Sida 3 av 4

Re: Hötorget restaurering

Postat: tisdag 10 december 2024 21:51
av Lars_J
Återvänder till den korta och i denna tråd tidiga diskussionen om automatiska destinationsskyltar på plattformen. Den amerikanska bilden som det länkas till visar en antenn som ser ut som en "liggande" stinsspade, dvs ett rakt fäste och en cirkulär skiva med ett stort hål i mitten av skivan. Nu har jag hittat var jag sett en sådan på bild i Stockholms tunnelbana. I SS-data 1961 finns en bild på vagn 2018 med en sådan antenn som är fäst utanpå vänster främre hörna i höjd med frontrutan. Antennen pekar mer eller mindre rakt fram. I bildtexten omnämns ordet tågspole.

SS-data var en tunn skrift, från 1961 ungefär i format A5.

/Lars J

Re: Hötorget restaurering

Postat: söndag 12 januari 2025 14:50
av Hechtwagen
Lars_J skrev: tisdag 10 december 2024 21:51 Återvänder till den korta och i denna tråd tidiga diskussionen om automatiska destinationsskyltar på plattformen. Den amerikanska bilden som det länkas till visar en antenn som ser ut som en "liggande" stinsspade, dvs ett rakt fäste och en cirkulär skiva med ett stort hål i mitten av skivan. Nu har jag hittat var jag sett en sådan på bild i Stockholms tunnelbana. I SS-data 1961 finns en bild på vagn 2018 med en sådan antenn som är fäst utanpå vänster främre hörna i höjd med frontrutan. Antennen pekar mer eller mindre rakt fram. I bildtexten omnämns ordet tågspole.

SS-data var en tunn skrift, från 1961 ungefär i format A5.

/Lars J
Tre år före autopiloten i tunnelbanan således, den blev det inte heller något med.

Re: Hötorget restaurering

Postat: tisdag 14 januari 2025 12:22
av Harald
Hechtwagen skrev: söndag 12 januari 2025 14:50 Tre år före autopiloten i tunnelbanan således, den blev det inte heller något med.
Lite blev det faktiskt. Snabbstart och automatisk driftbromsning vid summer är funktioner som man plockade från autopiloten. Och så genomförde man ju det man ville uppnå med autopiloten ändå, alltså att ta bort alla tågvakter.

Re: Hötorget restaurering

Postat: torsdag 16 januari 2025 10:26
av Hechtwagen
Harald skrev: tisdag 14 januari 2025 12:22
Hechtwagen skrev: söndag 12 januari 2025 14:50 Tre år före autopiloten i tunnelbanan således, den blev det inte heller något med.
Lite blev det faktiskt. Snabbstart och automatisk driftbromsning vid summer är funktioner som man plockade från autopiloten. Och så genomförde man ju det man ville uppnå med autopiloten ändå, alltså att ta bort alla tågvakter.

Sant men det var förarna man ville bli av med sa man då, tågvakterna skulle vara kvar om än med förarutbildning, degraderade förare kan vi anta.

Re: Hötorget restaurering

Postat: torsdag 16 januari 2025 11:09
av daniel_s
Det var väl mest en lek med ord - på 60-talet laborerade man gärna med ordens betydelse. ”Autopilotens” konstruktion krävde ju att det fanns en fullt utbildad förare längst fram, det fanns många olika saker som den inte stödde.

Re: Hötorget restaurering

Postat: torsdag 16 januari 2025 12:25
av Harald
Same same but different. Man ville bli av med dubbelbemanningen vad man än kallade den som blev kvar.

Re: Hötorget restaurering

Postat: torsdag 16 januari 2025 22:06
av JohanB
Snabbstart kom väl aldrig till C1-C5?

Re: Hötorget restaurering

Postat: torsdag 16 januari 2025 22:32
av daniel_s
JohanB skrev: torsdag 16 januari 2025 22:06 Snabbstart kom väl aldrig till C1-C5?
Nä, det stämmer. Automatisk driftbromsning vid summer fick de inte heller. Men alla vagnar från C6 och uppåt fick dessa nymodigheter.

Re: Hötorget restaurering

Postat: fredag 17 januari 2025 8:28
av JohanB
daniel_s skrev: torsdag 16 januari 2025 22:32
JohanB skrev: torsdag 16 januari 2025 22:06 Snabbstart kom väl aldrig till C1-C5?
Nä, det stämmer. Automatisk driftbromsning vid summer fick de inte heller. Men alla vagnar från C6 och uppåt fick dessa nymodigheter.
Måste varit lite nervigt att köra de tågen, minsta försening i reaktionen vid summer och tvärnit + väntan i att bygga upp bromstryck.

Re: Hötorget restaurering

Postat: fredag 17 januari 2025 13:27
av Harald
JohanB skrev: fredag 17 januari 2025 8:28
daniel_s skrev: torsdag 16 januari 2025 22:32
JohanB skrev: torsdag 16 januari 2025 22:06 Snabbstart kom väl aldrig till C1-C5?
Nä, det stämmer. Automatisk driftbromsning vid summer fick de inte heller. Men alla vagnar från C6 och uppåt fick dessa nymodigheter.
Måste varit lite nervigt att köra de tågen, minsta försening i reaktionen vid summer och tvärnit + väntan i att bygga upp bromstryck.
Inga problem. Det var automatiska reaktioner som inte behövde passera medvetandet. Jag fick en gång en oväntad L-signal på väg nedför Skanstullsbron. Då fick jag förstås summer men när man fick L-signal ringde också en klocka som skulle kvitteras genom att man trampade på en pedal. När ringningen nådde fram till medvetandet hade jag redan trampat på pedalen. När man fick en pysare var det i regel p.g.a. något fel på tåget, t.ex. att kompressorn i ledarvagnen var död.

Re: Hötorget restaurering

Postat: söndag 19 januari 2025 15:37
av Hechtwagen
Även på Stockholm C pågår ett arbete med att återställa delar av stationen, de delar som renoverades i mitten av 80-talet får nu en uppsnyggning. Spruckna och på annat sätt defekta plattor byts mot nya likadana. Kul att även tidstypisk 80-talsarkitektur bevaras.

Men vad är det för klåpare som sätter plattorna?
Det är lite väl enkelt att se var han varit i farten och var det är originalkakel.
Bild

Re: Hötorget restaurering

Postat: söndag 19 januari 2025 20:47
av MaxStockholm
Är inte detta Stockholm södra??

Re: Hötorget restaurering

Postat: måndag 20 januari 2025 7:51
av Joakim W
MaxStockholm skrev: söndag 19 januari 2025 20:47 Är inte detta Stockholm södra??
Nej, Hechtwagens bild är från Stockholm Centralstation. Kul att bevara 80-talet, men det hade varit trevligare att bara riva allt det där hemska och bygga något nytt..

Re: Hötorget restaurering

Postat: måndag 20 januari 2025 11:41
av Hechtwagen
Harald skrev: torsdag 16 januari 2025 12:25 Same same but different. Man ville bli av med dubbelbemanningen vad man än kallade den som blev kvar.

Ja men de sa "förarutbildad tågvakt" vilket vi kan konstatera är att tänja på hur det faktiskt var tänkt.
1: De var kbappast tänkt att förarutbilda tågvakterna och göra försrna övertaliga. De ville väl inte säga att det satt en förare längst fram för då är det ju inte förarlöst.

2. Det är ytterst osannolikt att tågvakterna skulle utföa det nya arbetet som förarutbildade tågvakter med bibehållna tågvaktstillägg utan med förartillägg som förarna hade.

SS och SL var tilläggens högborg.
Innerstadstilläg för bussförarna i innerstaden, förortstillägg för förarna på förortslinjerna och enmanstillägg om det inte var konduktör på bussen vilket det i regel inte var efter 1967...
Så höll det på till åtminstine 1993.

Re: Hötorget restaurering

Postat: måndag 20 januari 2025 11:50
av Hechtwagen
Joakim W skrev: måndag 20 januari 2025 7:51
MaxStockholm skrev: söndag 19 januari 2025 20:47 Är inte detta Stockholm södra??
Nej, Hechtwagens bild är från Stockholm Centralstation. Kul att bevara 80-talet, men det hade varit trevligare att bara riva allt det där hemska och bygga något nytt..
Ja men vi får väl tänka på kommande generationer, om 20-30 år så kommer folk ta en omväg för att studera de otroligt vackta kakelväggarna som vi även då kommer tycka är måttligt snygga.

Undrar om de godkänner den totalt undermåliga kaklingen?

Re: Hötorget restaurering

Postat: lördag 01 februari 2025 10:35
av Markus E
Uppdaterad information kring pågående restaureringsarbete av stationen:

Arbeten pågår för fullt just nu med byte av skadat/felaktigt kakel samt av lösa partier. Arbetet koncentreras främst till nattarbete på spårväggarna, där vi för närvarande utför arbeten på norrgående spår. I samband med kakelbyten kommer samtliga spårväggsskyltar att återmonteras i ursprungliga positioner (ungefär var 20:e kakelplatta) samt återmontering av en (1) st skylt Kungsgatan. I anslutning till denna kommer även ett par reproducerade reklamskyltar från 1950-talet att under hösten återmonteras på båda spårväggarna. Sockeln på spårväggarna kommer även att återfå sin ljusgrå kulör istället för den nuvarande mörkbruna som är en sentida förvanskning.

På plattformen kommer under året nya reproducerade skyltar ersätta alla avarter som har kommit upp under åren. Skyltarna utförs såsom originalskyltarna som helgjutna reliefskyltar med typsnitt SS-grotesk. Linjekartor i äldre grafiskt utförande monteras i rostfria ramar på pelarna. Specifika permanenta informationsskyltar om den kulturhistoriska stationen Hötorget kommer att sättas upp som ett tillägg på väggarna nedanför uppgången till krysset.

Alla arbeten beräknas vara färdigställda i sept/okt, lagom till tunnelbanans 75-årsjubileum. Att se det bevarade C2-/C3-tåget rulla in på stationen och låta Hötorget vara navet i jubileumsaktiviteterna är så klart en våt dröm, men det är en helt annan fråga tyvärr!

Re: Hötorget restaurering

Postat: lördag 01 februari 2025 11:20
av C12C3C3C12
Hechtwagen skrev: måndag 20 januari 2025 11:41
Harald skrev: torsdag 16 januari 2025 12:25 Same same but different. Man ville bli av med dubbelbemanningen vad man än kallade den som blev kvar.

Ja men de sa "förarutbildad tågvakt" vilket vi kan konstatera är att tänja på hur det faktiskt var tänkt.
1: De var kbappast tänkt att förarutbilda tågvakterna och göra försrna övertaliga. De ville väl inte säga att det satt en förare längst fram för då är det ju inte förarlöst.

2. Det är ytterst osannolikt att tågvakterna skulle utföa det nya arbetet som förarutbildade tågvakter med bibehållna tågvaktstillägg utan med förartillägg som förarna hade.

SS och SL var tilläggens högborg.
Innerstadstilläg för bussförarna i innerstaden, förortstillägg för förarna på förortslinjerna och enmanstillägg om det inte var konduktör på bussen vilket det i regel inte var efter 1967...
Så höll det på till åtminstine 1993.
Vi förare på T-banan fick också enmanstillägg när dom sparkat ut tågvakterna. Det var dom senaste levererade C4 som var förberedda för automatdrift vilket blev en flopp, när dom startade från T-Centralen ner mot Ö-torg var det full fart varpå summern pep till, full broms, sedan full fart igen tills summern kom, osv. Det var väl inte den bästa åkkomforten i tåget.

För att återgå till trådämnet, varför Kungsgatan/Hötorget ligger mig hårt om hjärtat är att jag som barn bodde först i Ulvsunda sedan i Grimsta så jag kommer ihåg tegelväggen vid Kungsgatan ner mot blivande T-Centralen och hur stationen såg ut då, jobbade senare ett tag i 4:e skrapan där. Jag tycker fortfarande att dom slingrande vita lysrören inte hör hemma där. Ok det hör ju till historien att stationer ändras en aning, t.ex. dom stora reklamskyltarna. Var inom parantes vakt en kväll när dom byttes mot nya skyltar, dom killarna kunde jobbet.

Re: Hötorget restaurering

Postat: lördag 01 februari 2025 18:47
av BSB101
Markus E skrev: lördag 01 februari 2025 10:35 Uppdaterad information kring pågående restaureringsarbete av stationen:

Arbeten pågår för fullt just nu med byte av skadat/felaktigt kakel samt av lösa partier. Arbetet koncentreras främst till nattarbete på spårväggarna, där vi för närvarande utför arbeten på norrgående spår. I samband med kakelbyten kommer samtliga spårväggsskyltar att återmonteras i ursprungliga positioner (ungefär var 20:e kakelplatta) samt återmontering av en (1) st skylt Kungsgatan. I anslutning till denna kommer även ett par reproducerade reklamskyltar från 1950-talet att under hösten återmonteras på båda spårväggarna. Sockeln på spårväggarna kommer även att återfå sin ljusgrå kulör istället för den nuvarande mörkbruna som är en sentida förvanskning.

På plattformen kommer under året nya reproducerade skyltar ersätta alla avarter som har kommit upp under åren. Skyltarna utförs såsom originalskyltarna som helgjutna reliefskyltar med typsnitt SS-grotesk. Linjekartor i äldre grafiskt utförande monteras i rostfria ramar på pelarna. Specifika permanenta informationsskyltar om den kulturhistoriska stationen Hötorget kommer att sättas upp som ett tillägg på väggarna nedanför uppgången till krysset.

Alla arbeten beräknas vara färdigställda i sept/okt, lagom till tunnelbanans 75-årsjubileum. Att se det bevarade C2-/C3-tåget rulla in på stationen och låta Hötorget vara navet i jubileumsaktiviteterna är så klart en våt dröm, men det är en helt annan fråga tyvärr!
Tack för uppdateringen. :)

Re: Hötorget restaurering

Postat: söndag 02 februari 2025 11:05
av Hechtwagen
Markus E skrev: lördag 01 februari 2025 10:35 Uppdaterad information kring pågående restaureringsarbete av stationen:

Arbeten pågår för fullt just nu med byte av skadat/felaktigt kakel samt av lösa partier. Arbetet koncentreras främst till nattarbete på spårväggarna, där vi för närvarande utför arbeten på norrgående spår. I samband med kakelbyten kommer samtliga spårväggsskyltar att återmonteras i ursprungliga positioner (ungefär var 20:e kakelplatta) samt återmontering av en (1) st skylt Kungsgatan. I anslutning till denna kommer även ett par reproducerade reklamskyltar från 1950-talet att under hösten återmonteras på båda spårväggarna. Sockeln på spårväggarna kommer även att återfå sin ljusgrå kulör istället för den nuvarande mörkbruna som är en sentida förvanskning.

På plattformen kommer under året nya reproducerade skyltar ersätta alla avarter som har kommit upp under åren. Skyltarna utförs såsom originalskyltarna som helgjutna reliefskyltar med typsnitt SS-grotesk. Linjekartor i äldre grafiskt utförande monteras i rostfria ramar på pelarna. Specifika permanenta informationsskyltar om den kulturhistoriska stationen Hötorget kommer att sättas upp som ett tillägg på väggarna nedanför uppgången till krysset.

Alla arbeten beräknas vara färdigställda i sept/okt, lagom till tunnelbanans 75-årsjubileum. Att se det bevarade C2-/C3-tåget rulla in på stationen och låta Hötorget vara navet i jubileumsaktiviteterna är så klart en våt dröm, men det är en helt annan fråga tyvärr!
Hej!

Så trevligt! Den sentida förvanskningen av färgen på golvsocklarna på spårsidan uppstod av sig själv när bromsdammet från järnblocken missfärgade väggarna, det var därför man valde att gå över till mörkbrunt av samma nyans som dammet, hade man inte gjort det så hade väggarna ändå fått färg och textur som ett tändsticksplån ungefär, så som du ser på spår och slipers i tunnelbanan idag. Kanske fungerar drt bättre ihop med C20? Skulle det ändå bli smutsigt av bromsdammet så är det ju bara autentiskt.

Det är så trevligt att följa detta projekt.
Blir det en personvåg med viktbiljetter också? De brukar dyka upp till salu ibland, skulle garanterat bli en publikmagnet!

Re: Hötorget restaurering

Postat: söndag 02 februari 2025 12:52
av Markus E
Hechtwagen skrev: söndag 02 februari 2025 11:05
Markus E skrev: lördag 01 februari 2025 10:35 Uppdaterad information kring pågående restaureringsarbete av stationen:

Arbeten pågår för fullt just nu med byte av skadat/felaktigt kakel samt av lösa partier. Arbetet koncentreras främst till nattarbete på spårväggarna, där vi för närvarande utför arbeten på norrgående spår. I samband med kakelbyten kommer samtliga spårväggsskyltar att återmonteras i ursprungliga positioner (ungefär var 20:e kakelplatta) samt återmontering av en (1) st skylt Kungsgatan. I anslutning till denna kommer även ett par reproducerade reklamskyltar från 1950-talet att under hösten återmonteras på båda spårväggarna. Sockeln på spårväggarna kommer även att återfå sin ljusgrå kulör istället för den nuvarande mörkbruna som är en sentida förvanskning.

På plattformen kommer under året nya reproducerade skyltar ersätta alla avarter som har kommit upp under åren. Skyltarna utförs såsom originalskyltarna som helgjutna reliefskyltar med typsnitt SS-grotesk. Linjekartor i äldre grafiskt utförande monteras i rostfria ramar på pelarna. Specifika permanenta informationsskyltar om den kulturhistoriska stationen Hötorget kommer att sättas upp som ett tillägg på väggarna nedanför uppgången till krysset.

Alla arbeten beräknas vara färdigställda i sept/okt, lagom till tunnelbanans 75-årsjubileum. Att se det bevarade C2-/C3-tåget rulla in på stationen och låta Hötorget vara navet i jubileumsaktiviteterna är så klart en våt dröm, men det är en helt annan fråga tyvärr!
Hej!

Så trevligt! Den sentida förvanskningen av färgen på golvsocklarna på spårsidan uppstod av sig själv när bromsdammet från järnblocken missfärgade väggarna, det var därför man valde att gå över till mörkbrunt av samma nyans som dammet, hade man inte gjort det så hade väggarna ändå fått färg och textur som ett tändsticksplån ungefär, så som du ser på spår och slipers i tunnelbanan idag. Kanske fungerar drt bättre ihop med C20? Skulle det ändå bli smutsigt av bromsdammet så är det ju bara autentiskt.

Det är så trevligt att följa detta projekt.
Blir det en personvåg med viktbiljetter också? De brukar dyka upp till salu ibland, skulle garanterat bli en publikmagnet!
Hej, och tack för visad uppskattning!

Jo, när det gäller de mörkbruna socklarna så tillkom de precis som du skriver för att dölja det alltmer tilltagande bruna bromsdammet. Nu återgår vi som sagt till det ljusgrå utförandet, så får tiden utvisa om bromsdammet lägger sig igen mot den ljusa ytan. Mig veterligen är det en annan typ av bromsblock i dag?!

Det finns en personvåg bevarad inom SL och den har Spårvägsmuseet. Men vi får hålla ögonen öppna om en sådan dyker upp till försäljning på marknaden. Hojta gärna till om du ser det!