom korsar den Värtabanan.
Just det. Jag skrev Roslagsbanan och annan spårtrafik men jag menade ”Roslagsbanans tunnel” och ”andra spårtafiktunnlar”.
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: onsdag 10 september 2025 20:32
av Enceladus
daniel_s skrev: ↑onsdag 10 september 2025 19:23
Nu är ni väl lite slarviga
Roslagsbanan korsar Röda linjen två gånger idag, med en sväng vid Albano blir det tre gånger. Dessutom korsar den Värtabanan.
Blå linjen och Spårväg City blir det väl också, eller går den inte så långt?
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: onsdag 10 september 2025 21:16
av ADDE
Norr om blå linjen? Ska det inte byggas några uppgångar till den centrala gångtunneln?
Måste ju ha blivit riktigt krångligt om man ska passera genom blåa linjens plattform för att gå mellan rödgröna linjernas plattformar och roslagsbanans spår.
Känns som samma typ av snålaktiga besparingar som FUT gjorde när de skulle förlänga blåa linjen med kortare plattformar och endast 2 spår vid Sofia...
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: onsdag 10 september 2025 21:39
av daniel_s
twr skrev: ↑onsdag 10 september 2025 20:32
daniel_s skrev: ↑onsdag 10 september 2025 19:23
Roslagsbanan korsar Röda linjen två gånger idag, med en sväng vid Albano blir det tre gånger. Dessutom korsar den Värtabanan.
Just det. Jag skrev Roslagsbanan och annan spårtrafik men jag menade ”Roslagsbanans tunnel” och ”andra spårtafiktunnlar”.
Jaha, då får jag väl påpeka att det huvudsakliga sträckningsalternativet tycks korsa värtabanan just där den numera går i en tunnel, men då kontrar du väl med att du menade bergtunnlar! Jag sa Madrid men jag menade Wien

Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: onsdag 10 september 2025 21:57
av twr
daniel_s skrev: ↑onsdag 10 september 2025 21:39
twr skrev: ↑onsdag 10 september 2025 20:32
daniel_s skrev: ↑onsdag 10 september 2025 19:23
Roslagsbanan korsar Röda linjen två gånger idag, med en sväng vid Albano blir det tre gånger. Dessutom korsar den Värtabanan.
Just det. Jag skrev Roslagsbanan och annan spårtrafik men jag menade ”Roslagsbanans tunnel” och ”andra spårtafiktunnlar”.
Jaha, då får jag väl påpeka att det huvudsakliga sträckningsalternativet tycks korsa värtabanan just där den numera går i en tunnel, men då kontrar du väl med att du menade bergtunnlar! Jag sa Madrid men jag menade Wien
Den tunneln är ju så ny så jag har inte hunnit uppdatera min mentala karta över området!
Min huvudpoäng var egentligen att Roslagsbanans tunnel inte går under de andra banorna vid T- Centralen. Eftersom folk ofta antar att Roslagsbanan måste ligga ännu djupare än Citybanan, vilket alltså inte är fallet.
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: onsdag 10 september 2025 22:01
av twr
ADDE skrev: ↑onsdag 10 september 2025 21:16
Norr om blå linjen? Ska det inte byggas några uppgångar till den centrala gångtunneln?
Måste ju ha blivit riktigt krångligt om man ska passera genom blåa linjens plattform för att gå mellan rödgröna linjernas plattformar och roslagsbanans spår.
Känns som samma typ av snålaktiga besparingar som FUT gjorde när de skulle förlänga blåa linjen med kortare plattformar och endast 2 spår vid Sofia...
Jag syftar alltså på själva banan (spår och plattformar), inte på gångförbindelserna i bytespunkten. Hur de ska se ut är nog inte definitivt bestämt ännu.
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: onsdag 10 september 2025 22:05
av twr
Enceladus skrev: ↑onsdag 10 september 2025 20:32
daniel_s skrev: ↑onsdag 10 september 2025 19:23
Nu är ni väl lite slarviga
Roslagsbanan korsar Röda linjen två gånger idag, med en sväng vid Albano blir det tre gånger. Dessutom korsar den Värtabanan.
Blå linjen och Spårväg City blir det väl också, eller går den inte så långt?
Nej, annars hade jag inte skrivit att den bara korsar Gröna linjen vid Odenplan. Roslagsbanan slutar norr om Blå linjen.
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: fredag 12 september 2025 13:08
av Breitspurbahn
Sio skrev: ↑onsdag 10 september 2025 15:10
Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 10 september 2025 13:14
Var hade de tänkt att ändhållplatsen/perrongen skulle vara? Någon ny del av T-Centralen? Är väl rena schweizerosten där som det är nu?
Som jag minns det parallellt med Citybanan (på östra sidan) på ungefär samma djup.
twr skrev: ↑onsdag 10 september 2025 15:26
Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 10 september 2025 13:14
Var hade de tänkt att ändhållplatsen/perrongen skulle vara? Någon ny del av T-Centralen? Är väl rena schweizerosten där som det är nu?
Det har väl skrivits på forum några gånger förut?

Samma nivå som Citybanan, parallellt på östra sidan, norr om Blå linjen. Roslagsbanan korsar ingen annan spårtrafik, förutom passagen under Gröna linjen vid Odenplan.
Det blir fyra spår vid två mittplattformar i två separata bergrum. Plattformarna blir 190 meter långa.
Aha okej, ja det låter bekant nu när man säger det.