Sida 3 av 3

Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?

Postat: tisdag 30 april 2024 14:07
av twr
Kantorn skrev: tisdag 30 april 2024 10:37
Fyrgeit skrev: torsdag 25 april 2024 17:46
Kantorn skrev: torsdag 25 april 2024 15:08 Tågdelning - och kanske än mer tågsammansättning - tar väl alldeles för lång tid för en tunnelbanelinje?
Säg att man har 5-minuterstrafik ut till Fisksätra där hälften av tågen vänder. Då sker delning och sammansättning var 10:e minut i Igelboda. Vid vissa ändstationer i tunnelbanan sker det väl delning var 10:e minut om kvällen redan idag? Sen har ju Saltjsöbanan redan idag ett upplägg där alla tåg stannar ett par minuter i Igelboda.
Det är möjligt att det sker vid ändstationer. Men då sitter inte en massa passagerare och väntar otåligt... Men jag är väl negativ som vanligt...
Helt rätt. Jag tror inte det är realistiskt att dela tåg som ska trafikera Blå linjen genom city och vidare till Hjulsta/Barkarby. Det blir alldeles för störningskänsligt.

Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?

Postat: tisdag 07 maj 2024 12:18
av Breitspurbahn
Normalspår verkar vara framtiden:

Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?

Postat: onsdag 08 maj 2024 10:55
av Hechtwagen
Är det verkligen PK att kalla 1435 mm spårvidd för normalspår? I Roslagen är 891 mm normalt.